karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سال های گذشته نام امارات متحده ی عربی و بخصوص شهر دبی زیاد به گوشمان می رسد و این موضوع تنها به ایرانی ها مربوط نمی شود، بلکه نام این کشور در سراسر دنیا پیچیده است. دلیل اصلی این شهرت بی سابقه پیشرفت فوق العاده سریع امارات بوده است.

همه ی ما واقف هستیم که امارات از نظر آب و هوایی وضعیت خوبی ندارد و بیشتر سرزمین هایش را بیابان های بی آب و علف تشکیل داده اند. سالهای زیادی است که ساکنان امارات با معزل کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و گرمای سوزان هوا را به جان خریده اند و به عبارتی خود را با شرایط جغرافیایی تطابق داده اند.

اما شاید به ذهن خیلی ها خطور کرده باشد که امارات با سرمایه ی کلان مالی چرا فکری به حال معزل آب شرب خود نمی کند؟ با خبر شده ایم که امارات قصد دارد برای حل این مشکل بزرگ و خانمان سوز از جنوبگان (قاره ای پیرامون قطب جنوب) دو کوه یخ را به سمت کشورش بیاورد تا از آب آن ها استفاده کنند و تا مدتی مشکل کمبود آب شیرین نداشته باشند، کاری که زیاد عاقلانه به نظر نمی رسد و این سوال به ذهنمان می رسد که چرا با تصفیه آب شور مشکل خود را حل نمی کنند؟

امروز می خواهیم به ماجرای انتقال کوه های یخ به امارات بپردازیم و صحت این موضوع را بررسی کنیم و بیشتر با عواقب زیان بار این کار آشنا شویم. با کارناوال در سفرش به کشور خشک امارات همراه باشید.

کوه یخ امارات

نگاهی به خبر انتقال کوه یخ به امارات

شاید ندانید اما کشور امارات متحده عربی جزء 10 کشور اول خشک در دنیاست که با مشکل خشکسالی و کمبود آب شدید روبه رو می باشد به همین خاطر مسئولین این کشور در صدد بر آمدند تا از قطب جنوب دو کوه یخی را به کشور حمل کنند تا این مشکل حل شود.

هر کوه یخ به صورت میانگین بیش از ۲۰ میلیارد گالن آب را در خود جای می دهد که آب مورد نیاز بیش از ۱ میلیون نفر را برای ۵ سال تامین می کند؛ این اعداد و ارقام را شیخ عبدالله محمد سلیمان (Abdullah Mohammad Sulaiman Al Shehi) مدیر عامل شرکت (NABL) منتشر کرده است، این شرکت حمل و نقل کوه های یخ را بر عهده دارد و قرار است این نقل و انتقال را در سال آینده یعنی ۲۰۱۸ میلادی انجام دهد. باید توجه داشته باشید که اغلب کوه های یخ تنها یک چهارمشان روی سطح آب هستند (حدود ۲۰ درصد جرم کلی آن ها) و بقیه زیر آب و مخفی می باشند.

در حال حاضر طراحی و برنامه ریزی این پروژه به اتمام رسیده و قرار است این انتقال در سال 2018 میلادی انجام گیرد. آنچه تا الان از مراحل این پروژه منتشر شده به شرح زیر می باشد:

در ابتدا قسمت های بیرون زده از آب خرد شده و داخل مخاذن بزرگ آب ذخیره می گردند و پس از رسیدن به امارات در کارخانه های فرآوری آب، آب برای آشامیدن مناسب سازی می گردد. امکان دارد به دلیل سرمای زیاد کوه یخ در زمان انتقال باعث بارش باران هایی در دریاهای مناطق عربی شود و برای این انتقال باید یخ ها چیزی حدود 8800 کیلومتر و چه بسا بیشتر جا به جا شوند.

اماراتی ها بر این باورند که تشویق مردم به زندگی در یک منطقه بیابانی کار سختی است و باید امکانات زندگی را برای آن ها فراهم نمود تا سرمایه های ملی و انسانی از کشور خارج نشوند. با همه ی این تفاصیل باید بدانید که 7 کشور روی قطب جنوب ادعای مالکیت دارند که شامل آرژانتین، استرالیا، شیلی، فرانسه، نیوزیلند، نروژ و انگلستان می شوند و ممکن است برخورد نامناسبی با اماراتی ها درباره ی این پروژه داشته باشند، البته هنوز اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

در ادامه بیشتر مراحل این طرح را بررسی خواهیم کرد.

کوه یخ امارات
کوه یخ امارات

انتقال کوه یخ از قطب به دوبی؛ رویا یا واقعیت؟

همانطور که اشاره کردیم قرار است دو کوه یخ حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از مکان اصلی خود دور شده و به امارات بروند، اما کار همین جا تمام نمی شود بلکه بعد از رسیدن به این کشور باز هم باید مسافت زیادی را طی کنند تا به فُجیره، یکی از ایالت های شیخ نشین امارات برسند، زیرا قرار است این یخ ها در فُجیره به آب شرب تبدیل شوند.

مدیر شرکت پیمانکار می گوید که در حال حاضر با شبیه سازهایی از کوه یخ در حال بررسی و اشکال گیری پروژه هستند و حتما در سال ۲۰۱۸ این کار را انجام خواهند داد اما بنابر آنچه شبیه سازهای کوه های یخ نشان می دهند این انتقال یکسال زمان لازم دارد تا به بهترین شکل ممکن کوه ها به امارات برسند.

همچنین مسئولین می گویند این انتقال برای بهبود آب و هوا و صنعت گردشگری امری ضروری است و به هر قیمتی باید انجام شود زیرا در حال حاضر سالانه تنها 100 میلی متر در امارات باران می بارد که بسیار کم و فاجعه بار می باشد. بررسی ها نشان داده اند که اگر این یخ ها به امارات آورده نشود طی ۲۵ سال آینده (به نقل از برخی خبرگزاری ها ۱۵ سال) این کشور با خطر خشکسالی همگانی رو به رو خواهند شد.

از بزرگترین مزایای انتقال کوه های یخ به امارات را ثبات صنعت گردشگری این کشور می دانند زیرا در سال های اخیر این سرزمین از راه جذب توریست به سرمایه ی زیادی دست یافته و قصد دارد این صنعت را به سرمایه ای همیشگی تبدیل کند. مردمان امارات امیدوار هستند که با انتقال این کوه ها به امارات این سرزمین به بهشتی سبز و خوش آب و هوا تبدیل گردد.

نظر شما چیست؟ به نظر شما این کار با موفقیت انجام خواهد گرفت و همانطور که اعراب می گویند امارات سرزمین تحقق آرزوهاست؟

بزرگترین چالش امارات در این حمل و نقل بزرگ آب نشدن کوه های یخ است آن ها برای جلوگیری از این موضوع از یک شرکت فرانسوی هم کمک گرفته اند که در زمینه ی حمل و نقل دریایی متخصص می باشد و قرار است به محض رسیدن کوه یخ به فجیره در ساحل همین دیار تصفیه و مورد استفاده قرار گیرد. برای این که متوجه شویم که پروژه ی انتقال کوه های یخ به فجیره عملی خواهد بود یا خیر تنها باید صبر کرد.

کوه یخ امارات
کوه یخ امارات

 

مهم ترین چالش ها در انتقال کوه یخ به دبی

مطمئنا انتقال کوه یخ از قطب به امارت با مشکلات و چالش های بزرگی رو به روی است و مسئولین باید از پس همه ی این مشکلات به خوبی برآیند. برای مثال برای کشیدن یخ به سوی امارات باید از طنابی بسیار محکم استفاده کنند تا در میانه ی راه پاره نشده و آسیب نبیند؛ بدین منظور آن ها طنابی با الیاف فیبر مصنوعی را انتخاب خواهند کرد که از فولاد هم قوی تر است اما مشکل همینجا تمام نمی شود... حالا که طناب محکم است باید از کشتی هایی هم استفاده شود که قدرت کافی برای کشیدن کوه یخ را داشته باشند.

با وجود طناب و کشتی قوی باز هم دو مشکل وجود خواهد داشت؛ یکی هماهنگی طناب با کشتی که یخ ها روی آب نلغزند و دیگر ذوب شدن کوه های یخ. مسئولان این پروژه برای حل این مشکلات تصمیم گرفتند که انتقال را به صورت بسیار آرام انجام دهند، به همین خاطر است که یک سال طول می کشد تا کوه ها به امارات برسند و آبی که از کوه ها ذوب می شود هم در تانکرهایی ذخیره خواهد شد. همانطور که می دانیم آب شیرین بر بالای سطح آب شور معلق باقی می ماند و می توان آب شیرین را از شور جداسازی و ذخیره نمود.

از دیگر مشکلات این کار هزینه ی بسیار سنگین آن است و در حال حاضر هزینه ی روزانه ی پروژه را 75،000 دلار (معادل 2,865,975,00 هزار تومان) برآورد کرده اند که ممکن است تا سال آتی باز هم افزایش یابد که این موضوع کوچکترین دغدغه ی امارات در این پروژه ی عظیم است و هنوز هم کسی نمی داند آن ها موفق به این انتقال بزرگ خواهند شد یا خیر.

انتقال دو کوه یخ توسط امارات

مشکل کمبود آب در امارات

اگر بخواهیم از لحاظ ذخیره ی آب های زیرزمینی، کشور وسیع امارات را بررسی کنیم به نتایج هولناکی خواهیم رسید، با توجه به تحقیقات انجام شده امارات تنها به اندازه ی ۱۵ سال آب شیرین زیرزمینی برای ساکنانش دارد، این در حالی است که جمعیت این سرزمین سالانه رشد چشم گیری دارد.

امارات علاوه بر کمبود آب در مصرف آب هم با مشکلات زیادی رو به رو است، مردمان ساکن در امارات روزانه چیزی حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می کنند که این مقدار تقریبا ۸۰ برابر بیشتر از مصرف آب در متوسط کشورهای جهان می باشد.

جالب است بدانید که کمبود آب بر رشد کودکان تاثیر زیادی دارد و بنابر آمارهای سازمان ملل متحد امروزه ۶۰۰ میلیون کودک با مشکل کمبود آب شدید رو به رو هستند. مشکل آب در امارات تنها گریبان گیر انسان ها نیست بلکه شمار گیاهانی که نیاز شدید به آب دارند هم به روزانه رو به کاهش است و همین موضوع صنعت کشاورزی این کشور را نیز تهدید می کند.

مسئولین امارات بخصوص شهر دبی سالهاست که به فلکر حل این مشکل بزرگ هستند اما واقعا راه حل مناسب چیست؟

مطمئنا هیچ کاری برای این که مشکل آب به سرعت رفع شود وجود ندارد و این موضوع نیاز به زیرساخت های قوی دارد تا در کشاورزی و دامداری آب به کمترین صورت ممکن مصرف شود. همچنین می توان با فراوری فاضلاب آب مورد نیاز حیوانات را تامین کرد و یا با جداسازی مواد آسیب زا از آب شور و فاضلاب گیاهان را آبیاری نمود. به طور خلاصه باید به صورت کارآمدتر از آب، فاضلاب و آب شور دریاها استفاده نمود.

امارات متحده عربی

مزایا و معایب پروژه انتقال کوه یخ

پروژه ی انتقال کوه یخ به امارات منتقدان و طرفداران زیادی دارد که اینجا به صورت خلاصه به بررسی آن ها می پردازیم:

مزایا:

- هزینه ی آن به نسبت تصفیه آب شور بسیار کمتر می باشد.

- مشکل کم آبی امارات را تا چند سال از بین می برد.

- بارش باران را افزایش می دهد.

- به دلیل کارنامه ی درخشان امارات در زمینه ی تحقق بخشیدن به رویاهای بزرگ، این سرزمین از بهترین گزینه ها برای اجرای چنین پروژه ای است.

- به صنعت گردشگری کمک می کند.

معایب:

- بر هم زدن اکوسیستم کره ی زمین.

- کمک به سرعت بخشیدن به گرم شدن کره زمین.

- از بین رفتن حیات وحش قطب.

- بالا آمدن سطح آب های کره ی زمین.

کوه یخ امارات

نکاتی تامل برانگیز درباره پروژه انتقال کوه یخ

پروژه ی انتقال کوه یخ مانند بسیار از پروژه های کلان امارات حرف و حدیث های زیادی با خود به همراه دارد اما در این میان برخی از موضوعات بسیار تامل برانگیز هستند مثلا:

– ایده ی انتقال کوه یخ بیش از صد سال پیش به ذهن مردم کره ی زمین رسیده بود اما تا به حال تکنولوژی کافی برای این کار وجود نداشت.

– با این که اکثر مردم دنیا از زیان های این پروژه با خبر هستند اما کسی به این موضوع شکایت جدی نکرده است.

– یکبار در سال ۱۸۶۳ نیز یک شرکت آمریکایی یک کوه یخرا از قطب به هند انتقال داد که پروژه ی موفقیت آمیزی نبود.

– هنوز مشخص نیست این پروژه چقدر هزینه خواهد داشت.

– اگر توجه کرده باشید در انیمیشن و ویدئویی که در رابطه با انتقال کوه یخ به امارات پخش شده چند پنگوئن و خرس قطبی هم وجود دارد و هدف از قرار دادن این موجودات در فیلم توجه به بُعد گردشگری آن بوده است، به این معنا که با کوه یخ حیوانات و موجودات زنده ی قطب هم وارد امارات شده و سبب جذابیت امارات برای گردشگران می شوند. این نکته توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد زیرا در قطب جنوب خرس قطبی وجود ندارد و خرس قطبی مخصوص قطب شمال می باشد. شما می توانید این ویدئو را در ابتدای همین مطلب مشاهده نمایید.

- شرکت مسئول حمل و نقل کوه یخ به امارات هنوز هم اعلام نکرده که برای این کار کوه یخ را باید چند کیلومتر حمل کنند اما بنابر اطلاعاتی که از نقشه ی گوگل به دست آمده این کوه دقیقا باید 12.600 کیلومتر را طی کند تا به امارات برسد.

– تقریبا ۷۰ درصد آب شیرین دنیا در قطب جنوب ذخیره شده است.

– جالب است بدانید که راهکارهای دیگر امارات برای تامین آب، انتقال آب برخی از رودخانه های پاکستان به کشورش می باشد.

- هنوز مشخص نیست که آب حاصل از کوه های یخ قرار است چگونه میان مردم امارات پخش شود.

- در حال حاضر در این پروژه به ضربه هایی که به محیط زیست جهانی و قطب وارد می شود توجه نمی کنند.

کوه یخ امارات

سخن آخر

از نظر شما در آوردن یخ از قطب ها چه آسیب هایی به محیط زیست وارد می کند؟

از نظر شما انتقال یخ از قطب ها کار درستی است؟

منتظر دیدگاه های شما هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

17 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار عالی هرانچه خداوند در زمین هدیه کرده با تحقق اهداف عالم بودن خداوند است.اگر کوه یخی در جایی از جهان وجود داشته باشد قطعا برای این خلق شده تا انسانها بتوانند به مشکلات و کمبودهای ابی در جاهای دیگر زمین پیروز شوند. اگر

انتشار:15 تیر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اصغر داداشی

سلام.بنظر من این انتقال کوه تا بیاد برسه به امارات وزنش به یک دهم کاهش پیدا میکنه.واین کار عربها بیشتر شبیه به یک قهرمان بازی میمونه تا شبیه آب رسانی.

انتشار:19 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسین

والله این کشور که پنج سال در آن زندگی کردم از بس آب تصفیه دارد که تمام  بوته های بیابانش هم آب شیرین می دهد و از بس دستگاه خنک کننده دارد که سوراخ موش هایش هم کولر دارند مشکلی از نظر تامین هم ندارد همه اش در گردن مقیمین آنجاست دیگه نیازی به کوه بخ ندارد

انتشار:23 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.