karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ترکمنستان، کشوری که پیشینه اش تنها به یک چهارم قرن می رسد و برای ده ها سال عضوی کوچک از اتحاد جماهیر شوروی به حساب می آمد و سالیان درازی را زیر طوق ژوزف استالین (رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی) و رویای دموکراسی او کمر خم کرده بود، تنها مدت زمانی کوتاه است که طعم استقلال را به زیر زبانش مزه مزه می کند. اگرچه داستان استالین و خونخواهی های شوروی برای ترکمن ها به پایان رسیده اما سیاستمدارانی تازه با آرزوهایی خودخواهانه تر از گذشته بر منسب قدرت این سرزمین نشسته اند. اما امروز نمی خواهیم از سیاست خسته کننده ی کشورها و آرزو های بی پایان دولتمردانشان سخن به میان آوریم بلکه می خواهیم سفری کوتاه به ترکمنستان داشته باشیم و زیبایی هایش را از نظر بگذرانیم.

ابتدا کمی با جغرافیای این کشور همسایه آشنا می شویم، شاید برایتان جالب باشد که هشتاد درصد از سرزمین ترکمن ها را بیابان فراگرفته و هر جایی که در آن آب یافت شده، آبادی ایجاد کرده اند. پس مقصدمان کشوری با آب و هوای خشک و گرم است اما هرچه به سمت دریای خزر برویم، خنکای دریا را بیشتر بر صورتمان حس می کنیم. عشق آباد، پایتخت این کشور است که مانند گوهری سفید در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان جای گرفته.

اما در سفرمان به ترکمنستان تنها نیستیم، جی تیندال (Jay Tindall)، عکاس آسیایی تبار ما را در این سفر همراهی می کند. قرار است تا از قاب دوربین او محو در زیبایی های این سرزمین شویم؛ زمانمان را به دیدن معماری منحصر به فرد عشق آباد و کاخ ها و ساختمان های کم نظیرش صرف می کنیم. آداب دوست داشتنی مردمان ترکمن را از نظر می گذارنیم و محو زیبایی های بیابان ها و روستاهای این کشور می شویم. با مرسومات خاکسپاری اهالی ترکمنستان آشنا می شویم و در نهایت با سفر به روستای دروازه و تماشای دروازه ی جهنم متحیر از این همه اعجاب، سفرمان  را به پایان می رسانیم.

پس کوله بارتان را آماده کنید تا با کارناوال به سفری مهیج و اعجاب انگیز به ترکمنستان رهسپار شوید.

هتل ییلدیز عشق آباد ترکمنستان

1- کاخ عروسی در عشق آباد!

در آغاز سفرمان با جی تیندال، سری به شهر عشق آباد می زنیم، شهری تقریبا تازه تاسیس که به خاطر بافت شهریش از جنس مرمر سفید، با نام "شهر مرمرهای سفید" نیز شناخته می شود. سازه ای که در تصویر زیر می بینید، ساختمان شهرداری عشق آباد یا همان اشک آباد است که در سال 2011 توسط یک شرکت ترکیه ای ایجاد شد و آن را با عنوان "وِدینگ پالس" (Wedding Palace) یا کاخ عروسی می شناسند.

ودینگ پالس عشق آباد ترکمنستان

2- آسمان طلاکوب عشق آباد 

همانطور که در شهر عشق آباد سازه های مرمر سفید بسیار متداول هستند، گنبدهای طلایی رنگ هم از مرسومات این شهر محسوب می شوند و در گوشه گوشه ی شهر، آبی آسمان را با رنگ طلایی درخشانشان مزین کرده اند. 

سازه مرمر سفید عشق آباد

3- سازه های بی مانند در کشور نوپا

این بار قاب دوربین عکاس، نمای دو سازه ی مهم ترکمنستان را به تصویر کشیده، ساختمان وزارت امور خارجه (Ministry of Foreign Affairs) در جلوی تصویر و بلندترین برج ترکمنستان (The Turkmenistan Tower) که در انتهای تصویر که با طرحی مانند ستاره ی آبی تزیین شده است. طبیعتا بلندترین سازه در هر کشور را به عنوان برج مخابراتی استفاده می کنند که ترکمنستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کشور که کولاکی تازه در دنیای معماری به پا کرده، تنها از سال 1991 و پس از فروپاشی شوروی به کشوری مستقل تبدیل شده است.

ساختمان وزارت امور خارجه ترکمنستان

4- ترکمن باشی کبیر

مجسمه ی طلای رئیس جمهور سابق ترکمنستان، صفر مراد نیازف که از سال 1990 تا پایان عمرش در سال 2006 با عنوان رییس جمهور مادام العمر در این مقام باقی ماند. اگرچه او از هیچ تلاشی برای به دست آوردن عنوان پادشاهی دریغ نکرده بود اما در نهایت به نام ترکمن باشی کبیر بسنده کرد.

صفر مراد نیازف عشق اباد

5- مجسمه پیشگامان 

مجسمه ی گِلی از عده ای مرد مستاصل که شتری را در مسیری هدایت می کنند در شهر بلخان آباد ترکمنستان. شاید برایتان جالب باشد که بلخان آباد یکی از مهتمرین شهرهای پالایش نفت و گاز در ترکمنستان به شمار می آید.

مجسمه پیشگامان بلخان آباد ترکمنستان

6- خاکسپاری مردم ترکمنستان

مردمان هر کشوری آداب و رسوم مخصوصی در باب تدفین عزیزانشان دارند مثل مردم ترکمنستان. آن ها جنازه هایشان را به خاک می سپارند و روی قبرشان را با تیرک چوبی و شاخ های بز کوهی تزیین می کنند تا در راه رسیدن به بهشت و مبارزه با شیطان به مردگانشان کمک کنند.

قبرستان روستای نهر ترکمنستان

7- صورت گلگون بانوی ترکمن خبر از سوز زمستان می دهد

غالب ترین نژاد ترکمنستان را ترکمن ها تشکیل داده اند و در اقلیت، روس ها و ازبک ها هم در این کشور زندگی می کنند. جی تیندال، مردمان ترکمن و البسه هایشان که از ترکیب رنگ های شاد و سرزنده دوخته شده، به خوبی به تصویر کشیده است. 

مردمان ترکمنستان

مردمان ترکمنستان

مردمان ترکمنستان

8- کاخ آغوزخان

کاخ آغوزخان (Oguzkhan Palace)، اقامتگاه رییس جمهور ترکمنستان در عشق آباد است، که ساختمان جدیدش در حوالی سازه ی قدیمی، در می ماه 2011 افتتاح شد. 

کاخ آغوزخان عشق آباد

9- سوارکاران ترکمن 

به همان اندازه که اسب های ترکمن در جهان شهره شدند، همه ی دنیا بر علاقه و ارادت مردمان ترکمن به اسب و اسب سواری نیز واقفند. در تصویر یک معلم اسب سواری را در حال رام کردن این اسب زیبای ترکمن می بینید.

10- دروازه جهنم 

عکاسی که ما در این سفر اعجاب انگیز همراهیش می کنیم از میان روستاهای ترکمن و صخره ها و تپه هایی که با سنگ هایی به رنگ خون آغشته شده اند گذر کرده تا به دروازه ی جهنم رسیده است.

 تیندال به مکانی به نام دروازه ی جهنم در روستایی به نام دروازه (Derweze) سفر کرده و لحظاتی از زیبایی و مهم تر از آن، نمای حیرت انگیز این دروازه را به ثبت رسانیده است. او در صحبت هایش گفته که از لحظه ای که پایتخت مدرنیزه ی ترکمنستان را ترک گفته، لحظه به لحظه بیشتر مبهوت زیبایی های طبیعت این کشور شده است.

تاریخچه ی این دره ی آتش نشانی به سال 1971 برمی گردد، زمانیکه زمین شناسان شوروی مشغول حفر در این ناحیه بودند که گازی سمی را استنشاق کردند، برای از بین بردن این گاز و آثارش، آنان زمین را به آتش کشیدند و اینگونه شعله ای با قدمت تقریبا 45 سال به راه انداختند. بله، این دره از سال 1971 در سوز و گداز است. 

دروازه جهنم روستای دروازه ترکمنستان

دروازه جهنم روستای دروازه ترکمنستان

دروازه جهنم روستای دروازه ترکمنستان

سخن آخر

سفر با عکاسی امروز را چگونه ارزیابی کردید؟ اگر تا به حال به ترکمنستان سفر کرده اید، این تصاویر یادآوری خاطرات گذشته را برایتان رقم زده است؟ یا برای دیدن دوباره ی این سرزمین وسوسه شده اید؟

دیدگاهتان را با ما در کارناوال به اشتراک گذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

آدم آتیش میگیره که در بیست سی سال گذشته دنیا چه رشدی کرد، از دبی تا عشق اباد و آنتالیا و..و..عمان مسقط و...و..و..و ایران هیچ رشدی که در این بیست سال نکرد بلکه حسرت،استرس و فقر را دیدیم مگر انسان چند بار زندگی میکنه

انتشار:07 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پس چرا همش از کشور ترکمنستان بدگوئی میکنن؟ میگن پادشاه قبلی شون یه کتاب نوشته و گفته همتراز با قرآن هست و همه باید ازبر باشن!!!!!

انتشار:28 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

عالی بود تشکر میکنم

انتشار:14 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.