karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از آغاز آفرینش تا به امروز، این جهان پهناور دستخوش تغییراتی شده و همیشه میزبان اتفاقات کوچک و بزرگ بوده است. از یک سو بلایای طبیعی چهره ی زمین را تغییر داده و از سوی دیگر حوادثی که خودمان به عنوان ساکنان این کره خاکی، رقم زده ایم، تحولاتی را به وجود آورده اند. همه ی این بلایا و اتفاقات در حافظه تاریخی دنیا مانده و هر از چندگاهی ما را به سفری در گذشته دعوت می کنند.

جنگ، همیشه تلخ و گزنده بوده و بارها و بارها به جان ملت های مختلف افتاده و آرامش را از مردمان سرزمین های مختلف ستانده است. طعم زننده این حادثه به حدی است که تا ابد زیر زبان می ماند و یادش هیچگاه از خاطر هیچ کس پاک نمی شود. زیاده خواهی های دولت ها و مسائل سیاسی و اجتماعی و اختلافات بین کشورها، همیشه بهانه ای برای آغاز درگیری ها بوده و در نهایت به جنگ و کشمکش هایی طولانی تبدیل شده است.

جنگ جهانی اول مثال خوبی برای این مفهوم تلخ است که هر کسی کم و بیش با آن آشنایی دارد. آتش این فاجعه که با نام های جنگ بزرگ و جنگ برای پایان همه ی جنگ ها نیز شناخته می‌شود، از ماه اوت ۱۹۱۴ روشن شد و تا نوامبر ۱۹۱۸ بسیاری از ساکنان زمین را در خود سوزاند. در یک سوی این جنگ متحدین یعنی کشورهای آلمان، اتریش و مجارستان قرار داشتند که تركیه عثمانی و بلغارستان نیز به آن ها پیوسته بودند، در آن سوی میدان جنگ نیز متفقین یعنی فرانسه، انگلیس، روسیه، بلژیک، صربستان و ژاپن قرار داشتند که ایتالیا، رومانی، پرتغال، یونان و ایالات متحده آمریكا نیز به آن ها ملحق شدند. سربازان بسیاری به میادین جنگ رفتند و مناطق زیادی از جهان درگیر این اتفاق شوم گشتند. تلفات جنگ جهانی اول تا آن زمان در تاریخ بی‌سابقه بود و در طی آن استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای نخستین بار دیده شد. 

پیش از این برای آشنایی با واقعیات این جنگ بزرگ به سراغ تصاویر تاریخی رفتیم و مجموعه هایی از آن ها را با هم مرور کردیم. این بار می خواهیم این جنگ را در میان نیروهای هوایی دنبال کنیم و با هواپیماهای جنگنده همراه شویم. بد نیست بدانید که در طول این جنگ، نقش خلبان نظامی از یک تماشاچی ساده به یک عامل مهم در حمله تغییر پیدا کرد؛ پیش از این، خلبانان مسلح نبودند و تنها در شرایطی خاص با استفاده از تپانچه مسلح می شدند. در سال 1918، هواپیماهای جنگنده و بمب افکن های عظیم مورد استفاده قرار گرفتند و به اسلحه های متعدد و مواد منفجره مرگبار مسلح شدند.

همان طور که استفاده از هواپیماها افزایش یافت، روز به روز بر سلاح ها و تاکتیک های ضد هوایی نیز افزوده شد و خلبانان شیوه های جدیدی را برای جلوگیری از تخریب زمین و آسمان طراحی کردند. عکاسی هوایی نیز به یک ابزار ضروری جهت هدایت حملات توپخانه و تخمین آسیب های پس از آن تبدیل شد. خلبانان این هواپیماهای جدید با خطرات زیادی دست و پنجه نرم می کردند که آتش دشمن، مشکلات آب و هوا، روبهرو شدن با هواپیماهای جدید و یادگیری تجربی پرواز تنها بخشی از آن ها به شمار می رفت. نابودی ها روز به روز بیشتر شدند و افراد بسیاری در این راه جان خود را از دست دادند و این تنها گوشه ای از تلخی های این جنگ بود.

برای لمس گوشه ای از تاریخ جنگ جهانی اول در کارناوال همراهمان باشید تا با هم تصاویری از نیروهای هوایی در جنگ جهانی اول را مرور کنیم.

ورود به صفحه اختصاصی تصاویر جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول

1- جنگندگان آلمانی

خلبان آلمانی ریچارد اسکول (Richard Scholl) و دستیارش ستوان آندرر (Anderer) در کنار هواپیمای دو نفره هانوور (Hanover CL.II) در سال 1918.

جنگ جهانی اول

2- بر فراز میدان جنگ

در تصویر، بمب افکن بریتانیایی را می بینید که توسط شرکت هندلی پیج (Handley Page) ساخته می شدند. این عکس توسط تام آیتکن (Tom Aitken) و از کابین یکی از همین بمب افکن ها و یکی از جبهه های جنگ به نام وسترن فرانت (Western Front) به ثبت رسیده است. این بمب افکن ها که در سال 1918 معرفی شدند، می توانستند 907 کیلوگرم بمب حمل کنند و مجهز به چهار مسلسل باشند.

جنگ جهانی اول

3- آماده سازی بالون ها برای حمله

سربازان آلمانی در کنار مجموعه ای از مخازن گاز اشک آور ایستاده اند که قرار است توسط بالونی که در تصویر می بینید در جبهه وسترن فرانت فرود آیند.

گازهای اشک آور

4- پرواز برای شناسایی

در تصویر یک بالون شناسایی از مدل Ae800 را می بینید که خودش را برای یک ماموریت آماده می کند.

تصاویر جنگ جهانی اول

5- ردپای جنگ در میان شهر

 یک هواپیمای جنگنده از شرکت تائوب (Taube) در حیاط موزه و آرامگاه لزنولید (Les Invalides) در پاریس. این جنگنده یک هواپیمای جنگی پیش از جنگ جهانی اول بود که به صورت مختصر در خطوط جلو استفاده می شد و بعدها با طراحی های جدید جایگزین گردید.

جنگ جهانی اول پاریس

6- در حین آموزش

یک سرباز آموزشی کار با یک دوربین تاکتیکال به نام Hythe Mk III را می آموزد. این تصویر در آوریل 1918 و در منطقه ایلینگتون (Ellington) در شهر هوستون تگزاس به ثبت رسیده است. دوربین های تاکتیکال به دوربین هایی اطلاق می‌شود که برای مصارف نظامی و پلیسی طراحی شده اند و به دو نوع دو چشمی و قابل نصب بر روی تفنگ تقسیم می‌شوند. دوربین تاکتیکالی که در تصویر می بینید مطابق با ابعاد و وزن نوعی مسلسل به نام لوئیس طراحی شده و با کشیدن ماشه شروع به ضبط تصویر می کند.

سربازان جنگ جهانی اول

7- در کنار جنگنده

کاپیتان راس اسمیت (Ross Smith) (سمت چپ) و یک ناظر در مقابل جنگنده مدرن بریستول، گردان اول A.F.C. فلسطین، فوریه 1918.

این تصویر با استفاده از فرایند پاجت (Paget)، یک روش اولیه در عکاسی رنگی گرفته شده است.

جنگ جهانی اول

8- مبارزه در آسمان

ستوان کرک بوث (Kirk Booth) از سپاه راهنمای ایالات متحده آمریکا به وسیله کایتی غول پیکر در آسمان پرواز می کند. این تصویر در کمپ دیوِنز (Devens) ماساچوست به ثبت رسیده است. در حالی که ایالات متحده هرگز از این وسیله در طول جنگ استفاده نکرد، ارتش آلمان و فرانسه بعضی از آن ها را در خطوط جلویی جنگ مورد استفاده قرار دادند.

عکس جنگ جهانی اول

9- آخر خط...

لاشه یک هواپیمای آلباتروس دی (Albatros_D.III) را می بینید که متعلق به ارتش آلمان است.

جنگنده های جنگ جهانی اول

10- خلبان ناشناس

در این تصویر که توسط کمپانی O.I.C Detachment به ثبت رسیده است، خلبانی را می بینید که یک دستگاه تنفس بر صورتش قرار دارد.

خلبان جنگ جهانی اول

11- آماده حمله

تصویری از یک هواپیمای فارمن (Farman) با موشک های متصل به اهرم های آن.

جنگ جهانی اول

12- شلیک به بالون جنگنده آلمانی 

بالن های جنگ جهانی اول

13- هواپیمای بد شانس

جنگ جهانی اول

14- عضوی از ارتش آلمان در حدود سال 1918

این هواپیما Pfalz Dr.I نام دارد و به صورت تک سرنشین و سه باله طراحی شده است.

هواپیمای جنگ جهانی اول

15- بالون شناسایی در آلمان

این تصویر در نزدیکی شهر کولبنتس (Koblenz) در آلمان به ثبت رسیده است.

آلمان در جنگ جهانی اول

16- در حال شناسایی

سرباز آلمانی با فشردن ماشه سیگنال های نوری می فرستد.

جنگ جهانی اول

17- پرواز شبانه

این تصویر در لو بورژه (Le Bourget)، فرانسه به ثبت رسیده است.

فرانسه در جنگ جهانی اول

18- در آسمان دشمن

هواپیمای شناسایی بریتانیا در خطوط دشمن در فرانسه پرواز می کند.

جنگ جهانی اول

19- بمباران در فرانسه

نیروهای آمریکایی در جبهه ماز آرگون (Meuse-Argonne) در 42 کیلومتری شمال شهر وردن (Verdun) فرانسه پیشروی می کنند و سه بمب توسط یک بمب افکن آمریکایی نیز آزاد شده است. یکی از آن ها در یک انبار آذوقه فرود آمده و دو بمب دیگر در هوا، دیده می شوند. در سمت راست نیز یک ساختمان با نماد صلیب سرخ مشاهده می گردد.

جنگ جهانی اول

20- سرنگونی جنگنده آلمانی

عکس از جنگ جهانی اول

سخن آخر

سفر در تاریخ لذت بخش است و حقایقی تازه را پیش رویمان قرار می دهد؛ با هم تصاویری تاریخی از یکی از بزرگترین وقایع زمین را به نظاره نشستیم و توانستیم گوشه ای از آن را لمس کنیم.

چه حسی در مورد این تصاویر دارید؟

نظرتان در مورد این جنگ و پیامدهایش چیست؟

منتظر دیدگاه هایتان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام همیشه تاریخ را فاتحان می نویسند در این مقاله تصویری جا داشت از خلبان تک خال آلمانی ( مانفرد فن ریختوفن ) هم یادی می کردید حد اقل در کنار هواپیما های ساقط شده آلمانی

انتشار:17 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

احمد از اصفهان : مطلب خیلی جالب بود منتهی همیشه تاریخ را فاتحان می‌نویسند . افسوس از جهل بشریت و افسوس از عدم آگاهی و آینده نگری بشر . روحش شاد عباس ابن فرناس اولین انسان پرنده

انتشار:03 بهمن 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

کیف کردم عالی بود خدا قوت

انتشار:05 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.