karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در این مطلب، می خواهیم به یکی از این اقلیم های پر اهمیت کشور آمریکا و اولین پارک ملی جهان، یعنی پارک ملی یلواِستون (Yellowstone National Park) سفر کنیم. پارکی که به خاطر تنوع در حیات وحش و چشمه های آب گرم منحصر به فردش، به یکی از با ارزش ترین گنجینه های طبیعت آمریکا بدل شده است. خاک آمریکا برای مدت زمانی طولانی در جهان ناشناخته بوده و زمانی که کریستف کلمب مشقت عبور از دریاهای پر جوش و خروش را به جان خرید، به صورت اتفاقی کشف شد و به نقشه ی کره ی زمین، کشوری به نام آمریکا نیز اضافه شد.

پارک ملی یلواستون هم تاریخی مشابه با سرزمینش دارد. اگرچه سرخپوستان بومی آمریکا، یازده هزار سال پیش در نواحی این پارک سکنی گزیده بودند؛ اما تنها در سده ی پیش، حین اکتشافاتی که به دستور رئیس جمهور وقت آمریکا، توماس جفرسون (Thomas Jefferson)، اتفاق افتاد این پارک در نقشه ی جهان جای گرفت. داستان کشف یلواستون از آنجایی شروع شده که در قرن نوزده میلادی گروهی به رهبری مری وثر لوییس و ویلیام کلارک برای بررسی اوضاع مرزهای کشور آمریکا و سرزمین های اطراف، راهی سفری اکتشافی شدند و در این حین، ایالت وایومینگ (Wyoming) و در دل این ایالت، پارک یلواستون را یافتند. 

البته مدت زمان زیادی گذشت تا دولت آمریکا متوجه اهمیت زیست محیطی این ناحیه شود و در نهایت در یکم مارچ 1872 میلادی، یلواستون با عنوان پارک ملی، به صورت رسمی تاسیس شد و ارتش آمریکا مسئولیت نگهداری و حفظ آن را برعهده گرفت. در ابتدا پارک تنها در محدوده‌ی ایالت وایومینگ جای داشت، اما بعدها مرزهای آن را گسترده تر کردند و بخش هایی از ایالت مونتانا (Montana) و آیداهو (Idaho) نیز به پارک افزوده شد. امروزه مدیریت و نظارت بر یلواستون دیگر به عهده ی ارتش نمی باشد و این مسئولیت به سازمان پارک های ملی آمریکا واگذار شده است.

در سال 2016، مساحت 0.9 میلیون هکتاری یلواستون، میزبان 4.2 میلیون گردشگر بود، که خود بیانگر اهمیت گردشگری و طبیعت بی نظیر این پارک می باشد. به همین دلیل می خواهیم به این پارک ملی سفر کنیم؛ سفری که دیروز و امروز یلواستون را برای ما به خوبی به تصویر می کشد.  

البته در این مطلب تنها به تماشای تصاویر یلواستون بسنده می کنیم و در آینده و در مطلبی مجزا، بیشتر با این جاذبه ی دیدنی آمریکا، آشنا خواهید شد.

با کارناوال همراه باشید.

کنار رودخانه یلو استون ریور آمریکا

1- آبشار یلواستون

آبشارهای بسیاری از رودخانه ی یلواستون (Yellowstone River) در غرب آمریکا نشات گرفته و به پارک ملی یلواستون سرازیر می شوند؛ در تصویر پیش رو یکی از کم ارتفاع ترین آن ها را می بینید.

بلندترین آبشاری که به این پارک ملی سرازیر می شود، 33 متر ارتفاع دارد.

آبشار یلو استون پارک ملی یلو استون آمریکا

Stewart Tomlinson

2- چشمه های آب گرم یلواستون

در تصویر زیر، بخش هایی از چشمه ی آب گرم ماموت (Mammoth Hot Springs) را می بینید، این چشمه در بخشی از پارک قرار گرفته است که در ایالت وایومینگ (Wyoming) قرار دارد.

چشمه آب گرم ایالت وایومینگ آمریکا

William Henry Jackson

3- سفری برای کسب آرامش

درشکه، گردشگران را به سمت بخشی از چشمه ی آب گرم ماموت به نام ژوپیتر تریس (Jupiter Terrace) می برد. قلعه ی یلواستون در نمای دورتر تصویر به روی تپه ای دیده می شود.

پارک ملی یلو استون ایالت وایومینگ

4- شجاعت قدیمی ترها | حدودا 1925

در کنار دریاچه یلواستون، زن جوانی را می بینید که با شجاعت هرچه تمام‌تر غذا به دهان خرس می گذارد. این عکس در حدود سال 1925 به ثبت رسیده است.

دریاچه یلو استون

Kirn Vintage Stock

5- آبفشان های معروف یلواستون

گردشگرانی را می بینید که به تماشای آبفشان های پارک ملی یلواستون رفته اند. این آبفشان ها، همان چشمه های آب گرم هستند که آب را با فشار زیاد از دل زمین به بیرون می فشانند.

آبفشان های پارک ملی یلو استون ایالت وایومینگ

George Rinhart

6- بازدید آقای رئیس جمهور | 1937

رئیس جمهور وقت آمریکا، فرانکلین دی رزولت در کنار همراهانش به پارک ملی یلواستون آمده تا آبشارهای کم ارتفاع این منطقه را تماشا کنند.

فرانکلین دی رزولت پارک ملی یلو استون

7- گردشگران سوژه عکاسی خود را یافتند! | 1960

در تصویر پیش رو، گردشگرانی را می بینید که برای تماشای یک خرس، خودروهایشان را در کنار جاده متوقف کرده اند. از این دست حیوانات در پارک ملی یلواستون بسیارند.

حتی در دهه ی شصت میلادی هم، عکسبرداری معضلی در جاده ها به حساب می آمده است.

خرس مشکی پارک ملی یلو استون

Dean Conger

8- کایوتی های یلواستون | 2011

یکی دیگر از حیوانات حیات وحش پارک ملی یلواستون کایوت یا کایوتی ها هستند؛ کایوتی از نژاد سگ سان ها به شمار می آید.

کایوتی پارک ملی یلو استون

Lucy Nicholson

9- سنگ هایی به رنگ قناری | 2016

در پارک ملی یلواستون، زنجیره ای از چشمه های آب گرم وجود دارد که در تصویر، یکی از اصلی‌ترین این چشمه ها را می بینید. به روی سنگ های این چشمه، لایه هایی از جلبک زرد رنگ کشیده شده است و نام کاناری اسپرینگ به همین رنگ زرد سنگ ها اشاره دارد، چرا که واژه ی کاناری در انگلیسی به معنای قناری است.

مسیر کاناری اسپرینگ چشمه آب گرم ماموت پارک ملی یلو استون

10- چشمه آب گرم، مخصوص سرخ کردن | 2017

نوعی از گاوهای وحشی را می بینید که بومی قاره‌ی ِآمریکای شمالی هستند و حتی نامشان بوفالوی آمریکایی است. این تصویر در نزدیکی چشمه ی آب گرمی با نام فرایینگ پن (Frying Pan Spring) ثبت شده است. کلمه ی فرایینگ پن به معنای ماهیتابه ی سرخ کردنی است و این نامگذاری به دمای بسیار بالای آب چشمه اشاره دارد.

حوالی چشمه آب گرم فرایینگ پن پارک ملی یلو استون آمریکا

11- فرهنگ سکه انداختن در چاه آب، جهانی است!

نمایی از بالای یکی از آبفشان های یلواستون را در تصویر مشاهده می کنید. در این آبفشان ها باکتری های خاصی وجود دارند که حتی در دمای بسیار بالا نابود نمی شوند و رنگ های متنوع دیواره ی آبفشان نیز به دلیل وجود آن ها می باشد. البته رنگ اصلی این آبفشان، آبی بوده که بر اثر پرتاب سکه های پول توسط گردشگرها و همچنین وجود گرد و غبار، به سبز و زرد تغییر رنگ داده است.

آبفشان پارک ملی یلو استون آمریکا

Mark Ralston

12- پدیده های زمینی و آسمانی در یک قاب | 2017

در یکی از روزهای تابستان سال 2017، با وجود هوای پاک و بدون آلودگی یا حضور ابرها، کهکشان راه شیری به خوبی در آسمان نمایان است و به روی زمین هم، یکی از آبفشان های یلواستون را می بینید که در جوش و خروش است.

آبفشان پارک ملی یلو استون آمریکا

Jacob W. Frank

13- حیوانات در حال عبورند!

بوفالوهای آمریکایی، مسیر هایدن ولی (Hayden Valley) را بسته اند و ترافیک، سرتاسر جاده را بند آورده است. هایدن ولی دره ای است در ارتفاعات که دریاچه ی یلواستون و آبشارهای یلواستون در دو طرف آن قرار گرفته اند.

هایدن ولی پارک ملی یلو استون آمریکا

14- طلوع ماه در قدیمی ترین پارک ملی دنیا | 2015

این عکس در چشمه های آب گرم ماموت (Mammoth Hot Springs) به ثبت رسیده است. حیوانی که در تصویر می بینید واپیتی یا اِلک نام دارد که یک گونه ی گوزن متعلق به شرق آسیا و شمال آمریکا می باشد.

پاپیتی گوزن آمریکا شمای چشمه آب گرم ماموت پارک ملی یلو استون

Neal Herbert

سخن آخر

بخش اول از گشت و گذارمان در پارک ملی یلواستون به پایان رسید. با حیات وحش و جاذبه های گردشگری این پارک آشنا شدیم. گذری در زمان نیز داشتیم و دیدیم که در گذشته هم این پارک طرفداران بسیاری داشته و حتی رئیس جمهور آمریکا، اوقات خوشی را در این پارک سپری کرده است. نظر شما درباره ی این تصاویر چه بود؟ 

دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

همین تو هم پر از شگفتیه بیاید اینها را به هم معرفی کنیم لرستان زیبا بویژه رشته کوه های نزدیک استان همدان و آب ریزی‌های عجیب و زمان بندی شده آن کردستان اعجاب انگیز

انتشار:10 تیر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.