karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

25 بهمن 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در زمان هایی دور موجوداتی که ما آن ها را امروزه دایناسور می نامیم به طور گسترده بر روی زمین زندگی می کردند.دایناسور ها از گونه های متفاوتی بودند.گیاهخوار ، گوشتخوار ، آبزی و حتی گونه ای که توانایی پرواز داشت.

65 ملیون سال پیش به طور کامل و طی مدت زمان خیلی کوتاهی دایناسور ها نابود شدند و  از بین رفتند.نظریه های زیادی از سوی دانشمندان در مورد انقراض این جانداران ارائه شده است که از مهم ترین آن ها می شود به برخورد شهاب سنگ بزرگ با زمین و تغییر ناگهانی آب و هوای زمین اشاره کرد.

در نقاط گوناگون کره ی زمین بقایای این جانداران که به فسیل تبدیل شده است یافت می شود و باعث می شود علم ما در رابطه با این موجودات روز به روز پیشرفت کند.

چندی پیش در بولیوی خبر از کشف رد پاهایی از آن ها سر و صدای زیادی به پا کرد و دلیلش هم این بود که ردپا ها بر روی زمین نبودند بلکه بر روی دیوار به جا مانده بودند.

همراه ما باشید ...

رد پاهای کهن karnaval.ir0
رده پاهایی کهن karnaval.ir1

بولیوی

بولیوی کشوری در آمریکای جنوبی است که کاملا در خشکی محصور شده است.در غرب بولیوی رشته کوه آندس قرار گرفته است و باعث شده مناظر طبیعی و کوهستانی زیبایی بوجود بیاید.قسمت شرقی این کشور زمین ها و دشت های پست و همواری وجود دارد که توسط جنگل های بارانی و انبوهی پوشیده شده است که به نام جنگل بارانی آمازونی معروف است.در همین قسمت شرقی زمانی که به سمت جنوب حرکت می کنید با بزرگترین سطح نمکی جهان مواجه می شوید.این سطح نمکی بزرگ در استان پوتوسی ، سالار دی یونی قرار دارد.

ردپاها

بولیوی به دلیل قرار گیری خاص از لحاظ جغرافیایی و نوع پوسته ی کره ی زمین در آن منطقه فسیل های زیادی از دایناسور ها در این کشور یافت می شود. وجود کوه های زیاد و دامنه های شیب دار شانس یافتن فسیل و سنگواره های چندین میلیون ساله را به دانشمندان و فسیل شناسان می دهد.

کشفی تازه رکورد تازه ای برای کشور بولیوی را رقم زده است.کشف 5000 هزار رد پای دایناسور بر روی یک تکه سنگ بزرگ به صورت عمودی که باعث شگفت زدگی همگان شد و بسیاری از دانشمندان را به آن جا کشاند. این دیوار سنگی عرضش به 1.5 کیلومتر می رسد و ارتفاعش حدود 100 متر است.

در منطقه ی کال اُرکو در 5 کیلومتری شهر سوسر سایت تحقیقاتی بر پا شد و مدیر این پروژه الیزابت بالدیویسو پس از 10 روز تلاش و جست و جو به همراه تیم حرفه ای اش خبر از این کشف بزرگ داد. در این تحقیق دانشمندانی از سراسر جهان حضور داشتند و در کنار هم فعالیت می کردند.

این ردپا ها متعلق به 68 ملیون سال پیش است و ردپا های انواع گونه ها به چشم می خورد. شکل گیری این ردپا ها مربوط به دوران کرتاسه می شود که گونه های بسیاری در دشت ها و کوه های بولیوی پراکنده بوده اند.

 

رده پاهایی کهن karnaval.ir8
رده پاهایی کهن karnaval.ir2
رده پاهایی کهن karnaval.ir10
رده پاهای کهن karnaval.ir6
رده پاهای کهن karnaval.ir7

دلیل شکل گیری ردپاها

به دلیل وجود نوسانات آب و هوایی در این منطقه و تغییرات زمین شناختی این ردپاها به این صورت در آمده اند.زمانی که رده پایی بر روی زمین به جا می ماندند به فاصله ی کمی رسوبات بر روی آن ها قرار می گرفتند و فشرده می شدند. وجود گرما و سرما باعث سفت شدن رسوبات و ثابت شدن شکل قالب های ردپا می شده است.طبق گفته ی دانشمندان این اتفاق 7 بار در طی ملیون ها سال تکرار شده است تا این رد پا ها به این شکل در بیایند.

تحت فشار قرار گرفتن لایه های میانی توسط لایه های بالایی و زیرین باعث شد که قسمت میانی بصورت عمودی به سمت بالا حرکت کند و به شکل دیواری سنگی در بیاید.

 

 

رده پاهایی کهن karnaval.ir7
رده پاهایی کهن karnaval.ir6
رده پاهایی کهن karnaval.ir3
رده پاهای کهن karnaval.ir4

به دوران ما قبل تاریخ سفر کنید ... 

برای رفتن به این منطقه باید به شهر سوسر سفر کنید و بعد از پیمودن مسیری 5 کیلومتری به سمت کال اُرکو با کوه هایی نیمه بلند مواجه می شوید.در اطراف کوه ها موزه هایی ساخته شده اند که شما را به دوران های دور می برند.فسیل ها و استخوان های دایناسور ها فضایی خاص و جالب را بوجود آورده اند.بازدید از موزه ها به دلیل بالا بردن تعداد مراجعه کنندگان رایگان است .

بعد از گشت و گذار در موزه ها می توانید به همراه تورهایی که به منظور رساندن بازدیدکنندگان به ردپاهای دایناسور ها بر روی دیوار سنگی در ان جا حضور دارند سفری 1 ساعته را به سمت سایت طی کنید.هنگامی که به مقصد می رسید کلاه های ایمنی مخصوصی به شما داده خواهد شد و سپس در گروه های چند نفره می توانید از رده پاها دیدن کنید و لذت ببرید.

در فاصله ای نه چندان دور کارخانه ی سیمانی ساخته شده است و مواد خروجی این کارخانه بصورت گاز باعث تخریب این ردپاها شده است که توجه مسئولین را به خود جلب کرده تا راه حلی برای این مشکل پیدا کنند.

رده پاهایی کهن karnaval.ir4
رده پاهایی کهن karnaval.ir9

پارک و موزه ی دایناسور ها 

قبل از این که به بازدید از رد پا ها بروید به شما پیشنهاد می کنیم سری به پارک و موزه ی کال ارکو بزنید و از جذابیت های این مکان لذت ببرید.در قسمت پارک دایناسور ها را به شکل مجسمه های عظیم الجثه درست کرده اند و شما با دیدن آن ها وحشت را تجربه خواهید کرد و در موزه ی این مجموعه انواع اقسام اسکلت ها و فسیل های دایناسور ها را خواهید دید.

در پارک ماشین های مخصوصی هستند که می توانند شما را بگردانند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

www.parquecretacicosucre.com

رد پاهای کهن karnaval.ir3
رد پاهای کهن karnaval.ir0
رد پاهای کهن karnaval.ir5
رد پاهای کهن karnaval.ir4
رد پاهای کهن karnaval.ir7
رد پاهای کهن karnaval.ir6
رد پاهای کهن karnaval.ir1

ویدیوئی از این کشف جالب

 

سخن اخر 

نابودی موجودات به دست طبیعت در تمامی دوران ها اتفاق افتاده است و این گواه می دهد که طبیعت در عین زیبایی بسیار بی رحم هم می تواند باشد. روزی این جانوران عظیم الجثه حکمرانان این سیاره بوده اند اما امروزه تبدیل به یاد و خاطره ای مدفون در زیر خاک شده اند.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.