karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در این مجموعه عکس می خواهیم به تماشای تصاویری از جنگ داخلی چین بنشینیم که در نهایت به انقلاب کمونیستی چین منتهی شد. به سال های 1946 و پس از آن می رویم و عکس های قدیمی از چین را با یکدیگر مرور می کنیم. فضای آشفته شهرها را از نظر می گذرانیم و آن روزها را با دنیای رنگارنگ امروزه چین مقایسه می کنیم. اما پیش از تماشای تصاویر بد نیست که توضیح دهیم اصلا جنگ داخلی چین چیست و ماجرای آن چه بود؟

پس با کارناوال همراه باشید...

جنگ داخلی چین

جنگ داخلی چین

جنگ داخلی چین که به جنگ میان کمونیست ها و جمهوری خواه های چین نیز مشهور است، بین سال های 1926 تا 1950 صورت گرفت و در نهایت به پیروزی حزب کمونیست ختم شد. 

سرآغاز این جنگ را تصفیه حزب جمهوری خواه کشور چین از اعضای چپ و کمونیست می دانند که توسط رهبر وقت کومینتانگ (حزب جمهوری خواه)، چیانگ کای شک (Chiang Kai-shek)، صورت گرفت. این اتفاق به هیچ وجه به مذاق کمونیست ها خوش نیامد و در نتیجه علیه حزب کومینتانگ بلند شدند. با پایان پذیرفتن این جنگ، نیروهای کمونیست‌، کنترل بخش قاره ای چین را در دست گرفتند و جمهوری خواه ها به مناطق کوچکی در تایوان، پنگ هو و جزایر فوجیان عقب نشینی کردند. 

این جنگ مشکلات عدیده ای را برای مردم چین به وجود آورده بود، از جمله کمبود غذا و آوارگی. در ادامه با تماشای تصاویر، گوشه ای از دخالت شوروی، ژاپن و سازمان ملل را در حین این جنگ می بینیم و همینطور چهره پناهندگان را از نظر می گذرانیم، کمی هم با رهبران حزب جمهوری خواه آشنا می شویم...

جنگ داخلی چین

جنگ داخلی چین

۱- این تصویر مربوط به سال ۱۹۴۶ است؛ زمانی که قحطی در سرزمین چین بیداد می کرد و در نتیجه نیروهای سازمان ملل به کمک آمده بودند و میان مردم برنج تقسیم می کردند.

جنگ داخلی چین

۲- تجمع طرفداران چیانگ کای‌شک، فوریه ۱۹۴۶

وی یکی از رهبران نظامی چین بود و بر منصب ریاست جمهوری تکیه داشت.

جنگ داخلی چین

۳- ایستگاه راه آهن شن‌یانگ (Shenyang) در تاریخ ۱۱ مارس ۱۹۴۶، پس از عقب نشینی نیروهای شوروی

در آگوست ۱۹۴۵، پس از دخالت های مانچوکوئو (Manchukuo)، دولت دست نشانده ژاپن، نیروهای شوروی (ارتش سرخ) دست به اشغال منچوری (Manchuria) زدند. این اشغال نیروهای ارتش سرخ تا ماه می ۱۹۴۶ ادامه داشت. در حدود سه هفته بعد از تسلیم ژاپن، ارتش سرخ عقب نشینی خود را آغاز کرد و با از سرگیری جنگ داخلی چین در همان اوایل ۱۹۴۶، شوروی بر جمع آوری نیروهایش از منچوری سرعت بخشید.

جنگ داخلی چین

۴- وکالت نیروهای نظامی چین به ژاپن، آوریل ۱۹۴۶

جنگ داخلی چین

۵- در ۳۱ دسامبر ۱۹۴۶، چیانگ کای‌شک دستور مشروطه را در شهر نانجینگ (Nanjing) صادر کرد.

جنگ داخلی چین

۶- تصویری از شمال کشور چین در ۱۹۴۶

جنگ داخلی چین

۷- دروازه اصلی دانشگاه جیلینگ (Jinling) در شهر نانجینگ (Nanjing)، اوایل ۱۹۴۷

جنگ داخلی چین

۸- این افراد از سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا هستند که در جریان یک تخلیه نیرو به پکن بر می گردند. 

جنگ داخلی چین

۹- توقیف کالا در شانگهای، سال ۱۹۴۷

جنگ داخلی چین

۱۰- تصویر ناراحت کننده پیش رو در تاریخ 19 ژانویه 1947 در خیابان نانجینگِ شانگهای به ثبت رسیده است. جنگ چین، تاثیر به سزایی بر سوء تغذیه و اقتصاد کشور داشت. 

جنگ داخلی چین

11- نشست قوه مقننه جمهوری چین (1) در تاریخ 25 دسامبر 1947 به تصویب رسید و اولین جلسه قانونی با 760 عضو در تاریخ 18 می 1948، در شهر نانجینگ تشکیل شد. در ژانویه 1948، در حدود 200 میلیون نفر به این قانون گذاران رای دادند و بر قوه مقننه شان صحه گذاشتند؛ رای دهندگان از 47 استان کشور، سرزمین های فراآبی چین، منطقه تبت و ... بودند. اما به جهت جنگ داخلی چین، سرزمین های تحت اشغال نیروهای کمونیست در این رای گیری حضور نداشتند.

پاورقی


1: جمهوری چین، که با نام های تایوان، چین تایپه و ... نیز شناخته می شود نام دولتی است که در سال ۱۹۱۲ و در سرزمین اصلی چین تاسیس شد و تا سال ۱۹۴۹ بر سرزمین چین حکمرانی می کرد. این دولت قدرت خود را در اثر همین جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹ از دست داد. اعضای این دولت به تایوان تبعید شدند.

جنگ داخلی چین

12- انتخابات برپا شد اما جنگ همچنان ادامه داشت. در مارس 1948، عده ای از مردم ساکن شمال چین از جنگ فرار کردند و در نقاط دیگر پناهنده شدند؛ در تصویر، شماری از آن ها را می بینید. 

جنگ داخلی چین

13- در 20 ماه می 1948، چیانگ کای‌شک به عنوان اولین رییس جمهور کشور چین بر مسند قدرت نشست. 

جنگ داخلی چین

14- چیانگ وی-کو (Chiang Wei-kuo) یکی از نقش های برجسته جنگ داخلی چین بود و از سران کوُمینتانگ یا جبهه ملی چین به شمار می رفت. او فرزندخوانده رییس جمهور وقت، چیانگ کای‌شک بود که برای تحصیلش به شهر مونیخِ آلمان رفت و در یک مدرسه نظامی نازی درس خواند. وی تا زمان بازگشتش به جمهوری چین، به ارتش نازی خدمت کرد. او با پایان رسیدن جنگ جهانی دوم به چین بازگشت و به عنوان ژنرال در ارتش جمهوری چین مشغول خدمت شد. 

چیانگ وی-کو

15- ارتش مسلح چیانگ وی-کو، 1948

جنگ داخلی چین

16- در دسامبر 1948، ارتش ملی به سوی شهر سوژو (Suzhou) در حرکت بودند، در حالی که از کنار زخمی هایی که تحت مراقبت و درمان، می گذشتند.

جنگ داخلی چین

17- سفارت ایالات متحده آمریکا که توسط سپاه تفنگداران دریایی مراقبت می شود، دسامبر 1948. 

جنگ داخلی چین

18- نیروهای خط مقدم ارتش ملی، سال 1949

جنگ داخلی چین

19- در عکس زیر، چهره چندی از افراد سرشناس جبهه ملی چین را می بینید. به ترتیب از راست به چپ:

هی یینگ‌چین (He Yingqi) که از علم داران حزب جمهوری خواه و از متحدان چیانگ کای‌شک بود. 

بای چونگشی (Bai Chongxi) از ژنرال های چینی ارتش انقلابی ملی جمهوری چین و از رهبران برجسته ملی گرای مسلمان چین بود که تباری هوئی داشت و مسلمان بود. "بای" پس از شکست از کمونیست ها در سال ۱۹۴۹، به تایوان گریخت و در ۱۹۶۶ در آنجا درگذشت.

جنگ سالاری به نام لی زونگرن (Li Zongren) که پیرو انتخابات 1947، به عنوان نخست وزیر و جانشین موقت رییس جمهور در مواقع اضطراری شناخته شد. 

جنگ داخلی چین

20-  دانشجوهای فراری از شمال، شانگهای، 24 آوریل 1949

جنگ داخلی چین

سخن آخر

به تماشای تصاویری از جنگ داخلی چین نشستیم و دیدیدم که آن روزها، چهره این کشور چگونه بوده است.

نظرتان درباره این عکس ها چه بود؟

آیا دوست دارید تصاویری بیشتری از این مجموعه را نگاه کنید؟

منتظر دیدگاه شما هستیم. 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.