karnaval.ir

بهاره باقری

انتشار

05 دی 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هنرهای خیابانی و البته شهری که در میادین و گذرهای اصلی شهرها برگزار می شود ، چند سالی است که در دنیا رواج پیدا کرده اند . البته بخشی از این هنرها توسط افراد عادی و بخشی دیگر توسط هنرمندان  جامعه شکل میرگیرد.

از ویژگی های اصلی این هنرها ، و البته زیبایی های آن می توان به مردمی بودن آن ها اشاره کرد. که از پیر تا جوان و کودک را به خود درگیر می کند و آن ها را وادار یا بهتر بگویم تشویق به انجام بخشی از آن می کند ، یعنی مردم عادی و شهروندان جامعه بخشی از آن اثر هنری می شوند.

از تعریف بالا می توان به این شعار رسید که : هنر برای مردم و نه هنر برای هنر .(افراد خاص)

پروژه شهر رویایی اثر هنرمند معروف لهستانی ، یکی از نمونه های موفق هنر برای مردم با مضمون و مفهومی شاخص می باشد که دیدن آن نه تنها خالی از لطف نیست بلکه شما را تشویق به تجربه آن نیز (حداقل برای یک بار) می کند.

dream city karnaval.ir6

پروژه شهر رویایی....

پروژه شهر رویای (dream city) نمونه بسیار کوچک اما واقعی از یک شهر رویاییست که در سال 2015 توسط یکی از خلاق ترین هنرمندان جهان خلق شد.

اثر هنری خلاقانه که با استفاده از شن های رنگی طراحی شد، واقع در یکی از میادین اصلی دوحه (میدان مروارید) قطر می باشد که چشمان هر گردشگر و توریستی را می نوازد.

طراح آن یک معمار منظر لهستانی به نام آدام کالینوسکی ( Adam Kalinowski ) می باشد.

این اثر یک نوع هنر تعاملی محسوب می شود که نیاز به وجود مخاطبین و ارتباط مستقیم آنها با کار دارد.

 

dream city karnaval.ir9
dream city karnaval.ir4

مواد به کار برده شده ....

30 تن شن رنگی

تخته 3 لا با ابعاد : 3601*860*110

توصیف اثر ....

همان طور که در ابتدا اشاره شد؛ این اثر از جمله هنرهای تعاملیست (هنر مردمی) و بدون حضور مردمان عادی و رهگذران، چنین اثری تکمیل نمیشود .

بدین صورت که افراد (کودک و بزرگسال) را ترغیب به بازی و خلق رنگ و فرم های منتوع می کند تنها با قدم زدن و حرکت بر روی باکس های شنی رنگی، تا بدین ترتیب رنگ های موجود را در هم می آمیزند و اثری جدید از تنالیته های مختلف رنگی خلق می نمایند، به طوریکه دیگر دسترسی به رنگ های خام اولیه غیر ممکن میشود و به جای آن بینهایت رنگ های جدید و متنوع توسط مردم خلق میشود. این کار تا آخر ادامه پیدا می کند تا زمانی که رنگین کمانی از رنگ پدید آید.

از این طریق می توان هنری فرح بخش و لذت بخش را به صورت جمعی در یک فضای شهری تجربه کرد. اساسا این جادوی رنگ و هنر است که باعث به هم پیوستن افراد از سراسر دنیا به هم میشود.این دقیقا همان چیزیست که هنرمند و خالق این پروژه به هدف پیوستن انسان ها و ترکیب شدنشان با هم برای رسیدن به مفهوم آزادی و برابری، چنین طرحی را خلق کرد.

 

dream city karnaval.ir1

کودکان مخاطب اصلی ...

 نکته قابل توجه این که، به دلیل به کار گیری میزان قابل توجه ای از عنصری به نام رنگ، کودکان از مخاطبان اصلی آثار این هنرمند لهستانی می باشند که در نوع خود جالب است.

از نظر این هنرمند و شاید خیلی از افراد، شهر رویایی شهریست که در آن دنیایی از رنگ به چشم بخورد.شاید بتوان گفت که شهر و یا دنیای کودکان یک نوع از همین شهرها به حساب می آیند.

dream city karnaval.ir0
dream city karnaval.ir7

این طرح دوم بوده است ...

 پیش از این نیز، این طراح لهستانی اثری همانند شهر رویایی که در آن از رنگ های فراوان ، برای خلق اثر خود در لهستان استفاده کرده را ، در کارنامه خود به ثبت رسانده است . به گفته خودش مفهوم  و مضمون  اصلی او ازین کار بیان واژه آزادی بود.

dream city karnaval.ir3
dream city karnaval.ir8
dream city karnaval.ir2

ویدیویی از شهر رویایی...

 حرف آخر ...

رنگ، رنگ، رنگ و دیگر هیچ...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.