karnaval.ir

سارا ذابح جمشیدی

انتشار

23 دی 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ژاپن  از کشورهایی است که علیرغم مدرن شدن و پیشرفت های سریع و وسیع صنعتی، همچنان برخی از آداب و رسوم دیرینه خود را حفظ کرده است. برخی از این رسوم مانند طب سوزنی و گیاهی ژاپن در دنیا نیز مطرح است.

امروز بنا داریم با رسمی در ژاپن آشنا شویم که در آستانه سال نو میلادی انجام می شود. حمام آب یخ!!  آنهم قبل از شروع ژانویه (مصادف با دی ماه)؛ حتی فکر کردن به این شیوه حمام کردن هم باعث می شود دندان ها بهم بخورند.

محال است سالی که شروعش با آب تنی با آب و یخ در فصل زمستان باشد را فراموش کنید.

در ابتدا ویدوئی جذاب از این رسم دیرین را ببینید
چرا آب تنی در آب یخ با این همه مشقت رسم است؟

سال جدید مبارک. این جمله ای است که آب تنی کنندگان بیچاره ژاپنی، زمانی به هم می گویند که در استخرهای عمیق پر شده از آب سرد حاوی تکه های یخ بزرگ، در حال لرزیدن اند.  به صدای دندان هایشان گوش کنید.

شرکت کنندگان دلیر این مراسم کسانی هستند که مطابق با سنت دیرینه خود معتقدند که این آب تنی سرسختانه در آستانه سال نو، روح آن ها را صیقل داده و از بدی ها پاک خواهد کرد. به نظر منطقی هم می رسد هرگز با به یاد آوردن خاطره یخ کردن این چنینی تا سال بعد، حتی فکر خطا هم به ذهن انسان خطور نخواهد کرد.

تمامی مردان و زنان در رده های سنی گونان در پارک ها و زیارتگاه های در نظر گرفته شده در این مراسم شرکت می کنند و برای سلامتی در سال آینده دعا می خوانند.

حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir15
مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir03
karnaval.ir0_-20
پوشیدنی مخصوص حمام یخ

همه شرکت کنندگان سرسخت این مراسم برای شیرچه در استخرهای آب یخ و غوطه ور شدن در آن، تنها تکه لباس های نازک و کوچک، شبیه به لباس زیر به تن دارند و مابقی بدن آنها برهنه است.  می توان از لباس مردان با عنوان لنگ هم یاد کرد.

مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir8
مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir7
مراسم سنتی و هیجان

در تمامی تصاویر زیر خواهید دید که شرکت کنندگان در مراسم در معبد Kanda Myojin Shinto در شهر توکیو با چه اشتیاقی آب بیش از حد سرد را بروی خود و دوستان خود سرازیر می کنند و چقد هم برق رضایت در چشمانشان متجلی است.

حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir0
حمام-آب-یخ-در-ژاپن-karnaval.ir13
حمام-آب-یخ-در-ژاپن-karnaval.ir12
مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir01

  معبد Teppozu Inari Shinto

در معبد Teppozu Inari Shinto شرکت کنندگان در یک استخر شیب دار به تدریج وارد آب سرد می شوند و گاهی حتی تکه های بزرگی از یخ را در آغوش می گیرند. در حال ورود به آب دست ها را در هم گره می کنند و دعا می کنند که سال جدید سال خوبی برایشان باشد.

حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir18
حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir22
دیدن این ویدئو را از دست ندهید

در حالی که شرکت کنندگان در مراسم لنگ به تن خندان و شاد به سمت معابد و استخرهای آب یخ می روند، عکاسانی که از سرتاسر دنیا برای ثبت تصاویر این مراسم حضور دارند، کت های زمستانی به تن دارند.

مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir00
مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir11

حتی دانش آموزان دبیرستانی نیز در این مراسم شرکت می کنند و تکه یخ هایی را در آغوش می کشند که به نظر می رسد بزرگ تر از آن است که در حد توان یک نوجوان دبیرستانی باشد و دعا می کنند که معبد آن ها را به عضویت خود بپذیرد.

حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir16

برخی چهره ها در طول مراسم چنان است که گویی ترس تمام وجودشان را در بر گرفته، شاید هم لرز .

حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir11
حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir4

برخی قبل از رفتن درون آب حرکات کششی انجام می دهند و یا اینکه می دوند.

حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir8
حمام آب یخ در ژاپن karnaval.ir14
تاریخچه آب تنی در آب یخ

امسال نیز بیش از 100 نفر  از مردم ژاپن در این مراسم شرکت کردند.

در حالی که در قرن 21 تنها با لنگی سفید و یا لباسی شل و ول و نازک در حالی که دعای شادی و سلامتی می خواندند، خود را به آب سرد سپردند و سال نو خود را با لرز شروع کردند.

قیافه های یخ زده این شرکت کنندگان خنده بر لبان ناظرین می نشاند. انگار که تصمیم گرفته اند سال جدید خود را با شاد کردن دیگران آغاز کنند.

شروع این رسم نشات گرفته از طب سنتی چینی است که بر اساس آن آب سرد برطرف کننده بسیاری از بیماری های بالاخص بیماری های مرتبط با شادابی پوست است.

چینیان از زمان باستان بودن در آب سرد را نشانه از قدرت بدنی بالا می دانسته اند و اعتقاد داشته اند که کسانی که تحمل غوطه ور ماندن در این آب را داشته باشند سلامت سالانه آن ها تضمین شده است .

چینیان قدیم از این روش برای درمان تب در کودکان نیز بهره می گرفته اند و معمولا شرکت کنندگان در این مراسم سامورایی هایی بودند که مظهر رشادت و قدرت محسوب می شدند.

مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir012
مراسم آب بازی سال نو ژاپن www.karnaval.ir05

... که سرما سخت سوزان است

نفس، کز گرمگاه سینه می آید برون، ابری شود تاریک

چو دیوار ایستد در پیش چشمانت

نفس کاین است، پس دیگر چه داری چشم  ز چشم دوستان دور یا نزدیک؟

مسیحای جوانمرد من! ای ترسای پیرپیرهن چرکین

هوا بس ناجوانمردانه سرد است...آی...

دمت گرم و سرت خوش باد

 "مهدی اخوان ثالث"

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.