
رضا قره غریبی
انتشار
25 مرداد 1395
به روز رسانی
15 شهریور 1398
در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.
این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است .
با کارناوال در بررسی هتل های سه ستاره همراه شوید.
نحوه تعیین هتل های دوستاره
برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.
در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.
طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های سه ستاره حداقل کسب امتیاز 5 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 6 متر باشد.
در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.
شرایط کلی
* هتل با اندازه ی متوسط است، با 30 اتاق خواب و خدمات و تسهیلات با کیفیت تر از هتل های یک و دو ستاره.
* دسترسی های عمومی بهتری در فضای داخلی هتل وجود دارد.
* مدیریت و کارکنان ظاهری مرتب و رسمی دارند و آموزش های لازم را در حیطه کار خود دیده اند.
* مسئول پذیرش حداقل به یک زبان زنده دنیا مسلط است.
خدمات و توجه به میهمان
* یک نفر یه عنوان مسئول پذیرش وجود دارد و هیچ گونه تاخیری در پاسخگویی مورد قبول نیست.
* تسهیلات هتل برای مهمان ها توضیح داده شده و به صورت مستقیم به اتاق ها هدایت می شوند.
* صورت حساب مهمان باید به صورت مداوم به روز شود.
* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.
* مکانی باید برای وسایل اضافی مهمان تعبیه شود.
* وجود صندوق امانات در هتل های 3 ستاره اجباری نبوده و در صورت وجود در قسمت پذیرش باید صندوق امانات وجود داشته باشد.
* گرفتن و رساندن پیغام ها به صورت رسمی و به وسیله فرم هایی که برای این کار طراحی شده اند، صورت می پذیرد.
رستوران
* باید رستوارن و ناهارخوری برای صرف صبحانه و غذا برای مهمانان دایر باشد.
* فضای رستوران باید با تعداد مشتریان متناسب باشد و محل آماده سازی غذا مهم می باشد.
* دیزی سرا، کبابی یا غذاخوری سنتی به جای رستوران قابل قبول است.
* کارکنان اطلاعات مناسبی از غذا ها باید داشته باشند و خدمات کارآمدی را عرضه کنند.
* خدمات صبحانه اگر سلف سرویس نیست باید فهرست غذا تهیه شود.
* صبحانه برای مشتریان غیرساکن هم باید فراهم باشد، البته در صورت وجود محدودیت الویت با مسافران هتل می باشد.
* برای ناهار باید غذاهای سبک و ساندویچ برای مسافران در دسترس باشد. کیفیت ارائه این خدمات به مشتریان مهم می باشد.
* خدمات کامل شام باید فراهم باشد. مهمان ها باید بتوانند بدون اینکه به سمت پیشخوان بروند غذا ها و نوشیدنی هایشان را سفارش دهند.
* به عنوان میان وعده باید حداقل ساندویچ، بیسکویت و نوشیدنی برای مسافران در دسترس باشد.
خدمات عمومی اتاق (Room Service)
* در صورت وجود ارائه ی خدمات غذا و نوشیدنی در اتاق باید قیمت ها در فولدرهایی در اتاق وجود داشته باشد.
* در صورت درخواست صبح ها برای بیدار شدن با تلفن اتاق تماس گرفته می شود.
* باید وسایل و خدمات تمیز کردن کفش و واکس در هتل وجود داشته باشد. دستگاه های تمیز کردن کفش باید در معرض دید مهمانان باشد.
* خدمات لباس شویی باید حتما در هتل ارائه شود.
اتاق خواب ها و آسایش میهمان
* وسایل اتاق باید از کیفیت خوب و چیدمان زیبا و متناسب برخوردار باشد.
* نظافت با تمام جزییات و دقت باید انجام شود.
* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.
* همه اتاق ها باید متراژ و فضای مناسبی را برای راحتی مسافر داشته باشند.
* اندازه تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد. تشک ها باید جنس مرغوب تری نسبت به تشک های هتل های یک و دو ستاره داشته باشند.
* وسایل خواب باید از کیفیت خوبی برخوردار بوده با وسایل و تزیین اتاق همخوانی داشته باشد.
* دمای اتاق باید همزمان با ورود مهمان تنظیم شود.
* استفاده از کولر گازی و سیستم تهویه مطبوع برای هتل های سه ستاره و بالاتر الزامی است.
* اتاق ها باید نورپردازی مناسب داشته و میز آرایش و تحریر باید کاملا توسط لامپ روشن شود. در هتل های سه ستاره و بالاتر برق اضطراری به صورت خودکار عمل می کند.
* اتاق ها باید داری کف پوش مناسب و با کیفیت بالا باشد.
* هتل های 3 ستاره باید یخچال با کیفیت مناسب داشته باشند.
* وجود تلویزیون در اتاق ها اجباری است و راحتی در نگاه کردن به تلویزیون مهم می باشد.
* وجود تلفن با قابلیت تماس با خارج از هتل در اتاق ها اجباری است. کاغذ و مداد یاداشت باید در کنار تلفن باشد. لیست تلفن های ضروری نیز باید وجود داشته باشد.
* لوازم تحریر باید برای همه اتاق ها فراهم باشد.
* سشوار در اتاق ها موجود می باشد.
* وجود سوئیت خصوصی در هتل های 3 ستاره الزامی نیست.
سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها
* حمام ها باید از وسایل کامل نظافتی برخوردار باشند و دارای تهویه مناسب باشند.
* هر اتاق سرویس بهداشتی و دوش مخصوص خود را دارد.
کیفیت غذا
صبحانه باید ترکیبی از غذاهای گرم و سرد با کیفیت مناسب و مواد اولیه تازه باشد.
حداقل یک غذای گیاهی باید در هر وعده وجود داشته باشد.
فضاهای عمومی
* فضای عمومی بزرگتری نسبت به هتل های یک و دو ستاره دارند.
* چیدمان وسایل با تناسب صورت می گیرد.
* برخی از هتل های 3 ستاره فضایی برای تبدیل ارز خارجی به ریال دارند.
* فضای محل پذیرش باید شیک و با دکور مناسب باشد.
* در هتل های 3 ستاره فضایی به عنوان لابی برای نشستن وجود دارد.
* راهرو ها و پله ها باید تزیئنات مناسبی داشته باشند.
* اگر 3 طبقه و بیشتر بر روی همکف وجود داشته باشد باید آسانسور داشته باشند.
* باید پارکینگ متناسب با ظرفیت هتل وجود داشته باشد.
با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.
دیدگاه جدید