karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از میان مقاصد جذاب و رنگارنگ دنیا، این بار به ایالات متحده آمریکا سفر می کنیم؛ اما زاویه نگاه مان به این سرزمین زیبا و باشکوه قدری متفاوت است. می خواهیم برخی ایالت های آمریکا در جنوب غربی این کشور را از نگاه ماهواره ها به تماشا بنشینیم و رد پای انسان ها را در این نواحی دنبال کنیم.

اگرچه آمریکا قدری دیرتر از دیگر کشورهای دنیا کشف شد و مورد توجه قرار گرفت اما به خوبی مسیرش را هموار کرد و حال از منظر قدرت و ثروت با دیگر سرزمین ها برابری می کند و برتری هایی هم دارد. آمریکا پیشرفت و توسعه اش را مدیون مهاجران بی شماری ست که به دنبال سرزمین موعودشان راهی این نقطه از کره زمین شدند. البته صدها سال پیشتر، قومی که به نام سرخ پوستان شناخته می شوند سرزمین آمریکا را کشف کرده بودند اما این افراد علاقه چندانی به دنیای پرشور فراتر از آب ها نداشتند و همین سبب شد که این منطقه برای مدت زمانی مدید، آرام و دور از دسترس باقی بماند. حال، روزگار آمریکا با گذشته دور و درازش بسیار تفاوت دارد؛ این سرزمین به لطف مهاجران، چهره منزوی اش را از دست داده است و حال این مهاجران زیاده طلب اثری پررنگ در این منطقه گذاشته اند. در ادامه، از دریچه تصاویر ماهواره ای رد و نشان این افراد را بر سرزمین آرزوهای‌شان دنبال می کنیم.

پیش از این گفتیم که مقصد سفرمان، جنوب غربی آمریکاست. منطقه ای با آب و هوای گرم و دلچسب، مناظر چشم نواز و شکوهمند، جنگل های سرسبز و دشت هایی وسیع که سفرمان را دل انگیز و جذاب می کنند. کشتزارها، دریاچه ها و مناطق مسکونی با معماری فوق العاده شان نیز در انتظارمان هستند. اما بد نیست بدانید که جنوب غربی آمریکا به طبیعت زیبا و آب و هوای مناسب محدود نمی شود؛ امروزه این ناحیه با کارخانه ها، بانک ها و البته سیستم حمل و نقل پیشرفته اش، به یکی از ثروتمندترین مناطق آمریکا بدل شده است؛ و ما رد این بازرگانی چشمگیر را نیز در تصاویر دنبال خواهیم کرد. آمریکا 57 ایالت پیوسته دارد که در این بین، به ایالت های آریزونا، کلرادو، نیومکزیکو، نوادا و یوتا سری می زنیم و قدری بیشتر هر کدام از این ایالت ها را می شناسیم.

پس با کارناوال همراه بمانید و تماشای تصاویر هوایی از جنوب غربی آمریکا را از دست ندهید.

تصویر ماهواره از جنوب غربی آمریکا

1- آفرین شهردار!

در تصویر، یکی از مناطق مسکونی در شهر هندرسون (Henderson) را مشاهده می کنید که در آن خانه ها به زیبایی و نظم کنار هم چیده شدند. بد نیست بدانید هندرسون در ایالت نوادا و کمی پایین تر از شهر معروف لاس وگاس قرار دارد.

شهر هندرسون جنوب غربی آمریکا

2- موشک ها اول به اینجا پرتاب می شوند!

در نگاه اول به نظر می رسد که تصویر به دو بخش تقسیم شده است اما در واقع آن چه می بینید جاده ای ست که از میان یک شنزار در ایالت نیومکزیکو می گذرد. این شنزار را با نام منطقه موشک شن های سفید (White Sands Missile Range) می شناسد و از آن برای آزمایش های موشکی ارتش آمریکا استفاده می کنند.

شنزار ایالت نیومکزیکو آمریکا

3- سفر به بالای آتشفشان

یادبود ملی آتشفشان کاپولین (Capulin Volcano National Monument) را می بینید که در ایالت نیومکزیکو (New Mexico) قرار دارد. مسیر منحنی که در اطراف آتشفشان به چشم می خورد در حقیقت یک جاده است. به کمک این جاده، ماشین ها می توانند تا لبه آتشفشان خاموش بیایند؛ در اطراف دهانه مخروطی آتشفشان، پارکینگی نیز برای بازدیدکنندگان تعبیه شده است.

یادبود ملی آتشفشان کاپولین نیومکزیکو آمریکا

4- دنیایی کوچک

در تصویر، ساخت و ساز کوچکی را در پایین شهرک کورتزسایت (Quartzsite) می بینید؛ این شهرک در ایالت آریزونا واقع شده است.

ایالت آریزونا آمریکا

5- جمع آوری انرژی خورشیدی

در پیش رو، یک سامانه مولد نیروی خورشید به نام ایوانپاه (Ivanpah Solar Power Facility) به چشم می خورد. از این سیستم با عنوان «متمرکز کننده نور خورشید» یاد می شود؛ با استفاده از آینه و لنز، انرژی حرارتی خورشید را در کانون یک سطح کوچک جمع می کنند و این گونه انرژی خورشید ذخیره می شود.

متمرکز کننده نور خورشید کالیفرنیا آمریکا

6- حیاط استخوان، مکانی که ثبت نشد.

بن یارد (Boneyard) از نواحی ثبت نشده در ایالت آریزوناست و در پایگاه نیروی هوایی دیویس–مونتهن (Davis-Monthan Air Force Base) قرار دارد. در واقع این منطقه به طور قانونی ثبت نشده و جزو دسته بندی هایی مانند شهر، شهرستان و ایالت جای نمی گیرد. بد نیست بدانید بن یارد در واژه به معنای «حیاط استخوان» است!

نیروگاه هوایی داویس مانتین آریزونا آمریکا

7- این دریاچه هم رو به نابودی ست...

در میانه تصویر، خط آهنی را می بینید که از وسط دریاچه نمک ایالت یوتا مشهور به دریاچه نمک بزرگ (Great Salt Lake) می گذرد. متاسفانه این دریاچه نمک هم مانند بسیاری از زیستگاه های ارزشمند کره زمین، دستخوش تغییرات آب و هوایی شده است و در شرایطی بحرانی قرار دارد.

دریاچه نمک ایالت یوتا آمریکا

8- زمانی اینجا شهر بود.

در پیش روی تان شهر متروکه سنت توماسِ نوادا (St. Thomas, Nevada) قرار دارد. این شهر در سال 1865 پایه گذاری شد اما در دهه 1930، پیش از آن که سد هوور (Hoover Dam) کامل شود، آب دریاچه مید (Lake Mead) به سوی شهر روانه شد و آن را به تسخیر در آورد. هنوز هم وقتی سطح آب پایین می رود باقی مانده های شهر قابل مشاهده هستند.

شهر متروکه سینت توماس ایالت نوادا آمریکا

9- پلایا یا دریاچه خشک

رد حرکت ماشین ها را در دریاچه خشک جان-رچ (Jean / Roach Dry Lake Beds) می بینید. این دریاچه در نزدیکی منطقه ثبت نشده ژان (Jean) در ایالت نوادا قرار دارد.

بد نیست بدانید که به دریاچه خشک پلایا نیز می گویند. در پلایا، حتا اگر سطح آب بالا باشد باز هم به خاطر اقلیم خشک و قلیایی، پوشش گیاهی قابل توجهی به چشم نمی خورد. در برخی از پلایاها سطح آب در فصول پر بارش بالا می آید و در فصول خشک تمام آب از دست می رود؛ اما برخی دیگر از پلایاها همیشه خشک هستند. دریاچه نمک قم، نمونه ای از یک پلایا در کشورمان است.

دریاچه خشک جان-رچ ایالت نوادا آمریکا

10- در تکاپوی پول در آوردن

منطقه ای صنعتی بازرگانی در شمال شرقی شهر دنور (Denver)، ایالت کلرادو

منطقه ای صنعتی بازرگانی شهر دنور ایالت کلرادو

11- بمب های هسته ای در جای جای نوادا

بین سال های 1951 تا 1992 در جنوب شرقی شهرستان نای (Nye County)، ایالت نوادا، بمب های اتمی کشور آمریکا آزمایش می شد؛ در تصویر می توانید آثار به جای مانده از این آزمایش ها را مشاهده کنید. بر اساس داده های رسمی، 1054 آزمایش هسته ای در این محدوده صورت گرفته است.  امروزه آزمایش های هسته ای در این ناحیه متوقف شده و آن را با عنوان پایگاه امنیت ملی نوادا می شناسند.

شهرستان نای ایالت نوادا آمریکا

12- همه جا لاستیک...

لاستیک ماشین های از کار افتاده در مرکز بازیافت تایر CH2E جمع آوری شده اند و به زودی برای تبدیل به سوخت دیزل فرآوری خواهند شد. این مرکز بازیافت در شهر هادسون کلرادو قرار دارد.

شهر هدسون کلرادو آمریکا

13- کشتزارهای خوشمزه و زیبا

زمین های زراعی متنوع، با طرح های متفاوت این منظره هوایی زیبا را پدید آورده اند. تصویر مقابل، در یکی از شهرهای ایالت کلرادو به نام بورلینگتون (Burlington) ثبت شده است.

شهر بورلینگتون ایالت کلرادو آمریکا

14- روزگاری سبز بود.

این تصویر در ایالت نوادا و شهر وینموکا (Winnemucca) عکاسی شده است. در گذشته، زمینی با آبیاری چرخشی در این منطقه وجود داشت که رهایش کرده اند و حالا تنها ردی از آن به جای مانده است.

شهر وینموکا ایالت نوادا آمریکا

15- طراحی دلبرانه

منطقه مسکونی هایلندز رانچ (Highlands Ranch) در شهرستان داگلاس (Douglas County) و ایالت کلرادو قرار دارد. از زیبایی در معماری و چینش خانه های این محدوده نیز نمی توان چشم پوشی کرد.

شهرستان داگلاس ایالت کلرادو آمریکا

16- مثل طلا می درخشد، از طلا بیشتر می ارزد!

این تصویر در شهرستان ریو آریبا (Rio Arriba County) به ثبت رسیده است و دریاچه زیبای ناواهو (Navajo Lake) در بخشی از آن به چشم می خورد. این دریاچه به خاطر بنای سد ناواهو پدید آمده است. نقطه نقطه هایی که در دیگر بخش های تصویر می بینید در واقع توسط پمپ‌جک های برداشت نفت به وجود آمده اند. «پمپ‌جک» نوعی پمپ مخصوص برای استخراج نفت خام از چاه هاست؛ زمانی از این نوع پمپ استفاده می کنند که فشار لازم برای خروج نفت از درون چاه وجود نداشته باشد.

شهرستان ریو آریبا دریاچه ناواهو نیومکزیکو آمریکا

17- میراث جهانی یونسکو

در تصویر، خانه هایی را می بینید که از قوم باستانی پوئبلو (Ancestral Puebloans) به یادگار مانده است. این قوم، عده ای از سرخ پوستان آمریکایی بودند که در آمریکای شمالی زندگی می کردند. در حال حاضر این منطقه در پارک ملی تاریخی فرهنگ چاکو (Chaco Culture National Historical Park) قرار دارد و از میراث جهانی یونسکو به شمار می آید.

پارک ملی تاریخی فرهنگ چاکو نیومکزیکو

18- انسان های بسیاری اینجا آرامیده اند.

قبرستان و مرده شورخانه اولینگر کراون هیل (Olinger Crown Hill) در شهر ویت ریدج (Wheat Ridge)

شهر ویت ریدج کلرادو آمریکا

19- معدن روباز مس

این تصویر در شهرستان پاینال (Pinal County) ایالت آریزونا به ثبت رسیده است. معمولا در محلی که ذخایر معدنی در نزدیکی سطح زمین قرار دارند، استخراج معدن روباز صورت می گیرد و معادن روباز هستند.

شهرستان پاینال آریزونا آمریکا

20- نقشی ریز از گاوها

گاوهای سیاه و سفید در شهرستان کرسی (Kersey) ایالت کلرادو پراکنده اند.

شهرستان کرسی ایالت کلرادو آمریکا

سخن آخر

به جنوب غربی آمریکا سفر کردیم و مناظر زیبا و دیدنی آن را از طریق ماهواره ها به تماشا نشستیم. نظم و ترتیب مناطق مسکونی، معادن، فضاهای سبز و دریاچه های این منطقه را از نظر گذراندیم و از این طریق، با نحوه زندگی و کسب و کار مردم در این جا آشنا شدیم.

نظر شما در باره این تصاویر چه بود؟

آیا تا به حال به این خطه از سرزمین آمریکا سفر کرده اید؟

به نظرتان جنوب غربی آمریکا، چهره ای متفاوت از دیگر بخش های آن دارد؟

نظر و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.