karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 اسفند 1396

به روز رسانی

30 تیر 1399

آفریقا سرزمینی است که همیشه آن را با حیوانات گوناگون و طبیعت فوق العاده اش می شناسند. تا نام آفریقا به میان می آید، چهره مردمان سیاه پوست این دیار برای مان تداعی می شود.

سفر به آفریقا این روزها از هیجان انگیزترین و محبوب ترین سفرها در میان مردمان جهان به شمار می آید. آفریقا جایی‌ست که هرکس برای یک‌بار هم که شده باید به آن سفر کند و عجایب آن را از نزدیک ببیند. کارناوال تا امروز بارها به شهرهای گوناگون آفریقا سفر کرده و از جاذبه های گردشگری و خاص این سرزمین برای تان گفته است؛ اما این‌بار می خواهیم از زاویه دیگری به بررسی آفریقا بپردازیم و شما را با جنبه دیگری از زندگی آفریقایی ها آشنا کنیم. یکی از مهم ترین قسمت های سفرهای امروزی، شکم گردی و چشیدن طعم غذاهای جدید است، تجربه ای که هیچ گاه فراموشش نخواهید کرد.

در ادامه همراه ما باشید تا مروری داشته باشیم بر فهرست بهترین غذاهای آفریقا، خوراکی هایی که پیشنهاد می کنیم آن ها را در طول سفرتان به این سرزمین نوش جان کنید. بد نیست بدانید که نام برخی از این غذاهای خوش رنگ و لعاب در فهرست برترین غذاهای آفریقا که توسط خبرگزاری سی ان ان منتشر شد نیز به چشم می خورند. با کارناوال به آفریقا بیایید و طعم ناب غذاهای این دیار را بچشید.

غذاهای آفریقایی

فرهنگ غذایی آفریقایی ها

فرهنگ غذایی کشورهای دیگر به سرزمین های آفریقایی هم نفوذ کرده است. برای مثال اگر به آفریقا سفر کنید ممکن است خوراکی هایی را بیابید که مخصوص آمریکایی ها هستند؛ اما به طور کلی می توان گفت که غذاهای سنتی مردمان آفریقا ترکیبی از میوه ها، دانه ها، غلات، سبزی ها و محصولات دامی است. آن ها از شیر و گوشت نیز استفاده می کنند و انواع مختلفی از پنیرها را دارند.

در آفریقا بنا بر موقعیت جغرافیایی منطقه، تفاوت های بسیاری در عادت های غذایی به چشم می خورد. می توان این قاره را به چند بخش اصلی مرکزی، شرقی، شاخ آفریقا، شمال، جنوب، غرب و نواحی اطراف دریاچه های بزرگ تقسیم کرد. هر یک از این قسمت ها به مصرف مواد غذایی خاصی علاقه دارند و از تکنیک ها و ظرف های خاصی برای سرو و پخت خوراکی های شان استفاده می کنند.

در ادامه نگاه کوتاهی بر فرهنگ غذایی بخش های مختلف آفریقا می اندازیم:

آفریقای مرکزی: این بخش از کوه های تیبستی (Tibesti Mountains) در شمال آغاز می شود و تا حوزه جنگل های بارانی رود کنگو (Congo River) امتداد پیدا می کند. از قرن شانزدهم تاجرانی که به این قسمت از آفریقا رفته بودند با خود فلفل قرمز و بادام زمینی بردند و از همان زمان این مواد به رژیم غذایی بومیان این نواحی راه یافت. در حال حاضر اسفناج، گوجه فرنگی، گوشت گاو و خوک، کره بادام زمینی و پیاز به وفور در غذاهای آنان یافت می شود. گیاه مانیوک یا کاساوا (Cassava) نیز بخش اصلی رژیم غذایی آن هاست. بومیان آفریقای مرکزی مانیوک را می پزند و به صورت تنها یا مخلوط با مواد دیگری چون مرغ، زنجبیل و حتا برنج می خورند. یکی از دلایل استفاده زیاد مردمان آفریقا از برنج، بارش فراوان باران و حاصل‌خیزی زمین هاست. جالب این که آفریقایی های این نواحی گاهی از گوشت تمساح، میمون و فیل نیز در غذاهای شان استفاده می کنند.

آفریقایی های کنار دریاچه ها: آفریقایی هایی که در کنار دریاچه ها زندگی می کنند منبع اصلی غذاهای شان گیاهان هستند. خوراکی هایی مثل کلم، زعفران، میخک، دارچین و انواع غلات در سفره های شان یافت می شود. آن ها کمتر گوشت می خورند و به موزهای سبز رنگ نیز علاقه مند هستند.

شاخ آفریقا: سومالی و اتیوپی دو کشوری هستند که درست در قسمت شاخ آفریقا واقع شده اند. در حال حاضر بسیاری از مردمان اتیوپی با مشکل کمبود مواد غذایی رو به رو هستند و در واقع می توان گفت که حق انتخابی برای غذاهای شان ندارند؛ اما اگر دوران پیش از این قحطی را در نظر بگیریم آن ها رژیم غذایی خوبی داشتند. صبحانه شان متشکل از میوه های مختلف و به خصوص انجیر بود و برای غذای اصلی نیز از گندم، جو، ذرت، فلفل، اسفناج و نان شیرین استفاده می کردند. بهترین غذاهای آن ها شامل گوشت و سبزی های پخته شده بود. پیروان دین هایی غیر از اسلام، مسیحیت و یهودی نیز از صدف و گوشت خوک استفاده می کردند. بومیان سومالی رژیم غذایی جذاب تری دارند که به دید ساکنان دیگر کشورها کمی عجیب و غریب به نظر می رسند. آن ها حلواهای مختلفی دارند و به مصرف برنج نیز علاقه مند هستند. بسیاری از سومالیایی ها مسلمان هستند بنابراین شراب نمی خورند و همه غذاهای شان حلال است و حیوانات را ذبح اسلامی می کنند.

شمال آفریقا: کشورهای مراکش، الجزایر، لیبی، تونس، موریتانی و مصر جزو این دسته هستند. این بخش دارای تنوع جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی است و جای تعجب نیست که از نظر فرهنگ غذایی هم تفاوت هایی در میان شان دیده شود. در میان کشورهایی که ذکر کردیم غذاهای مصری معروف تر هستند به صورتی که در کشورهای آسیایی و اروپایی نیز طبخ می شوند. نباید از یاد برد که گردشگران خارجی و تاجرانی که به مصر سفر کرده اند، تاثیر زیادی در تنوع غذایی مردمان این مرز و بوم داشته اند.

از قرن هفتم میلادی موادی مانند زعفران، ماکارونی، دارچین، زنجبیل و میخک وارد رژیم غذایی آن ها شد. همچنین به دلیل حکمرانی ترکان عثمانی در شمال آفریقا سیب زمینی، گوجه فرنگی، کدو سبز و فلفل چیلی نیز به سفره های آن ها راه یافت.

جنوب آفریقا: به غذاهای آفریقای جنوبی غذاهای رنگین کمانی (rainbow cuisine) گفته می شود. دلیل اصلی این نام گذاری ترکیب شدن فرهنگ های مختلف غذایی قبیله های بومی آفریقا، اروپایی ها و آسیایی هاست. از حدود 2000 سال پیش ساکنان آفریقای جنوبی به کشاورزی و دامداری می پرداختند. محصولات اصلی آن ها کدو تنبل، لوبیا و انواع سبزی ها بود که هنوز هم کشت آن ها ادامه دارد. برخی دیگر از ساکنان این منطقه نیز از حدود 10،000 سال پیش در آفریقا ساکن بودند و به شکار می پرداختند و از گوشت حیوان ها تغذیه می کنند.

رژیم غذایی امروزی بومیان جنوب آفریقا نیز ریشه در اجدادشان دارد، آن ها زیاد از گوشت و سبزی استفاده می کنند و غذاهای شان را در ظرف های چدنی می پزند. آن ها تمایل دارند که هنوز هم غذاهای شان را روی آتش درست کنند.

غرب آفریقا: بومیان غرب آفریقا غذاهای لذیذی دارند، خورشت آجیل آن ها بسیار معروف است و توجه گردشگران خارجی را به خود جلب می کند. مردمان این قسمت از آفریقا تلاش می کنند تا از مواد غذایی مختلف در یک وعده غذای خود استفاده کنند برای مثال گوشت، ماهی و مواد نشاسته دار را در یک وعده به کار می برند. استفاده از ذرت نیز در این قسمت ها رایج است زیرا کالایی ارزان است و هر قشری می تواند آن را تهیه کند. از دیگر عادت های غذایی جالب مردمان غرب آفریقا نیز می توان به خشک کردن گوشت اشاره کرد، آن ها گوشت را رنده کرده و خشک می کنند یا با آن خمیرهای لذیذی می سازند.

برنج نیز یکی از محبوب ترین غذاها در غرب آفریقاست. برنج در این دیار هم به صورت سرخ شده و هم پخته سرو می شود. در مناطقی که ساکنانش ثروتمندتر هستند خوردن گوشت گاو، گوسفند و بز نیز محبوب است.

در آخر جالب است بدانید که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای آفریقایی، غذا خوردن چندین نفر در یک دیس یا تشت بزرگ نیز رواج دارد و امری عادی به شمار می رود. حالا که کمی با فرهنگ غذایی آفریقایی ها آشنا شدیم نگاهی به فهرست بهترین غذاهای آفریقایی می اندازیم.

فرهنگ غذایی آفریقا

غذای آفریقایی

1- پاپ ان ویلیز | Pap en vleis

این غذا بیشتر در آفریقای جنوبی طبخ می شود. پاپ ان ویلیز ترکیبی از گوشت گاو و ذرت است، البته دیده شده که این غذا را با گوشت خوک نیز سرو کنند. این غذای محبوب و خوش طعم حتما باید روی آتش پخته شود.

برای بهتر کردن طعم پاپ ان ویلیز از کلم بروکلی، مرغ و انواع گوشت قرمز نیز استفاده می شود همچنین برخی تره فرنگی هم به خوراک شان اضافه می کنند تا طعم خاص تری داشته باشد. از نکته های جالب توجه درباره این غذای خوشمزه آبمیوه ای است که در کنارش قرار می دهند، این آبمیوه کاملا محلی و بی نظیر است. برخی به این آبمیوه ها الکل اضافه می کنند و بعضی دیگر آن ها را به صورت طبیعی ترجیح می دهند.

غذای افریقایی

2- چاکالاکا | Chakalaka

چاکالاکا بسیار خوش طعم است و آسان و سریع پخته می شود. ماده اصلی این غذا لوبیاست که آن را خوب می پزند. بعد از این که لوبیا پخته شد به آن پودر کاری، هویچ و فلفل اضافه می کنند. اگر به آفریقای جنوبی سفر کنید حتما چاکالاکا را خواهید دید زیرا در بیشتر شهرهای این دیار سرو می شود و طرفداران زیادی هم دارد.

این غذا برای گیاهخواران مناسب است و جزو خوراکی های سنتی آفریقای جنوبی به شمار می آید. بد نیست بدانید که بعضی از آفریقایی ها چاکالاکا را تند می پسندند و مقدار زیادی فلفل به آن اضافه می کنند. همچنین دیده شده که برخی آن را با گوشت گاو یا کره می پزند. برای این که یک چاکالاکای تمام عیار نوش جان کنید، نان را از یاد نبرید زیرا جزیی جذا نشدنی از این غذای ناب است.

چاکالاکا آفریقایی

چاکالاکا آفریقایی

چاکالاکا آفریقایی

چاکالاکا آفریقایی

چاکالاکا آفریقایی

3- پاتجیکاس | Potjiekos

این غذا مربوط به یکی از مشهورترین قبیله های آفریقای جنوبی به نام قبیله آفریکانرها (Afrikaners) است. این خوراک خوشمزه باید حتما در فضای باز و روی آتش پخته شود تا مزه واقعی خود را به دست آورد. پاتجیکاس را در ظرف های خاصی که از جنس چدن هستند می پزند. این غذا در قرن هفدهم به وفور در آفریقای جنوبی طبخ می شد و هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارند.

برای تهیه این غذا باید ظرف را روی آتش قرار دهید تا خوب گرم شود، سپس به آن روغن اضافه کنید و پس از چند دقیقه گوشت را داخل ظرف بریزید. گوشت این غذا اغلب بره یا خوک است. بعد از این که گوشت کمی تفت داده شد به آن ذرت و سیب زمینی اضافه می کنند. در این مرحله باید هر ادویه ای که دوست دارید و مزه اش را می پسندید به غذا اضافه کنید. سپس کمی در ظرف تان آب بریزید و درش را گذاشته و به حال خود رها کنید. پاتجیکاس برای آماده شدن باید 3 الی 6 ساعت روی شعله آتش باقی بماند تا خوب جا افتد. در این چند ساعت نیازی نیست که خوراک لذیذتان را هم بزنید تنها کافیست که از تمام نشدن آبش مطمئن شوید. بعد از چند ساعت یک غذای فوق العاده پیش روی شماست.

بهترین غذای آفریقایی

بهترین غذای آفریقایی

بهترین غذای آفریقایی

بهترین غذای آفریقایی

بهترین غذای آفریقایی

4- مرغ کاری دوربان | Durban Chicken Curry

این غذا مخصوص شهر دوربان در آفریقای جنوبی است. پخت مرغ به روش دوربان یکی از آسان ترین روش ها برای تهیه یک خوراک مرغ خوشمزه به شمار می آید.

رمز موفقیت در پخت مرغ به این روش، پیاز، گوجه فرنگی و برگ گشنیز است. گرم مصالح یا گرم ماسالا (Garam masala) نوعی طعم دهنده غذاست که از ترکیب چند ادویه درست می شود. مزه این ادویه در کشورهای مختلف کمی متفاوت است برای مثال در هند تلخ و در پاکستان مزه تندی دارد. علت تغییر مزه این ادویه ذائقه متفاوت مردمان کشورهای گوناگون است.

برای تهیه مرغ کاری دوربان، نصف قاشق غذاخوری روغن را در ظرف بریزید و اجازه دهید که هر سمتِ مرغ های تکه تکه شده 2 دقیقه در روغن سرخ شوند. سپس ادویه ها را اضافه کرده و نصف فنجان آب به موادتان بیفزایید. در آخر گوجه و سیب زمینی را هم اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را 25-30 دقیقه به حال خود بگذارید، پس از این زمان، غذای شما آماده است.

غذای آفریقایی

غذای آفریقایی

5- بیف بابوتی | Beef Bobotie

بیف بابوتی یکی از محبوب ترین غذاهای ملی آفریقاست. تصور می شود که هلندی ها این غذا را به آفریقا بردند و پس از ترکیب شدن با فرهنگ غذایی آفریقا، در این دیار رنگ و طعم تازه ای پیدا کرد.

عنصر اصلی بیف بابوتی گوشت گاو است. صدها روش گوناگون برای پخت این غذا بیان شده است و دقیق مشخص نیست که کدام یک از آن ها اعتبار بیشتری دارند. طبق یکی از دستورهای پخت این غذا باید چند ماده اصلی در آن حتما وجود داشته باشند، موادی چون: ادویه کاری، دارچین، مربا، کشمش، نان خرد شده در شیر و برگ های تازه سبزی های محلی.

بیف بابوتی در نهایت طعمی تند و شیرین خواهد داشت؛ اما هرگز نباید مزه شیرینش غالب باشد. برخی از آفریقایی ها گفته اند که این غذا باید با گوشت خوک و یا حتا شترمرغ پخته شود. توصیه می کنیم در هر شهر برای یک بار هم که شده بیف بابوتی را تهیه کرده و طعم آن را بچشید.

غذای آفریقایی

غذای آفریقایی

6- اینجرا اند تیبز | Injera and tibs

این غذا اصلیتش به اتیوپی باز می گردد. اینجرا اند تیبز از ترکیب برنج، نخود فرنگی و ماهی درست می شود. شکل ظاهری این غذا کمی شبیه به یک پنکیک بزرگ است.

پس از پختن همه مواد اصلی، خوب آن ها را با هم مخلوط می کنند تا شبیه به یک خمیر شود. سپس خمیر را در تابه ای پهن می کنند تا بپزد. پس از آماده کردن خمیر، آن را در ظرفی قرار می دهند و روی آن مواد مورد علاقه شان را می ریزند، خوراکی هایی چون قارچ سرخ شده، لوبیا، ذرت و حتا سالاد. برای سرو این غذای خوشمزه، نیازی به نان یا ترشی نیست.

غذای آفریقایی

7- سدزا نیما وجی اِین نیاما | Sadza nema veggie ane nyama

اگر سوپ یا خوراک های آب دار را می پسندید، بدون شک از این غذا لذت خواهید برد. برای تهیه سدزا نیما وجی این نیاما باید گوشت (گاو یا مرغ) را خرد کنید سپس با پیاز تفت دهید تا بوی آن گرفته شود. پس از این که گوشت ها نیم پز شدند سیب زمینی های خرد شده را اضافه کنید. زمانی که سیب زمینی ها نرم شدند وقت اضافه کردن لوبیا سبز است. در آخر هم باید رب گوجه و گوجه فرنگی را به ترکیب تان بیفزایید. در آخر که گوجه ها نرم شدند، غذای شما آماده است.

سدزا نیما وجیی این نیاما باید آب دار باشد پس اجازه ندهید که حین پخت همه آب آن تبخیر شود. بد نیست بدانید که این غذا اصالتی زیمباوه ای دارد و در برخی کشورهای آفریقایی دیده شده که ذرت هم به آن اضافه کنند؛ اما سبک سنتی این غذا ذرت ندارد.

غذای آفریقایی

8- امگکوشو | Umgqusho

امگکوشو یا سمپ اند بینز (Samp and Beans) یکی دیگر از خوراک های خوشمزه آفریقای جنوبی است. در این غذا به مقدار فراوان از حبوبات استفاده می شود، بنابراین اگر علاقه ای به لوبیا، ذرت و... ندارید از خیر امگکوشو بگذرید.

امگکوشو خوراکی ارزان قیمتی است که از دیرباز در آفریقا تهیه می شد و همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارد. برای پخت این غذا حبوبات را از دو شب قبل در آب خیس می کنند و یک شب قبل نیز می پزند. حدود 2 ساعت برای پخت لوبیا کافی است. بعد از این که حبوبات کمی نرم شدند به آن ها سیب زمینی اضافه می کنند و اجازه می دهند که یک الی یک و نیم ساعت همه مواد در آب بجوشند. در همین حین کمی مرغ را ریز خرد کرده و می پزند و به آن انواع ادویه دلخواه و کاری را اضافه می کنند.

وقتی همه مواد خوب پختند با یکدیگر مخلوط شده و کوبیده می شوند. اگر مزه مرغ و لوبیا را به صورت ترکیب شده با هم دوست نداشتید، می توانید مرغ را در کنار غذا قرار داده و به عنوان دورچین نوش جان کنید.

غذای آفریقایی

غذای آفریقایی

9- آچو | ACHU

آچو غذای سنتی جمهوری کامرون است. این کشور در غرب آفریقا قرار دارد و مقصدی عالی برای شکم گردان است. توجه داشته باشید که بسیاری از گردشگران خارجی آچو را با نام سوپ زرد آفریقا نیز می شناسند.

برای آماده سازی آچو، ابتدا باید سیب زمینی ترشی ها را خوب بپزید (حدود 45 دقیقه کافی است). سپس ادویه های مختلفی به سیب زمینی ها اضافه کنید. بعد از این که سیب زمینی ها خوب مزه دار شدند به ترکیب به دست آمده از آن ها، روغن نخل اضافه کنید. دلیل زردی رنگ این سوپ، همین روغن نخل است که به مقدار فراوان در آچو به کار می رود.

در ظرفی دیگر سیرابی (یا گوشت گاو) را خوب بپزید تا پخته و سپس برشته شوند. لازم است ذکر کنیم که برخی به جای سیرابی از ماهی نیز استفاده می کنند. در آخر کمی آهک به غذا اضافه کنید تا رنگ بهتری به دست آورید. بعد از پخته شدن همه مواد، غذا را در ظرف بکشید و نوش جان کنید.

غذای آفریقایی

غذای آفریقایی

10- ارو | Eru

یکی دیگر از سوپ های بسیار پرطرفدار آفریقای جنوبی (جمهوری کامرون) ارو است. این غذا با نام واترفوفو (Waterfufu) نیز شناخته می شود. ارو به راستی یکی از خوش طعم ترین غذاهای سنتی آفریقاست و پیشنهاد می کنیم حتا اگر سوپ دوست ندارید آن را تجربه کنید.

برای طبخ این غذا باید از سبزی های محلی آفریقا استفاده شود. سبزی ها را ریز خرد می کنند و با ادویه های گوناگون می پزند. از دیگر مواد تشکیل دهنده سوپ ارو می توان به ماهی، گوشت گاو خرد شده، اسفناج و روغن نخل اشاره کرد. توصیه می کنیم در سفرتان به آفریقا این غذا را بچشید زیرا پخت این غذا تنها از دست یک آشپز تمام عیار آفریقایی بر می آید.

غذاهای آفریقایی

غذاهای آفریقایی

سخن آخر

با هم کمی با غذاهای آفریقایی و به خصوص خوراک های خوشمزه آفریقای جنوبی آشنا شدیم. نمی دانیم که تا امروز طعم غذاهای این سرزمین را چشیده اید یا خیر اما پیشنهاد می کنیم برای یک بار هم که شده به سراغ این خوراکی های بی همتا بروید و مطمئن باشید مزه آن ها را فراموش نخواهید کرد.

نظر شما درباره این غذاها چیست؟

آیا تا به حال این غذاها را امتحان کرده اید؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

رئوفه

مطلب بسیار عالی و تصاویر زیبا بود

انتشار:11 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ARTEMIS

عالی بود از مطالبش لذت بردم

انتشار:18 آبان 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.