karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

معماری ایرانی از دیرباز با سبک اسلامی عجین شده و هنوز هم با گذشت سالیان طولانی بسیار پر طرفدار است؛ پیروی از شیوه ای جذاب که هر بیننده ای را محو خود می کند. خوشبختانه شاهد وجود بناهای زیادی در سراسر ایران و جهان هستیم که دنباله رو معماری اسلامی هستند. در این میان مساجد به خوبی این سبک از معماری را به نمایش می گذارند. در ایران تا به حال به تعداد زیادی از مسجد ها سر زده ایم که البته هرچه از مساجد بگوییم باز هم کم است. می توانید با کلیک روی لینک های زیر با چند مورد از شاخص ترینشان آشنا شوید:

مسجد نصیرالملک شیراز | میعادگاه نور و رنگ

جاذبه های گردشگری اصفهان | مساجد تاریخی

مسجد آقابزرگ | شکوه معماری در کاشان

و...

کارناوال به چندین کشور اسلامی دیگر نظیر مالزی، ترکیه، امارات هم سفر نموده و از مساجد با شکوه آن ها هم برای شما عزیزان تعریف کرده است مثل:

مساجد استانبول | بناهای باشکوه امپراتوری عثمانی

نگاهی به باشکوه ترین مساجد جهان

مسجد پوترا مالزی | عبادتی به رنگ صورتی

اما همه ساله بر تعداد مساجد زیبا و حیرت انگیز دنیا افزوده می شود و نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. دبی یکی از شهر هایی است که دارای بهترین، زیباترین و جدیدترین مساجد دنیا می باشد. این بار سفری متفاوت به این شهر خواهیم داشت، می خواهیم از مساجد دبی دیدن کنیم؛ مساجدی که برخی از آن ها در دنیا نظیری ندارند.

 همراه کارناوال باشید تا ساعاتی چند را در مسجدهای دبی گشت و گذار کنیم.

مساجد دبی

1- مسجد جمیرا | Jumeirah Mosque

یکی از مناطق ساحلی بسیار محبوب در دبی در میان گردشگران جُمیراست.  در این منطقه ی زیبا مسجدی به نام جمیرا وجود دارد که از مشهورترین مساجد امارات متحده ی عربی به حساب می آید. حتی تصویری از این مسجد را می توانید روی اسکناس 500 درهمی مشاهده نمایید.

شاید ندانید اما در امارات اغلب، افراد غیر مسلمان حق ورود به مسجدها را ندارند و حتی برخی از این مکان ها تنها برای استفاده ی مردان می باشد، اما مسجد جمیرا از معدود مکان های مذهبی در دبی است که گردشگران غیرمسلمان خارجی و بانوان هم می توانند از آن بازدید نمایند، البته همه باید دارای پوشش اسلامی باشند.

معماری این مسجد هم کاملا تابع سبک نوین اسلامی است؛ گنبدی بسیار دیدنی به ارتفاع 16 متر و 2 مناره با ارتفاع 40 متر دارد که مورد توجه گردشگران قرار می گیرند. این مسجد آن قدر زیبا است که به عنوان یکی از نمادهای شهر دبی نیز شناخته می شود.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، جمیرا، جاده ساحلی جمیرا.

.Address: Jumeirah Beach Road,Jumeria 1 - Dubai - United Arab Emirates

مسجد جمیرا
photo by PLUS Garrett Boggan
مسجد جمیرا
photo by Justin Freestone

اسکناس 500 درهمی با نقش مسجد جمیرا

درهم

2- مسجد الفاروق عمر ابن خطاب | Al-Farouq Omar ibn Al-Khattab

به افرادی که برای نخستین بار به شهر دبی می روند پیشنهاد می شود که حتما از این مسجد دیدن کنند زیرا آن قدر ویژه و دوست داشتنی است که توجه هر کسی را به خود جلب می کند.

این مسجد با نام مسجد آبی ( the Blue Mosque ) هم شناخته می شود و بسیار شبیه به مسجد کبود یا آبی شهر استانبول ساخته شده است. مسجد الفاروق در سال 1986 میلادی ساخته و دو بار در سال های 2003 و 2011 میلادی بازسازی شد.

از نظر معماری در ساخت الفاروق از سبک اندلس و عثمانی بهره گرفته شده به همین دلیل بنایی منحصر به فرد پدید آمده. 4 مناره، 21 گنبد و 124 پنجره ی شیشه ای دیدنی دارد و به نحوی ساخته شده که گنجایش 2000 نفر نمازگزار را داشته باشد.

این مسجد تنها مکانی برای اقامه ی نماز نیست بلکه کتاب خانه ای عظیم با 4000 کتاب و مکانی برای درس و کسب علوم قرآنی نیز در مسجد الفاروق وجود دارد.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی.

.Address: Dubai - United Arab Emirates

مسجد الفاروق دبی
مسجد الفاروق دبی

مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول

3- مسجد جامع دبی | Grand Mosque Dubai

مسجد جامع دبی، یکی از معروف ترین مساجد این شهر است که در نزدیکی بازار نساجی و موزه ی دبی قرار دارد.

این مسجد برای اولین بار در سال 1900 میلادی ساخته شد اما در سال 1960 ویران و از نو بنا گردید و در نهایت در سال 1998 میلادی بازسازی و به شکل امروزی در آمد تا بتواند میزبان 1200 نمازگزار در هر وعده ی نماز باشد.

اگر علاقمند به بازدید از این مسجد جامع فوق العاده هستید باید بدانید که افراد غیر مسلمان نمی توانند وارد این مکان شوند، در ضمن اجازه ی عکاسی از مناره های مسجد را هم ندارید.

در آخر خوب است بدانید که در سال های ابتدایی تاسیس این مکان مذهبی، بیشتر به عنوان مکتبی برای فراگیری علوم دینی شناخته می شد اما به مرور این بعد مسجد کم رنگ شد و امروزه تنها به عنوان مسجد شناخته می شود اما هنوز هم کلاس های آموزشی مذهبی در مسجد جامع دبی برقرار است.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، خیابان علی ابن ابی طالب.

.Address: Ali Bin Abi Taleb Street - Dubai - United Arab Emirates

مسجد جامع دبی

4- مسجد ایرانی | Iranian Mosque

مسجد ایرانی که با نام مسجد علی ابن ابی طالب هم شناخته می شود، یکی از مساجد محبوب ایرانی ها در شهر دبی می باشد که در نزدیکی بازار نساجی و در محله ی بور قرار گرفته است، این مسجد مخصوص مسلمانان شیعه و بخصوص ایرانیان است.

نمای خارجی این مکان برگرفته از معماری فارسی و داخلش سراسر کاشی کاری های رنگارنگ است که با خوشنویسی و گل های زیبا آرائیده شده اند، رنگ های آبی، سبز، زرد، قرمز و سفید را به وضوح در مسجد ایرانی می توانید مشاهده نمایید.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، بور دبی.

.Address: Bur Dubai, Dubai, United Arab Emirates

مساجد دبی
مساجد دبی

5- مسجد خلیفه التاجر | Khalifa Al tajer 

بنیاد امور خیریه حمایت از ایتام در منطقه ی بور در شهر دبی مسجدی به نام خلیفه التاجر ساخته تا عموم بتوانند از آن استفاده نمایند. این مسجد به صورت مستطیل شکل با دو مناره ی سر به فلک کشیده ی زیبا و یک گنبد دیدنی می باشد.

رنگ های به کار رفته در ساخت این مسجد اغلب قهوه ای است اما رنگ سبز هم در جای جایش دیده می شود. این مسجد به عنوان اولین مسجد خاورمیانه که سازگار با محیط زیست است ( اکو مسجد ) مشهور و محبوب شده، به این معنا که از انرژی خورشید برای تامین نیرو استفاده کرده و از شیوه ای در تهویه ی هوایش بهره می برد که سبب کاهش گازهای گلخانه ای جو می شود.

تنها مسلمانان حق ورود به مسجد خلیفه التاجر را دارند و گنجایش 3500 نمازگزار را دارد و می تواند محل خوبی برای گردشگری در شهر زیبای دبی برای مسلمانان باشد.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی.

.Address: Dubai - United Arab Emirates

اکو مسجد
مساجد دبی

6- مسجد عبدالرحمان سیدیک | Abdul Rahman Siddik

این مسجد برنده ی جایزه ی بناهای شاخص دبی شده است و از اماکن دیدنی این شهر به حساب می آید. به راستی این مسجد با معماری زیبایش هنجارشکنی کرده و توانسته بُعد تازه ای به روی ساخت مساجد باز کند، برای مثال نمازگزاران می توانند نور باریکی که نشان دهنده ی قبله است را دنبال کنند و دیگر در جستجوی جهت آن نباشند.

پیشنهاد می کنیم در سفرتان به دبی حتما از این مسجد دیدن نمایید زیرا بسیاری اعتقاد دارند مسجدهای آینده شبیه به شکل و شمایل این مکان خواهد بود، از گنبدهای گرد و چندین مناره خبری نیست و هیچ کاشی کاری سنتی دیده نمی شود بلکه هرچه می بینید فولاد، سنگ و شیشه است.

آدرس: امارت متحده عربی، دبی.

.Address: Al Mirziban - Dubai - United Arab Emirates

مساجد دبی
مساجد دبی
مساجد دبی

7- مسجد الرحیم | Masjid Al Rahim

مسجد الرحیم تنها مسجد موجود در منطقه ی مارینا می باشد. الرحیم به دستور شیخ منصور بن زاید آل نهیان معاون نخست وزیر دبی ساخته شد و 3 الی 4 سال طول کشید تا نهایتا دربش در سال 2013 میلادی به روی عموم باز شد.

این عبادتگاه سفید رنگ و جذاب یک گنبد و مناره ی دیدنی دارد و به دلیل آن که در شب ها با رنگ آبی و سفید نورپردازی می شود، بسیار زیباتر به چشم می آید. مسجد الرحیم گنجایش 2000 نفر را دارد و در زمان اعیاد مذهبی بسیار شلوغ می شود و این همان زمانی است که بیشترین توریست ها برای دیدن این مکان به دبی می روند.

آدرس: عمارات متحده عربی، دبی.

.Address: Dubai - United Arab Emirates

مساجد دبی
مساجد دبی
مساجد دبی

8- مسجد الستوی | Satwa Mosque

مسجد ایرانی الستوی که با نام مسجد اما حسین نیز شناخته می شود یکی از مساجد محبوب بین ایرانیان و شیعیان در دبی است. این مسجد نامش را از محله ای که در آن واقع شده گرفته و توسط ایرانیان در دبی بنا شده است.

این عبادتگاه فاصله ی کمی تا مسجد جمیرا دارد و کاملا مطابق با معماری مساجد در ایران ساخته شده و کاشی کاری های آبی فیروزه ای معروف ایران هم در آن به وفور به چشم می خورد.

مساحت کلی الستوی 2500 متر مربع است و در سال 1979 میلادی با کمک جمعیت حلال احمر ایران ساخته و به مرحله ی بهره برداری رسید. همچنین خوب است بدانید که در این مکان مذهبی کتابخانه ای هم وجود دارد که 14،000 جلد کتاب به زبان های فارسی، اردو، انگلیسی و عربی در آن نگهداری می گردد.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، خیابان  الستوی.

.Address: Al Satwa Rd - Dubai - United Arab Emirates

مساجد دبی

9- مسجد السلام | Al Salam Mosque

این مسجد که یکی از معروف ترین عبادتگاه های دبی است در البراشا و دقیقا در جوار بازار امارات قرار دارد. السلام در سال 2014 میلادی توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ( نخست وزیر امارات ) افتتاح و به روی عموم بازگشایی شد.

معماری این مکان بخصوص طرح هایی که در داخلش به کار رفته به خوبی منعکس کننده ی روح معماری اماراتی، مخلوط شده با سبک اندلس و عثمانی است که بسیار دیدنی و خاص می باشد.

السلام وسیع و زیباست و گنجایش 1500 نمازگزار را دارد، همچنین کلاس های آموزشی دینی و ورزشی نیز در این مسجد زیبا دایر و بسیار محبوب است.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، البراشا.

.Address: Al Barsha, dubai,United Arabic Emirates

مساجد دبی
مساجد دبی
مساجد دبی
photo by Venkat AN

10- مسجد بستکیه | Bastakia 

بستکیه نام محله ای قدیمی در دبی است که مردمانش به تجارت مروارید و نساجی معروف هستند. این محله به دلیل معماری بناهایش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، در بستکیه مسجدی زیبا به همین نام وجود دارد که مدرن و به رنگ سفید می باشد.

این مسجد پر زرق و برق، تزئین شده با گچ و سنگ آهک می باشد و وسایل داخلش به سبک سنتی عربی است. بازدید از این مسجد مدرن در میام محله ای کهن حس جالبی دارد.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، بوردبی، الحمریه.

.Address: Al Hamriya,Bur Dubai - Dubai - United Arab Emirates

مسجد دبی
مسجد دبی

سخن آخر

آیا تا به دبی سفر کرده اید؟ مساجد زیبای این شهر را از نزدیک دیده اید؟

چه مساجدی را در ایران می شناسید که نظیر مساجد دبی هستند؟

نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

آرزو

در ابدتا بگم که سایتتون خیلی عالیه و مرجع و همه اطلاعاتی توش هست ولی یه ایراد کوچولو تو مارتون هست که متن هاتون بیش از حد طولانیه و این باعث میشه خواننده زیاد نتونه متن رو مطالعه کنه لطفا متن هاتون رو موتا هتر بنویسید
با تشکر از زحمات شما

انتشار:02 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

موسوي

عالي دست تون بي بلا

انتشار:02 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.