karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

مسجد پوترا مالزی
photo by PLUS Vasyl Onyskiv

نمی دانیم برای انتخاب مقصد سفرتان چه ملاک هایی را در نظر می گیرید و چه فکرهایی در ذهنتان می گذرد، آنقدر سلایق و عقاید در رابطه با انتخاب مقصد سفر مختلف است که حتی گاهی با اعضای خانواده هم نمی توانیم روی یک مکان واحد به توافق برسیم.

اما قاعدتا اگر به قصد گشت و گذار و تفریح می خواهید سفر کنید، مقصدتان با کسی که قصد سفرش خرید و تجارت است فرق دارد. همه ی این ها را گفتیم تا به شما کشوری را معرفی کنیم که پر از مناطق طبیعی زیبا، بناهایی با معماری فوق العاده، هتل های لوکس و رستوران هایی با غذاهای خوش طعم است، جایی که همه چیز را با هم دارد؛ مالزی. کشوری مسلمان، با فرهنگ قوی و آداب و رسوم خاص که محبوب گردشگران سرتاسر دنیاست.

در مالزی برای تفریح و تماشا انتخاب های زیادی دارید، اما باید هوشمندانه عمل کنید و به بازدید از اماکنی بروید که باب میلتان است تا زمان سفرتان را از دست ندهید. می خواهیم به مسجدی برویم که مورد توجه بسیاری از ایرانی هایِ مسافرِ مالزی است. این مسجد زیبا که پوترا ( Putra Mosque ) نام دارد تماما به رنگ صورتی است و معماری آن بسیار چشم نواز و دیدنی است.

در ایران هم نظیر چنین مسجد صورتی زیبایی را داریم که می توانید با کلیک کردن روی لینک مقابل بیشتر با آن آشنا شوید: مسجد نصیرالملک شیراز | میعادگاه نور و رنگ

حال با کارناوال همراه شوید تا به مسجد صورتی پوترا در مالزی برویم.

مسجد صورتی مالزی
photo by Abdulrahmanklf

چرا مسجد پوترا مالزی؟

 

- از محبوب ترین مساجد نزد گردشگران مسلمان و غیر مسلمان مالزی.

- یکی از مدرن ترین مساجد دنیا است.

- دانستن همین که به این مسجد، لقب مسجد صورتی داده اند، خود جذاب و هیجان انگیز است.

- این مسجد معماری فوق العاده و چشم نوازی دارد.

مسجد پوترا مالزی
photo by Zain Abdullah
مسجد پوترا مالزی
photo by Simon Tidd
مسجد پوترا مالزی

نگاهی به مسجد پوترا |Putra Mosque

شاید تصورتان از مسجد بنایی باشد با گنبد و گلدسته های کاشی کاری شده به رنگ آبی فیروزه ای، زرد، سبز و ... و یا بنایی کهن با دیوارهای خشتی و گِلی، اما مسجد پوترا همه ی قید و بندهای ذهنیتان را می شکند، اینجا همه چیز صورتی است. این مسجد صورتی رنگ و فوق العاده، با آب های دریاچه پوتراجایا در مرکز شهر کوالالامپور احاطه شده و تنها از یک سو به خشکی راه دارد. حدودا سه چهارم این مسجد در دریاچه گسترش یافته و ساخته شده به همین دلیل از دور که نگاه می کنی، گویی مسجدی میان آب قرار دارد. رنگ صورتی بنا در آب های درخشان دریاچه ی پوتراجایا منعکس می شود و منظره ی بسیار زیبایی را پدید می آورد که می تواند بینندگان را ساعت ها محو خود کند.

در ابتدای راه خوب است بدانید که این مسجد به افتخار اولین نخست وزیر مالزی تانکو عبدالرحمان پوترا الحاج، پوترا نامیده شده و یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری نزد مسافران و همچنین ساکنان مالزی است.

با نزدیک شدن به مسجد احساس عجیبی را تجربه می کنید، حسی روحانی به همراه شگفتی از معماری شاخص و زیبای آن. پوترا گنبدی گرانیتی دارد به رنگ گل رز...

این مسجد که مساحتی در حدود 1.37 هکتار دارد، می تواند نزدیک به 15000 نمازگزار را همزمان در خود جای دهد.

نکته ای که این مسجد را منحصر به فرد کرده معماری و رنگ های به کار رفته در آن است و بخش های مختلف آن تفاوت چندانی با مساجدی که در ایران می بینیم، ندارند. می توان ساختمان پوترا را به سه بخش مجزا تقسیم کرد؛ شبستان ( سالن نمازگزاران )، حیاط یا صحن مسجد و اتاق هایی برای امور آموزشی و برپایی کلاس های دینی.

ساخت مسجد در سال 1997 میلادی آغاز و در نهایت بعد از دو سال در سال 1999 به پایان رسید.

 گام به گام با هم پیش می رویم و در این مسجد فوق العاده زیبای صورتی می گردیم و عبادت می کنیم؛ همراهمان بمانید.

مسجد پوترا مالزی
photo by Azuan Ahmad
مسجد پوترا مالزی
مسجد پوترا مالزی
photo by Aizat Talib

مسجد پوترا مالزی را در ویدئو بنگرید

بخش های مختلف مسجد پوترا

زیبایی در این مسجد صورتی رنگ موج می زند، قایقرانان در دریاچه ی اطراف می چرخند و می چرخند و با خود گردشگرانی را به این سو و آن سوی مسجد می برند که همگی با چشمانی متحیر غرق تماشای این بنای زیبا هستند، ما می خواهیم به داخل مسجد پوترا برویم و به همه ی بخش های زیبایش سر بزنیم.

1- صحن مسجد

برای رسیدن به شبستان زیبای مسجد پوترا باید از حیاطی خوش نقش عبور کرد که با حوضچه هایی چشم نواز میهمانان را به داخل مسجد هدایت می کنند. همه ی این صحن، سنگ فرش شده و قدم زدن روی آن لذت بخش است. آرام آرام  وارد شبستان می شویم. برای داخل شدن به مسجد باید از ورودی عظیمی استفاده کنیم که بسیار شبیه به دروازه های کهن شهرهای پارسی است و بدون شک از دروازه های ایرانی در ساختش ایده گرفته اند.

مسجد پوترا مالزی
مسجد پوترا مالزی
مسجد پوترا مالزی

2- شبستان

با ورود به شبستان، گنبد زیبای این مسجد را از زاویه ی پایین می بینیم؛ گنبدی که حدودا 76 متر از سطح زمین بالاتر است. به بالا که بنگرید دورتا دور گنبد که با گُل هایی به رنگ صورتی پررنگ تزئین شده اند نظرتان را به خود جلب می کند. همچنین پنجره هایی وجود دارد که نوری ملایم را وارد سالن نمازگزاران می کنند.

دیوارها و داخل این شبستان همه به دست هنرمندان ماهر گچبری و زیبا سازی شده اند. زمینه ی دیوارها روشن و تقریبا سفید رنگ است اما با گچ بری های صورتی رنگ بسیار زیبا و شاخص می درخشند. دور تا دور این شبستان هم دالان هایی بسیار دیدنی وجود دارد. در حقیقت 12 ستون در اطراف این شبستان هستند که برای استحکام مسجد استفاده شده اند و در کنار هم قرار گرفتن این ستون ها چهره ی شبستان را دیدنی تر کرده اند.

مسجد پوترا دو طبقه دارد و به گونه ای ساخته شده که طبقه ی فوقانی کاملا مشرف به طبقه ی زیرین است. نکته ی قابل توجه دیگر درباره ی مسجد و شبستان دیدنی اش این است که گرداگرد محل نمازگزاران، درب هایی غول پیکر و چوبی وجود دارد که ابهت و جلوه ی شبستان را دو چندان کرده اند و نمازگزاران می توانند از هر سو وارد این مکان شوند.

در این شبستان منبر و محراب وجود دارد که برای اقامه ی نماز و برپایی سخنرانی استفاده می شوند و نمازگزاران می توانند در این سالن بنشینند و به سخنرانی ها گوش فرا دهند. در طبقه ی اول این شبستان 8000 نمازگزار مرد و 2000 نمازگزار خانم می توانند هم زمان نماز بخوانند.

مسجد پوترا مالزی
photo by Madrugada Verde. Inte
مسجد پوترا مالزی
photo by B Morales

3- سالن غذاخوری

در این مسجد سالنی برای نهارخوری گردشگران و نمازگزاران وجود دارد که می تواند هم زمان از 230 نفر پذیرایی کند. برخی علاقمندان مراسم های خود را نیز در این سالن برپا می کنند.

متاسفانه از این سالن تصویری در دست نمی باشد.

مسجد پوترا مالزی

4- سایر بخش های مسجد

در این مسجد مدرن و زیبا که به راستی افتخاری است برای معماری اسلامی؛ بخش های دیگری هم علاوه بر مواردی که اشاره کردیم وجود دارد مانند: اتاق هایی برای تحقیق، مباحثه و تدریس دروس دینی و یک اتاق هم برای کتابخانه در نظر گرفته شده است؛ همچنین این مسجد وضوخانه و محلی برای تشیع جنازه نیز دارد. متاسفانه تصویری از بخش های کتابخانه و یا وضوخانه در دست نیست.

مسجد پوترا مالزی
مسجد پوترا مالزی
مسجد صورتی

معماری مسجد پوترا

مسجد پوترا یکی از زیباترین مساجد دنیاست. دیواره های پائینی این مسجد شباهت زیادی به مسجد سلطان حسن ( King Hassan Mosque ) در کازابلانکار مراکش دارد. سبک معماری این مسجد، اسلامی است. همچنین برای ساخت مسجد پوترا، از مساجد دوران حکومت صفویان بر ایران بهره گرفته اند. البته اگر کمی با دقت تر بنگریم خواهیم دریافت که معماری این مسجد تلفیقی از سبک ساخت مساجد در سراسر دنیا می باشد. برای مثال شکل کلی مسجد و معماریش شبیه به مساجد پارسی است اما مناره ی 116 متری اش کاملا شبیه به مناره ی مسجد شیخ عمر در بغداد است. همانطور که چندی پیش هم اشاره کردیم دیوارهای سطوح پائینی پوترا هم اقتباسی از مسجد ملک حسن مراکش می باشد. همچنین شیشه هایی رنگی به کار رفته شده در درب ها و پنجره های مسجد پوترا هم آلمانی هستند.

برای زیباسازی و بیشتر کردن جلوه ی مسجد پوترا از خط و خوشنویسی اسلامی روی بنا استفاده شده و در ساخت این مسجد که تم آرام رنگ صورتی در همه جایش مشخص است، از سنگ مرمر و گرانیت استفاده شده که ترکیبی موفق بود. سیستم صوتی این مسجد نیز بسیار خوب و با کیفیت می باشد و می تواند صدای سخنرانان و اذان را در تمامی محیط مسجد به خوبی منتشر کند.

برای متوجه شدن زیبایی و درخشش معماری اسلامی در کوالالامپور خوب است از نزدیک به گنبد و مناره ی چشم نواز پوترا بنگریم.

مسجد سلطان حسن کازابلانکا

مسجد سلطان حسن کازابلانکا
مسجد پوترا مالزی
photo by Pravi Leung
مسجد پوترا مالزی
photo by Sunny Merindo

معماری قسمت های مختلف مسجد پوترا

اکنون می خواهیم بخش های مختلف مسجد را از نظر معماری دقیق تر بررسی نماییم:

1- مناره

مسجد پوترا همان طور که متوجه شدید یک مناره به ارتفاع 116 متر دارد. این مناره چند ضلعی و شبیه به ستاره طراحی و ساخته شده و از نکات برجسته ی معماری این بنا به حساب می آید، می گویند مناره ی این مسجد بلندترین مناره در آسیای شرقی است اما فعلا منبع معتبری در این رابطه وجود ندارد.

مناره ی این مسجد به صورت ستاره ای پنج پَر ساخته شده که هر یک از گوشه های آن نشان دهنده و سمبل یک موضوع است که در این بخش به معانی موجود در این مناره اشاره می کنیم:

تشهد: اعلام و اعتقاد به یکتا بودن خداوند و پیامبری حضرت محمد ( ص ).

نماز: اعتقاد به برپایی 5 بار نماز در روز

زکات: پرداخت و کمک 2.5 درصد از اندوخته به فقیران

حج: لزوم رفتن یک بار به زیارت خانه ی خدا در طول عمر

روزه: روزه و کنترل نفسانی خود در طول ماه مبارک رمضان

مسجد پوترا مالزی
photo by Sunny Merindo

2- گنبد

گنبد زیبای مسجد پوترا که شاخص ترین و دیدنی ترین بخش مسجد پوترا است 76 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و با کاشی کاری های سرخ و صورتی تزئین شده و دور تا دور این گنبد و گنبدهای کوچک تری هم وجود دارند که به صورت پلکانی ساخته شده اند، با دیدن تصاویر زیر بیشتر می توانید با شکل و زوایای گوناگون گنبد صورتی مالزی آشنا شوید.

مسجد پوترا مالزی
photo by Hamidreza Saniie
مسجد پوترا مالزی
photo by Azhar Ali Arhab

3- درب و پنجره های چوبی

از دیدنی های زیبای دیگر این مسجد صورتی رنگ، درب و پنجره های چوبی آن است که به راستی هنر دست هنرمندان سازنده اش را نشان می دهد که با ظرافت تمام این درب و پنجره ها را ساخته اند. دور تا دور شبستان با درب هایی زیبا و چوبی به رنگ قهوه ای تیره تزئین شده اند و همچنین پنجره های کوچکی که در قسمت های بالایی مسجد وجود دارند هم چوبی و بسیار زیبا می باشند.

مسجد پوترا مالزی
photo by Muhammad Naa
مسجد پوترا مالزی
photo by Rizal Uncart

نکاتی مهم برای ورود به مسجد پوترا

1- هیچ هزینه ای برای ورود به این مسجد لازم نیست پرداخت کنید.

2- در مسجد بایدنظافت را رعایت کنید و آشغال نریزید.

3- سیگار کشیدن در مسجد ممنوع است.

4- بانوان نباید لباس تنگ بپوشند و در صورت تنگ بودن لباسشان باید حتما چادرهای مخصوص مسجد را به تن کنند.

5- رعایت حجاب در این مسجد ضروری است حتی اگر فرد بازدیدکننده مسلمان نباشد.

6- برای افرادی که مسلمان نیستند و علاقه دارند درباره ی اسلام بیشتر بدانند در این مسجد مقاله هایی ارائه می شود که به زبان های گوناگون است می توانند آن ها را تهیه کنند و مطالعه نمایند.

7- برخورد مسئولین مسجد پوترا بسیار دوستانه و مودبانه است.

مسجد پوترا مالزی
photo by Sunny Merindo

گردشگران در مسجد پوترا

در ابتدا مسجد پوترا برای استفاده ی ساکنان محلی ساخته شد اما پس از مدتی به یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری در مالزی و کوالالامپور تبدیل شد و اغلب تورهای گردشگری مسافرانشان را به این مسجد صورتی رنگ و زیبا می برند تا از معماری شاخص ایرانی، عربی، اسلامی آن لذت ببرند.

علاوه بر دیدن این مسجد صورتی رنگ و زیبا نکته ی دیگری هم وجود دارد که برای توریست ها جذاب است، آن ها در بدو ورود به این مسجد باید چادرهایی به رنگ صورتی بسیار خوش رنگ به تن کنند و حجابشان را رعایت نمایند، این چادرها با چادرهای موجود در ایران متفاوت است و در واقع لباسی بلند با کلاه است. جالب تر این است که حتی مردان هم این چادرها را می پوشند اما اغلب کلاه را به سر نمی گذارند. البته مانعی ندارد که مردان با لباس آستین بلند و شلوار معمولی نیز وارد مسجد شوند و یا زنان با حجاب کامل و لباس های خودشان، اما مهم این است که لزوما باید با حجاب وارد شوند.

اگر می خواهید به بازدید از یک مسجد مدرن تمام عیار بروید، مسجد پوترا یکی از مهم ترین مساجد مدرن دنیاست، همه چیز در این مسجد لوکس است و رنگ و بویی متفاوت دارد به همین دلیل بسیار مورد توجه توریست ها قرار می گیرد. تورهای گردشگری که از ایران مسافران را به کوالالامپور می برند اکثرا مسلمانان ایرانی را برای دیدن مسجد خاص و زیبای پوترا هم می برند.

برای ورود به این مسجد هیچ محدودیتی از نظر این که گردشگران چه دینی دارند، وجود ندارد و از هر دینی می توانند وارد این مسجد شوند.

مسجد پوترا مالزی
مسجد پوترا مالزی

اماکن دیدنی اطراف مسجد پوترا

از مهم ترین و شاخص ترین مناطقی که در اطراف مسجد پوترا وجود دارد، دریاچه ی اطرافش است که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، این مسجد روی زمین ساخته شده است اما از یک طرف کاملا با آب پوشیده شده و همین این مسجد را زبان زد کرده است. می توان در این دریاچه ی مصنوعی که پوتراجایا  نام دارد قایق سواری کرد و از تفریحات آبی بهره برد.

همچنین خوب است بدانید که در پوتراجایا اماکن دیدنی زیادی وجود دارد که پیشنهاد می شود از آن ها نیز دیدن نمایید:

پل Seri Wawasan

بنای یادبود ملینیوم

پردانا پوترا

پل پوترا

پل Seri Gemilang 

مسجد پوترا مالزی
photo by Jasni Ulak
مالزی
دیدنی های مالزی

دسترسی

به دلیل موقعیت مرکزی مسجد پوترا دسترسی به آن کار آسانی است و بهترین راه استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی می باشد. شما می توانید با اتوبوس، ترن و اتومبیل شخصی و تاکسی به این مسجد برسید.

با اتوبوس: 

با استفاده از اتوبوس های Parkmay از سراسر شهر می توانید به مسجد صورتی مالزی برسید، کافی است سوار اتوبوس های شماره 868 شوید. این اتوبوس ها از Sinar Kota، Komuter Serdang، Putrajaya و Cyberjaya می گذرد.

با ترن: 

قطار های ERL از فرودگاه KLIA مسافران را به ایستگاه مرکزی KL's می برند. این قطارها ترن های پر سرعت هستند و هر نیم ساعت در این مناطق و ایستگاه ها توقف می کنند: ( KL Sentral ) بندر تسیک پوتراجایا، سیبرجایا، سالک تینگی Salak Tinggi. باید در نظر داشته باشید که در ساعات خلوت کمتر از نیم ساعت طول می کشد تا این قطارها به هر ایستگاه برسند.

با اتومبیل شخصی:

راحت ترین راه برای رسیدن به مسجد پوترا کرایه ی اتومبیل یا گرفتن تاکسی است، کافی است بگویید که می خواهید به مسجد صورتی بروید، همچنین اگر با اتومبیل شخصی به این مسجد می روید کافی است به این آدرس مراجعه نمایید.

زمان بازدید:

از شنبه تا پنج شنبه: 9 صبح تا 12:30 ، 12 تا 14، 12 تا 17:30.

جمعه: 15 الی 16، 17:30 تا 18.

آدرس: مالزی، ایالت پرسکوتوان پوتراجایا، پرسکوتوان، پوسوت کراجان، مسجد صورتی مالزی.

.Address: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Pusat Pentadbiran Kerajaan, 62502 Persekutuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya, Malaysia

مسجد پوترا مالزی
photo by Zaki Ahmad
مسجد پوترا مالزی
photo by Jasni Ulak

موقعیت مسجد پوترا مالزی بر روی نقشه

در پایان بازدیدی مجازی از مسجد صورتی مالزی داشته باشی



توصیه کارناوال

مالزی کشوری در آسیای شرقی است که در سال های خیر به دلیل سرمایه گذاری های کلانی که بر صنعت گردشگری این کشور انجام داده اند بسیار مورد توجه توریست ها و خارجی قرار گرفته است. بناهای مدرن و خاص و جاذبه های طبیعی دست به دست هم داده اند تا مالزی یکی از پربازدیدترین کشورهای آسیایی شود. توصیه می کنیم پیش از سفر به مالزی از دیدنی های این کشور اطلاعات دقیقی کسب کنید تا بتوانید از میان هزاران مکان دیدنی آن هایی را برگزینید که بیشتر با علایقتان سازگاری دارد.

پیشنهاد می کنیم از دیگر مطالب ما در رابطه با کشور مالزی نیز دیدن نمایید:

ارتفاعات کامرون | سرزمین چای مالزی

برج های دوقلو پتروناس

مرکز خرید تایمز اسکوئر مالزی

بهترین و معروف ترین سوغات مالزی | قسمت اول

بهترین و معروف ترین سوغات مالزی | قسمت دوم

مسجد پوترا مالزی
photo by Aizat Talib

سخن آخر

تا به حال به مالزی رفته اید؟

کدام شهرهای مالزی را از نزدیک مشاهده نموده اید؟

چه اماکن دیدنی در مالزی را از نزدیک دیده اید؟

تجربیات و دیدگاه هایتان را با ما در میان گذارید.

 

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.