karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها بهانه برای سفر زیاد است؛ برخی با هدف گشت و گذار و تفریح به سفر می روند و بعضی دیگر برای کار و تجارت. در سال های اخیر افراد زیادی نیز برای چشیدن طعم های گوناگون سفر می کنند و در کشورها و شهرهای مختلف به سراغ خوشمزه گردی می روند. هر سرزمین، خوراکی های منحصر به فرد خودش را دارد که اغلبِ توریست ها در طی سفرهایشان آن ها را امتحان می کنند.

کارناوال هم امروز با هدف شکم گردی به شرق دور می رود. مقصد ما چین است؛ کشوری که همه ی ما آن را با جاذبه معروف دیوار چین می شناسیم. در چین جاذبه های دیدنی زیادی وجود دارد و همین موضوع باعث شده سالانه خیل عظیمی از گردشگران به سوی این کشور روانه شوند. در کنار بازدید از جاذبه ها، تقریبا همه ی مسافران چین ترجیح می دهند برای یکبار هم که شده طعم غذاهای مشهور این سرزمین را بچشند. ما هم امروز راهی چین می شویم و تنها به خوراکی های لذیذ این دیار می پردازیم تا به شما عزیزان کمک کنیم که در طی سفرهایتان، غذاهایی که باب میلتان هستند را انتخاب کنید؛ چرا که تنوع خوراکی های چینی بسیار است و سبک و سیاقشان هم با غذاهای ایرانی کاملا متفاوت. در این مطلب سعی داریم غذاهایی را معرفی نماییم که از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردارند. با کارناوال همراه بمانید تا با خوشمزه های چینی بیشتر آشنا شویم.

در این قسمت 10 مورد از معروف ترین غذاهای چین را معرفی می کنیم و در آینده نیز به دیگر غذاهای خوش رنگ و لعاب چینی می پردازیم. 

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای سفر به چین

غذای چینی

آشنایی با فرهنگ غذایی کشور چین

چین کشوری پهناور است و جمعیت زیادی هم دارد، تا اندازه ای که این سرزمین را با جمعیت بسیار زیادش می شناسند؛ همین جمعیت زیاد باعث شده تا تنوع غذایی هم در آن بیشتر باشد. برای بررسی فرهنگ غذایی چینی می توان آن را به چند دسته ی بزرگ تقسیم بندی کرد زیرا هر قسمتی از چین فرهنگی مختص به خود را دارد. در این بخش نگاه کوتاهی به سبک خورد و خوراک ها در نقاط مختلف این دیار می اندازیم.

*مناطق شمالی چین:

غذاهایی که در شهرهای شمالی چین طبخ می شوند، اغلب باب میل غربی هاست. خوراکی های این نواحی چرب و شور هستند و ترکیبی از غذاهای کشورهای گوناگون را به نمایش می گذارند، برای مثال کباب را از کشورهای مسلمان نشین و استفاده از لبنیات را از مغولستان وام گرفته اند.

این مناطق زمستان هایی سرد و خشک و تابستان هایی گرم و سوزان دارند و در غذاهایشان به این نکته هم توجه می نمایند؛ در فصول مختلف خوراکی هایی که برای آن فصل مناسب هستند را میل می کنند تا زندگی سالم تری داشته باشند.

مردمان شمال چین از گوشت و نشاسته زیادی در غذاهایشان استفاده می کنند و آرد گندم، رشته فرنگی و پنیر هم زیاد در غذاهایشان دیده می شود. البته آن ها علاقه ی بسیاری هم به استفاده از سبزیجات دارند؛ اما به دلیل این که در زمستان ها کشاورزیشان رونقی ندارد در این فصل بیشتر از گوشت بهره می برند.

*مناطق شرقی چین:

در این نواحی که شهر بزرگ شانگهای نیز جزئی از آن است، غذاها شیرین و نرم هستند و موادی چون ماهی، گوشت خوک، مرغ و سبزیجات به وفور در خوراکی هایشان یافت می شود. دلتای رود یانگ تسه کیانگ در سمت شرق چین قرار گرفته و همین موضوع باعث شده تا کشاورزی در این نواحی پر رونق باشد و مردمانش بتوانند گندم و برنج را در طیف وسیعی تولید کنند، پس این دو محصول هم نقش مهمی در غذاهای مناطق شرقی چین دارند. غذاهای دریایی هم در شرق چین زیاد یافت می شوند زیرا در این نواحی رودهای بسیاری جریان دارند و صید ماهی یکی از مشاغل اصلی مردمان این نواحی می باشد.

*مناطق جنوبی چین:

اکثر ساکنان مناطق جنوبی چین را کشاورزان و قشر ضعیف جامعه تشکیل می دهند، به همین خاطر استفاده از غلات امری متداول است و استفاده از غذاهای سبک و ارزان قیمت رونق دارد. 

مردمان جنوبی چین غذاها را خشک می کنند و حتی ماهی خشک و گوشت دودی هم زیاد مصرف می نمایند، از دیگر خصوصیات غذایی چینی های ساکن در جنوب کشور، استفاده ی زیاد از سرکه و ترشیجات است و تقریبا غذایی پیدا نمی کنید که بدون نوعی ترشی سرو شود. اگر طعم تلخ یا تند نیز شما را آزار می دهد، سراغ خوراکی های جنوب چین نروید چرا که خشک کردن برخی مواد با نور خورشید باعث تلخ شدن آن ها می شود و برای گرفتن این طعم از فلفل استفاده می کنند که باعث خلق مزه ای عجیب و چیزی ما بین تلخی و تندی می شود.

در این نواحی از خوراکی های عجیب نیز استفاده می کنند برای مثال سوپ حلزون و قورباغه از محبوب ترین غذاهایشان هستند. به طور کلی ساکنان جنوبی چین سعی دارند که کمترین هزینه را برای خورد و خوراک خرج کنند، به همین خاطر گاهی مواد عجیبی را در غذاهایشان پیدا می کنیم.

*نواحی غربی چین:

تعداد زیادی از مردمان نواحی غربی چین، مسلمان هستند و همین موضوع باعث شده تا غذاهای حلال رواج داشته باشند، پس در این نواحی اصلا گوشت خوک نخواهید یافت. موقعیت جغرافیایی هم تاثیر زیادی در شیوه ی غذاخوردن و مواد مصرفی مردمان این دیار داشته است و باعث شده برای تامین غذاهای زمستانشان به خوراکی های خشک شده روی بیاورند.

از مواد محبوب ساکنان نواحی غربی چین می توان به گندم، پیاز، هویج، فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی اشاره کرد که یکی از آن ها حتما در غذاها پیدا می شود. در سال های اخیر غذاهای لبنانی هم در اینجا طرفداران زیادی پیدا کرده اند و در آن ها از گوشت گاو، شتر و اسب استفاده می کنند.

با این که در نواحی مختلف چین، غذاهای متنوعی طبخ و مصرف می شوند؛ اما در میان آن ها ویژگی های مشترکی هم وجود دارد، مثلا به نوع بُرش غذاها توجه زیادی می شود و آشپزان سعی می کنند همه ی اجزای غذا را طوری خُرد کنند که دیگر نیاز به جویدن زیاد یا خرد کردن آن ها در بشقاب نباشد و یا این که همیشه سبزیجات به صورت جداگانه پخته و سرخ می شوند تا مزه ی اصلی خود را حفظ کنند.

حالا که تا حدودی با فرهنگ غذایی مردمان چین آشنا شدیم با هم به معرفی معروف ترین خوراکی های چینی می پردازیم.

غذاهای پینی

سفره ای پر از غذاهای چینی

1- مرغ گنگ بائو | Gong Bao Chicken

گنگ بائو غذایی است که در همه ی نواحی چین طرفداران خاص خودش را دارد. این غذا نوعی مرغ کبابی تند است که با انواع آجیل، بخصوص بادام زمینی مخلوط می گردد. برای تهیه ی این غذا مرغ را تکه تکه کرده و کبابی می کنند، پس از آن که مرغ خوب تفت داده شد، سیب زمینی، ذرت و سیر خرد شده را به آن اضافه می کنند. برای بهتر شدن این غذا هر آشپز سبزیجات مورد علاقه ی خود را نیز به این ترکیب اضافه می نماید. 

مرغ گنگ بائو سس مخصوصی هم دارد که بسیار شیرین است و یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این غذاست. توصیه می کنیم این غذا را امتحان کنید زیرا در پخت آن از مواد تازه استفاده می شود و طعم همه ی مواد آن به صورت جداگانه احساس می شود که تجربه ای بسیار جذاب و کمیاب است.

مرغ گنگ بائو غذای چینی

مرغ گنگ بائو غذای چینی

مرغ گنگ بائو غذای چینی

2- ما پو توفو | Ma Po Tofu 

ما پو توفو نام یک غذای خوشمزه است که حدود 100 سال قدمت دارد و از خوراکی های قدیمی چین به شمار می رود؛ غذایی با طعم تند و گرم که در آن از گوشت زیادی استفاده می کنند. برای پخت این غذا ابتدا مقدار زیادی پیاز را خرد و سرخ می کنند، گوشت را هم جداگانه پخته و سرخ می نمایند و در آخر این دو مواد را با هم مخلوط می نمایند.

برای پخت ما پو توفو از گوشت گاو استفاده می کنند؛ اما این کار الزامی نیست و دیده شده که از گوشت دیگر حیوانات هم در ما پو توفو استفاده کنند. در نهایت برای خوش طعم کردن بیشترِ ما پو توفو سسی تهیه می کنند که ماده ی اصلی آن شیر است و طعم غذا را بسیار لذیذ می کند. اگر از طعم گوشت سرخ شده خوشتان می آید این غذا یکی از بهترین گزینه ها برای شماست.

غذای چینی ما پو توفو

غذای چینی ما پو توفو

غذای چینی ما پو توفو

3- دامپلینگ | Dumpling

دامپلینگ غذایی بسیار محبوب است و سابقه ی پخت آن در چین به 1800 سال پیش می رسد. این خوراکی خوشمزه در شمال این کشور به وفور یافت می شود. برای پخت این غذا که به پیراشکی های ما شباهت دارد، گوشت و سبزیجات را با هم تفت داده و سرخ می کنند سپس آن ها را در خمیرهای مخصوص و نازک می پیچند. اندازه دامپلینگ باید به حدی باشد که با یک گاز خورده شود به همین خاطر لازم است برای هر نفر حدود 6 دامپلینگ آماده شود.

دامپلینگ ها بسیار متنوع هستند؛ در برخی از آن ها از میگو، تکه های مرغ، گوشت خوک یا گاو نیز استفاده می کنند که همین موضوع باعث اختلاف طعم و مزه ی آن ها می گردد. رمز این که دامپلینگ ها خوشمزه تر شوند این است که ابتدا آن ها را بپزید و سپس سرخ کنید.

جالب است بدانید دامپلینگ ها آن قدر محبوب هستند که در شب سال نو چینی یکی از اصلی ترین خوراکی ها به حساب می آیند و همچنین در چند سال اخیر در نیویورک نیز طرفداران زیادی پیدا کرده اند، پس حتما این غذای کهن چینی را امتحان کنید.

غذای چینی دامپلینگ

غذای چینی دامپلینگ

غذای چینی دامپلینگ

4- وانتان | Wonton

از زمان حکومت تانگ بر چین یعنی بین سال های 618 تا 907 میلادی، مردمان این سرزمین عادت کردند که غذاهای ساده و مخصوص به فصل زمستان را بیشتر مصرف کنند. دلیل این موضوع هم وضعیت معیشتی سخت چینی ها بود. در همین دوران غذای وانتان به وجود آمد؛ این خوراکی که شباهت زیادی به تورتلینی ایتالیایی هم دارد، نوعی رشته های شکل دار است که در آب جوشانده و میل می شود.

می توان گفت که وانتان نوعی غذای ساده است که همین سادگی سبب شده تا شهرتی دو چندان به دست آورد و می توان گفت که این غذا، ترکیبی از سوپ و دامپلینگ های لذیذ و پر طرفدار است که کم کم خشک و خشک تر شده، این روزها برای لوکس تر کردن این غذا از موادی چون گوشت یا میگو هم استفاده می شود که از سبک اصیل و کهنش کمی فراتر رفته است. وانتان ها غذای نسبتا ارزانی است که اغلب در استان های چین آن را خواهید یافت.

غذای چینی وانتان

غذای چینی وانتان

غذای چینی وانتان

5- چو مین | Chow Mein

چو مین نوعی رشته فرنگی چینی است که به صورت سرخ شده میل می شود؛ اما این روزها به دلیل استمرار استفاده از آن، آن را هم معنای رشته فرنگی چینی می انگارند.

غذای چو مین تنها از رشته فرنگی تشکیل نمی شود؛ بلکه موادی چون مرغ، گوشت گاو، میگو، یا گوشت خوک، پیاز و کرفس نیز در آن به کار می رود. برای پخت این غذا ابتدا رشته فرنگی ها را در آب جوش غوطه ور می کنند تا خوب نرم شود، سپس در تابه ای جداگانه گوشت و پیاز و کرفس را سرخ می کنند، وقتی رشته فرنگی ها خوب پخت آن را چند دقیقه ای با دیگر مواد سرخ می کنند و در ظروف مخصوصش سرو می نمایند.

غذا چینی چو مین

غذای چینی چو مین

6- اردک پخته شده | Peking Roasted Duck

اردک چینی که با نام پکینگ داک در کشورهای آمریکایی و اروپایی شناخته می شود از شهرتی جهانی برخوردار است و اکیدا توصیه می کنیم که در سفرهایتان به چین آن را امتحان نمایید.

ماده ی اصلی این غذا همان‌طور که از نامش هم بر می آید، اردک است. اردک را به صورت درسته می پزند و پوست آن را هم جدا نمی کنند؛ اما به دلیل آن که اردک را در فر با درجه ی بالا می پزند، پوست آن بسیار نازک و برشته می شود و طعم بدی ندارد.

اردک چینی را به تنهایی سرو نمی کنند بلکه اغلب در کنارش یک برش کیک یا پنکیک هم قرار می دهند. این غذا سسی شیرین هم دارد که در آن از لوبیا و سیر خرد شده در تهیه آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که این غذا اصالتا متعلق به شهر پکنِ چین است.

اردک پخته شده چینی

7- اسپرینگ رول | Spring Roll 

اسپرینگ رول به معنای رولت های بهارانه است و بیشتر هم در فصل بهار و تابستان پخته می شود. برای پخت این غذا از خمیرهای مخصوصی استفاده می کنند و داخلش را با گوشت و سبزیجات معطر پر می نمایند، سپس همه ی این رول ها را در روغن داغ سرخ کرده و به آن ها نمک و فلفل اضافه می کنند.

سرخ شدن اسپرینگ رول ها تا زمانی ادامه می یابد که خمیر، رنگی طلایی به خود بگیرد، وقتی خمیر طلایی شد، رول های زیبای شما آماده هستند. این غذا در همه ی استان های چین یافت می شود اما در جیانگ سو، شانگهای، فوجیان و گوانگژو محبوبیت بیشتری دارد.

در آخر باید توجه داشته باشید که اسپرینگ رول ها اندازه های کوچکی دارند و حدودا اندازه ی یک انگشت هستند؛ بنابراین برای سیر شدن باید 3 الی 4 عدد از آن ها را سفارش دهید.

غذای چینی اسپرینگ رولز

غذای چینی اسپرینگ رولز

غذای چینی اسپرینگ رولز

غذای چینی اسپرینگ رولز

غذای چینی اسپرینگ رولز

8- نودل های سریع | Quick Noodles

احتمالا می دانید که در غذاهای چینی، زیاد از رشته و پاستاهای مختلف استفاده می شود، در این کشور صدها نوع رشته ی خوراکی وجود دارد؛ اما بدون شک یکی از معروف ترین آن ها نودل ها هستند که حتی در ایران هم به راحتی می توانید آن ها را تهیه کنید.

نودل اصالتی چینی دارد و به دلیل طعم خوشایند و آسان بودن پختش مشهور است. برای تهیه ی نودل تنها کافیست آن را در آب جوش ریخته و بعد از  5 الی 10 دقیقه غذای شما آماده است. این روزها برای خوش طعم تر شدن و کمی زرق و برق دادن به این غذا، از موادی چون پیاز و کرفس هم در آن استفاده می کنند و زمانی که نودل کاملا پخت این مواد را اضافه می نمایند که طعمشان حفظ شود؛ این کار در چین رایج است و در کشورهای دیگر کمتر به چشم می خورد.

غذای چینی نودل های سریع

نودل های سریع

9- ماشی سرخ شده | Fried Mashi

اگر طرفدار غذاهای چرب و لذیذ هستید، ماشی سرخ شده یکی از بهترین خوراکی های چرب چینی است که مزه ی منحصر به فرد خود را دارد. ماده ی اصلی تشکیل دهنده‌ی این غذا برنج یا نودل است که در همه جای دنیا هم به راحتی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. برای تهیه ی این غذا نودل یا برنج و یا هر دوی آن ها را به خوبی می‌پزند و به آن شکر اضافه می کنند تا مزه ای شیرین و دلپذیر به خود بگیرد.

هر آشپز بنابر علایق خود سبزیجات بخصوصی را به آن اضافه می کند؛ اما باید ابتدا سبزیجات را در ظرفی دیگر سرخ کنند و در آخر به ترکیب نودل ها اضافه نمایند، اغلب تلاش می شود که سبزیجات مزه ای ترش داشته باشند تا مخلوط آن ها با نودل های شیرین حس بهتری خلق کند. بعضی ها شاید ضخامت زیاد نودل های چینی را دوست نداشته باشند؛ اگر شما هم از این دسته افراد هستید باز هم ماشی سرخ شده را امتحان کنید زیرا نودل ها در این غذا کاملا نرم و لذیذ هستند و خوردن و هضمشان بسیار آسان است.

غذای چینی ماشی

غذای چینی ماشی

10- کائو رو | Kao Rou

کائو رو این روزها هم، جزو غذاهای خیابانی چین است و هم جزئی از غذای اصلی که در میهمانی ها سرو می شود. ما پیشنهاد می کنیم که کائو رو را در خیابان ها میل کنید و آن ها را از چرخ دستی های محلی تهیه کنید زیرا طعم آن ها کاملا سنتی و خاص است.

کائو رو غذایی شبیه به کباب های تابه ای ایرانی است با این تفاوت که به سیخ های چوبی کشیده می شوند. در پخت این غذا از گوشت گوسفند و گاو استفاده می کنند اما در سال های اخیر دیده شده که گاها از گوشت مرغ چرخ شده هم استفاده کنند. نکته ای که این غذا را خاص و جذاب کرده، این است که این کباب های سیخی خوش طعم باید حتما روی زغال تهیه شوند و به هیچ وجه آن ها را روی گاز درست نمی کنند.

قارچ های کبابی که امروزه طرفداران زیادی هم در سراسر دنیا دارند، از همین غذا برگرفته شده اند، البته به شرط آن که روی زغال پخته شده باشند.

کائو رو غذای چینی

کائو رو غذای چینی

سخن آخر

مطمئنا غذاهای چینی بسیار متنوع عستند و تنها به این 10 مورد ختم نمی شوند به همین خاطر در آینده به معرفی دیگر غذاهای خوش طعم و پر طرفدار این دیار خواهیم پرداخت.

اگر شما هم به چین سفر کرده اید خاطرات خود را با ما در میان گذارید و بگویید که به نظر شما غذاهای چینی خوشمزه هستند یا خیر. خوشبختانه در حال حاضر رستوران های چینی متعددی در ایران نیز فعالیت می کنند و به راحتی می توانید طعم این نوع خوراکی ها را بچشید، منتظر تجربیات خوب شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.