karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کوه نمادی است از صلابت و قدرت طبیعت؛ بشر هر زمان که خود را با این پدیده ی طبیعی رو در رو یافته، عزمش را جذب کرده و با تمام توان، تلاش و قدرتش سعی در فتح آن داشته است. در این راه، گاه موفقیت نصیب انسان می شود و گاه شکست و یا حتی مرگ به پیشوازش می آید.

در میان کوهنوردان حرفه ای، عده ی بسیاری را می یابیم که فهرست هایی گوناگون از قله های رفیع جهان تهیه کرده و نسبت به فتح آن ها اقدام نموده اند. یکی، بلند ترین قله های اروپا را مغلوب خود ساخته است، دیگری آسیا و شاید کسی تمامی قله های رشته کوه آلپ. اما امروز می خواهیم بانویی جسور را به شما معرفی کنیم که با وجود نداشتن سابقه و مهارت چندان در کوهنوردی، هدفی بزرگ و ستودنی برای خود انتخاب کرده و هم اکنون در نیمه ی راه رسیدن به مقصد خویش است.

اِما سوِنسون (Emma Svensson) که با جسارت تمام، در مدتی کوتاه توانست از کوهنوردی بی تجربه و گمنام، به چهره ای مشهور در این ورزش بدل شود، قصد دارد به تمام کشورهای اروپایی برود و بلندترین قله ی هر کدام را تسلیم اراده ی خویش کند. او در خلال این سفرها، خاطرات و عکس هایش را در وبسایت رسمی خود، 49 پیکس (49peaks) به اشتراک می گذارد؛ همچنین وبسایت های گوناگونی از جمله تلگراف (Telgraph) درباره ی وی مطالبی نوشته اند.

ما نیز در کارناوال سعی کردیم از تجربیات این بانوی سوئدی بی بهره نمانیم و گزارشی از تجربیاتش برای شما همراهان عزیز تهیه کنیم.همراه ما شوید تا بیشتر درباره ی اِمای کوهنورد بدانیم.

کوهنورد اروپایی

1- آشنایی با اِما سونسون

اِما سوِنسون (Emma Svensson) دختری است جوان و اهل سوئد، که به شغل عکاسی مشغول بود و کمتر از یک سال پیش با گروهی همراه شد تا اولین تجربه ی حرفه ای کوهنوردی اش را تجربه کند. مقصد آن ها کوه البروس (Elbrus)، مرتفع ترین قله ی اروپا در روسیه بود و برای اِمای تازه کار سفری سخت و دشوار.

پس از فتح این قله، اِما که گویی دری جدید از زندگی به رویش گشوده شده بود و خود را آدم تازه ای می یافت، تصمیم گرفت با تنظیم هدفی چالش بر انگیز برای یک سال آینده ی خود، توانایی هایش را به چالش بکشد. وی فهرستی از بلندترین کوه های هر کشور اروپایی تهیه کرد و یک به یک به سراغ آن ها رفت. 

حالا اِما با اینکه تا آگوست سال 2018 زمان دارد، تعداد قابل توجهی از این قله ها را فتح کرده است. در ادامه با هدف او از این تصمیم چالش برانگیز، قله هایی که موفق به فتح آن ها شده است و سختی ها و مشکلات وی در کوهنوردی آشنا خواهیم شد.

همچنین می توانید فهرست هدف اِما را در وبسایت او (49Peaks) مطالعه نمایید.

کوهنوردی

زن کوهنورد اروپایی

2- اولین فتح

برای یک کوهنورد تازه کار مانند اِما، فتح کردن بلند ترین قله ی اروپا به عنوان اولین قدم جدی، بسیار خوش یمن محسوب می شود؛ زیرا وی در پی همین تجربه هدف یکساله اش را برنامه ریزی کرد.

در روز بیست و چهارم جولای 2017 اِما، بی آن که بداند چه سفر سرنوشت سازی را آغاز می کند، به همراه یک گروه حرفه ای و یک راهنمای مجرب به سوی کوه البروس حرکت کرد. این کوه، با 5642 متر ارتفاع، رکورددار مرتفع ترین کوه اروپاست و در روسیه جا خوش کرده است. 

استراحت در ایستگاه های بین مسیر، حس کردن تفاوت دما از هوایی بسیار گرم تا قله ای برفی، آسیب دیدن و رسیدگی به پاها همگی تجاربی مفید برای اما به شمار می رفتند. گروه چند نفره ی اِما در طول راه به گروه هایی کوچک تر با توجه به سرعت و توانایی تقسیم شده بودند؛ در ساعات پایانی، فشار خواب و خستگی، سردی و سختی مسیر، زخمی بودن پاها و ناهمواری یخ های کوه، این کوهنورد تازه وارد را شدیدا خسته کردند و به گفته ی خودش گاهی از صعود نا امید می شد یا می ترسید.

اما سرانجام...

فرا رسیدن روز یکم آگوست، پایان راه، دیدن قله، چشیدن طعم موفقیت و جاری شدن اشک های غرور و افتخار...

کوهنوردی در اروپا

کوهنوردی

فتح قله

3- برگشت از البروس و تصمیم بزرگ

در راه پایین آمدن ار البروس، خستگی اِما را ناهوشیار کرده بود؛ اما حس خوب پیروزی وی را وادار به ادامه ی مسیر می کرد. پس از رسیدن به اولین ایستگاه و یک شب استراحت کامل، او دیگر آن آدم سابق نبود. هنگامی که به خانه رسید چند ساعت استراحت کرد و بعد تصمیم بزرگش را گرفت...

 زیبایی های کوه و کوهنوردی چنان وی را تحت تاثیر قرار داد که او تصمیم گرفت تغییری بزرگ در زندگی خود ایجاد کند، توانایی هایش را محک بزند، روزمرگی را از زندگی بزداید و مهم تر از همه، چهره ای تازه از زنان به نمایش بگذارد.

وی در وبسایتش می نویسد که زنان بیشتر در تصاویر آرام و قشنگ دیده می شوند؛ نه به عنوان یک قهرمان یا ورزشکار حرفه ای. او یک زن معمولیست که می خواهد به زنان دنیا ثابت کند اگر او توانسته است، بقیه هم می توانند.

وی 49 قله در اروپا، یعنی بلند ترین قله ی هر کشور اروپایی را برگزید تا در طول یک سال تمامی آن ها را فتح کند. در این میان کشورهایی هستند که یک کوه به طور مشترک دارند؛ مانند مون بلان (Mont Blanc) در مرز بین فرانسه و ایتالیا. یا در برخی کشورها شک و شبهه هایی در مورد بلند ترین قله وجود دارد، همچون کشور اسپانیا که بلند ترین قله اش از لحاظ جغرافیایی به سختی در قاره ی اروپاست؛ بنابراین اِما تصمیم گرفته هر دو قله ی بلند درون اسپانیا و مرز اسپانیا را فتح کند.

زن کوهنورد اروپایی

طن کوهنورد سوئدی

4- سختی های مسیر هدف

 تا کنون اِما سونسون موفق به فتح 28 قله از فهرست 49 تایی خود شده است و در این میان قطعا پیمودن بعضی از این کوه ها سخت تر و فتح برخی آسان تر بوده است.

از نظر اِما سخت ترین قله هایی که فتح کرده است البروس در روسیه و گراوسپیتز (Grauspitz) در لیختن اشتاین (Liechtenstein) بوده اند. همچنین مون بلان (Mont Blanc) به دلیل خطرات موجود، کمی اِما را هراسان کرده بود. در ادامه مروری بر این سه قله خواهیم داشت و به معرفی موارد باقی مانده می پردازیم.

*البروس: اِما این کوه را به عنوان اولین مقصد جدی خود برگزید؛ پیش از آن که بداند این تجربه، تصمیمی بزرگ برایش به همراه خواهد داشت. البروس با 5642 متر ارتفاع در کشور روسیه قرار دارد و بلند ترین قله ی قاره ی اروپاست.

*مون بلان یا مونت بلانک: این کوه مشترکا بلند ترین قله ی کشورهای ایتالیا و فرانسه است و با 4807 متر ارتفاع به عنوان بلند ترین قله رشته کوه آلپ شناخته می شود. در تابستان سال 2008، حدود 100 مورد مرگ و میر در حین بالا رفتن از این کوه گزارش شد؛ و همین امر پیمودن مون بلان را برای اِما سخت جلوه می داد. نهایتا بخت با وی یار بود و او توانست در شرایط جوی مناسب، در 17 آگوست 2017 قله ی این کوه را با موفقیت فتح کند.

*گراوسپیتز: هنگام پیمایش گراوسپیتز، اِما ساقپوش ها، یخ شکن ها و تبر یخش را در ماشین جا گذاشته بود و در میانه ی راه از پیرمرد نگهبان شنید که دیروز دو جوان به قله رفته و خبر از 40 سانتی متر برف داده اند. این اولین تجربه ی اِما به صورت تکی بود و به همین علت با مشکلات و سختی های متعددی برای وی همراه شد که نه تنها وی را دلسرد نکردند، بلکه به تجاربی کارآمد برایش بدل گشتند.

قله های اروپا

زن کوهنورد سوئدی

کوهنوردی در اروپا

کوهنوردی

5- قله های فتح شده 

دیگر قله های فتح شده توسط اما سونسون:

ارتفاع قله ها با استناد به وبسایت رسمی اِما سونسون نوشته شده است.

*گرن پارادیسو (Gran Paradiso) در کشور ایتالیا، به ارتفاع 4061 متر - فتح شده در 15 آگوست 2017

*مولهسن (Mulhacén) در کشور اسپانیا، به ارتفاع 3478 متر - فتح شده در 17 سپتامبر 2017

*کوما پدروسا (Coma Pedrosa) در کشور آندورا، به ارتفاع 2943 متر - فتح شده در 19 سپتامبر 2017

*قله مصلی (Musala) در کشور بلغارستان، به ارتفاع 2925 متر - فتح شده در 1 اکتبر 2017

*المپ (Olympus) در کشور یونان، به ارتفاع 2918 متر - فتح شده در 27 سپتامبر 2017

*تریگلاو (Triglav) در کشور اسلوونی، به ارتفاع 2864 متر - فتح شده در 7 اکتبر 2017

*قله مولدووِآنو (Moldoveanu) در کشور رمانی، به ارتفاع 2544 متر - فتح شده در 3 اکتبر 2017

*ماگلیچ (Maglić) در کشور بوسنی و هرزه گووین، به ارتفاع 2386 متر - فتح شده در 24 سپتامبر 2017 

*میدزور (Midzor) در کشور صربستان، به ارتفاع 2169 متر - فتح شده در 26 سپتامبر 2017

*تورره (Torre) در کشور پرتغال، به ارتفاع 1993 متر - فتح شده در 18 سپتامبر 2017

*دینارا (Dinara) در مرز کروواسی و بوسنی هرزه گووین، به ارتفاع 1830 متر - فتح شده در 23 سپتامبر 2017

*کارنتوهیل (Carrauntoohill) در کشور ایرلند، به ارتفاع 1038 متر - فتح شده در 26 اکتبر 2017

*مهیا (Mahya) در کشور ترکیه، به ارتفاع 1031 متر - فتح شده در 30 سپتامبر 2017

*اسلیو دونارد (Slieve Donard) در ایرلند شمالی، به ارتفاع 850 متر - فتح شده در 25 اکتبر 2017

*مونته تیانو (Monte Titano) در کشور سان مارینو، به ارتفاع 739 متر - فتح شده در 8 اکتبر 2017

*سیگنال دِ بوترنِج (Signal de Botrange) در کشور بلژیک، به ارتفاع 694 متر - فتح شده در 28 اکتبر 2017

*کنیف (Kneiff) در کشور لوکزامبورگ، به ارتفاع 560 متر - فتح شده در 28 اکتبر 2017

*دزیارژیانسک هارا (Dzyarzhynskaya) در کشور بلاروس، به ارتفاع 345 متر - فتح شده در 22 آگوست 2017

*والسربرگ (Vaalserberg) در کشور هلند، به ارتفاع 322 متر - فتح شده در 28 اکتبر 2017

*سور موناماگی (Suur Munamägi) در کشور استونی، به ارتفاع 318 متر - فتح شده در 20 آگوست 2017

*گایزینکالنس (Gaiziņkalns) در کشور لاتویا، به ارتفاع 311 متر - فتح شده در 20 آگوست 2017

 *تپه اوکستاجس (Aukštojas Hill) در کشور لیتوانی، به ارتفاع 293 متر - فتح شده در 21 آگوست 2017

*مالهوج (Møllehøj) در کشور دانمارک، به ارتفاع 170 متر - فتح شده در 23 اکتبر 2017

*چِمین دِس ریوُیرس (Chemin des Révoires) در کشور موناکو، به ارتفاع 161 متر - فتح شده در 14 سپتامبر 2017

*تپه واتیکان (Vatican Hill) در واتیکان، به ارتفاع 76 متر - فتح شده در 8 اکتبر 2017

اما سونسون

کوه های قاره اروپا

بلندترین قله های اروپا

کوه های اروپا

کوه های اروپا

6- کوهنوردی انفرادی، ورزشی خطر آفرین

قطعا دست و پنجه نرم کردن با کوه های سر به فلک کشیده وسر سخت، کار هر کسی نیست و گاهی اوقات حتی حرفه ای ترین کوهنوردان را نیز با چالش مواجه می کند. اِما هم از این قاعده مستثنی نبوده و یقینا تا کنون لحظات دشوار بسیاری را تجربه کرده است. بیشتر مردم وی را فردی کله شق می خوانند؛ چون برای یک زن تنها فتح این همه قله و رویارویی با این کوه های ناهموار امری پر خطر به شمار می رود اما او نظری متفاوت دارد و می گوید که تا به حال در هیچ کوهی احساس نا امنی بر وی سایه افکن نشده است. از نظر اِما هر کسی که شما در کوه می بینید مهربان و دوست داشتنی است و دلیلی برای ترس وجود ندارد.

فتح قله های اروپا

امای کوهنورد

7- هدف نهایی

بنا به گفته های خود اِما، کوهنوردی فعالیتی بسیار هزینه بر است. وی برای تامین مخارج ماجراجویی یک ساله ی خود، به ناچار آپارتمانش را فروخته و پول آن را برای سفرهایش هزینه کرده است. اما با تمامی این مخارج، می گوید تجاربی که این قله پیمایی ها برایش به ارمغان آورده اند ارزش بسیار بیشتری از پول دارد. 

او دوست دارد بعد از تکمیل قله های اروپا، با تمرین و ممارست کافی روزی اِوِرست را فتح کند؛ اما هنوز به نظر خودش برای چنین اقدامی آماده نیست. علاوه بر آن، هدف وی پیش از آن که فتح قله باشد تشویق دیگران به دنبال کردن رویاها و باور کردن توانایی هایشان است.

کوه های اروپا

سخن آخر

در میان قله های رفیع اروپا گشتیم و با کوهنوردی شجاع، قوی و مصمم آشنا شدیم. آشنایی با او، نوری از امید بر قلب هایمان تاباند و ما را نسبت به اهداف خود خوش بین ساخت.

شما در مورد این بانوی سوئدی چه نظری دارید؟

آیا علاقه مند به ورزش کوهنوردی هستید؟

تجربیاتتان در رابطه با این ورزش سخت و دشوار را با در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

واقعا عالی بود

انتشار:04 آذر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محمد

درود بر غیرت وشجاعت اما سونسون هرکسی که از کوهنوردی پرهیزنماید طعم زندگی را ازدست داده است

انتشار:11 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.