کارناوالِ جدیدی در راه است
خبرم کن arrow_back

شمارش معکوس برای آغاز بزرگترین رویداد گردشگری ایران

به نقل از خبرگزاری ایسنا، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران همراه با تغییراتی نسبت به دوره های پیشین، با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور بهمن ماه 97 در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه که یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت گردشگری ایران به شمار می رود قرار است از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور پررنگ تر استان ها نسبت به دوره های پیش برپا شود.

فرهاد امینیان -مدیر شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران- فضای اختصاص یافته به نمایشگاه امسال را ۴۱ هزار متر مربع فضای سرپوشیده در قالب ۱۳ سالن و سه هزار متر مربع فضای باز اعلام کرد و ویژگی اصلی آن را در قیاس با سال‌های گذشته تمرکز بر حضور مقتدرتر استان‌ها برشمرد.

او در مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در هتل لاله یادآور شد:

سال‌های قبل بیشترین تمرکز این نمایشگاه روی استان تهران بود به همین خاطر حدود ۷۰ درصد از فضای نمایشگاه به شرکت‌ها و بخش خصوصی این استان اختصاص می‌یافت و فقط ۳۰ درصد از فضای کل نصیب استان‌ها می‌شد، امسال این وضعیت معکوس شده است. البته هدف حذف و یا کمرنگ‌ کردن تهران نبوده، بلکه انگیزه تقویت بخش خصوصی استان‌ها بوده است.

به اعتقاد امینیان، سال‌های گذشته استان‌ها حضوری نمادین در این نمایشگاه داشتند که با توجه به اهمیت این رویداد در صنعت گردشگری ایران و برند بودن آن، ترجیح بر این شد که از حالت نمایشی خارج شوند.

پایان حضور نمایشی استان‌ها و آش‌فروشی در نمایشگاه گردشگری

محمدابراهیم لاریجانی -مدیرکل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری- درباره تحولات نمایشگاه امسال چنین گفت:

آسیب‌شناسی و بررسی مطالعاتی دوره‌های پیشین این نمایشگاه که از سوی دانشگاه علامه طباطبایی صورت گرفته، نشان می دهد حضور نداشتن بخش خصوصی استان‌ها، تبدیل نمایشگاه تخصصی گردشگری به فروشگاهی بهاره و آش‌فروشی، مزاحمت اجرای زنده موسیقی‌ها در سالن‌های سرپوشیده، اختصاص بهترین سالن نمایشگاه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نداشتن برنامه‌های جانبی، جای خالی عقد تفاهم‌نامه‌های بین سازمانی و برگزار نشدن کارگاه‌های تخصصی و کاربردی، بی‌توجهی به استان‌های کمتر شناخته شده و غیبت شرکت‌ها و مهمانان خارجی از مهم‌ترین نقاط ضعف این نمایشگاه بوده که امسال درصدد رفع آن‌ها برآمده‌ایم.

وی افزود:

سال گذشته از ۲۰ هزار مترمربع فضای مفید این نمایشگاه فقط ۳۵۰۰ متر در اختیار استان‌ها بود و ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر دیگر به استان تهران اختصاص داشت، درحالی‌که امسال از ۲۰ هزار متر فضای مفید ۱۵ هزار مترمربع به استان‌ها مربوط می‌شود و ۵ هزار متر دیگر به تهران اختصاص داده شده است.

به گفته لاریجانی، غرفه‌های خوراک که چهره‌ نمایشگاه تخصصی گردشگری را مخدوش کرده بودند امسال در سه سالن ۱۸، ۲۰ و ۲۲ متمرکز شده است. اجرای موسیقی در فضای باز نیز ممنوع شده و قرار است سالن موقتی را برای اجرای زمان‌بندی شده گروه‌های موسیقی استان‌ها ایجاد کنند که حضور آن‌ها در امور تجاری نمایشگاه مزاحمتی به بار نیاورد.

او ادامه داد:

بهترین سالن نمایشگاه که هر سال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص داشت امسال در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری با اعلام خبر برگزاری شش کارگاه تخصصی، انعقاد چند تفاهم‌نامه، رونمایی از کتاب راهنمایی گردشگری و سایت ویزیت ایران در حاشیه این نمایشگاه گفت:

قرار است همزمان با این نمایشگاه شبکه «شما» با محور گردشگری پخش برنامه‌های خود را از ۲۳ بهمن‌ماه آغاز کند. طبق مذاکرات و تفاهم صورت گرفته در ابتدا روزی سه و نیم ساعت از برنامه‌های این شبکه تلویزیونی به گردشگری اختصاص خواهد داشت.

از دیگر تغییرات نمایشگاه امسال است که لاریجانی در سخنان خود به آن اشاره کرد، این موارد است:

  • اختصاص سالنی به استان‌های کمتر شناخته شده با نام احتمالی «کشف ناشناخته‌ها»
  • سالن سفرهای آخر هفته که مختص حضور استان‌های نزدیک تهران است و با انگیزه توزیع سفر و تغییر مسیر از شمال به سایر استان‌ها ایجاد خواهد شد.
  • سالن استان‌های ساحلی و مناطق آزاد و سالن «مثلث طلایی» که به طرح‌ها و جاذبه‌های سه استان اصفهان، فارس و یزد مربوط می‌شود.

ولی تیموری -معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- نیز با اعلام اینکه این سازمان برای نمایشگاه گردشگری امسال هزینه‌ای نکرده است و با توان بخش خصوصی آن را اجرا می‌کند، به حضور نمایندگان ۱۰ کشور خارجی و بازدید هیات رسمی سایر کشورها در سطح وزیر و معاون وزیر در این نمایشگاه نیز اشاره کرد.

وی با تاکید بر نگاه فرهنگی ایران به گردشگری، گفت:

در دنیای امروز که به واسطه برخی سیاست‌های نادرست، منطقه و گوشه‌هایی از جهان درگیر ناامنی و خشونت شده، اعتقاد داریم گردشگری می‌تواند بستری برای ایجاد تفاهم بین ملت‌ها باشد و در شرایطی که برخی دنبال دیوار کشیدن بین فرهنگ‌ها هستند ما معتقدیم گردشگری می‌تواند همچون پلی عمل کند که همزیستی مسالمت‌آمیز و تفاهم میان ملت‌ها را برقرار کند.

در این مراسم که سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهایی چون افغانستان، اکوادور، ونزوئلا، یونان، برزیل و بلاروس حضور داشتند، رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران با شعار «گردشگری و تحول دیجیتال» نیز صورت گرفت.

پوستر نمایشگاه گردشگری تهران | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید.

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای سفر به تهران
دیدگاه ها : 0
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....