karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 مرداد 1400

به روز رسانی

02 مرداد 1400

به نقل از خبرگزاری ایرنا

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: مقبره‌های گنبد سبز که از نظر تاریخی و معماری یک مجموعه منحصربه‌فرد است برای برگزاری جشنواره‌های متنوع، توسط سازمان فرهنگی، ورزشی و هنری شهرداری قم در حال بهسازی است. به‌گزارش روز یکشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: شهر قم باقدمت بیش از ۷ هزار سال و با داشتن اماکن تاریخی‌مذهبی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

وی ادامه داد: یکی از آثار تاریخی در این استان مجموعه مقبره‌های گنبدسبز مربوط به قرن هشتم هجری است که با داشتن معماری منحصربه‌فرد، مدفن تنی چند از حاکمان محلی قم، به نام خاندان صفی است که خدمات ارزنده‌ای از آنان در این شهر به یادگار مانده است. ارجمندی افزود: این اداره‌کل تفاهم‌نامه مشترک همکاری در استفاده فرهنگی از مجموعه تاریخی گنبد سبز به مدت سه سال با سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم امضا کرده است.

وی گفت: در این تفاهم‌نامه مجموعه تاریخی گنبد سبز به عنوان مقصد گردشگری و مکمل سفر به زائران و گردشگران خارجی و داخلی معرفی می‌شود. ارجمندی با بیان این‌که در رابطه با شهروندان قمی نیز با محوریت جشنواره‌ها و برگزاری تورهای قم‌گردی، برنامه‌های متنوعی در این مکان تاریخی اجرا می‌شود، تصریح کرد: از جمله اقدامات در دست اقدام برای سامان‌دهی این مجموعه، اصلاح و توسعه فضای سبز، نورپردازی و محوطه‌سازی است.

در انتهای خیابان چهارمردان قم، جنب گلزار شهدا و در بخش شرقی شهر، درون باغی کوچک موسوم به باغ گنبد سبز، سه اثر تاریخی از قرن هشتم هجری برجای مانده است. دو گنبد این مجموعه باتوجه به کتیبه‌های تاریخی موجود، مدفن امرای خاندان علی صفی فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم هـ.ق است. گنبد سوم نیز با توجه به مدارک مختلف از نظر تاریخی به همان دوره مربوط است. این سه بنا از قرن هشتم و متعلق به خاندان آل صفی از حکمرانان محلی و شیعه مذهب قم که در ادبیات معماری و میراث فرهنگی به برج‌های مقبره‌ای معروف هستند. این آثار دارای گچبری‌های زیبا و متنوع با تکنیک‌های مختلف اجرا می‌باشند که قابل مقایسه با گنبد سلطانیه و بناهای همزمان هستند.

برنامه‌های فرهنگی در مجموعه تاریخی گنبد سبز قم اجرا می‌شود

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.