karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، نسخه خطی خمسه ی نظامی که به نام "پنج گنج" از آن یاد می شود، در هفته کتاب در تالار صفویِ بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمده و قابل بازدید است. لازم است ذکر شود این نسخه تنها برای یک هفته در معرض دید تماشاگران قرار می گیرد. 

 موزه ی ملی ایران، به مناسبت فرارسیدن هفته ی کتاب، نسخه ی خطی پنج گنج نظامی را که در سال 1388 در کمیته ی ملی حافظه ی جهانی یونسکو ثبت شده است را به نمایش گذاشت. کتابت نسخه ی خطی خمسه نظامی با شماره شناسایی 4363 در بخش دوران اسلامی موزه ی ملی ایران نگهداری می شود و "شیخ محمد بن فخرالدین احمد الکاتب السلطانی الهروی" با خط نستعلیق در روز بیستم ماه مبارک رمضان سال 933 هجری قمری کار نگارش کتاب را به پایان رسانده است. 

دو صفحه ی نخست کتاب با طلاکاری و جواهر تزئین شده است. این نسخه ی ارزشمند، 22 تصویر (مجلس مینیاتور) و پنج سرلوح طلاکاری و جواهرنشان دارد. سر عنوان های داخل کتاب با لاجورد نوشته شده و در داخل یک قاب مستطیل طلاکاری شده قرار گرفته است. 

جلد این نسخه چرمی است و طرح پشت و روی جلد، ضربی از طلا دارد. علاوه بر این تزئینات، روی جلد با ترنج و سر ترنج و حاشیه های آن نیز با همین هنر تزئین شده است. نقوش گیاهی برجسته (با طرح اسلیمی ماری) با ضرب هایی از طلا، ترنج های به کار رفته در جلد را تزئین نموده‌اند. داخل ترنج ها و سر ترنج ها نیز با رنگ های آبی سیر، نقوش گیاهی قهوه ای رنگ و طلایی جلوه ی خاصی به کتاب داده است. کتیبه‌ای برجسته با خط نستعلیق به این مضمون "تا سخن ست از سخن آوازه باد / نام نظامی به سخن تازه باد" در کتاب وجود دارد. این نسخه خطی 974 صفحه داشته و ابعاد آن 19/5 در 30/5 سانتی متر است. 

شیخ عباس صفوی این نسخه را به آستانه ی شیخ صفی الدین اردبیلی وقف کرده و در متن وقف نامه آورده است: 

هو ـ وقف نمود این کتاب را کلب آستانه علی ابن‌ ابی‌طالب علیه‌السلام عباس الصفوی بر آستانه‌ی متبرکه شاه صفی علیه الرحمه....

نسخه خطی پنج گنج نظامی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.