karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، مهر ۱۳۸۶ بود که توجه یک شهروندِ جزیره خارک در جریان عملیات احداث یک جاده، نسبت به کتیبه‌ای به خط میخی جلب شد. با اعلام این خبر به میراث فرهنگی استان بوشهر، تعدادی از باستان‌شناسان برای بررسی و مطالعه‌ این کتیبه به خارک رفتند و اظهارنظر آن‌ها درباره‌ قدمت این کتیبه، این اثر را به یکی از قدیمی‌ترین اسناد هویتی «خلیج‌فارس» مشهور کرد.

اما به نظر می‌رسد این بررسی برای لزوم توجه و حفاظت از این اثر تاریخی کافی نبود، چون کمتر از یک سال بعد از پیدا کردن آن در خرداد سال ۱۳۸۷ و با وجود ثبت ملی کتیبه و قرار دادن آن در میانِ فنسِ قفل و کلیددار، فردی با ورود به محوطه، روی قسمتی از کتیبه را خط کشید، به اندازه‌ای که معاون وقتِ بخشدار جزیره خارک اعلام کرد:

هفتاد درصد نوشته‌های کتیبه به‌ شدت آسیب دیده و تنها یک خط از آن سالم مانده است.

آخرین اقدام میراث فرهنگی برای این کتیبه، قرار دادن آن در قفسی فنس مانند بود تا به دور از هرگونه آسیب نگهداری شود و از آن زمان به بعد به گفته‌ شهرام اسلامی، یکی از فعالان میراث‌ فرهنگی خارک، کمتر توجهی به این اثر تاریخی شد، به حدی که حتا هیچ کارشناس یا متولی آثار تاریخی همتی برای بررسی با هدف رد یا تایید "قدیمی‌ترین کتیبه خلیج فارس" نداشتند.

حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک روز بعد از روز ملی خلیج فارس در استان بوشهر نیز باعث نشد تا قدمی در این زمینه برداشته شود.

علی اصغر مونسان -رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- در مورد آخرین وضعیت این کتیبه تاریخی ابتدا پاسخ را به معاونش واگذار می‌کند. طالبیان، معاون وی اواسط سال گذشته اعلام کرده بود، به زودی کارشناسانی را برای بررسی کتیبه به خارک می‌فرستند؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. او در توضیحات جدیدش، همچنان حرف‌های گذشته را تکرار کرد و پاسخ تازه ای نداشت:

یک گروه قبلا به خارک رفتند و گزارش‌های ضد و نقیضی دادند. در نامه‌ای به پژوهشگاه میراث فرهنگی خواسته‌ایم گروه دیگری برای بررسی بروند که به زودی هیاتی برای بررسی روانه خواهند شد.

مونسان نیز گفت:

کارشناسان در حال بررسی هستند، دو گزارش متفاوت در این زمینه وجود دارد؛ باید کارشناسان بیشتری فرستاده شوند تا جمع‌بندی در این زمینه انجام شود.

کتیبه خارک

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.