karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 بهمن 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، آقا شهریار «نساسالار» دخمه تاریخی یزد است و آخرین نساسالار زنده زرتشتیان به شمار می رود. نساسالار کسی است که مرده‌ها را بعد از انجام دادن آداب مربوطه، به بالای تپه و داخل دخمه‌ها می‌برد تا خوراک لاشخورها شوند.

 او که با ارزش‌ترین میراث زنده دخمه قدیمی است، جلوی در ورودی دخمه نشسته و زیاد حرف نمی‌زند. گاهی با نگاهش پذیرای کسانی می شود که مشتاقند با او عکس یادگاری بگیرند‍.

سال‌ها زرتشتیان مرده‌های شان را به دست این مرد می سپردند تا آنها را بر دوش خود به بالای کوه ببرد و در داخل دخمه بگذارد. بر اساس آداب زرتشتیان، دخمه‌ها محل قرار دادن مرده‌ها بودند تا لاشخورها بتوانند از آنها تغذیه کنند. دخمه‌ها سازه‌های مدوری با دیوارهای نسبتا بلند هستند که بر سر تپه‌ها بنا شده‌ و چند سالی است که به یکی از مکان های توریستی در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد و در منطقه صفائیه تبدیل شده‌اند.

به گفته اهالی، او از 45 سالگی با همکارش مشغول به کار می‌شود؛ همکاری که خودش او را پس از مرگ به بالای تپه برد تا در دخمه قرار گیرد.

شهریار نگاه گنگی دارد و معلوم نیست به چه چیزی می اندیشد. او سال‌ها مردگان خانواده، دوست، آشنا و غریبه را به دوش کشیده است و خدا می‌داند که در این سال‌ها با مردگان از نگاهش چه‌ها گذشته و حالا از فکرش چه چیزهایی می‌گذرد. 

بیش از 50 سال است که قرار دادن اجساد در این دخمه‌ها ممنوع شده اما باز هم او مثل صاحبخانه‌ها، هر روز صبح اولین نفر بر در این دخمه‌ها حاضر می‌شود و آخرین نفر از آنجا می‌رود.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی دخمه های یزد

نساسالار دخمه های زرتشتی

نساسالار دخمه های زرتشتی

نساسالار دخمه های زرتشتی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.