karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 پارک ها و بوستان ها از بزرگترین جاذبه های سفر و گردشگری هستند و سالانه میلیون ها نفر برای لذت بردن از تفریحات و سرگرمی هایی که در این پارک ها ارائه می شود به آنها سفر می کنند. در این میان تم پارک ها و پارک های سرگرمی سهم بزرگی از این گردش و سفر دارند و به شیوه های مختلفی در تلاش برای جذب توریست ها هستند. تم پارک هایی با موضوعات جذابی مانند پارک های آبی، دیزنی لند، لگو لند و دیگر انواع آن، همواره طرافداران خاص خود را داشته و سالانه میلیون ها دلار را نصیب صاحبان آن می کنند.

در این میان شکل جدیدی از پارک ها به وجود آمده است که تعریف جدیدی را ارائه و مرزهای سرگرمی را گسترش می دهد. پارک های مینیاتوری یا همان مینی ورلدها نمونه ای از بناها و سازه های معروف دنیا را در ابعادی کوچک ارائه می دهند و در مدت زمان کوتاهی شما را به سفری دور دنیا می برند. اولین نمونه های این پارک ها در ژاپن، بلژیک و چین اجرا شده اند که پارک مینیاتوری اروپا در شهر بروکسل، اروپای کوچک (Mini Europe) شهرت جهانی دارد.

خوشبختانه نخستین طرح از این نوع پارک های مینی ورلد (mini world) برای اولین در خاورمیانه، در شهر ملایر در حال ساخت است. این پارک که چهارمین نوع از پارک های از این دست در دنیاست، از آن به عنوان "پنجره ای به سوی جهان" نیز یاد می شود. قرار است پارک مینی ورلد با هدف به نمایش گذاشتن 138 اثر تاریخی، ملی و جهانی مانند آرامگاه حافظ، برج ایفل، تخت جمشید، برج کج پیزا و .... در مقیاس یک دهم ساخته می شود. ملایر شهری که در غرب ایران و در جنوب شرقی استان همدان قرار دارد؛ میزبان این پارک جذاب و دیدنی است.

امروز با شما در کارناوال سری به پارک مینی ورلد خاورمیانه که به نام پارک ملل نیز شهره شده، می زنیم و سازه هایی که تاکنون ساخته شده اند یا در مراحل ساخت هستند را از نظر می گذرانیم. با ما همراه باشید. 

" عکس های این مجموعه حاصل کار عبدالله حیدری است که در خبرگزاری ایرنا انتشار یافته است." 

مینی ورلد خاورمیانه

1- تخت جمشید | پرسپولیس ایران 

 تخت جمشید اثر ماندگار تاریخ باستان ایران، در نزدیکی مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد. یونانیان نام پرسپولیس را بر آن نهادند که به معنای شهر پارسی است و ایرانیان قدیم آن را به نام پارسه و چهل منار می شناختند. این سازه بی نظیر و یگانه هخامنشیان در آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و نمونه کوچک آن در پارک مینی ورلد ملایر، هنر معماری ایرانی را به نمایش می گذارد. 

تخت جمشید

تخت جمشید

2- سربازان هخامنشی | گارد جاویدان 

گارد یا سپاه جاویدان نامی است که پادشاهان هخامنشی بر ارتش خود گذاشته بودند. این گارد از خبره ترین و بزرگترین نیروهای نظامی و امنیتی آن روزگار بوده که برای دو هدف تربیت شده بودند؛‌ هم عضوی از گارد شاهنشاهی باشند و هم در جنگ های ایران و یونان، از میهن خود دفاع کنند. به این دلیل بر آنها نام جاویدان گذاشته بودند که اگر کسی از افراد این سپاه کشته یا بازنشسته شد، بلافاصله شخصی جایگزین او شود. در همه حال سعی بر این بود تا از تعداد افراد کاسته نشود. سربازان هخامنشی اولین برخورد شما با تاریخ در سفر به پارک ملل ملایر است. 

سربازان هخامنشی

سربازان هخامنشی

3- معبد پارتنون یونان | نیایشگاه آتنا، خدای خرد و هنر

معبد باستانی پارتنون (Parthenon Temple) در آکروپولیس آتن قرار داد. پریکلس، از افراد سیاست مدار و با دانش آن روزگار، آن را 2500 سال پیش با هدف نیایش آتنا، خدای خرد، هنر و جنگ برپا کرد. الهه ای که در باور مردم آتن، حافظ و نگهدار شهر بود. معبد پارتنون در اصل به جای ساختمانی قدیمی تر ساخته شد که در زمان جنگ ایران و یونان از میان رفته بود. این سازه باشکوه و مهم در فهرست میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است.

معبد پارتنون یونان

معبد پارتنون یونان

معبد پارتنون یونان

4- حافظیه شیراز | آرامگاه فخر شعر و ادب ایران 

آرامگاه حافظ در شمال شیراز از جاذبه های اصلی گردشگری این شهر و صد البته ایران است. آرامگاه لسان الغیب در سال 1314 در زمان رضاشاه پهلوی و به همت سرهنگ علی ریاضی (رئیس فرهنگ فارس) با همکاری علی اصغر حکمت (وزیر فرهنگ وقت) مرمت و بازسازی شد. این سازه با طرحی از آندره گدار فرانسوی و با الهام از عناصر معماری دوران زندیه به شکل امروزی اش در آمد. این ساختمان پرمعنا به زیبایی هنر و عرفان ناب ایرانی را به نمایش می گذارد. 

ورود به صفحه اختصاصی آرامگاه حافظ

حافظیه شیراز

حافظیه شیراز

5- برج ایفل پاریس | پر بازدیدترین بنای جهان

برج 334 متری ایفل پاریس (Eiffel tower) مشهورترین سازه و جاذبه فرانسه و نماد آن به شمار می آید. ساخت این برج فلزی شکوهمند در سال 1887 میلادی آغاز شد و در ماه مارس 1889 به پایان رسید. این برج با عظمت با هدف گرامی داشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه در کنار رود سِن برپا شد. این برج کاملا فلزی، که در روزگار خود بزرگترین بنای دوران به شمار می آمد، با 18 هزار و 38 قطعه و با کمک دو و نیم میلیون پیچ و مهره ساخته شد. نام برج ایفل برگرفته از نام گوستاو ایفل، سازنده و طراح هوشمند آن است. این بنا نیز به مانند معبد پارتنون و تخت جمشید در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 

ورود به صفحه اختصاصی برج ایفل پاریس

برج ایفل پاریس

6- برج کج پیزا | معروفترین برج کج دنیا

برج پیزا (Tower of Piza) در ایتالیا، معروفترین برج کج دنیاست. این برج مشهور و محبوب در شهر پیزای ایتالیا واقع شده و ارتفاع آن در سمت کج برج به 55.86 متر و در سمت بالای برج به 56.67 متر می رسد. این برج در قرن دوازدهم میلادی و به منظور تحت تاثیر قرار دادن برج سینت مارک (برج مشهور دیگری که در شهر ونیز ایتالیا قرار دارد) در کنار کلیسای محلی شهر ساخته شد. در حین کار و هنگامی که برج تا سه طبقه بالا رفته بود، سازه آن ناگهان شروع به کج شدن کرد. بعد از این اتفاق ساخت ادامه برج تا 100 سال به تعویق افتاد. در سال 1234 معمار دیگری بنا را تا سقف چهارم پیش برد اما نتوانست کار را با توجه به خمیدگی ساختمان به اتمام برساند. انحراف بنا در ساخت طبقه پنجم و ششم نیز ادامه پیدا کرد که این موجب شد اتمام کار آن تا صد سال دیگر نیز به سرانجام نرسد. نهایتا صد سال بعد معمار جوانی ساخت آن را به پایان رساند و ناقوس های برج را در مرکز ثقل آن نصب کرد. این برج که با زاویه ای 6.3 درجه نسبت به زمین بر جای خود مانده، یکی دیگر از آثار میراث جهانی است.  

برج کج پیزا

7- پل ورسک سوادکوه | پل پیروزی

 پل ورسک سوادکوه در حدود 80 سال پیش در روستای ورسک از توابع سوادکوه مازندران ساخته شد. این پل شکوهمند در ارتفاع 110 متری دره کوه و در مسیر راه آهن سراسری شمال-جنوب قرار دارد و دو کوه عظیم و سخت گذر را به هم متصل می کند. این پل در زمان رضاشاه پهلوی و با هزینه دو میلیون و 600 هزار ریال احداث شده است. پل ورسک به دلیل اهمیتی که در زمان جنگ جهانی دوم در کمک رسانی به قوای روس ها و پیروزی نیروهای متفقین داشت، پل پیروزی لقب گرفت. 

ورود به صفحه اختصاصی پل ورسک سوادکوه

پل ورسک سوادکوه

9- آرامگاه خیام | مقبره زیبای نابغه ی ایرانی

 آرامگاه عمر خیام، شاعر، منجم و ریاضی دان شهیر ایرانی معروفترین جاذبه گردشگری نیشابور است. این آرامگاه با طرحی از هوشنگ سیحون در سال 1342 افتتاح شد. طرح این بنا برگرفته از زندگی و اندیشه های خیام، مبدع تقویم جلالی‌ست و سه وجه شاعری، ستاره شناسی و ریاضیدانی او را به نمایش گذاشته است. سطح داخلی و خارجی این بنا با کاشی های معرق ایرانی و اشعاری از خیام تزئین شده است. گنبد این بنا شکل ستاره ای پنج پر را دارد و از میان آنها آسمان زیبا و پرستاره نیشابور دیده می شود. 

آرامگاه خیام

10- سی و سه پل اصفهان | پل تاریخی زاینده رود

سی و سه پل اصفهان از به نام ترین اماکن تاریخی شهر اصفهان، نصف جهان است. این پل چشم نواز که بر رود زاینده رود جا خوش کرده، توسط الله وردی خان، سردار مشهور شاه عباس ساخته شده و داستان های زیادی درباره دلیل نام گذاری این بنا به سی و سه پل نقل شده است. مشهورترین آنها به اعتقاد گرجی تبارها باز می گردد که چون حروف الفبای گرجی سی و سه حرف دارد و الله وردی خان از نژاد گرجی هاست این پل نیز سی و سه دهانه دارد. دلیل دیگر ربط عدد 133 به الهه آب، آناهیتاست و از آنجایی که بناهای بسیاری در ایران برای این الهه باستانی ایرانی ساخته شده، ساخت این پل را نیز به او ربط می دهند. در ساخت سی و سه پل از سه نوع مصالح سنگ برای قسمت های زیرین، آجر و ملات ساروج و گچ برای قسمت های فوقانی استفاده شده است.

ورود به صفحه اختصاصی سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان

مسیر دسترسی:

 استان همدان، شهرستان ملایر، بلوار انقلاب، بلوار شهید بیات، کیلومتر یک بلوار نبوت، مینی ورلد خاورمیانه

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال سری به پارک مینی ورلد خاورمیانه در ملایر زدیم. سازه های کوچکتری از بناهای مهم دنیا و ایران را از نظر گذراندیم و کمی در مورد آنها اطلاعات کسب کردیم.

نظر شما در مورد ساخت چنین پارک ها و سرگرمی ها چیست؟ به نظر شما این گونه بناها چه تاثیری بر شناخت ما از دنیا می گذارد و چگونه می تواند به گردشگری ایران کمک کند؟

منتظر نظرات و نوشته هایتان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

14 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.