karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چندی پیش برایتان از سفرهایی گفتیم که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده و گردشگران بیشماری طرفدار آنها شده اند. این شیوه سفر میزان هزینه ها را به حداقل کاهش داده و تجربیاتی تازه را برای افراد به ارمغان می آورد. آنها کوله گردی یا بک پکینگ را انتخاب می کنند تا ماجراجویانه به گشت و گذار بپردازند و بسیاری از جلوه های دیده نشده در مقاصد را لمس کنند.

این نوع سفر هم مانند دیگر انواع آن، دارای اصولی می باشد که لازم است به کار گرفته شوند تا تجربه ای فراموش نشدنی را خلق کنند. شما در این سفر نمی توانید خیلی بر روی هتل ها و اقامتگاه های لوکس حساب باز کنید چرا که باید با مدیریت هزینه های خود بتوانید مدت زمان بیشتری را دور از خانه سپری کنید. پس باید وسایلی را به همراه داشته باشید که بتوانید محیط خانه را برای خودتان شبیه سازی کنید. پیش از این برایتان از تعدادی از این وسایل سخن گفتیم و نکات مهم در مورد تهیه آنها را در اختیار شما گذاشتیم. این بار می خواهیم به وسیله ای دیگر به نام اجاق بپردازیم که شاید چندان توجهی به آن نمی شود اما وقتی که مجبور باشید دور از خانه آشپزی کنید می فهمید که این وسیله آن قدرها هم بی اهمیت نیست.

با کارناوال همراه باشید تا اصول تهیه اجاق سفری را مورد بررسی قرار دهیم...

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای جامع بک پکینگ

اجاق سفری

نکات مهم در انتخاب اجاق

وقتی در سفر هستید ممکن است هر لحظه هوس یک فنجان چای یا قهوه داغ کنید یا اینکه در طبیعت باشید و دلتان برای یک وعده غذایی گرم لک زده باشد. در این صورت داشتن یک اجاق بهترین راهی است که می تواند نیاز شما را برآورده کند اما چگونه باید آن را تهیه کنید؟

به یاد داشته باشید برای تهیه اجاق هم مانند هر وسیله دیگری باید بدانید که به دنبال چه هستید و چه نیازهایی دارید. آیا می خواهید اجاقی داشته باشید که آب را زود به جوش بیاورد؟ و یا اینکه می خواهید در پخت و پز یار خوبی برای شما باشد؟ چه مقدار شعله نیاز شما را بر طرف می کند؟ قرار است برای چند نفر بر روی آن غذا بپزید؟ و ...

برای آنکه انتخاب خوبی داشته باشید نکات زیر را حتما مد نظر قرار دهید:

1- نوع اجاق

اجاق های مناسب کوله گردی بر اساس دو معیارِ نوعِ سوخت مورد استفاده و نحوه ی ذخیره آن به انواع زیر تقسیم می شوند:

*اجاق های مخزنی (Canister Stoves)

این نوع اجاق ها به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند و به سادگی قابل نگهداری و حمل هستند. در پایین این اجاق ها مخزنی تعبیه شده که درون خود دو گاز ایزوبوتان و پروپان را نگهداری می کند و بازوهایی برای نگهداشتن ظروف به آن متصل شده است. برخی از این اجاق ها فوق العاده کوچک هستند و وزن خیلی پایینی دارند. به همین دلیل است که آنها را برای سفرهای بین المللی مناسب می دانند.

مزایا

این اجاق ها کوچک و سبک هستند.

آنها سریع شعله ور می شوند. کافیست پیچ را بچرخانید و با کبریت و فندک آن را روشن نمایید.

شعله ی این اجاق ها به راحتی تنظیم می شوند و اکثر مدل های آنها، آب را به راحتی به جوش می آورند.

به دلیل طراحی و داشتن پیچ تنظیم، نگرانی در مورد نشت وجود ندارد.

وجود یک رگولاتور فشار داخلی، در برخی مدل ها، سبب می شود که دستگاه گرمای ثابتی را تولید کند و در هوای سرد و ارتفاعات، عملکرد خود را به حداکثر برساند.

معایب

بازوهای آنها ممکن است به اندازه کافی بلند نباشند تا بطری های بزرگ را به راحتی نگه دارند.

فهمیدن مقدار گاز باقی مانده در مخزن بسیار سخت است بنابراین مجبورید تا برای حصول اطمینان یک مخزن اضافی را نیز با خود حمل کنید و این به معنای حمل وزن بیشتر است.

استفاده از این اجاق در کنار برخی مواد می تواند گرمای بیش از حد ایجاد کند و منجر به انفجار سوخت شود.

در صورت نبود رگلاتور داخلی، در هوای سرد و ارتفاعات، شعله بسیار ضعیف خواهد بود.

هزینه سوخت این اجاق ها بالا است.

نکته مهم این است که مخازن این اجاق ها باید به درستی دفع شوند پس در صورت تمایل برای دور انداختن آن باید گزینه های بازیافت در اطراف خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

اجاق سفری

انواعی از اجاق های مخزنی

سیستم های مخزنی یکپارچه (Integrated canister systems): این اجاق ها یا سیستم های پخت و پز دارای مشعلی هستند که بر روی مخزن سوخت قرار می گیرد و ظرف یا دیگی بر روی آن دیده می شود که دارای سوراخ های تخلیه یا پرکردن و یا هر دوی آنهاست. این اجاق، وسیله ای ایده آل برای به جوش آوردن آب و درست کرده قهوه و چای است و کمتر برای تهیه غذا مورد استفاده قرار می گیرد. گرچه که شما می توانید دیگ های بیشتری را تهیه کنید و در صورت نیاز برای پخت و پز مواد غذایی مختلف از آنها استفاده نمایید.

برخی از انواع این مدل به سبب داشتن رگلاتور داخلی دارای عملکرد ثابت در دماهای پایین و در ارتفاعات بالاتر هستند. با وجود تمام این ویژگی ها، اگر این نوع اجاق را انتخاب کنید با وسیله ای محکم اما دارای وزن بالاتر نسبت به سایر اجاق های مخزنی سرو کار دارید.

اجاق های مخزنی راه دور (Remote canister stoves): شعله ی این نوع اجاق گاز در پایه اش قرار دارد و دارای شلنگ سوختی است که آن را به مخزن متصل می کند. این اجاق ها معمولا کوچک و سبک هستند هر چند که شما برای حمل مخزن سوخت اضافه مجبورید بار بیشتری را حمل کنید.

برخی از انواع این اجاق ها به گونه ای هستند که در هوای سرد عملکرد ثابتی دارند و همچنین با داشتن بازوهای پشتیبان می توانند امکان گذاشتن ظرف بزرگ بر روی آنها را برایتان فراهم کنند.

سیستم های مخزنی یکپارچه

اجاق های مخزنی راه دور

اجاق گاز سفری

اجاق بک پکینگ

*اجاق های سوخت مایع (Liquid-fuel Stoves)

اجاق های سوخت مایع، در مخزن خود دارای گاز سفید هستند که به خوبی تصفیه شده و ناخالصی ندارد. شعله این اجاق با کمترین آلودگی می سوزد و در پایین ترین دماها نیز دچار اختلال در عملکرد نمی گردد. هزینه سوخت این اجاق بسیار ارزان تر است و نقش مهمی را در کاهش هزینه های شما ایفا می کند.

بعضی از انواع چندگانه ی این اجاق ها نیز وجود دارند که بنزین، نفت سفید، سوخت جت یا دیزل نیز می توانند درآنها مورد استفاد قرار گیرند. این انعطاف پذیری سوخت، اجاق های چندگانه را به انتخاب خوبی برای مسافران بین المللی بدل کرده است چرا که آنها در مناطق مختلف مجبور به استفاده از گزینه های محدود سوخت هستند. البته به غیر از موارد اضطراری، استفاده از بنزین در مواقع دیگر توصیه نمی شود چرا که به دلیل مواد افزودنی اجاق شما را با مشکلاتی مواجه می سازد.

مزایا

اجاق های سوخت مایع ثبات بیشتری در زمین های ناهموار دارند

به راحتی می توانید از میزان سوخت باقی مانده در مخزن اطلاع پیدا کنید.

به هنگام شارژ سوخت، نیازی به دور انداختن مخزن قدیمی ندارید.

این اجاق ها بهتر از سایر گزینه ها در ارتفاع بالا و در دماهای سرد عمل می کنند.

معایب

برای استفاده از این اجاق ها احتیاج به پر کردن و تعمیر و نگهداری دارید. کارهایی مانند شستشوی سوخت یا جایگزینی حلقه های O (در اجاق گاز و مخازن سوختی) و تعویض قطعات از جمله کارهایی است که در استفاده از این اجاق ها باید همواره به یاد داشته باشید.

امکان نشت و دفع سوخت وجود دارد.

این اجاق ها وزن بیشتری نسبت به اجاق های مخزنی دارند.

در استفاده از اجاق های چندگانه، هزینه ی بیشتری را متقبل می شوید.

سوخت های غیر از گاز سفید دارای ناخالصی های بیشتری هستند و ممکن است در طول زمان قطعات اجاق گاز مانند لوله سوختی را با مشکلاتی مواجه سازند.

برای روشن کردن این اجاق ها باید ابتدا چند قطره از سوخت را در فنجان زیر مشعل آتش بزنید تا شعله کوچکی ایجاد شود و اجاق پس از چند لحظه شعله ور گردد. همچنین برای افزایش فشار باید سوخت خود را پمپاژ کنید.

اجاق سوخت مایع

*اجاق های تناوبی یا سوخت جایگزین (Alternative-fuel Stoves)

این اجاق ها انتخاب خوبی برای کوله گردی در مسیرهای طولانی و استفاده در موارد اضطراری در منزل هستند و در چند نوع مختلف وجود دارند:

اجاق های چوب سوز (Wood-burning Stoves)

به هنگام قرارگیری در طبیعت و در زمانی که هیچ سوختی در دسترس شما نیست، این اجاق ها به داد شما می رسند و با سوزاندن شاخ و برگ های خشک درختان حرارت و شعله مورد نیاز شما را تامین می نمایند.

مزایا

این اجاق ها بسیار ساده و سبک وزن هستند و امکان تنظیم پایه و بازوها را در اختیار شما قرار می دهند.

برخی از مدل ها می توانند برق نیز تولید کنند. تصورش را بکنید که با شاخه های خشک می توانید برق مورد نیاز برای شارژ گوشی خود را فراهم نمایید و از طریق یک کابل USB اقدام به شارژ وسیله خود کنید.

برخی از مدل ها را می توان به یک گریل هم مجهز نمود.

معایب

پیدا کردن سوخت خشک در آب و هوای مرطوب می تواند چالش برانگیز باشد.

در برخی نقاط ممنوعیت سوزاندن وجود دارد و در بعضی از نقاط در ارتفاع بالا بسته به قوانین یک کشور نمی توانید از این اجاق و سوزاندن چوب استفاده کنید.

اجاق چوب سوز

اجاق الکل سوز (Denatured Alcohol Stoves)

کوله گردها، طرفدار پر و پاقرص این نوع اجاق هستند زیرا وزن آنها بسیار پایین می باشد و علاوه بر این برای تامین سوخت کافیست یک بطری الکل مخصوص به همراه داشته باشید.

مزایا:

تنها چند بخش از اجاق های الکلی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.

الکل، سوختی ارزان است.

این اجاق به هنگان سوختن، سر و صدا تولید نمی کند.

معایب

الکل به اندازه سایر سوخت ها گرما ایجاد نمی کند و در صورت استفاده از آن برای جوشاندن آب، نیاز به سوخت و زمان بیشتری دارید.

ممکن است در برخی مواقع دسترسی به الکل این اجاق ها کمی سخت باشد.

اجاق الکلی

اجاق های قرص جامد (Solid-fuel Tablet Stoves)

این اجاق ها نیز انتخاب محبوب کوله گردها هستند چرا که برخی مدل های آن به حدی کوچک می باشند که به را حتی در جیب جا می شوند و از قرص های جامد مخصوص به عنوان سوخت استفاده می کنند.

مزایا

این اجاق ها ارزان هستند و جای بسیار کمی را اشغال می کنند.

وزن کم این اجاق ها بسیار قابل توجه است، در حالی که نوع جیبی این اجاق ها، 92 گرم وزن دارند، اجاق های دیگر تا 198 گرم نیز هستند.

قرص مورد استفاده در این اجاق ها می تواند خاموش شود و بعدا دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

معایب

سرعت آنها در به جوش آوردن آب، بسیار پایین است.

قرص ممکن است بو داشته باشد.

قرص ها پس از سوختن باقی مانده های چربی را از خود به جای می گذارند.

اجاق سفری

2- ویژگی های اجاق ها

در ادامه به تعدادی از نکات کلیدی دیگر اشاره می کنیم که در انتخاب شما برای بهترین اجاق تاثیر بسزایی دارند:

وزن اجاق: اگر فردی هستید که می خواهید از اجاق در سفری طولانی یا یک کوهنوردی نفس گیر استفاده کنید، مسلما انتخاب متفاوت تری نسبت به فردی خواهید داشت که قرار است در پیک نیک آخر هفته از اجاق استفاده کند. در سفرهای طولانی، وزن نقشی حیاتی دارد در حالی که برای سفرهای کوتاه تر این موضوع چندان پراهمیت جلوه نمی کند.

زمان سوختن: یکی از مسائلی که برای انتخاب درست باید به آن توجه داشته باشید این است که در شرایط مساوی هر یک از اجاق ها با مقدار معینی از سوخت، چه مدت زمانی شعله ور می مانند و می توانند مورد استفاده قرار گیرند؟

زمان متوسط جوش: این ویژگی می تواند به شما در انتخاب بین مدل ها کمک کند و اطلاعات خوبی را در مورد راندمان سوخت به شما بدهد. به عنوان مثال سیستم های مخزنی یکپارچه، آب را در سریعترین زمان به جوش می آورند در حالی که سوخت کمی مصرف می کنند. از ویژگی های اجاق های سوخت مایع نیز این است که حتی در آب و هوای سرد، آب را به سرعت به نقطه جوش می رسانند. اجاق های سوخت جایگزین در درجه اول برای جوش طراحی نشده اند و کاربردهای دیگری دارند.

آتش زنه: این وسیله یک تولید کننده جرقه است که می تواند کمک خوبی برای شما باشد به ویژه اگر کبریتتان مرطوب شده باشد یا فندکتان به درستی کار نکند. پیشنهاد می کنیم این وسیله را به هنگام خرید اجاق فراموش نکنید.

تثبیت کننده ها: این ابزار گاهی اوقات به طور جداگانه به فروش می رسند. آنها به پایین کانال های سوخت متصل شوند تا استحکام اجاق را بر روی زمین تضمین کنند و مانع از افتادن آن شوند.

اجاق گاز سفری

نکات مهم استفاده از اجاق در سفر

در چادر یا فضاهای محصور به هیچ عنوان از اجاق استفاده نکنید چرا که ممکن است منجر به مسمومیت مونوکسید کربن یا آتش سوزی گردد.

قبل از روشن کردن اجاق گاز، تمام لوله ها یا شلنگ های سوخت، شیرها و اتصالات را بررسی کنید تا آسیب یا نشتی وجود نداشته باشد.

اجاق خود را روی مسطح ترین سطح ممکن بگذارید.

استفاده از صفحه بادگیر را فراموش نکنید. این ورقه فلزی با پیچیدن به دور قسمت شعله اجاق آن را در مقابل باد ایمن می کند.

یک ابزار چند منظوره و یا چندین ابزار برای تعمیرات احتمالی به همراه داشته باشید.

اگر وزن برایتان خیلی اهمیت ندارد یک پلاک ماشین قدیمی بهترین پایه برای یک اجاق به ویژه در زمین های شنی و ماسه ای است.

اگر اجاقتان قرار است با یک آتش زنه روشن شود، بهتر است که برای احتیاط کبریت نیز به همراه داشته باشید تا در صورت بروز موارد پیش بینی نشده به مشکل برنخورید.

نکات استفاده از اجاق های مخزنی

مخازن سوخت این اجاق ها معمولا دارای مقداری هوا هستند که پس از مدتی خارج می شود و سپس شعله ور می گردد.

در سرما، باید مخازن را گرم نگه دارید پس بهتر است به هنگام خواب آنها را در نزدیک خود بگذارید یا در طول حرکت، مخازن را در جیب خود نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که گرما به حفظ فشار گاز  کمک می کند.

یک اجاق گاز با یک تنظیم کننده فشار داخلی را انتخاب کنید تا در هوای سرد و ارتفاعات بالا کارآیی بیشتری داشته باشید و سوخت را از دست ندهید.

هنگام پخت و پز در برف، برای عایق سازی از یک قطعه فوم در زیر مخزن اجاق استفاده کنید وگرنه با مشکلاتی جدی مواجه می شوید.

به صورت کلی مخازن اکثر برندهای اجاق ها می توانند با یکدیگر تعویض شوند اما بهتر است از مارک مربوط به اجاقتان استفاده نمایید.

بازیافت مخازن سوخت این گونه اجاق ها را جدی بگیرید زیرا آنها اغلب به عنوان زباله های خطرناک شناخته می شوند.

نکات استفاده برای اجاق های سوخت مایع

برای پرکردن فنجان زیر شعله از الکل استفاده کنید. این کمک می کند که اجاق گاز خود را بدون دوده نگه دارید.

مخزن سوخت را به طور کامل پر نکنید و اجازه دهید مقداری هوا در آن وجود داشته باشد تا مانع از افزایش فشار بیش از حد شود.

قبل از کنار گذاشتن اجاق گاز برای چند ماه یا بیشتر، مخزن سوخت را خالی کنید. استفاده از سوخت، به ویژه گاز مایع، که مدت زیادی مانده است، مشکلاتی را از جمله مسدود کردن کانال سوخت برای اجاقتان ایجاد می کند.

از ریختن سوخت بر روی پوستتان جلوگیری کنید چرا که در سرمای شدید باعث یخ زدگی می شود.

بک پکینگ

توصیه های کارناوالی

برای آنکه دچار سردر گمی نشوید می توانید از جدول زیر برای انتخاب بهتر استفاده کنید:

مناسب برای مخزنی مخزنی یکپارچه مخزنی از راه دور سوخت مایع سوخت چوب سوخت الکل یا قرص
هوای سرد و ارتفاعات برخی مدل ها برخی مدل ها   x    
گروه های بزرگ   x x x    
جوش آوردن آب   x   x x x
جوشیدن x   x x    
پیاده روی و کوهنوردی x   x   x x
مسافرت بین المللی       مدل چند سوختی    
استفاده آسان x x x   x x

اجاق سفری

سخن آخر

انتخاب درست وسایل سفر یکی از مهم ترین نکات تاثیر گذار در تجربه ی شما از گشت و گذار است پس به دقت انتخاب کنید تا بهترین سفرها را برای خود رقم بزنید و خاطره ای خوش را بسازید.

از تجربیات خود در مورد کوله گردی برایمان بگویید. آیا تا به حال این نوع سفر را تجربه کردید؟

چه نکاتی در مورد وسایل این نوع سفر به ذهنتان می رسد که باید مورد توجه قرار گیرند؟

نظرات و پیشنهادات خود را با دیگر دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام خواهش میکنم از اینستاگرام من دیدن بفرمایید. instagram : alimkhah طبیعت را دوست بداریم

انتشار:08 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

gdfgdg

انتشار:07 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسین موسوی

خیلی عالی بود

انتشار:25 آبان 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.