karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

زمانی ثبت یک لحظه برای همیشه، یک آرزو بود. انسان هم که برای رسیدن به آرزوهایش هیچ مانعی برای خود نمی دید، پس دست به کار شد و برای دوره ای برای ثبت لحظاتش به نقاشی روی آورد تا اینکه وسیله ای جالب به نام دوربین اختراع شد. از آن زمان به بعد بود که دیگر ثبت لحظه ها، حتی اتفاقی ترین وقایع هم به یک امر عادی بدل گشت و دیگر عکاسی و تماشای عکس ها گوشه ای از زندگی انسان ها را پر کرد.

امروز شاید یکی از جالب ترین کارهایی که در دنیای عکاسی می توان انجام داد، ورق زدن آلبوم های قدیمی و تماشای عکس هایی است که از گذشته برایمان به یادگار مانده اند. با دیدن این عکس ها می توان روند گذشت روزها را به چشم دید و سفری در تاریخ را تجربه کرد.

اگر شما هم به این گونه سفرها علاقه دارید، در ادامه همراه ما باشید که قصد داریم ماجراجویی جالبی را برایتان رقم بزنیم؛ می خواهیم به سال های دور بازگردیم و تولد یک ابَر شهر به نام نیویورک را به تماشا بنشینیم. 

امروز به اوایل قرن 17 خواهیم رفت؛ زمانی که هر نیویورکی یک زمین کشاورزی برای خود داشت. تصویری که از منهتن (از بخش های 5گانه نیویورک) در ذهن دارید را در کنار یک شهر با زمین های کشاورزی و خانه های اندک بگذارید تا روند پیشرفت را به چشم ببینید...

کارناوال امروز می خواهد به گذشته ی این شهر سفر کند و کلکسیونی از عکس های آن زمان که در موزه ی آنلاین شهر نیویورک وجود دارد را به شما نشان دهد. از تمامی این تصاویر می توان درک کرد که شهر در  آن دوران چه حس و حالی داشته است حتی در برخی از عکس ها تپه هایی را مشاهده می کنید که امروز تنها جاده ای از آن ها به جای مانده است.

همراه ما باشید تا ببینیم چطور نیویورک از زمین های کشاورزی به یک شهر با آسمان خراش های غول آسا تبدیل شد.

نیویورک

Christopher Rankin

1- قدیمی ترین خیابان در جزیره منهتن

خیابان قدیمی بوری (Bowery) در جزیره منهتن قرار دارد. در سال 1654 هنگامی که هلند در این منطقه مستقر شد، نام این خیابان را به دلیل این که پر از مزارع و حیوانات مزرعه ای بود، به بوریج (Bouwerij) که یک لغت قدیمی هلندی به معنای مزرعه است، تغییر دادند.

نیویورک قدیم

2- نیویورک بدون آسمان خراش

در این عکس قدیمی که در سال 1776 از نیویورک که به آمستردام معروف بود، به ثبت رسیده،  تنها تپه ها، خانه های از هم فاصله دار، جنگل ها و مزارع دیده می شود. 

نیویورک

3- رها کردن مزارع

در سال 1862 هنگامی که در منهتن جنگ داخلی آغاز گردید، افزایش مالیات بر دارایی ها باعث شد که کشاورزان مزارع خود را ترک کنند و این منطقه تا دهه 1880 هیچ گونه پیشرفتی نکرد.

نیویورک قدیم

4-  چراگاه های مختلف

در دهه 1860 تا 1934، گله داران، گوسفندان را به چمن زار های پارک مرکزی نیویورک (Central Park) که امروز بسیار معروف و دیدنی است، برای چراندن می بردند و پس از آن در پارک پراسپکت (Prospect Park) و کوه های کاتسکیل (Catskill Mountains) می رفتند.

نیویورک قدیم

5- چرای گوسفندان

در آن زمان چوپان ها گوسفندان را به خارج از شهر می بردند چرا که می ترسیدند که افراد فقیر آنها را بکشند و بخورند. در این میان مقامات شهر می خواستند که در کنار جاده ها کافه بسازند و همین امر باعث شده بود تا ترس از بین رفتن چراگاه ها به جان چوپانان بیفتد.

نیویورک

6- ساخت خیابان هشتم شمالی در منهتن

در اوسط قرن 19، تپه ها، مزارع و حتی برخی خانه ها قربانی ساخت خیابان های هموار شدند و از بین رفتند. عکس اول که در سال 1869 به ثبت رسیده، جمعی از کارگران را می بینید که در حال حفاری برای خیابان هشتم شمالی منهتن هستند.

عکس دوم هم این خیابان را در حال حاضر نشان می دهد.

 

نیویورک

نیویورک

7- نیویورک ساخته خواهد شد

فردریک لا اولمستد (Frederick Law Olmsted) معمار منظره در آن زمان در باره ی آینده ی نیویورک چنین نظری داشت:

زمانی خواهد آمد که نیویورک ساخته خواهد شد. در این زمان تمام محاسبات و برنامه ریزی ها درست از آب درآمده و تمام تصاویر ذهنی به حقیقت پیوسته است. با ساخته شدن نیویورک، سنگ های ایستاده بر زمین این سرزمین به اشکال یکسان در می آیند و در دو سوی خیابان ها صف می کشند و یا به ستون های خانه ها و بناها تبدیل خواهند شد.

در این تصویر نمایی از حدفاصل خیابان های 54 و 55 را می بینید پیش از آنکه ساختمان ها یک یکی سبز شوند و نیویورک امروز را بسازند.

 

نیویورک

8- مزرعه ای شاعرانه

در این تصویر که در سال 1879 به ثبت رسیده است، مزرعه پاتریک و مری برنان (Patrick and Mary Brennan) را می بینید که تا سال 1900 پا بر جا بود. ادگار آلن پو (Edgar Allan Poe)، نویسنده آمریکایی، در این مزرعه اتاقی را اجاره کرد و احتمالا شعر کلاغ (The Raven) را در آنجا سرود.

نیویورک

9- بر فراز یک عمارت

این عکس در سال 1882 بر روی بام عمارت جورج اهرت (George Ehret) یکی از اولین افراد ثروتمند نیویورک، گرفته شده است.

منهتن قدیم

10- پیش به سوی پیشرفت 

پیتر باب (Peter Baab) این عکس را راهپیمایی برای پیشرفت نامید. به عقیده وی در این تصویر می توان این حقیقت را لمس کرد که کم کم خانه های جدید جایگزین مزرعه ها، کارخانه های قدیمی و خانه های گذشته شده اند و به جلو پیش می روند. 

نیویورک در قرن 19

11- خانه های در خطر

در اواخر قرن 19 شهرنشینی افزایش یافت و فعالیت های دامداری و کشاورزی که خطری برای توسعه شهر نشینی تلقی می شدند، به حاشیه شهر انتقال پیدا کردند و بسیاری از فرصت طلبان زمین های کشاورزی و دامداری را با قیمتی پایین از فقیران خریدند.

نیویورک

12- پارک مرکزی نیویورک در گذشته 

در این زمین کشاورزان ایرلندی و آلمانی کار می کردند و مردم آفریقایی- آمریکایی نیز در آن و در روستایی به نام سِنِکا سکونت داشتند. در دهه 1860تمامی خانه ها و مراتع نابود شدند تا مکانی که امروزه به عنوان پارک مرکزی نیویورک  (Central Park) شناخته می شود، احداث گردد.

سنترال پارک

13- کم کم جاده ها ظاهر می شوند

در این تصویر که مربوط به سال 1898 می باشد، گوشه ای از جاده سازی در نیویورک به تصویر کشیده شده است. با احداث خیابان های جدید مردم به سمت بالای منهتن روی آوردند. تمامی خانه های این منطقه در طی دو دهه دوباره ساخته شدند و خانه های جدید جای زمین های کشاورزی را گرفتند.

نیویورک

14- فضا و نور | گنج ارزشمند نیویورک

در اوایل قرن 20 تعداد خیابان ها بیشتر شد و ساختار شهری نیز متراکم تر گردید. در این زمان خانه ها بر اساس فضای خیابان ها و میزان نور در یافتی ارزش گذاری شدند.

نیویورک قرن 20

15- شهر اَبَر سازه ها

نیویورک به سمت مدرنیزه شدن حرکت کرد و پس از مدتی تصمیم گرفت به ابر شهری تماشایی تبدیل شود. برنامه ها و طرح های زیادی برای این شهر در نظر گرفته شد و زمین های زیادی برای ساخت و ساز تحویل سازندگان گردید. همین امر باعث شد که نیویورک فضاهای سبز خود را از دست بدهد و هیچگاه همانند قبل آنقدر سرسبز نشد.

نیویورک

سخن آخر

آیا تا به حال به این شهر سفر کرده اید؟

نظر شما در رابطه با میزان ساختمان ها و ابر سازه های این شهر چیست؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ایمان

لذت بخشه که ببینی از کجا شروع شده و الان چقدر پیشرفت کرده.
منظور من درباره همه چیزه چه شهر باشه چه کار و چه زندگی.
فقط ای کاش تصاویر مقایسه ای بیشتری میذاشتید بین گذشته و حال

انتشار:05 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عاطفه

از الانش خیلی کم عکس گذاشته بودید 

انتشار:02 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.