karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 آبان 1396

به روز رسانی

16 آذر 1401

سالهاست که شهرهای شمالی ایران انتخاب نخست بسیاری از مردم برای گشت و گذار و تفریح بوده اند و در هر تعطیلات، یکی از این مقاصد زیبا و سرسبز را برای تجدید قوا و به دست آوردن آرامشی دوباره انتخاب کرده اند. گردشگران و مسافران بسیاری طی دهه های گذشته از دیدنی ها و تماشایی های بی نظیر و شگفت انگیز این خطه ی سرسبز و خاطره انگیز بازدید کرده اند و خود را به آرامش دریا و جنگل سپرده و روح خود را جلا داده اند. اما در کنار زیبایی های تمام نشدنی شمال ایران، برخی مسائل و مشکلات از لذت و خوشی سفر کم می کنند و تجربه ی ناب گردش را مخدوش می سازند. یکی از بزرگترین مسائل، موضوع زباله هایی است که متأسفانه در سراسر استان های شمالی و در کنار تمام جاذبه های این دیار، از کناره‌ی رودخانه و دریا گرفته تا دورترین نقاط جنگل ها و دشت ها دیده می شود و مناظری تلخ و زننده ایجاد می کند. 

علاوه بر این موضوع که یادگاریِ ناپسند مسافران و گردشگران برای شمال است، گسترش هر روزه ی جمعیت و افزایش شهرنشینی و به تبع آن توسعه ی زندگی شهری بر مشکلات انباشت زباله، جمع آوری و دفع آن افزوده است و آن را به مشکلی بی پایان و دردناک برای شهرهای شمالی ایران تبدیل نموده است. شمال ایران همواره به دلیل بافت طبیعی و جغرافیایی اش و کمبود زمین های وسیع و گسترده، با معضل محل دفن زباله روبرو بوده است. این مشکل در چند سال اخیر تبدیل به بحرانی بزرگ در شهرهای شمالی شده و روزی نیست که خبری در این رابطه در خبرگزاری ها و رسانه های رسمی و غیررسمی منتشر نشود.

سراوان رشت نیز یکی از روستاهایی است که در این زمینه در سال های گذشته مشکلات عدیده ای داشته و مردم آن با مشکلات بسیاری ناشی از دفن و جمع آوری غیر اصولی زباله روبرو بوده اند. این منطقه ی زیبا که پیشتر برای جنگل های سحرانگیز خود شُهره بوده، این روزها با مشکل انبوه زباله ها دست و پنجه نرم می کند تا جایی که سلامت، سطح زندگی و گردشگری این مکان زیبا به خطر افتاده است. از این رو کارناوال در راستای دغدغه های زیست محیطی و گردشگری خود سری به این منطقه ی دیدنی زده است تا مخاطبان خود را با مشکلات آن بیشتر آشنا نماید.

تصاویری که در این مطلب مشاهده می کنید کار دست عکاس توانا، مجتبی محمدی بوده و در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است. ورود به صفحه ی اختصاصی معرفی پارک جنگلی سراوان رشت

انباشت زباله در سراوان رشت

1- یادگار تلخ انسان در طبیعت

انباشت زباله در سراوان رشت

2- کمر به قتل طبیعت بسته ایم

متاسفانه آن گونه که از رفتار مردم و مسئولین محلی، استانی و کشوری در رابطه با مشکلات زیست محیطی بر می آید، به نظر می رسد طبیعت و گنجینه های تکرار نشدنی آن اهمیت چندانی ندارند و رفتارها و نحوه ی برخورد با این موهبت های خدادادی به شکلی است که گویی کمر به قتل طبیعت بسته ایم. 

زباله در جنگل سراوان

3- جمع آوری غیراصولی و غیربهداشتی زباله 

انباشت زباله در سراوان رشت

4- زیستگاهی که به خطر افتاده است

متاسفانه انسان ها فکر می کنند که تنها آن‌ها در این دنیا حق حیات دارند و تمام منابع طبیعی و زیستی جهان را متعلق به خود می دانند. شاید اگر در این میان ذره ای برای حیات و حق زیست دیگر جانداران نیز اهمیتی قائل بودند، اینگونه به جان طبیعت نمی افتادند. 

زباله در جنگل های سراوان رشت

زباله در جنگل های سراوان رشت

5- تماس با زباله بدون پوشش و لباس های محافظ و پیشگیری کننده 

محل تجمع زباله ها از مکان های بسیار آلوده و خطرناک از لحاظ پیدایش و انتقال بیماری است و این گونه تماس های بدون محافظت و بدون پوشش های استاندارد می تواند موجب ابتلای فرد به بیماری های واگیردار و گسترش آن در سطح شهر شود.

جمع آوری زباله در سراوان رشت

6- زباله ها بلای جان حیات وحش و جنگل سراوان 

زباله ها بلای جان حیات وحش جنگل سراوان

7- دستگاه های کهنه و قدیمی دفن زباله

در بسیاری از شهرهای پیشرفته ی دنیا به ویژه در مناطق جنگلی از دستگاه های زباله سوز استاندارد برای دفن زباله استفاده می کنند و حتی با تولید ماشین آلات و کارخانه هایی متناسب در این زمینه، از زباله ها گاز متان تولید کرده و سوختی پاک به طبیعت هدیه می دهند. 

دستگاه های کهنه و قدیمی دفن زباله

8- هجوم مگس ها به سراوان 

به دلیل بوی نامطبوع زباله، مگس ها به این مکان هجوم آورده و مزاحمت های بسیاری را برای شهر کوچک سراوان و اهالی آن به وجود آورده اند. 

هجوم مگس ها به سراوان

9- شیرابه هایی که به دریای خزر می رسند

شیرابه هایی که در محل جمع آوری از زباله ها بیرون می آیند، اندک اندک رودی از آلودگی ایجاد کرده و به رودخانه ی سیاهرود سراوان و از آنجا به دریای خزر می رسند. 

شیرابه های زباله در سراوان رشت

شیرابه های زباله در سراوان رشت

10- کوهی از زباله | طلای کثیفی که به راحتی از دست می رود

کوه زباله در جنگل سراوان

کوه زباله در جنگل سراوان

11- آب های زیرزمینی نیز از این حجم تخریب بی نصیب نمی مانند

این انبوه زباله علاوه بر آلوده ساختن رود و دریا، آب های زیرزمینی را نیز از حجم تخریب ها بی نصیب نگذاشته و منابع شرب جنگل، حیات وحش و انسان ها را ناپاک و سمی می سازند. 

شیرابه های ناشی از دفن زباله در سراوان رشت

شیرابه های ناشی از دفن زباله در سراوان رشت

12- راه حل ها و چاره هایی که کافی به نظر نمی رسند | مشکل را از ریشه باید حل کرد

انباشت زباله در سراوان

13- خطری که در کمین همه ی ماست

ایران از بزرگترین کشورهای تولید زباله است و تهران روزانه چند برابر استانداردهای جهانی بر حجم زباله های خود اضافه می کند. اگر به زودی این حجم از تولید زباله در تمام ایران مدیریت و بازیافت نشود، کشورمان در آینده ای نزدیک زیر حجم زباله ها دفن خواهد شد. جالب است بدانید که هر فرد تهرانی سالانه شش برابر وزن خود زباله تولید می کند.

جمع آوری زباله در سراوان رشت

14- کاش بیشتر محیط زیستمان را قدر می دانستیم

دفن زباله در سراوان

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال تصاویری از یکی از بزرگترین معضلات شهری و محیط زیستی که ایران امروز با آن درگیر است را از نظر گذراندیم.

نظر و دیدگاه شما در مورد این تصاویر چیست؟ دفن و جمع آوری زباله در شهر و محل زندگی شما چگونه است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. 

 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ربیعی

سلام ... فرهنگ سازی برای نگهداری بهداشت و
عدم رها سازی زباله ها در سنگر از حد تاسف عبورکرده .
به عنوان توریست آمدم و بسیار ناراحت از کثیفی این شهر و بی نظمی برگشتم .
شهردار یا دهدار وهر ارگان مربوطه موظف به نظم دادن ونگهداری وتمیزی این فضای زیبای خدادی هستن
تا خداوند را مکدر نکنن ...
باید لایق نعمتهای زیبای خداوند باشیم وحق  طبیعت زیبا حتی ساخت خانه های زیباست نه با  شلختگی و کثیفی کفر نعمت وزیبایی خدادادی کنیم ...
سپاس از پیگیری وحل مسایل ...یاحق

انتشار:15 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.