karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز قصد داریم تاریخ را ورق بزنیم؛ اما این بار نه برای مرور زیبایی ها و شکوه گذشتگان بلکه برای به تماشا نشستن آنچه که روز 11 سپتامبر 2001 بر مردم آمریکا گذشت، برای لمس روزی که وحشتناک ترین و تلخ ترین حادثه ی تاریخِ آمریکا رخ داد و به گونه ای تاریخ قرن 21 را دگرگون ساخت...

پانزده سال پیش، در روز 11 سپتامبر، سرنوشت یک ملت و شاید تمام مردم جهان وارد مسیری متفاوت شد. حادثه ی تروریستی در آمریکا به وقوع پیوست که جهان و مهم تر از همه، خاورمیانه را دگرگون کرد و جان هزاران انسان بی گناه را ستاند تا عده ای به مقاصد پلید و شوم خود برسند؛ حادثه ای که از آن با نام حملات 11 سپتامبر یا «نهُ، یازده» به انگلیسی «ناین ایلون»، یاد می شود.

اگرچه هنوز هم صحبت های زیادی در رابطه با حملات تروریستی یازده سپتامبر وجود دارد مبنی بر اینکه چه شد و یا چه کسانی مقصر بودند؟! ما امروز داستانی را که بیش تر از همه نقل می شود، برایتان بازگو می کنیم: روز 11 سپتامبر 2001، مثل هر روز، در آمریکا آغاز شد اما هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. در صبح یازدهمِ سپتامبر، چهار فروند هواپیمای تجاری - مسافربری به قصد تخریب چهار ساختمان مهم در کشور آمریکا، توسط گروه تروریستی القاعده ربوده شد. از این چهار هواپیما سه فروند به اهدافشان جامه ی عمل پوشاندند اما یکی از این هواپیماها که به سمت کاخ سفید می رفت، در میانه راه و با دخالت مسافران در پنسیلوانیا منحدم شد و تمامی سرنشینان آن با وجود تلاشی که برای به دست گرفتن کنترل هواپیما کرده بودند، جان خود را از دست دادند. و اما سه هواپیمای دیگر که یکی از بزرگترین و وحشتانک ترین وقاع تاریخ را رقم زدند؛ دو هواپیما راه نیویورک و برج های مرکز تجارت جهانی را پیش گرفتند و توسط ربایندگان به برج های دوقلوی اصابت کردند و دیگری مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع آمریکا یعنی پنتاگون را در ایالت ویرجینا مورد اصابت قرار داد، واقعه ای که هیچ کس نمی توانست آن را پیش بینی کند و ضعف نیروی نظامی آمریکا این بار با نتیجه ای تلخ به نمایش گذاشت.

با برخورد دو هواپیما به مرکز تجارت جهانی نیویورک، دو ساختمان، بعد از 2 ساعت، به طور کامل ویران شدند و همه مسافران حاضر در دو هواپیما به همراه عده ی بسیاری از مردم که در داخل برج ها بودند، جانشان را از دست دادند. در کل در این حادثه که از آن با عنوان بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا یاد می شود، 2.974 نفر که اکثرا مردم عادی بودند، جان خود را از دست دادند. همپنین خسارت سنگینی نیز به پنتاگون وارد شد که بعد از یک سال جبران شد. 

 اما آمریکایی که غرورش جریحه دار شده بود، دست روی دست نگذاشت و جرج دبلیو بوشی که طاقتش تاب شده بود دستور حمله ی نظامی به افغانستان را صادر کرد تا به این طریق با تروریسم مبارزه کند؛ دستوری که شرایط خاورمیانه را بیش از پیش آشفته کرد. او نه تنها موفق به دستگیری اسامه بن لادن (رئیس گروه تروریستی القاعده) نشد بلکه موجبات به روی کار آمدن گروه های تروریستی دیگری را نیز فراهم کرد این حادثه پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای آمریکا و دنیا داشت.

امروز در کارناوال، برای همدردی با از دست رفتگان حادثه ی یازده سپتامبر گزارشی تصویری از آن روز سخت در تاریخ آمریکا تهیه دیده ایم؛ پس با ما همراه باشید تا سفری به پانزده سال قبل داشته باشیم.

البته در این مطلب تنها تصاویری از این حمله را با هم مرور می کنیم، کارناوال در آینده مطلبی کامل از این حادثه را برای همراهانش منتشر خواهد کرد و تمام ابعاد حملات 11 سپتامبر را مورد بررسی قرار خواهد داد.

عکس برج های دوقلوی نیویورک در 11 سپتامبر

1- برج های دوقلو پیش از آن که با خاک یکی شوند

تصویری از برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک که زمانی شهروندان آمریکایی از هر سوی شهر که به افق خیره می شدند، این دو برج را هم در قاب تصویرشان می دیدند. اما ناگهان در یازده سپتامبر در عرض تنها چند ساعت به تلی از شیشه و آهن و خاک تبدیل شده بودند. 

برج های دوقلو نیویورک

۲- یک صبح معمولی که فرجامش معمولی نبود

هیچ کس حتی فکرش را هم نمی کرد که روز 11 سپتامبر برای همیشه در تاریخ ماندگار شود؛ آن هم با عنوان روزی که تلخ ترین و تاثیرگذارترین حادثه تاریخ آمریکا در آن رخ داده است.

 

برج های دوقلو نیویورک حمله یازده سپتامبر

3- آقای رئیس جمهور، به کشور حمله شده!

زمانی که برج ها مورد حمله قرار گرفتند، جرج بوشِ پسر، رئیس جمهور وقت در مدرسه ای مشغول سخنرانی بود. تصویری که می بینید دقیقا در لحظه ی خبردار شدن او از حملات تروریستی گرفته شده است؛ به گفته ی او و دولت وقت، هیچکس در کاخ سفید خبری از این حملات تروریستی نداشته است.

حملات 11 سپتامبر

4- زنگ خطر به صدا در آمد

هواپیماهایی که برج ها را مورد اصابت قرار دادند از میان ستونهای آهنی برج گذشتند و آتشی در تمامی ساختمان به راه انداختند. پس از حادثه، هواپیماهای نظامی بر فراز آسمان کشور به پرواز در آمدند و دستور فرود تمامی هواپیماهای غیر نظامی را صادر کردند.

حملات یازده سپتامبر نیویورک

5- محکومین به مرگ

پس از حمله، بسیاری از مردم در طبقات بالایی برج محبوس شدند و عده ای در هنگام اصابت هواپیماها جان خود را از دست دادند. خیل عظیمی از مردم خود را از پنجره ها به بیرون پرتاب کردند زیرا مرگ ناگهانی را به ذره ذره سوختن در آتش ترجیح می دادند. 

حملات یازده سپتامبر نیویورک

6- باد، دود و بوی سوختگی را در سراسر شهر پراکنده می کند 

آتش گرفتن برج های دوقلو در حملات یازده سپتامبر نیویورک

7- هیچکس انتظار سقوط برج ها را نداشت 

با اینکه که سازه ی این دو آسمان خراش کاملا سست شده بود، اما جمعیت نگران که در اطراف جمع شده بودند، به هیچ وجه انتظار ریزش ساختمان ها را نداشتند. اما شاید در کمال ناباوری، هر دو برج بعد از 2 ساعت کاملا ویران شدند.

حملات تروریستی یازده سپتامبر نیویورک

8- اگر کاری از شما بر نمی آید، با جان انسان ها بازی نکنید 

آتش برای ساعت ها و دود تا روزها در نیویورک پابرجا بود. این بار در نیویورک، ازحام جمعیت و ترافیک کمک رسانی به مصدومان را با مشکل مواجه کرده بود...

تجمع مردم در حملات تروریستی یازده سپتامبر

9- تعداد بی شماری خودرو، وسایل نقلیه، حتی آمبولانس و ماشین آتش نشانی در حوالی برج ها نابود شدند.

اثرات حملات تروریستی یازده سپتامبر

10- کشیشی که برای قربانیان حادثه دعا می کرد، خود مبدل به قربانی شد 

مایکل جاج (Mychal Judge)، یکی از کشیش های سازمان آتش نشانی نیویورک که پس از وقوع حملات در محل حادثه حضور پیدا کرد بود تا برای قربانیان حادثه دعا کند؛ او هنگامی که وارد برج جنوبی شد، ساختمان ریزش کرد و او همراه عده ی بسیاری جان خود را از دست داند.

مجروحان حملات یازده سپتامبر

11- پس از حادثه بخشی بسیار کوچک از هنر دست مینورو یاماساکی باقی ماند

مینورو یاماساکی (Minoru Yamasaki) معمار برج های دوقلوی نیویورک بود.

پس از حادثه یازده سپتامبر

12- از عرش به فرش رسیده بودند

از آن آسمان خراش های 110 طبقه ای تنها تپه ای از خاک و فلز باقی مانده بود، جوشکار ها ماه ها برای برش ساختمان وقت صرف کردند تا بلکه زمین را از باقی مانده اش خالی کنند.

حملات یازده سپتامبر برج های دو قلو

13- آتش نشان ها همیشه اولین قربانیان آتش هستند

سازمان آتش نشانی نیویورک به قیمت جان خودشان برای نجات جان مردم تلاش کردند، در حین این حادثه 343 نفر از اعضای آتش نشانی، خود محکوم به مرگ شدند.

حملات یازده سپتامبر نیویورک

14- غم از دست دادن دوستان بر دوش این مرد سنگینی می کند

حملات یازده سپتامبر نیویورک

15- تیم نجات، جنازه ها را از میان ویرانه بیرون می کشند...

در حالی که مراحل بیرون کشیدن جنازه ها از زیر آوار در جریان است،  پرچم آمریکا را بر فراز باقی مانده ی برج نصب کرده اند.

خرابه برج های دوقل یازده سپتامبر

16- مردمی که عکس عزیزانشان را بر بردها نصب کرده اند، به این امید که شاید آن ها نجات یافته باشند 

یازده سپتامبر-حمله تروریستی

17- انسان دوستی 

مردمی که در محدوده ی منهتن جمع شده اند تا به نیروی نظامی و تیم نجات روحیه دهند و برایشان آب و غذا آورده اند.

حملات تروریستی یازده سپتامبر

18- تحت تعقیب

پوستری که برای دستگیری بن لادن نصب شده، روی پوستر نوشته شده که مرده یا زنده ی اُسامه بن لادن را به جرم کشت و کشتاری که در نیویورک به راه انداخته، می خواهیم.

تصویری از بن لادن

19- آتشی که کل کشور را فراگرفت 

همانطور که در مقدمه هم گفتیم، در یازده سپتامبر حملات به نیویورک ختم نشد و آتش حملات تروریستی پنتاگون را نیز فرا گرفت، در پنتاگون 125 نفر جان خود را باختند.

پنتاگون آمریکا در یازده سپتامبر

20- پنتاگون در آتش 

تصاویر حمله به پنتاگون نیز بسیار تکان دهنده بودند اما دست کم در آنجا ساختمان بر جای خود باقی ماند و ریزش نکرد.

پنتاگون یازده سپتامبر

21- و اما ساختمانی که پس از 8 سال جای برج های دوقلو را گرفت...

حملات تروریستی یازده سپتامبر

سخن آخر

در سالروز واقعه ی یازده سپتامبر، نگاهی به تصاویر بعضا دلخراش آن روز داشتیم؛ حادثه ای که دودش در چشم مردم عزیز افغانستان رفت و کشورشان را در مرداب جنگ و مجادله فرو برد. اما جدا از تقبیح حمله های تروریستی، در حالیکه هنوز سالگرد سانحه ی پلاسکو نرسیده ایم، این تصاویر ما را به یاد آن روز نفرت انگیز در تاریخ کشورمان می اندازد. با این امید که دیگر هیچ کشوری اینگونه داغدار نشود.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حامد

هنوز هم تکان دهنده و غم انگیزه

انتشار:11 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.