karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 فروردین 1399

به روز رسانی

11 فروردین 1399

در این مطلب قصد داریم به معرفی شهر چمستان بپردازیم؛ این منطقه ییلاقی و زیبا، به خاطر آب‌وهوای مطبوعش از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخوردار است. در مطلب پیش رو می‌توانید بیشتر با این منطقه از مازندران آشنا شوید، دیدنی های چمستان را بشناسید و با تاریخچه چمستان و روستاهای دیدنی اطرافش آشنا شوید. با ما در کارناوال همراه باشید.

چرا سفر به چمستان ؟


  • چمستان یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای تابع نور بوده که به خاطر مرتفع بودنش نسبت به سایر شهرها خنک‌تر است.
  • طبیعت این شهر و اطرافش بسیار شهرت دارد و مقصدی محبوب برای کسانی است که از سفر به ییلاقات خنک لذت می‌برند.
  • دیدنی‌های مشهوری مثل دریاچه الیمالات، آویدر، پارک جنگلی کشپل و ... در نزدیکی این شهر قرار دارند.
  • ییلاق‌های مشهوری مثل آویچ و میرخمند در حومه این شهر واقع شده‌اند.

ییلاق لاویج

جمعیت: 44300 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵

موقعیت جغرافیایی: شهر چمستان در 15 کیلومتری جنوب شرق نور و مجاورت شهر آمل در استان مازندران واقع شده است.

زبان: مردم این شهر به زبان مازندرانی و گویش مازندرانی شرقی صحبت می‌کنند. از آن جا که مردم شهرستان نور زبان مازندرانی را با لهجه کجوری صحبت می‌کنند شاید بتوان در این منطقه شباهت‌هایی را با گویش کجوری نیز یافت.

نژاد: به طور کلی می‌توان گفت که بیشتر مردم این شهر مازندرانی هستند. یکی از مشهورترین طوایفی که در این شهرستان زندگی می‌کنند کلاش یا کالاش‌ها هستند که البته آنها را می‌توان به طور پراکنده در دیگر شهرهای مازندران و حتی استان کرمانشاه هم مشاهده کرد.

اقتصاد: درآمدزایی مردم شهر را می توان به طور عمده از دو منبع گردشگری و معادن شن و ماسه در نظر گرفت. در زمینه گردشگری باید گفت که چمستان یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای منطقه محسوب می‌شود. به همین دلیل ویلاسازی و اجاره ویلا به مسافران را می‌توان به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد مردم شهر در نظر گرفت؛ اما طبق نظر بسیاری از کارشناسان این ویلاسازی به ضرر شهر بوده و یک منبع درآمد موقتی و آسیب‌رسان است.

چمستان

چمستان

اطلاعات گردشگری چمستان

سوغات و صنایع دستی

  • عسل
  • تخم مرغ
  • کلوچه
  • کوکی
  • پشت زیگ
  • کماج

 

 

  • حصیر بافی
  • صنایع چوبی
  • نمد مالی
  • پارچه بافی

 

برای آن که  خوشمزه ها و سوغات استان مازندران را بیشتر بشناسید، وارد صفحه سوغات و صنایع دستی مازندران شوید.

کوکی

حصیربافی

غذاهای محلی چمستان

  • باقلاوابیج
  • کدو بره مازندران
  • بورانی بادنجان کبابی
  • آغوز مسما و...

 

برای آشنایی بیشتر با غذاهای سنتی استان مازندران وارد صفحه غذاهای مازندران شوید.

بیشتر بدانید!

غذاهای مازندران

باقلا وابیج

کدوبره

بورانی

آغوز مسما

اقامت در چمستان

محبوبیت شهر چمستان بین گردشگران موجب شده تا انواع اقامتگاه به خصوص ویلا و سوئیت به راحتی در دسترس باشد؛ اما اگر می‌خواهید در هتل اقامت داشته باشید توصیه می‌کنیم هتل‌های شهرهای بزرگتر مانند ایزدشهر، محمودآباد یا نور را در نظر بگیرید. شما می‌توانید با ورود به صفحه هتل های استان مازندران طیف وسیعی از انواع هتل‌ها را مشاهده و بهترین آنها را برای خود انتخاب کنید.

جاذبه های گردشگری چمستان

روستاهای چمستان

  • روستای لاویج: لاویج یکی از ییلاق‌های خوش آب‌وهوا و زیبای چمستان است که به خاطر جاذبه‌ها و طبیعت زیبایش بسیار محبوب است. این روستا در انتهای جاده جنگلی کشپل قرار دارد.
  • روستای آهودشت: این روستا در حدود 3 کیلومتری چسمتان قرار گرفته و ییلاقی زیبا و سرسبز است که برخی از گردشگران برای استراحت در محیطی ساکت و بکرتر آن را برای اقامت‌شان انتخاب می‌کنند. بنای تاریخی بقعه آقا شاه بالو زاهد در این روستا قرار دارد.
  • روستای میرخمند: میرخمند از دیگر ییلاقی‌های زیبای این منطقه به شمار می‌رود که در جنوب چمستان قرار دارد. 
  • روستای گزناسرا: این روستا نیز یکی از مشهورترین ییلاق‌های در جنوب چمستان به حساب می‌آید.

ییلاق لاویج

روستای گزناسرا

آهودشت

مسیر ییلاق میرخمند

Mirkhomand_Gallery

آب گرم معدنی لاویج: روستای لاویج چند مجتمع آب معدنی به نام هایفیل سنگ، بی بن او، ایران زمین و... دارد. 

بقعه آقا شاه بالوزاهد: این آرامگاه متعلق به یکی از عارفان قرن 7 هجری ست. بنای زیبای آرامگاه وی به شکل مخروطی بوده و با کاشی های زیبا تزیین شده است. این اثر تاریخی زیبا با شماره 768 در فهرست میراث تاریخی ایران قرار دارد.

پارک جنگلی کشپل : این پارک یکی از جاذبه های شهرستان نور در استان مازندران است که با چشمه‌ های متعدد، رودخانه‌های پرآب، درختان سر به فلک کشیده و دریاچه ای دیدنی و زیبا گردگشران زیادی را به خود جلب می کند.

بیشتر بخوانید!

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل

Mostafa Abyareh

بقعه آقا شاه بالوزاهد

آبگرم لاویچ

Saeed Arzegan

طبیعت گردی اطراف چمستان

از مشهورترین جاذبه‌های این محدوده می توان به دریاچه الیمالات، آبشار آب پری رویان، دریاچه آویدر و پارک جنگلی نور  اشاره کرد که همگی در فاصله کمی از چمستان قرار دارند و می‌توانید به راحتی از آنها دیدن کنید.

 

عکس هوایی دریاچه آویدر

قایق سواری در الیمالات

آبشار آب پری

حمل و نقل برون شهری

پایانه اتوبوس رانی چمستان

آدرس: چمستان، جاده آمل- نور، جلوتر از دانشگاه پیام نور چمستان

آب و هوای چمستان در فصول مختلف

بهارو تابستان: در فصل بهار به ویژه فروردین ماه هوا بیشتر بارانی است؛ اما دمای معتدل و مطلوبی دارد. هر چه به سمت تابستان پیش برویم دمای هوا بیشتر و بارش‌ها نیز به مراتب کمتر خواهند شد. در فصل تابستان نیز هوا بسیار گرم شده و معمولا باران نمی‌بارد؛ اما با نزدیک شدن به شهریور هوا خنک‌تر می‌شود.

پاییز و زمستان: با شروع پاییز هوای چمستان نیز کم‌کم سرد و بارش‌ها بیشتر می‌شود. در فصل زمستان نیز دمای هوای تا 1 درجه هم کاهش می یابد. سفر در این فصل را خیلی توصیه نمی‌کنیم، هرچند استفاده از آب گرم‌های لاویچ در این فصل محبوبیت زیادی دارند.

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی نور

تاریخچه شهر چمستان

متاسفانه تاریخ خیلی دقیقی برای این منطقه ذکر نشده است. اما می توان اولین نشانه های تاریخی در منطقه به ویژه روستای لاویچ از توابع چمستان را به طور غیر مکتوب به دوره ساسانیان نسبت داد. قبر های گبری (زرتشتیان) در منطقه حصلیمه سکه های مربوط به دوره ساسانی و بقایای چند آتشکده  می توانند دلیل خوبی برای اثبات این گفته باشند.

از این محدوده تا ورود اسلام به ایران اطلاعات دیگری در دسترس نیست اما از روی آثار تاریخی به جا مانده در منطقه مانند بقعه آقا شاه بالوزاهد متعلق به عهد مغولان می توان حدس زد که در آن دوران این منطقه مسکونی بوده و مردم در آن زندگی می کرده اند. هم چنین وجود سنگ نگاره آهکی در روستای آویچ که مردم آن را متعلق به مرد آویج زیاری می دانند گواه از نقش این مهم این منطقه در دوره حکومت آل زیار در طبرستان است. اگر بخواهیم  کمی جلوتر برویم و سند تاریخی برای ذکر نام این منطقه پیدا کنیم به دست نوشته های چارلز فرانسیس مکنزی کنسول گر انگلیسی در کتاب سفرنامه شمال  خواهیم رسید که توصیفاتی از این منطقه کرده است. البته در این کاب بیشتر به وصف سولده یا همان شهر نور امروزی پرداخته و درباره  تعداد خانه ها، حمام و دکان ها سخن به میان آورده است.

نام های دیگر چمستان: به این شهر در گویش بومی یا همان مازندرانی چَماسن یا چَمِستون نیز می گویند و برخی معتقد اند نا م شهر برگرفته از گیاه چماز یا همان سرخس است که در این منطقه فراوان رشد می کند.

سخن آخر

با کارناوال راهی یکی از خنک‌ترین شهرهای مازندران شدیم. شما تاکنون به چمستان سفر کرده‌اید و یا در این شهر زیبا اقامت داشته‌اید؟ به نظر شما ویلاسازی بی‌رویه در این شهر را چطور می‌توان کنترل و به توسعه پایدار گردشگری در منطقه کمک کرد؟ نظرها و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من تو این منطقه دو سال کار کردم منطقه بسیار قشنگی هست ولی اگر منصفانه بگم مردمان خوبی نداره در واقع مردم این منطقه معروف به قل چماق و غریبه کش هستند. از غریبه ها اصلا خوششون نمیاد و دیر ارتباط برقرار می کنن تو مغازه ها اگر برای خرید اجناس میرید به جز سوپر مارکت ها که قیمت ها معلوم هست بقیه مغازه ها قیمت ها رو خیلی بالا میگن مواظب باشید

انتشار:28 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیر ساخت این مقدار ویلا نه تنها برای در آمد زایی راه مناسب و درستی نیست بلکه به مرور حتی برای گردشگران طبیعت زیبا و بکری باقی نمی‌گذارد و تبدیل به یک شهر مثل شهرهای معمولی دیگر میشود لطفاً مسوولین جلوی ساخت بی رویه و بدون منطق و ویرانگر را بگیرند شالیزار ها خود یکی از منابع گردشگریست که می‌خشکانند ویلا می‌سازند

انتشار:30 تیر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام منطقه قشنگی ولی بدترین مردمان مازندران هستن

الکی چرت و پرت نگو در باره چمستان، چمستان بهترین مردمان مازندران را دارد

05 مرداد 1402

دوست عزیز بنده الان حدود ۲ماه است دریکی از روستاهای چمستان ساکن شدم واکثر شهره های شمال را دیده ام واقعا مردمان خوب و عالی دارد البته شاید برای شما مشکلی پیش آمده که امری جداست

24 تیر 1402

چطور مگه؟ من دارم برا زندگی میرم اونجا

23 اردیبهشت 1402

من میخوام اونجا مقیم شم

سلام میشه راجب اونجا یه توضیحی بدین و بگین که کجای چمستان میخواین مقیم شین ولله منم از شهر خودم خسته شدم میخوام با خانواده م بیام اونجا

03 مهر 1402

23 اردیبهشت 1402

انتشار:20 دی 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.