karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 بهمن 1396

به روز رسانی

31 تیر 1399

گردشگری در چند سال اخیر یکی از بزرگترین و پولسازترین صنعت های دنیا شده است. بسیاری در اولین فرصت و تعطیلی بار سفر می بندند و راهی شهرها و کشورهای دیگر شده تا تجربه های تازه به دست بیاورند و با مردمان دیگر دیارها آشنا شوند. در این میان برخی مقاصد بنا به دلایلی از دیگر جاهای دنیا محبوب تر و معروف تر می شوند و گردشگر بیشتری به سوی خود جذب می کنند. 

مقصد امروز ما نیز یکی از همین شهرهای جذاب و تماشایی‌ست. شهر سن پترزبورگ روسیه که در میان بیست مقصد برتر و دیدنی جهان جای دارد و بسیاری از شیفتگان فرهنگ، هنر و معماری های منحصر به فرد را به سوی خود می خواند؛ جایی که تا چند ماه آینده قرار است میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان شود و شور و هیجان را به فوتبال دوستان تقدیم کند. امروز در کارناوال قصد داریم به همراه شما به گوشه و کنار این شهر تماشایی و خاطره انگیز سرک بکشیم و تمام اطلاعاتی که برای مسافرت به این مقصد رویایی نیاز هست در اختیارتان قرار دهیم. با کارناوال همسفر شوید تا بیشتر از سن پترزبورگ بدانیم.

سن پترزبورگ

چرا سن پترزبورگ؟


  •  نخستین مقصد گردشگری در کشور روسیه است. 
  • یکی از برترین موزه های دنیا، موزه آرمیتاژ را در خود جای داده است. 
  • به دلیل کانال ها و رودهای متعدد به ونیز شمال اروپا مشهور شده است. 
  • شب های روشن شهر سن پترزبورگ تجربه ای خاص،‌ ناب و تکرار نشدنی‌ست. 
  • یکی از شهرهای میزبان بازی های جام جهانی 2018 روسیه است. تیم ملی ایران قرار است در این شهر در تاریخ 25 خرداد ماه به مصاف تیم ملی مراکش برود. 

نمایی از شهر سن پترزبورگ

آشنایی با شهر سن پترزبورگ

سن پترزبورگ یکی از زیباترین شهرهای دنیاست و تمام آنچه که نیاز هست تا سفری فراموش نشدنی و خاطره انگیز داشته باشید را در خود جای داده است. آثار هنری با کیفیت،‌ معماری خیره کننده و پرکار، تاریخچه ای با شکوه و سنت های فرهنگی غنی همه و همه این شهر را به یکی از محبوب ترین مقاصد دنیا بدل کرده است. شهری که با گرگ و میش اسرار آمیزش در شب هایی سفید بسیاری را فریفته خود کرده و با اُپراها و باله های در سطح کلاس جهانی در شب های سرد و طولانی زمستان، گزینه های متنوعی را برای خوشگذرانی در این شهر در اختیار مسافران قرار داده است. سن پترزبورگ دومین شهر مهم روسیه بعد از مسکو، پایتخت این کشور است و بیشترین تعداد گردشگر را در این کشور به سوی خود جذب می کند. شهر زیبای سن پترزبورگ که از آن به عنوان پایتخت فرهنگی روسیه نیز یاد می کنند، در شرق اروپا و ساحل شرقی دریایی بالتیک (خلیج فنلاند) واقع شده است و رودخانه زیبای نوا (Neva River) از میان آن عبور می کند.

شهر سن پترزبورگ

نمایی زیبا از شهر سن پترزبورگ

نمایی از کلسیای ناجی در خون

andrey-ivanov

معرفی برخی از مهمترین جاذبه های سن پترزبورگ

شهر تماشایی و رویایی سن پترزبورگ دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است که در ادامه با برخی از مهم ترین های آنها آشنا می شویم: 

موزه آرمیتاژ |‌ The State Hermitage museum

موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ مشهورترین و پربازدیدترین جاذبه این شهر است و تمام کسانی که به این مقصد سفر می کنند حتما به دیدن این موزه منحصر به فرد نیز می روند. این موزه بیشتر آثار تاریخی، هنری و فرهنگی را به نمایش می گذارد و دومین موزه بزرگ دنیا به شمار می رود. زمان تاسیس موزه آرمیتاژ به سال 1764 باز می گردد و هر سال در تاریخ 7 دسامبر جشنی به این مناسبت برگزار می شود. موزه آرمیتاژ مجموعه ای شگفت انگیز از سه میلیون اثر از جمله بزرگترین کلکسیون نقاشی در جهان را در اختیار دارد. تمام این آثار در شش ساختمان تاریخی مانند کاخ زمستانی به نمایش درآمده اند و هر ساله نمایشگاه های مخنلف و متنوعی در آنها برگزار می شود.

کلیسای ناجی در خون |‌ Savior on the Spilled Blood

این کلیسای پنج گنبدی یکی از مهمترین دیدنی های شهر سن پترزبورگ است و زمان ساخت آن به سالهای 1883 تا 1907 باز می گردد. این کلیسا در یادبود ترور الکساندر دوم ساخته شد و خانواده سلطنتی روسیه برای امور شخصی خود از این کلیسا استفاده می کردند. نقاشی ها و دیوارنگاره های آن با 7000 متر مربع کاشی همراه با تزیینات و طراحی بیرونی فوق العاده این کلیسا نمونه ای عالی از هنر معماری در روسیه است. 

کلیسای جامع کازان | Kazan Cathederal

کلیسای جامع کازان یکی از کلیساهای ارتدوکسی روسیه است و به بانوی کازان، محترم ترین نماد کشور روسیه تعلق دارد. این کلیسا در سالهای ابتدایی 1800 به عنوان نمادی برای پیروزی بر جنگ با ناپلئون ساخته شد.

شب های روشن سن پترزبورگ | White Nights In Saint Petersburg

امکان ندارد سخن از روسیه و سن پترزبورگ به میان بیاید و سخنی از شب های روشن و فراموش نشدنی این شهر نباشد. تقریبا بسیاری هر ساله برای دیدن این پدیده زیبا به این شهر سفر می کنند. هر چند این پدیده تنها در این شهر اتفاق نمی افتد؛ اما گرگ و میش هوا در شهر خیال برانگیز سن پترزبورگ و در کنار رودها، مجسمه ها، ساختمان های باشکوه و ساحل دیدنی این شهر، آن را بسیار خاص و خواستنی کرده است. 

+ از اواخر ماه می (اوایل خرداد ماه) تا اوایل جولای (تیر ماه) شب ها در این شهر به دلیل نزدیکی به قطب شمال به رنگ سفید در می آیند و خورشید برای نزدیک یک ماه در این شهر برای مدتی بسیار طولانی در آسمان می ماند. 

باغ تابستانی | Summer garden

باغ تابستانی در جزیره ای کوچک میان فونتانسکا،‌ مویکا و کانال سوآن در شهر سن پترزبورگ قرار دارد. این باغ در سال 1704 به دستور پیتر بزرگ، تزار روسیه ساخته و در آن گیاهان و گل هایی نادر پرورش داده شد. 

میدان کاخ |‌ Palace Square

 میدان کاخ یکی از زیباترین و هماهنگ ترین طراحی ها را در جهان دارد و برای سه دهه اصلی ترین مکان عمومی شهر سن پترزبورگ به حساب می آید. مانند میدان سرخ در مسکو میدان کاخ شاهد بسیاری از اتفاق های تاریخی و مهم کشور روسیه مانند قتل عام یکشنبه خونین و انقلاب سال 1917 بوده است. نخستین ساختمانی که در این مکان ایجاد شد کاخ زمستانی بود. در افسانه ها آمده است که این مکان در پایان ساخت کاخ، با کوهی از سنگ پر شده بود و به مردم اجازه داده شد تا هر اندازه که می خواهند از آن را با خود ببرند. بعد از چند ساعت تمام میدان به وسیله مردم تمیز شده بود. امروزه علاوه بر کاخ زمستانی، ساختمان کارکنان اداری و ستون یادبود الکساندر اول نیز در این میدان قرار دارد. 

گشت و گذار در رودها و کانال های شهری سن پترزبورگ 

 سن پترزبورگ به ونیز شمال شهرت دارد و این به دلیل رودها و کانال های بسیاری‌ست که شهر در خود جای داده است. از این رو گردش با قایق در رودهای این شهر بسیار طرفدار دارد و محبوب است. در کنار سفر با قایق های سنتی، در سالهای اخیر تعداد زیادی از شرکت های مسافرتی امکان گشت و گذار با کروزهای رودخانه را نیز در این شهر فراهم کرده اند. این کروزها با اجرای نمایش های مختلف و برگزاری کنسرت های مختلف تلاش دارند تا لحظه های خوشی را برای مسافران خود خلق کنند. 

تئاتر مارینسکی | Mariinsky theatre

 تئاتر مارینسکی مشهورترین تئاتر شهر سن پترزبوزگ به شمار می آید و تعدادی از معروف ترین باله ها و اپراها در ساختمان این تئاتر برگزار می شود. این سازه تاریخی و هنری در سال 1860 باز و به یکی از پیشگامان هنر موسیقی در تاریخ هنر روسیه، در قرن نوزدهم تبدیل شد. 

مجسمه برنزی مرد سوارکار | Bronze Horseman

مجسمه برنزی مرد سوارکار نمادی از پتر کبیر، تزار روسیه است که در مرکز شهر واقع شده است. این مجسمه با دستور کاترین بزرگ به دست مجسمه ساز فرانسوی ساخته شد و وصف آن در بسیاری از شعرها و نوشته های افراد بزرگ مانند پوشکین آمده است. این مجسمه امروزه یکی از نمادهای شهر سن پترزبورگ به شمار می آید. 

کشتی آرورا  |‌ Cruiser Arura

آرورا یکی از کشتی های محافظ روسیه در سال 1900 بود که امروزه به صورت یک موزه درآمده است. این کشتی یکی از سه کروز ساخته شده به وسیله روسیه برای خدمت در اقیانوس بود و تمام این کشتی ها در جنگ روسیه-ژاپن شرکت داشتند. 

پارک مارس |‌ Field of Mars

 پارک مارس یا پولیه مارسوو (Polye marsovo)‌ یکی از بوستان های بزرگ شهر سن پترزبورگ است و در قلب این شهر قرار دارد. این پارک به نام خدای رومی، مارس نام گذاری شده و در شمال آن قصر مرمری جای گرفته است. این پارک قدمتی به اندازه خود شهر دارد و در زمان های گذشته رژه های نظامی در آن برگزار می شد. 

موزه مرکزی نیروی دریایی |‌ Central Naval Museum 

این موزه یکی از نخستین موزه های روسیه بوده و از بزرگترین های آنها به شمار می رود. در این موزه مجموعه ای بزرگ از آثار، ابزار، مدل ها و نقاشی هایی که پیشرفت نیروی دریایی روسیه را نشان می دهد به نمایش درآمده است. موزه مرکزی نیروی دریایی به عنوان یکی از مکان های مناسب برای گردش و تفریح کودکان نیز انتخاب شده است. 

شب های روشن سن پترزبورگ

eduard-gordeev

نمایی از داخل کلیسای ناجی در خون

موزه آرمیتاژ

vladimir-kovalchuk

نمایی از کاح زمستانی در میدان کاخ

roman-evgenev

نمای کلیسای ناجی در خون در کنار رود نوا در سن پترزبورگ

anujak-jaimook

دانستی های مهم شهر سن پترزبورگ

 خواندن و دانستن اطلاعات زیر در سفر به این شهر به شما کمک می کند: 

جمعیت شهر: 5,281,579 میلیون نفر تا سال 2015 

مساحت:‌ 1400 کیلومتر مربع

اختلاف ساعت با تهران:‌ 1:30 دقیقه عقب تر

سطح قیمت:‌ بالاتر از تهران 

زمان تاسیس:‌ 27 می 1703 (خردادماه 1082ه.ش)

جشن تولد شهر: هر سال در 27 می (ششم خرداد)‌ تولد شهر جشن گرفته می شود. 

پول رایج کشور:‌ پول رسمی کشور روسیه روبل است و هر 1 روبل روسیه (639 تومان) حساب می شود. واحد کوچک تر پول در روسیه کوپک خوانده می شود و هر روبل برابر 100 کوپک است. 

زبان اصلی:‌ زبان رسمی کشور روسیه و شهر سن پترزبورگ زبان روسی‌ست. 

دین رسمی: دین رسمی کشور روسیه و شهر سن پترزبورگ مسیحیت ارتدوکس است. این دین بزرگترین دین و دین سنتی روسیه است و بر اساس قانون مصوب سال 1997 بخشی از میراث تاریخی روسیه محسوب می شود. 

سوغات شهر: از جمله سوغات سن پتربورگ می توان به سنگ کهربا و زیورآلات آن، تخم مرغ های تزیینی، عروسک های روسی معروف به ماتریوشکا، کلاه های پشمی روسی (اوشانکا | Ushanka)، جعبه های لاکی، شکلات، لوازم آرایش، سازهای سنتی موسیقی و ...اشاره کرد.

وضعیت بهداشتی: در سراسر شهر سن پترزبورگ کلینیک های خصوصی وجود دارد که خیلی از آنها با کارکنانی مسلط به زبان انگلیسی، می توانند به راحتی مشکل شما را تشخیص داده و بیماری‌تان را معالجه کنند. جالب است که بدانید شهر سن پترزبورگ یکی از مراکز توریسم درمانی روسیه نیز هست و خدمات درمانی بسیاری در این شهر با قیمت هایی بسیار پایین تر از آمریکا و اروپا ارایه می شود. اگر در سفر به سن پترزبورگ با مشکل اورژانسی مواجه شدید با شماره 03 تماس گرفته و با گفتن این عبارت "skoraya pomosh" درخواست کمک کنید. بهتر است قبل از سفر به روسیه خود را با واکسن های دیفتری،‌ فلج اطفال و کزار در برابر این بیماری ها ایمن کنید. 

نام های مستعار: از این شهر با عنوان ونیز و پالمیرای شمال و پایتخت شمال شرقی روسیه یاد می شود. 

نمادهای شهر: فرشته با صلیب (the Angel with a Cross) و کشتی کوچک - کورابلیک (the Little Ship - Korablik) نمادهای این شهر به حساب می آیند.

فرهنگ: هر شهری در دنیا برای خود خرده فرهنگ ها و بایدها و نبایدهایی دارد. دانستن این موارد می تواند به شما در سفر کمک بسیاری کند. از جمله این خرده فرهنگ ها می توان به نحوه ملاقات با افراد دیگر اشاره کرد. روس ها در هنگام ملاقات رسمی با دیگر افراد از دست دادن استفاده می کنند. هرگز در آستانه در با افراد دست ندهید زیرا در باور روسها این کار می تواند باعث دعوا و دلخوری های بعدی شود. اگر در این شهر به میهمانی دعوت شدید، کفش ها و کت خود را زمانی که به خانه میزبان رسیدید، دربیاورید. 

سن پترزبورگ

پرچم شهر سن پترزبورگ

در سفر به سن پترزبورگ بدانید

از نکات ضروری و اطلاعاتی که در سفر به سن پترزبورگ می توان از آن استفاده کرد، عبارت های کوتاه و پرکاربرد و شماره تلفن های ضروری آن است. روسیه در میان مسافران به کشوری خطرناک و با امنیت پایین شهرت پیدا کرده است؛ اما این باور بیشتر از عدم آشنایی با این کشور و شهرهای آن صورت می پذیرد. تماس با موبایل برای تماس های ضروری نیز رایگان است. 

 شماره های ضروری

مراکز مهم و ضروری شهر سن پترزبورگ

شماره تماس

پیش شماره روسیه

007

پیش شماره شهر

821

آتش نشانی

01

پلیس

02

پلیس برای انگلیسی زبان ها

164-9787

اورژانس

03

شماره تماس همگانی ضروری برای تماس با موبایل

112

نشت گاز

04

البته از سال قبل تصمیم بر این شده است تا تمام شماره تماس های ضروری در شهر سن پترزبورگ به شماره 01 تغییر پیدا کند. این شماره به مانند 110 در ایران یا 911 در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا،‌ شماره تماس همگانی و رایگان برای دریافت خدمات ضروری و فوری‌ست. 

نکته مهم

نکته ای که باید برای شماره تلفن های ضروری به هنگام تماس با موبایل در نظر داشته باشید این است که این شماره ها بنا به اپراتوری که این خدمات را ارایه می دهند ممکن است متفاوت باشد. مثلا امکان دارد به جای تماس با شماره 02 نیاز باشد تا با شماره 002 یا 020 تماس بگیرید. بنابراین پس از رسیدن به شهر، از تورلیدرها یا مردم محلی یا شرکتی که قرار است از آن خدمات موبایلی دریافت کنید اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید.

عبارت های کاربردی

زمانی که به یک کشور بیگانه سفر می کنید برای کارهای مختلف نیاز دارید تا با مردم محلی در پست ها و موقعیت های مختلف ارتباط برقرار کنید. بنابراین بهتر است پیش از سفر با چند عبارت کاربردی به زبان مردم آن شهر آشنا شوید تا سفر راحت تر و با کیفیت تری داشته باشید. 

*نکته 

در جدول زیر برخی از حروف با عبارت های بزرگ نشان داده شده است. این کار برای راحت تر خوانده شدن و تلفظ بهتر زبان روسی‌ست.

عبارت فارسی

تلفظ کلمه با الفبای انگلیسی

سلام

ZDRASTvujte

بله

DA

خیر

NYET

ببخشید

PrasTEEte or IzviNEEte

مهم نیست

NeecheVO , neecheVO , paZHAloosta

من روسی بلد نیستم

ya Ne gavarYOU pahROOskee

امروز

seGOdnya

فردا

ZAVtra

قیمتش چقدره؟

SKOL'ka STOit

اسم من...

...meenya zavoot

خیلی گرونه

Eta sleeshkam doraga

ارزونه

Eto dyoshyevo

میشه تخفیف بدی؟

dayte mne skidki

فرودگاه

aeroport

آب

vody

دستشویی کجاست؟

?Gde naxoditsja tualet

میشه برام روی کاغذ بنویسی؟

zapishite , pozhalujst

ممنون

spaseeba

خواهش می کنم

pazhaluhsta

کاخ کاترین در شهر سن پترزبورگ

alexandra-budzinskaya

جشنواره ها و وقایع مهم 

یکی از جذابیت های فوق العاده شهر سن پترزبورگ، جشنواره ها،‌ نمایشگاه ها، اجراهای معروف باله و اپرا و مراسم رسمی و غیر رسمی‌ست که در زمان های مختلف این شهر را غرق در شادی و نور می کند. در این شهر هر ساله 300 جشنواره، نمایشگاه و اجراهای هنری چه در داخل ساختمان چه در خیابان برگزار می شود. شما می توانید با یک برنامه ریزی خوب به هنگام سفر خود به شن پترزبورگ، در یکی از این جشنواره ها و مراسم حضور داشته باشید و لذت سفرتان را چند برابر کنید. در ادامه به تعدادی از معروف ترین اجراها، جشن ها و روزهای تعطیل که در آنها مراسم خاصی برگزار می شود اشاره می کنیم تا با توجه به علاقه خود، بهترین زمان برای سفر به این شهر فرهنگی را انتخاب کنید. 

اپرا و باله 

هیچ سفری به سن پترزبورگ بدون دیدن اجرای باله یا اپرا کامل نمی شود. موسسه مارینسکی (The Mariinsky) احتمالا شناخته شده ترین و خوش نام ترین موسسه در این زمینه است؛ اما این بدان معنی نیست که اجراهای خوب تنها توسط این سازمان اداره می شود. شما می توانید بلیت اجراها را از کیوسک ها و فروشگاه هایی که به آنها تترالناوا کاسا (Teatralnaya Kassa) می نامند، خریداری کنید. خود موسسه های اجراکننده باله و اپرا نیز به طور مستقیم بلیت فروشی می کنند. احتمال دارد در برخی از کیوسک ها بلیت ها به طور کلی به فروش رسیده باشد؛ اما در خود ساختمان اجرا هنوز موجود باشد یا برعکس. در هر صورت اگر واقعا تمایل دارید در یکی از این اجراها حضور داشته باشید هر دو گزینه را چک کنید. 

کنسرت

کنسرت های موسیقی که در سن پترزبورگ برگزار می شوند تنوع گسترده ای دارند و از موسیقی کلاسیک، جاز تا پاپ و محلی را می توان در آن ها دید. این کنسرت ها به صورت هفتگی اجرا دارند و بلیت آنها را نیز به مانند اجرای باله و اپرا می توان از فروشگاه های تترالناوا کاسا خریداری کرد. 

ماسلنیتسا (Maslenitsa)

ماسِلِنیتسا جشنی یک هفته ای‌ست که به طور معمول اواسط تا اواخر ماه فوریه (اواخر بهمن تا اوایل اسفندماه) در کشور روسیه برگزار می شود. این جشنواره یکی از مشهورترین مراسم کشور پهناور روسیه است و نزدیک به یک هفته طول می کشد. ماسلنیتسا ریشه ای باستانی و غیر مذهبی دارد و تا قرن 14 میلادی تقریبا همزمان با عید نوروز ایرانی ها برگزار می شد؛ اما پس از گذشت زمان، آیین ها و باورهای دین و کلیسای ارتدوکس با این جشن آمیخته شد و زمان و شکل برگزاری آن تغییر کرد. در این هفته مسیحیان نمی توانند گوشت مصرف کنند و آخرین هفته ای‌ست که اجازه دارند تا تخم مرغ و محصولات لبنی بخورند. این جشن یک هفته قبل از مراسم مذهبی «چله روزه دین ارتدوکس» آغاز می شود. جشن ماسلنیتسا از روز دوشنبه شروع شده و تا یکشنبه هفته بعد ادامه پیدا می کند. هر روز این هفته یک آیین و رسم مخصوص به خود دارد. بلافاصله بعد از این جشن، روزه داری بزرگ آغاز می شود و مسیحیان ارتدوکس از گوشت و کلیه محصولات حیوانی، موسیقی تند و رقص منع می شوند. روزه بزرگ به عید پاک (ایستر-Easter)، یکی از بزرگترین جشن های مسیحیان ختم می شود. طی جشن ماسلنیتسا، اهالی از بزرگترها دیدن می کنند و بلینی خانگی می خورند. بلینی نوعی پنکیک نازک و از غذاهای ملی روسیه است و معروف ترین نماد این جشن به شمار می رود. در این جشن، مردم آدمک های چوبی با صورتی از جنس حصیر به نام بانو ماسلنیتسا می سازند و در روز آخر این عید به نشانه فرا رسیدن پایان زمستان این آدمک چوبی را آتش می زنند. 

تعطیلات رسمی روسیه در سال 2020

1 تا 6 ژانویه (11 تا 16 دی):‌ :‌ تعطیلات سال نوی میلادی

7 ژانویه (17 دی): روز کریسمس ارتدوکس

23 و 24 فوریه (4 و 5 اسفند):‌ روز دفاع از سرزمین پدری

8 مارس (18 اسفند): روز جهانی زن

1 می (12 اردیبهشت 1399): روز کارگر

9 می (20 اردیبهشت): روز پیروزی

11 می (21 اردیبهشت): جشن روز پیروزی

12 ژوئن (23 خرداد): روز ملی روسیه

4 نوامبر (14 آبان): روز اتحاد ملی

جشن ماسلنیتسا

جشن ماسلنیتسا

آب و هوای شهر سن پترزبورگ

بر اساس تقسیم بندی های جهانی، شهر سن پترزبورگ از آب و هوای مرطوب قاره ای برخوردار است. تابستان ها در این شهر گرم، کوتاه و مرطوب است و زمستان ها طولانی، سرد و خیس. علی رغم اینکه سن پترزبورگ در بخش شمالی تر روسیه قرار گرفته اما زمستان های آن به دلیل وجود خلیج فنلاند نسبت به مسکو گرم تر است. همچنین محدوده مرکز شهر به نسبت حومه آن، آب و هوای گرم تری دارد. بیشترین دما در این شهر در ماه جولای (اواسط تیرماه تا اوایل مرداد) رخ می دهد که دما به 23 درجه سانتی گراد می رسد و کمترین دما در این شهر در ماه فوریه (اواسط بهمن ماه تا اواسط اسفند ماه) به 8.5- می رسد. میانگین دمای سالانه شهر 5.8 درجه سانتی گراد است.

ماه های می تا جولای، بهترین زمان برای تماشای شب های سفید سن پترزبورگ: بهترین زمان برای سفر به سن پترزبورگ، از اواخر ماه می تا اوایل جولای (از اواخر اردیبهشت تا اواسط تیرماه) است. زمانی که پدیده افسانه ای شب های سفید رخ می دهد. در اوایل تابستان، زمان تابش آفتاب در سن پترزبورگ به اندازه ای طولانی می شود که شهر دیگر در تاریکی فرو نمی رود. تمام مدت شبانه روز هوا یا روشن است یا گرگ و میش صبحگاهی را در ذهن تداعی می کند. در این شب ها خورشید هیچ گاه غروب نمی کند. به طور معمول از تاریخ یازدهم ژوئن تا دوم جولای (21 خردادماه تا یازدهم تیرماه) پدیده شب های سفید تا بیشترین زمان ممکن آسمان سن پترزبورگ را روشن نگاه می دارند. 

ماه های نوامبر یا دسامبر تا آوریل: رود نوا (Nova) که از میان شهر عبور می کند به طور معمول در ماه های نوامبر یا دسامبر (اواسط آبان تا اوایل دی ماه) یخ می زند و در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اوایل اردیبهشت) یخ آن باز می شود.

ماه دسامبر تا مارس: از ماه دسامبر تا مارس (اواسط آذر تا اوایل فروردین) به مدت 118 روز شهر با برف پوشیده شده است و میانگین طول برف در این زمان به 19 سانتی متر می رسد. 

کاخ پتروهف

stefano-di-chiara

پل افتتاح

فرودگاه پالکوو | Airport Pulkovo Saint Petersburg

فرودگاه بین المللی پالکوو در شهر سن پترزبورگ سومین فرودگاه شلوغ روسیه بوده و در بیست و سه کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. اتوبوس های شماره 39، 39A و مینی بوس های مارشروتکا (marshrutka) با شماره K39 شما را از فرودگاه به نزدیکترین ایستگاه مترو یعنی ایستگاه مسکوسکایا (Moskovskaya)‌ می رساند. همچنین تاکسی یا ماشین های خصوصی نیز می توانند شما را به هر نقطه از شهر که نیاز دارید برسانند که هزینه آنها به نسبت دیگر وسایل نقلیه گران تر است. این فرودگاه تقریبا تمام مراکز بزرگ شهری آسیا، اروپا و آفریقا را پوشش می دهد. باید بدانید که پرواز مستقیمی از ایران به سن پترزبورگ وجود ندارد و برای رسیدن به این شهر از طریق هوایی باید ابتدا خود را به مسکو برسانید. 

سایت فرودگاه: www.pulkovoairport.ru

آدرس: 23 کیلومتری مرکز شهر سن پترزبورگ، بزرگراه پولکوسکویه

Adress: Pulkovskoye Shosse, д. 41, лит. ЗИ, St Petersburg, Russia, 196140

فرودگاه شهر سن پترزبورگ

حمل و نقل عمومی سن پترزبورگ

سیستم حمل و نقل عمومی سن پترزبورگ گسترده و کارآمد است؛ اما در برخی موارد با ازدحام جمعیت مواجه می شود. برای گردشگران مترو بهترین گزینه حمل و نقل عمومی‌ست و این وسیله حمل و نقل تقریبا به تمام نقاط شهر دسترسی دارد. تنها نقطه ضعف سیستم حمل و نقل عمومی کمبود خدمات شیفت شب آن است، بنابراین اگر می خواهید بعد از نیمه شب بیرون بمانید بهتر است از تاکسی استفاده کنید یا پیاده در شهر بگردید. 

بلیت الکترونیک سن پترزبورگ

سن پترزبورگ نیز مانند بسیاری از کلانشهرهای دنیا، برای پرداخت هزینه های وسایل حمل و نقل عمومی خود، از سیستم بلیت های هوشمند بهره می برد. این بلیت های هوشمند را که با نام پودوروزنیک (Podorozhnik) می شناسند، می توانید از ایستگاه های مترو و پایانه های فروش بلیت خریداری و شارژ کنید. هزینه خرید این کارت ها برابر با 55 روبل روسیه (35,145 تومان) است و امکانش را دارید تا حد دلخواه آن ها را شارژ کنید. یکی دیگر از راه های پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی سن پترزبورگ، استفاده از کارت های گردشگری این شهر است که می توانید با استفاده از آن، هزینه های مترو، اتوبوس، تراموا و ... را پرداخت کنید.

هزینه این کارت ها از 3,200 روبل روسیه (2,044,800 تومان) شروع می شود. خوب است بدانید که برای تمام وسایل حمل و نقل عمومی سن پترزبورگ، هزینه استفاده بچه های بالای ۳ سال برابر با سایر افراد بوده و سواری کودکان زیر ۳ سال نیز رایگان است. همچنین توجه داشته باشید در صورتی که در حین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، ماموران متوجه شوند شما بدون بلیت معتبر وارد وسیله شده اید، جریمه ای برابر با 300 روبل روسیه (191,700 تومان) در انتظار شماست. همچنین توجه داشته باشید در صورتی که به هنگام استفاده از خطوط مترو، تراموا، اتوبوس و اتوبوس برقی، چمدان و وسایلی به همراه خود دارید، هزینه ای به ازای این وسایل از شما دریافت می شود. این هزینه بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت خواهد بود.

مترو:‌ متروی سن پترزبورگ به اندازه متروی شهر مسکو با شکوه و تماشایی نیست؛ اما با این حال هنوز معماری آن حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. متروی سن پترزبورگ عمیق ترین متروی جهان است و برای رسیدن به قطارها شما باید از پله برقی و آسانسورهای زیادی استفاده کنید. فاصله بین هر سرویس قطار 2 تا 3 دقیقه طول می کشد که این باعث شده این وسیله یکی از کارآمدترین راه های سفر در شهر محسوب شود. البته فاصله های زمانی در صبح زود و اواخر شب طولانی تر از 2 تا 3 دقیقه‌ی معمول است. به طور میانگین، درهای ایستگاه ها مترو ساعت 5:45 باز و در ساعت 00:30 نیمه شب بسته می شود.

هزینه هر بار سواری مترو 45 روبل روسیه (28,755 تومان) بوده که برای پرداخت آن می توانید ژتون ها یا سکه های تک سفره را خریداری و یا از کارت های چند سفره یا بلیت هوشمند سن پترزبورگ استفاده کنید. کارت های چند سفره متروی این شهر به این ترتیب هستند:

1- کارت های 10 سفره با اعتبار 1 هفته: 330 روبل روسیه (210,870 تومان)

2- کارت های 20 سفره با اعتبار 2 هفته: 660 روبل روسیه (421,740 تومان)

تراموای برقی: می توان شهر سن پترزبورگ را شهر ترامواها نامید زیرا بیشترین ترامواهای برقی دنیا در این شهر تردد می کنند. ایستگاه توقف ترامواها در شهر با نشانه T شناخته می شود. برای استفاده از تراموا شما باید پول نقد پرداخت کنید مگر اینکه بلیت ماهیانه داشته باشید. تمام ترامواها یک راهبر دارند و هزینه بلیت را از شما دریافت می کنند.  

هزینه سواری تراموا برابر با 40 روبل روسیه (25,560 تومان) بوده و می توانید آن را نقد و یا با کارت پرداخت کنید.

مترو سن پترزبورگ

micle-mihai-cristian

تراموا برقی

اتوبوس: شبکه اتوبوسی سن پترزبورگ گسترده است؛ اما برای خارجی ها این شبکه ممکن است کمی گیج کننده باشد. ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر با نشانه A مشخص شده است. سه نوع اتوبوس در سن پترزبورگ وجود دارد:‌

اتوبوس های معمولی: این اتوبوس ها معمولا سفید و سبز یا زرد هستند و تقریبا تمام آنها یک راهبر دارند. در برخی از خطها به مانند تاکسی باید بعد از پیاده شدن از ایستگاه هزینه بلیت را به صورت نقدی پرداخت کنید. برای استفاده از این اتوبوس ها هم می توانید بلیت را از راهبرههای هر اتوبوس خریداری کرده یا با استفاده از کارت های الکترونیکی هزینه را بپردازید. 

اتوبوس های تی (T-buses): این خطوط اتوبوس به وسیله شرکت های خصوصی اداره می شوند (این اتوبوس ها با حرف K قبل از شماره خط شناخته می شوند). آنها هزینه بیشتری از اتوبوس های معمولی دریافت کرده و کارت های مسافرتی قبول نمی کنند.

هزینه هر مسیر بسته به خط اتوبوس، بین 40 روبل روسیه (25,560 تومان) تا 120 روبل روسیه (76,680 تومان) بوده و برای پرداخت آن ها می توانید از پول نقد و یا کارت های الکترونیک استفاده کنید.

اتوبوس برقی: ایستگاه های اتوبوس برقی با نشانه T به رنگ آبی دیده می شوند و تقریبا در همان خطوط اتوبوس های شهر حرکت می کنند. تمرکز این واگن های برقی در مرکز شهر است و تنها مشکل آنها این است که نمی توانند خط عوض کنند، به همین دلیل ممکن است در برخی مواقع با تاخیر به ایستگاه برسند. این اتوبوس ها برای هر مسیر هزینه ای برابر با 40 روبل روسیه (25,560 تومان) دارند که برای پرداخت شان می توانید از پول نقد یا کارت های پودوروزنیک استفاده کنید. 

تاکسی های مارشروتکا: این تاکسی های خصوصی که به نام های مارشروتکا (marshrutka or marshrutnoe) یا مینی ون ها نیز شناخته می شوند، نوعی مینی ون یا اتوبوس های کوچک هستند که در مسیرهای مشخص شده حرکت می کنند و مسافران را در این مسیرهای مخصوص پیاده یا سوار می کنند. مسافران ممکن است در ابتدا برای پیدا کردن مسیر ون ها در مرکز شهر به مشکل برخورند؛ اما اغلب اوقات تاکسی های مارشروتکا بهترین وسیله برای رسیدن به جاذبه های حومه شهر هستند. نکته خوب دیگر در مورد این مینی ون ها این است که آنها ارزان ترین وسیله رسیدن به فرودگاه به شمار می روند. 

هزینه این ون ها برای مسیرهای درون شهری تنها قدری از اتوبوس ها بیشتر است. 

تاکسی های مارشروتکا

اتوبوس های سن پترزبورگ

اتوبوس برقی

تاکسی:‌ برای سالها بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هر فردی که صاحب ماشین بود و پول کافی نداشت، راننده تاکسی به شمار می رفت. به همین دلیل تاکسی های رسمی، بسیار کم و گران بودند. البته در سالهای اخیر شرکت های تاکسیرانی بیشتری به وجود آمدند و قیمت ها کاهش پیدا کرده است. البته هنوز ماشین های شخصی که اقدام به سوار کردن مسافر می کنند در شهر وجود دارند؛ اما استفاده از آنها اصلا توصیه نمی شود. اگر دوست دارید در سفر به سن پترزبورگ از تاکسی استفاده کنید بهتر است از خدمات شرکت های تاکسیرانی بهره بگیرید. برای این کار با شرکت صاحب خط تاکسیرانی تماس بگیرید و درخواست ماشین کنید. بیشتر شرکت ها در کمتر از 15 تا 20 دقیقه می توانند شما را از هر نقطه ای به مرکز شهر برسانند. 

ورودی این تاکسی ها در حدود 150 روبل روسیه (95,850 تومان) بوده و به ازای هر کیلومتر در حدود 12 روبل روسیه (7,668 تومان) تا 38 روبل روسیه (24,282 تومان) به کرایه افزوده می شود. 

 باید بدانید که گرفتن تاکسی در خیابان های شهر گزینه چندان مناسبی برای شما نیست مگر اینکه به زبان روسی مسلط بوده و شهر را به خوبی بشناسید. اما اگر می خواهید ریسک کنید و از معاشرت با مردم محلی لذت ببرید توجه کنید که هیچ گاه نباید از ماشینی که بیشتر از یک نفر سوار آن است، استفاده کنید. همیشه قبل از سوار شدن در مورد هزینه به توافق برسید و اگر زبان روسی بلد نیستید میزان هزینه ای که می خواهید پرداخت کنید را با دست نشان داده یا بر روی کاغذ بنویسید. اگر امکان داشت از راننده تاکسی رسید بگیرید تا بعدا اگر مشکلی برای تان پیش آمد بتوانید آن را پیگیری کنید. در ضمن توجه داشته باشید که تاکسی گرفتن در شب آن هم به تنهایی در سن پترزبورگ امنیت بالایی ندارد. 

اتوبوس آبی (Aquabus water taxi): زمانی که پیتر بزرگ شهر سن پترزبورگ را بنا گذاشت تلاش کرد تا شهروندان این شهر به وسیله قایق در سطح شهر تردد کنند، البته این برنامه در آن زمان چندان خوب پیش نرفت؛ اما در سالهای اخیر دوباره این گزینه مطرح شد و شهرداری سن پترزبورگ تلاش کرد تا این روش گردش در شهر را دوباره احیا کند. به همین منظور وسیله نقلیه ای مانند آکواباس تاکسی (نوعی قایق که از آن به عنوان تاکسی استفاده می کنند) را راه اندازی کردند که تا به کمک آن، مسافران را در مسیرهای مشخص شده و منطبق بر یک زمان بندی در سطح شهر جا به جا کنند. امروزه تنها یک مسیر داخلی مشخص برای آکواباس ها وجود دارد. این قایق ها می توانند تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در رودها و کانال ها حرکت کنند و شما را در زمانی مناسب به مقصد برسانند. آکوآباس ها تنها در اواخر ماه می (اوایل خرداد) تا اواخر ماه اکتبر (اوایل آبان) قابل دسترسی هستند و بعد از آن به دلیل یخ زدگی آب قادر به ادامه فعالیت نیستند.  

هزینه این قایق ها در روزهای هفته برابر با 200 روبل روسیه (127,800 تومان) و در آخر هفته 320 روبل روسیه (204,480 تومان) هستند. 

اتوبوس آبی

تاکسی های شهری

آشنایی با فرهنگ غذایی روسیه

فرهنگ غذایی روسیه مجموعه ای از سنت های پخت غذای مردم این کشور پهناور است. لیست غذاها و خوراکی ها در این کشور بسیار متنوع بوده و اثراتی از فرهنگ غذایی آسیای شرقی، سیبری، آسیای مرکزی، اروپای شرقی و شمالی در آن دیده می شود. البته برای شناخت غذا و خوراک روسیه باید آن را به دو بخش غذاهای سنتی و غذاهای روستایی تقسیم بندی کرد. غذاهای روستایی که نشات گرفته از فرهنگ روستاست و به دلیل شرایط سخت آب و هوایی، با ترکیبی از ماهی، خوک، خاویار، قارچ و عسل تهیه می شود.

دانه هایی مانند جو،‌ گندم و ارزن ماده اصلی نان،‌ پنکیک، پای، ماکارونی و نوشیدنی های روسی را تشکیل می دهند. پایه اصلی آشپزی روسی بر پایه گیاهانی‌ست که در آب و هوای خشک می رویند. در کنار آن، از ماهی های متنوع، گوشت شکار،‌ مرغ،‌ قارچ، انواع توت ها و عسل به میزان زیاد در آشپزی روسی استفاده می شود. در هر فصل خاص نیز خورش و سوپ های مخصوص به آن زمان از سال، سرو می شود.

از قرن 16 تا 18 میلادی ورود مواد غذایی مانند گوشت دودی، ماهی، شکلات، بستنی، آب گوجه فرنگی و شکل های متنوع پخت و پز به فرهنگ غذایی روسیه وارد شد و خوراک های تازه ای در منوی غذایی آنها قرار گرفت. به احتمال زیاد همه با نام بیف استروگانف آشنا هستید، غذایی روسی و اصیل که با ترکیب گوشت گوساله،‌ سیب زمینی،‌ قارچ و سس سفید تهیه می شود و طعمی لذیذ دارد. 

بیف استراگانف

بلینی پنکیک روسی

تاریخچه شهر سن پترزبورگ

پیش از اینکه سن پترزبورگ به عنوان پایتخت روسیه انتخاب شود، برای سه قرن مسکو (پایتخت امروزی روسیه) میزبان تزارهای (پادشاه) روسیه بود. پتر کبیر (پیتر بزرگ یا پطر کبیر)، تزار روسیه در سالهای انتهایی قرن هفدهم و ابتدای قرن هجدهم، فضای مسموم و رمزآلودِ مسکو را دوست نداشت و به دنبال فرصتی بود تا از این شهر دور شود. جنگ شمال در سال های اولیه قرن 18 میلادی آغاز شد و فرصتی که پتر کبیر به دنبال آن بود، در اختیار وی قرار گرفت. او راهی این جنگ شد و در سال 1703 در تاریخ یکم می (11 اردیبهشت)، دژی سوئدی را در نزدیکی رود نوا تسخیر کرد و در تاریخ 27 می همان سال در پایین دست رودخانه، بنای دژ و پلی را گذاشت. پتر کبیر به افتخار رهبر مقدس خود سن پیتر، شهر تازه تاسیس را سن پترزبورگ به معنای فرستاده نام گذاری کرد. این شهر به وسیله کارگرانی از سراسر کشور و همچنین اسرای روسیه تحت نظارت الکساندر منیشکوف بنا شد و گسترش پیدا کرد. در سال 1712 بعد از عقد عهدنامه پایان جنگ با سوئد، پطر کبیر پایتخت را از مسکو به سن پترزبورگ منتقل کرد و خود را از فضای مسموم مسکو دور کرد. سن پترزبورگ تا سال 1918 پایتخت روسیه باقی ماند و در میان مردم به عنوان پنجره ای رو به غرب مشهور شد. 

الیزابت، دختر پیتر کبیر راه پدرش را ادامه داد و بسیاری از معروف ترین و ماهرترین معماران اروپا را به سن پترزبورگ آورد تا بناهایی شگفت انگیز مانند کاخ زمستان، کاخ های تزارسکویه سیلو و... را خلق کنند. پس از الیزابت، کاترین دوم اقدام به خرید نقاشی ها و آثار هنری با ارزشی کرد که بعدها این نقاشی ها و آثار هسته اصلی موزه آرمیتاژ را تشکیل دادند. کار بزرگ دیگر کاترین کبیر تاسیس آکادمی هنر روسیه و تبدیل سن پترزبورگ به پایتخت فرهنگی روسیه بود. 

اتفاق مهم بعدی برای سن پترزبورگ رویایی، قیام دیسمبرین در میدان سنا یا دیسمبرین امروزی در سال 1825 بود. در ژانویه سال 1905 کشیش گئورگی گاپون راه پیمایی صلح آمیزی به راه انداخت و همراه با کارگران و خانواده هایشان به سمت کاخ زمستانی حرکت کرد. آنها تنها می خواستند خواسته هایشان را به گوش سزار برسانند؛ اما با برخورد خشونت آمیز حکومت مواجه شدند که در نتیجه آن کشتار یکشنبه خونین اتفاق افتاد.  

در سال 1914 و همزمان با شروع جنگ جهانی اول، نیکولاس دوم نام شهر را به پتروگراد تغییر داد. در بحبوحه جنگ جهانی اول بود که شهر دچار زیان های اقتصاد فراوانی شد و تمایل های ضد تزاری در این شهر شدت گرفت. شورای نمایندگان کارگران و سربازان پتروگراد که در سال 1905 تشکیل شده بود، مبارزات انقلابی خود را گسترده تر کرد و باعث برکناری نیکلاس دوم شد. در هفتم نوامبر همین سال اعضای ارتش سرخ تروتسکی به کاخ زمستانی، مقر حکومت، یورش برده و آن را به تسخیر خود درآوردند. سرانجام انقلابی که جرقه اولیه آن در سن پترزبورگ زده شده بود با همراهی دیگر شهرهای روسیه و به رهبری لنین در اکتبر 1917 به پیروزی رسید و اندیشه و حکومت کمونیست ها برای نزدیک به هفتادسال بر روسیه فرمانروایی خود را آغاز کرد. از آنجایی که شهر سن پترزبورگ در نزدیکی نیروهای ضد کمونیستی قرار داشت، لنین در فرمانی در تاریخ ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) دستور داد تا پایتخت به مسکو منتقل شود. در سال 1924 پس از مرگ لنین نام شهر به لنینگراد تغییر پیدا کرد. 

در جریان جنگ جهانی دوم لنینگراد یکی از مراکز اصلی مقابله با آلمان های نازی بود و این شهر افسانه ای و زیبا آسیب و صدمه های بسیاری دید. آلمانی ها برای 900 روز شهر را به محاصره خود در آوردند و نزدیک به یک میلیون نفر از اهالی به دلیل گرسنگی و حملات جنگی جان خود را از دست دادند. 

در سال 1991 همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این شهر نام اصلی خود را پس گرفت و از آن زمان تا امروز با نام سن پترزبورگ خوانده می شود. این شهر امروزه در کنار گردشگری، فرهنگ و هنر یکی از قطب های مهم صنایع سنگین، پژوهش، تولیدات نظامی نیز به شمار می رود. 

عکس قدیمی از سن پترزبورگ

عکس قدیمی از سن پترزبورگ

سخن آخر

 امروز به همراه شما در شهر زیبای سن پترزبورگ گشت و گذار کردیم و با جنبه های مختلف گردش در این شهر توریستی آشنا شدیم. برترین جاذبه های این شهر را با هم مروری کردیم و از نحوه گردش در آن اطلاعاتی مفید به دست آوردیم. 

نظر شما در مورد سفر به شهر سن پترزبورگ چیست؟ از دیدگاه شما کدام جنبه این شهر جذابیت بیشتری برای سفر دارد؟

آیا شما تا کنون از این شهر دیدن کرده اید؟ دیدگاه، تجربه و نظر خود را با ما در میان بگذارید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.