karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از ایسنا، هنوز شهر سلوکی نهاوند در زیر خروارها خاک انباشته شده و پنهان مانده است و این در حالی است که احیا و باز زنده‌سازی این شهر پر از رمز و راز تاریخی- فرهنگی از اهمیت دوچندان برخوردار می باشد و برای این امر مطالعات و پژوهش‌های کارشناسانه فعالیت‌ها، کاوش‌های کوتاه‌مدت و درازمدت باستان‌شناسی و ایجاد گنجینه‌ای برای عرضه و نمایش داده‌ها و یافته‌های باستان‌شناس، نیاز است.

احیای این شهر که با حمایت مقامات میراث فرهنگی کشور و استان و شهرستان ناسایی و فعالیت‌های باستان‌شناسی ممکن می شود، بسیار ضروری است چرا که نجات آن می‌تواند به برندی جهانی در جذب گردشگر تبدیل شود اما نبود اعتبار همچنان یکی از موانع مهم در ادامه کاوش‌ها در این منطقه می باشد.

براساس بررسی ها تا کنون سه فصل کاوش در منطقه دوخواهران نهاوند یا همان معبد سلوکی انجام شده که منجربه کشف آثار مختلفی مانند سرستون ها، پایه ستون ها و کتیبه و الهه های مربوط به دوره سلوکی در این منطقه گردیده است اما برای روشن شدن این موضوع و کشف معبد نیاز به کاوش فصل چهارم است که با تامین اعتبار میسر می شود.

انجام سه فصل کاوش برای یافتن معبد لائودیسه

محسن جانجان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند گفت:

کشف تنها معبد سلوکیان در محله دوخواهران نهاوند با نام لائودیسه که می‌تواند میراث فرهنگی نهاوند را متحول و جهانی کند و بعد از سه دوره کاوش به مرحله نهایی رسیده، به سبب کمبود اعتبار معطل مانده است.

 وی افزود:

پس از کشف آثاری ارزشمند از محله دوخواهران و چند فصل کاوش در این سال‌ها، در سال 1327 به شماره ثبت 374 به فهرست آثار ملی پیوست که علت ثبت این منطقه کشف کتیبه به خط یونانی در 32 سطر بر روی قطعه‌سنگی به ابعاد 46 در 85 سانتیمتر مربوط به  انتیوخوس شاه سلوکی به تاریخ 193 قبل از میلاد است.

او با بیان اینکه هنوز اعتبار کافی برای ادامه کاوش‌ها تخصیص نیافته و تامین اعتبار مهم ترین مانع برای آغاز کاوش فصل چهارم است، تصریح کرد:

کشف این معبد می‌تواند باعث تحول در صنعت گردشگری نهاوند و حتی کشور شود که برای ادامه عملیات حفاری و کشف نهایی معبد لائودیسه شهرستان نهاوند، یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای تأمین اعتبار حمایت مسئولان را می‌طلبد.

فصل چهارم کاوش یک میلیارد اعتبار می‌خواهد

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند به هزینه زیاد برای کاوش در این منطقه اشاره نمود و بیان کرد:

برای انجام فصل چهارم کاوش نیاز به یک میلیارد تومان اعتبار است.

وی عنوان کرد:

اگر اعتبارات استانی و ملی مناسبی برای کاوش و تملک منازل مسکونی در این منطقه تخصیص یابد بی‌شک شهرستان نهاوند و ایران در کانون توجه رسانه‌ها و گردشگران خارجی و اروپایی قرار می‌گیرد اما متأسفانه چندین دهه است که به‌صورت مقطعی کارهای کاوشی انجام می‌پذیرد و بعد هم به علت کمبود اعتبارات کار متوقف می‌شود.

جانجان با بیان اینکه تاکنون سه مرحله کاوش در سال‌های ۸۴، 90 و 91 برای کشف معبد لائودیسه داشتیم و به نتایج قابل قبولی هم رسیدیم، ادامه داد:

مرحله عملیات گمانه‌زنی به سرپرستی دکتر رهبر، استاد دانشگاه تهران انجام گرفت که ادامه آن به علت تراکم منازل مسکونی میسر نشد و برای مشخص شدن این معبد یک فصل کاوش لازم است تا محل بود یا نبود معبد مشخص شود که آن هم نیاز به تأمین اعتبار دارد.

وی درباره نتایج حاصل از گمانه زنی‌های صورت گرفته در منطقه دوخواهران و اینکه یکی از اولویت‌های اصلی این شهرستان پیگیری‌های لازم به منظور شناسایی و کشف معبد لائودیسه است، اظها داشت:

طی گمانه‌زنی‌ های انجام گرفته آثاری از دوره سلوکیان کشف شد اما تراکم خانه‌ها و خیابان‌های منطقه امکان گمانه‌زنی بیشتر را نداد با این وجود کشف مقادیری سفال دوره سلوکیان و ۱۱ سکه نقره دوره اشکانی توسط هیئت باستان‌شناس نشان داد که معبد در این منطقه واقع شده است.

خانجان مبلغ مورد نیاز برای کاوش فصل چهارم و نهایی در این منطقه را مبلغ یک میلیارد تومان دانست و افزود:

اعتبار مورد نیاز برای خرید چند خانه و ادامه حفاری آن درنظر گرفته می‌شود که این اعتبار از سوی مسئولان مربوطه می‌تواند به کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی موجود در منطقه بینجامد.

ضرورت تعیین تکلیف نهایی وضعیت معبد

وی همچنین تعیین تکلیف نهایی وضعیت معبد را ضروری دانست و گفت:

با توجه به اقداماتی که طی چند مرحله عملیات حفاری و گمانه‌زنی در منطقه انجام شده ، لازم است این بنای تاریخی تعیین تکلیف شده و از سوی دیگر نیز وضعیت منازل مردمی که در حاشیه این بنا زندگی می‌کنند، مشخص و نهایی شود و هر کس بخواهد در این منطقه ساخت‌وسازی انجام دهد بر طبق ضوابط انجام دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند با اشاره به طرح‌های اجرا شده برای رونق گردشگری شهرستان، گفت:

به منظور ساماندهی مراکز گردشگری شهرستان نهاوند، در چهار سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار به این شهرستان اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سراب های گاماسیاب و گیان ۲ مرکز عمده گردشگری این شهرستان به حساب می‌آیند و در چهار سال گذشته ۲ میلیارد تومان اعتبار برای آنها از محل منابع استانی هزینه شده است، اظهار کرد:

ساماندهی این سراب‌ها شامل نصب سکو، آلاچیق، احداث سرویس‌های بهداشتی و تعمیر ساختمان، ایجاد روشنایی و پارکینگ بوده که باعث جذب گردشگر زیادی به شهرستان شده است.

جانجان یادآور شد:

همچنین در چهار سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان برای بهسازی راه ارتباطی بام نهاوند اختصاص یافته و ۵۰ میلیون تومان نیز صرف روشنایی آن شده است.

نهاوند

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.