karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

طبیعت نقش پررنگی در حیات بشریت دارد و حتا خود انسان ها نیز، بخش مهمی از آن به شمار می روند. با این وجود، به ویژه در چند سده گذشته، انسان ها اختلال زیادی در چرخه طبیعت ایجاد کرده اند و با دستان خود، زیست بوم‌شان را به سمت نابودی سوق داده اند. بسیاری از افراد، انقلاب صنعتی را دلیل اصلی این اتفاق می دانند. هجوم پلاستیک ها به زندگی مان، برداشت بی رویه از معادن و ذخایر، کارخانه ها و خودروهایی که سبب آلودگی هوا شده اند، همگی صدمات بسیاری به کره زمین وارد کرده اند.

همین موضوع سبب شده تا سازمان ها و نهادهایی با هدف حفظ محیط زیست تشکیل شوند و برای اطلاع رسانی به مردم تلاش کنند. یکی از این نهادها، نیچر کانزرونسی (Nature Conservancy) نام دارد؛ به معنای «سازمان حفاظت از طبیعت». این سازمان، یک نهاد خیریه نگه داری از محیط زیست است که مقر اصلی آن در یکی از شهرستان های ایالت ویرجینیا به نام آرلینگتون (Arlington) قرار دارد. این نهاد، وظیفه اصلی خود را حفاظت از اراضی و آب هایی می داند که زندگی همه انسان ها به آن بسته است. 

یکی از اقدامات جالبی که این سازمان محیط زیستی هرساله بر آن پافشاری دارد، برگزاری مسابقه عکاسی ست. بر هیچ کس پوشیده نیست که تصاویر چه تاثیر به سزایی در آگاهی رسانی به مردم دارند و این سازمان خیریه نیز از قدرت جادویی عکس ها برای رساندن صدای خود به دنیا استفاده می کند. آن ها هرسال با انتشار یک فراخوان، عکاسان علاقه مند را به فرستادن تصاویرشان تشویق می کنند تا این عکس های فرستاده شده در معرض داوری قرار گیرند و برترین های شان انتخاب شوند. تصاویر با توجه به مضمون شان در چند شاخه از جمله چشم‌انداز، آب، حیات وحش، شهرها و طبیعت و ... قرار می گیرند و در هر یک از شاخه ها، تصاویری برگزیده می شوند. در نهایت نیز از همه شاخه ها، سه تصویر برتر را انتخاب می کنند که برندگان اصلی مسابقه لقب می گیرند.

در مسابقه عکاسی امسال (2018) ، بالغ بر 50 هزار تصویر از 135 کشور دنیا به وب‌سایت «نیچر کانزرونسی» فرستاده شده اند که در ادامه، برترین های شان را از نظر می گذرانیم. می خواهیم بر جلوه های حیرت انگیز طبیعت و پدیده های طبیعی، بحران های محیط زیستی و ... مروری داشته باشیم و بیشتر با زیستگاه عزیزمان انس بگیریم.

همراه با کارناوال به تماشای تصاویر این مسابقه عکاسی بیایید.

تکه یخ شکسته ایسلند مقام دوم نیچر کانزرورسی

Andre Mercier

1- اسب ها، برنده رقابت

تصویر پیش رو، از دو اسب وحشی در منطقه طبیعی (1) کامارگو (Camargue) در کشور فرانسه به ثبت رسیده و جایزه اصلی را به دست آورده است.

پاورقی


1: منطقه طبیعی به مکانی می گویند که به خاطر ویژگی های طبیعی از منظر جغرافیایی، زمین شناسی و آب و هوایی، نسبت به مناطق دیگر متمایز می شود.

اسب های وحشی منطقه طبیعی کامارگو فرانسه

Camille Briottet

2- به زودی دنیایش را آب می برد ...

این تصویر، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده و در رقابت نیچر کانزرونسی هم، یکی از برندگان بخش حیات وحش بوده است. منظره ای که به وضوح شرایط بحرانی زندگی خرس های قطبی و بالا آمدن سطح آب های آزاد را به نمایش می گذارد. فلورین لودو (Florian Ledoux)، عکاس فرانسوی، تصویر مقابل را در ماه آگوست طی سفرش به خلیج بافین (Baffin Island) عکسبرداری کرده است.

خرس قطبی خلیج بافین

Florian Ledoux

3- ساحل درخشان دریای سیاه

درخشش انوار خورشید بر فراز ساحل دریای سیاه، در یکی از روستاهای کشور رومانی را می بینید که این جلوه زیبا را پدید آورده است.

ساحل دریای سیاه رومانی

George Bufan

4- آبشار آلدیجارفوس

آبشار آلدیجارفوس (Aldeyjarfoss) با ریزشگاه 20 متر، در شمال کشور ایسلند قرار دارد. تقابل سنگ های آتشفشانی و آبِ سفیدِ روان از آبشار منظره ای زیبا به این منطقه بخشیده اند. تصویر پیش رو، عکاس را یکی از برندگان بخش «آب» در رقابت ها کرده است.

آبشار آلدیجارفوس ایسلند

Jeremy Stevens

5- مرگ در یک قدمی

کوسه سفیدی را می بینید که در آب های اقیانوس آرام در اطراف جزیره گوادلوپ (Guadalupe Island) گشت می زند و شکارش را از میان ماهی های کوچک بر می گزیند. جزیره گوادلوپ در کشور مکزیک قرار دارد. این تصویر مقام اول در بخش حیات وحش را به دست آورده است.

کوسه سفید جزیره گوادلوپ مکزیک

Roberto Moccini

6- فوران رعدآسای آتشفشان

ولکن د کولیما (Volcán de Colima) آتشفشانی ست در کشور مکزیک؛ این آتشفشان به زودی چهارساله می شود چرا که فعالیتش از سال 2015 آغاز شده است و قدمت چندانی ندارد. ثبت این تصویر و شکار لحظه آذرخش در حین فوران مواد مذاب، عکاس مکزیکی تبار را به یکی از برندگان بخش «چشم انداز» بدل کرده است.

آتشفشان ولکن د کولیما مکزیک

Hernando Alonso Rivera Cervantes

7- طبیعت تعلقاتش را باز پس می گیرد...

این تصویر را یک عکاس آمریکایی به نام جسی یانگ (Jesse Yang)، در امارات متحده عربی و در یکی از مناطق متروکه این کشور به ثبت رسانده است. جسی، معتقد است که هر جایی که توسط انسان ها رها شود، به چنگال طبیعت می افتد؛ مانند همین خانه که تا چندی دیگر به کلی زیر کوهی از شن پنهان خواهد شد. تصویر پیش رو، جسی را به یکی از برندگان بخش «شهرها و طبیعت» تبدیل کرده است.

خانه متروکه کشور امارات متحده

Jesse Yang

8- تصویری از جزییات

این تصویر با جزییات از حشره ای در زیر سایه بان یک قارچ سمی، عکاس را یکی از برندگان بخش «جایزه ویژه داوران» در مسابقه کرده است.

حشره ای در قازچ سمی

Duncan McNaught

9- برترین هایی از آمریکا و کانادا

در یکی از تصاویر پایین، درختان خزان‌دیده را در کنار ساختمان مرکز تجارت جهانی (World Trade Center) نیویورک نشان می دهد. این تصویر موجب شد که عکاس، یکی از برندگان بخش «شهرها و طبیعت» باشد.

تصویر دیگر، حین سفر عکاس به یکی از جزایر کانادا، به نام نیوفاندلند (Newfoundland)، به ثبت رسیده است. این روباه قرمز باران خورده، انتخاب اول مردم در بخش «حیات وحش» به شمار می رود.

روباه قرمز نیوفاندلند کانادا

Megan Lorenz

ساختمان مرکز تجارت جهانی نیویورک آمریکا

Yonca Ables

10- غذا برای همه وجود دارد؟!

صدها تمساح در آب های ناحیه پوکونه (Poconé) در انتظار شکار کمین کرده اند. تصویر پیش رو که در کشور برزیل به ثبت رسیده، برنده بخش «آب» در رقابت های عکاسی نیچر کانزرونسی امسال است.

صدها تمساح ناحیه پوکونه برزیل

Jorge André Diehl

11- طبیعت، مادری دست‌ودل باز

این تصویر، توسط عکاسی کلمبیایی با عنوان «طبیعت، مادری ست دست‌ودل باز» به قضاوت گذاشته شده است و در نهایت، آن را به عنوان یکی از برندگان بخش «جایزه ویژه داوران» برشمرده اند.

پرتره

Ruben Dario Mejia

12- بلندی ها در قلب شهری چراغانی

این چشم انداز زیبا از کوه لاین راک (Lion Rock mountain) و نور آپارتمان ها در کوهپایه، سبب شد تا عکاس هنگ کنگی تبار، یکی از برندگان بخش «شهرها و طبیعت» باشد.

کوه لاین راک هنگ کنگ چین

Kwok Kui Andus Tse

13- دنیایی زیباتر، برای تمام جانداران

 بانویی اهل ایالت آرکانزاس (Arkansas) آمریکا این تصویر را از دخترش، در زمانی که گاوغوک آمریکایی (1) را در دست داشته به ثبت رسانده که سومین تصویر منتخب در رقابت ها شده است. او می گوید که باتلاق های اطراف محل زندگی شان پر از موجوداتی همچون وزغ ها، گاوغوک آمریکایی و نوزادان قورباغه است. و دخترش به تمامی این جانداران علاقه دارد و حتا امیدوار است که در آینده مرکزی برای نگه داری حیوانات ایجاد کند.

پاورقی


1: نوع خاصی از قورباغه ها

گاوغوک آمریکایی در آغوش دخترک آمریکا

Terra Fondriest

14- پلاستیک، قاتل خاموش کره زمین

 عکاس استرالیایی تباری که تصویر پیش رو را در یکی از شهرهای استرالیا به نام شل‌هاربر (Shellharbour) به ثبت رسانده است، چنین می گوید:

زمانی ما پلاستیک ها را ستایش می کردیم؛ اما حالا، آن ها هرچه را دوست داریم نابود می کنند. زندگی ما به طبیعت وابسته است و این وظیفه ماست که از آن حفاظت کنیم.

تصویر پیش رو، در نهایت یکی از برندگان بخش «آب» لقب گرفته است.

پلاستیک شل‌هاربر استرالیا

Aristo Risi

15- شراره های آتش و گرما از سوی طبیعت

 یکی از عکس های پایین، فوران مواد مذاب آتشفشانی را در هاوایی به تصویر می کشد؛ از برندگان بخش «جایزه ویژه داوران».

تصویر دیگر، جلوه ای زیبا از بیابان نامیبیا (Namibia) را به نمایش می گذارد؛ از برترین های بخش «چشم انداز».

بیابان نامبیا آفریقای جنوبی

Paul Zizka

مواد آتشفشانی هاوایی

Elyse Butler

سخن آخر

برترین تصاویر مسابقه عکاسی «نیچر کانزرونسی» را از نظر گذراندیم و با برندگان هر بخش آشنا شدیم. جنگ میان اسب های وحشی، تکه یخی در ایسلند و دوستی دخترک با قورباغه، سوژه سه تصویر برنده اصلی رقابت ها بودند که آن ها را از نظر گذراندیم. همچنین جوش و خروش مواد آتشفشانی، آرامش مردم در کنار ساحل، چالش خرس قطبی برای عبور از روی تکه یخ ها و ... نیز از تصاویر جذاب این مسابقه به شمار می رفتند که تک تک شان را به تماشا نشستیم.

برترین تصویر از دیدگاه شما کدام بود؟

نطرتان درباره مسابقه های عکاسی چیست؟

دیدگاه خود را به ما بگویید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.