karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

دور از دسترس بودن آسمان و ستاره هایش، درخشش ماه و خورشید، تاریک و روشن شدنش و هزاران هزار سوال بی جواب دیگر هستند که از دیرباز موجبات کنجکاوی بشر را برانگیخته اند به طوری که کشف آن چه در آسمان می گذرد همیشه برای انسان معمایی پیچیده بوده است. برای قرن های متمادی، نظریه ها و تئوری های زیادی درباره ی آسمان و اجرام آسمانی ارائه شد که بعضا غلط و نادرست بودند، تا جاییکه حتی برای هزاران سال مشکل شکل و شمایل کره ی خاکی و اینکه زمین می چرخد یا آسمان حل نشده باقی مانده بود؛ داستان سرایی درباره ی آسمان و اجرامش نیز از مرسومات گذشتگانمان محسوب می شد که به هر جسمی نامی می دانند و داستانی از زندگی و پدید آمدنش را پیش بینی می کردند. اما با اختراع عدسی ها و به فاصله ی کوتاهی از آن اختراع تلسکوپ در سال 1608 بشر راهی به آسمان یافت. دانشمندانی که خستگی ناپذیر چشم به آسمان می دوختند تا بتواند هر پدیده ی آسمانی را توجیه کنند و پرده از راز قلمروهای آسمانی بردارند. 

اما باز هم تا پیش از سال 1957 و پرتاب اولین ماهواره ی فضایی جهان به نام اسپوتنیک-1 (Sputnik1) مطالعه ی فضا کامل نبود و دشواری های زیادی در این راه وجود داشت، اما امروزه که "عصر فضا" نیز قلمداد می شود، روز به روز در این عرصه پیشرفت های قابل ملاحظه تری را شاهد هستیم.

و همانگونه که علم فضاشناسی پیش می رود، تصویربرداری از اجرام آسمانی هم رنگ و بویی تازه به خود می گیرد. تصاویر اعجاب انگیز از آسمان که همگان را انگشت به دهان می گذارد که چطور می شود چنین لحظه ای را از آسمان به ثبت رسانید. هر ساله مسابقات بسیاری با موضوع تصویربرداری آسمان برگزار می شود که یکی از شناخته شده ترین این مسابقات عکاسی نجوم سال (Astronomy Photographer of the Year) می باشد که از سال 2009 آغاز به کار کرده است. این مسابقات که اولین بار توسط موزه ی ملی دریانوردان لندن پاگرفت در هشت رشته از جمله شفق قطبی و کهکشان ها برگزار می شود و به بهترین تصاویر از هر شاخه جوایزی اهدا می کنند. در این مراسم دو جایزه ی ویژه هم به بهترین عکس سال و عکاس تازه وارد تعلق می گیرد.

امروز در کارناوال پانزده مورد از برترین عکس های این رقابت را با شما به اشتراک می گذاریم، پس با ما به این سفر زیبای تصویری بیایید و گیج و متحیر از این همه زیبایی سفرتان را با ما به پایان برسانید.

عکاسی آسمان شب

1- کهکشان راه شیری

تصویری بسیار زیبا از راه شیری در آسمان شب بر فراز تلسکوپ مخابراتی در حومه ی شهر پکن (Beijing) در جمهوری خلق چین.

کهکشان راه شیری پکن چین

Haitong Yu

2- مقهور عظمت آسمان ها

مردی را می بینید که چنان شیفته ی آسمان ستاره باران قلعه ی بادگیر (Castle of the Winds) در شمال شرقی کشور ولز (Wales) شده که سوز و سرمای نیمه ی زمستان نیز دلیل مناسبی برای پایین آمدنش از صخره ها فراهم نمی کند.

قلعه بادگیر شمال شرقی ولز

Kris Williams

3- شفق قطبی

در وهله ی اول گویی تصویری که از نظر می گذرانیدش واقعی نیست؛ آخر چطور ممکن است که آسمان به رنگ سبز و بنفش در آید؟! اما شما در حال تماشای یکی از زیباترین پدیده های خداوندی هستید، شفق قطبی؛  پدیده ای که در آن با برخورد ذرات باردار ساطع شده از خورشید و اتمسفر زمین، نورهای متحرک و زیبا ایجاد می شوند. شفق قطبی بیشتر در حوالی قطب ها رخ می دهد و این بار و در این تصویر در شهر صنعتی زغال سنگ سوییگورووا (Sveagruva) مجمع الجزایر سوالبارد (Svalbard) در کشور نروژ شاهدش هستیم. 

شفق قطبی در آسمان نروژ

Agurtxane Concellon

4- زیبایی هایی دیدنی در غیاب خورشید

هلال ماه و مریخ بر فراز آسمان منجمد شده ی شهر سالفییِلِت (Saltfjellet) در کشور نروژ قد برافراشته اند و البته نورهای شفق قطبی نیز از تصویر جا نمانده اند. همه ی این زیبایی ها در غیبت خورشید که 10 درجه زیر خط افق است، به دور یکدیگر جمع شده اند.

شهر سالفییِلِت کشور نروژ

Tommy Eliassen

5- تقابل زیبای رنگ ها بر فراز شهر سفید پوش

باز هم پدیده ی شفق قطبی را این بار در استان مورمانسک (Murmansk) در کشور روسیه شاهد هستیم. تقابل رنگ فیروزه ای آب در آسمان شب و درختان پوشیده از برف که بر اثر انعکاس نور شهری به رنگ صورتی در آمده اند، یکی از بهترین تصاویر این مجموعه عکس را پدیدار کرده است.  

پدیده شفق قطبی استان مومانسک کشور روسیه

Yulia Zhulikova

6- عکاسی که شاهکار هنریش را فراموش کرده بود

در روز به خصوصی که این تصویر چشم نواز به ثبت رسیده، برای آسمان شهر تروسمو (Tromsø) در نروژ شفق قطبی بسیار ضعیفی پیش بینی شده بود. بنابراین عکاس که از ثبت لحظات شفق ناامید شده بود، به جای سفر به حومه ی شهر در داخل تروسمو باقی ماند و با گشت و گذار شبانه به ثبت تصاویر شهری پرداخت. جالب است که او پس از شش ماه متوجه این عکس بی نهایت زیبا در آرشیو عکاسیش شد که کورسوی شفق قطبی را بر فراز آسمان و بازتاب نورهای دل انگیز شهری را بر روی رودخانه تروسمو به نمایش گذاشته است.

شفق قطبی تروسمو نروژ

Derek Burdeny

7- افق برفراز صخره های سوزنی 

در هنگام غروب در جزیره ی وایت (Wight) در انگلستان و بر فراز فانوس دریایی نیدِلز (Needles) تنها هفت درصد از هلال ماه را شاهد هستیم، اگرچه با بازتابی که نور خورشید از روی زمین به ماه دارد، بقیه ی جسم ماه نیز تا حدودی نمایان شده است.

غروب خورشید جزیره وایت انگلستان

Ainsley Bennett

8- کهکشان راه شیری بر فراز رشته کوه های سفیدپوش

بر فراز سیرا نوادا (Sierra Nevada) یا همان رشته کوه های نوادا در شرق ایالت کالیفرنیای آمریکا، کهکشان راه شیری و ستارگانش به زیبایی هر چه تمام تر به بیننده ی مبهوت از این منظره ی دل نواز، چشمک می زنند. 

سیرا نوادا کالیفرنیا آمریکا

Brandon Yoshizawa

9- سکوت آسمان، صدای شهر 

این تصویر زیبا و متناقض که شلوغی و شتاب شهر را به خوبی در تقابل با آسمان ساکن و آرام به تصویر می کشد، از فراز بلندترین کوه در جزیره هنگ کنک (جزیره ای در خلق چین که در هنگ کنگ قرار دارد) به ثبت رسیده است. زمانی که به این منظره ی زیبا خیره می شویم در عجب می مانیم که با وجود آلودگی های نوری (آلودگی که به خاطر نورهای مصنوعی زیاد در شهرها پدید می آید و مانع از دید اجرام آسمانی می شود) چه مناظر دل انگیزی را از چشمان خود سلب کرده ایم.  

اجرام آسمانی جزیره هنگ کنگ

Prisca Law

10- صورت فلکی در آسمان سوییس

شخصی را می بینید که از درون یک غاریخچال طبیعی در دره ی انگادین (Engadin) واقع در کوه های آلپ به صورت فلکی بنات النعش (Big Dipper) که در آسمان نقش بسته، خیره شده است. 

صورت فلکی دره انگادین رشته کوه آلپ سوییس

Nicholas Roemmelt

11- درخشش شهاب سنگ و مشتری

آسمان جزیره ی پورتلند (Portland) در انگلستان با درخشش کوتاه مدت شهاب سنگ و البته درخشش طولانی تر سیاره ی مشتری در سمت راست تصویر نورانی شده است. 

شهاب سنگ جزیره پورتلند انگلستان

Rob Bowes

12- تلالو سبز و آبی در زمین و آسمان 

بازتاب شفق قطبی بر فراز ساحل اسکگسندن (skagsanden) در نروژ، آب های مواج و روان را به رنگ سبز در آورده است. شاید برایتان جالب باشد که عکاس برای ثبت این لحظه، مجبور بوده بر منطقه ی موجی بایستد و تنها زمانی که جریان آب کمی عقبکش کرده، این منظره ی متحیرکننده را عکسبرداری کند.

شفق نوری نروژ

Beate Behnke

13- اَبَر ماه کامل

ماه کامل، آسمان شب را بر فراز رشته کوه های دولومیت (Dolomites) در ایتالیا روشن کرده است، این تصویر که در تاریخ 14 نوامبر 2014 به ثبت رسیده، ماه را در نزدیکترین حالتش به زمین نشان داده می دهد؛ اتفاقی که پیش از این در سال 1948 رخ داده و پس از این نیز در سال 2034 رخ خواهد داد. ماه در حالت حضیض (نزدیکترین فاصله اش به زمین)،  سی درصد روشن تر و چهارده درصد بزرگتر از دیگر ماه های کامل است. 

ماه کامل رشته کوه دولومیت ایتالیا

Giorgia Hofer

14- رد پای ستاره ها بر افق بنفش و صورتی آسمان

 تصویری خیره کننده از رد ستاره ها که به با تکینکی خاص در عکاسی نجومی به ثبت رسیده است. ستاره های آسمان همیشه در حال حرکت هستند یا اگر بهتر بگوییم چرخش زمین باعث می شود که ستارگان در حال حرکت به نظر برسند، بنابراین می توان از رد پای حرکتشان که منحنی وار است، عکس های زیبایی را تصویربرداری کرد. این تصویر زیبا در همپشایر (Hampshire) انگلستان به ثبت رسیده است. 

رد ستارگان در همپشایر انگلستان

Andrew Whyte

15- ابرهایی که کمتر در کره ی خاکی پدیدار می شوند

ابرهای شب تاب مرتفع ترین ابرها در اتمسفر زمین هستند که بعضا ارتفاعی در حدود هفتاد کیلومتر دارند و عقیده بر آن است که از کریستال های یخ ایجاد شده اند. گاهی اوقات در زمان گرگ و میش که خورشید هنوز در افق محو است، می توان شاهد ظهور این ابرها بود. این تصویر بسیار زیبا که ترکیبی از رنگ آبی در درجه های متفاوت را به نمایش گذارده در شهر امئو سوئد (Umeå)، به ثبت رسیده است.

ابر شب تاب اومئو سوئد

Ruslan Merzlyakov

سخن آخر 

تصاویری منقلب کننده از آسمان ها را شاهد بودیم، آسمانی که می تواند به هر رنگ و شکلی در آید و ما را هر لحظه با سورپرایز تازه ای رو برو کند. نظرتان درباره ی این تصاویر چه بود؟ چقدر با پدیده های فیزیکی که موجبات این تصاویر را فراهم کرده اند، آشنایی دارید؟ پدیده های آسمانی را که تاکنون شاهدشان بوده اید، با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

زیباااااااا و شگفت انگیز بزرگترین آرزوم اینه یکبار هم شده از نزدیک ببینم

انتشار:28 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.