karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

09 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 مجموعه پیش رو شامل عکس های سیاه و سفید فوق العاده ای است که زندگی واقعی در اروپای پیش از جنگ جهانی اول یعنی اوایل قرن 20 را نشان می دهد. این عکس ها صحنه های متفاوتی از سراسر قاره اروپا شامل پلیس های سوار بر اسب و گاری در لندن تا کشاورزی در اتریش را به تصویر می کشند. مجموعه نگاتیوهای این آلبوم را مردی آمریکایی به نام بیل نلسون (Bill Nelson) که عاشق عکاسی ست، از یک استیت سیل (estate sale) در اوایل 1990 خریداری کرده است. استیت سیل یا تگ سیل (Tag Sale) در آمریکا، به عنوان راهی برای فروختن دارایی ها و اشیا متعلق به یک خانواده یا ملک مشخص به شمار می رود. آقای نلسون در زمان خرید نگاتیوها تکنولوژی مناسب برای چاپ آن ها نداشت. پس این مجموعه اسرارآمیز را نگه داشت و تا وقتی که یک دستگاه چاپگر خوب خرید آن را فراموش کرد. او می گوید:

بسته حاوی این عکس ها خیلی ساده و ارزان بود. یکی از نگاتیوها را بیرون آوردم و دیدم که تصویر یک آسیاب بادی ست، بسیار فریبنده بود. مجموعه را خریداری کردم و مشخص شد که نگاتیوها ارزان و قابل اشتعال هستند پس آن ها را داخل فریز گذاشتم. از جلوی چشم و از ذهنم دور شدند، تا اواخر 1990 که تصمیم گرفتم آن ها را دقیق تر نگاه و بررسی کنم. 

در آن زمان یک چاپگر باکیفیت داشتم و می توانستم جزییات نگاتیو ها را ببینم. آن ها بیش از 90 سال قدمت داشتند و بسیار شکننده و در معرض خرد شدن بودند. متوجه شدم که باید از آن ها در مقابل از هم پاشیدگی احتمالی جلوگیری کنم. پس حدود 240 نگاتیو را با رزولوشن بالا چاپ کردم و متوجه شدم چه چیزهای زیادی در این عکس ها وجود دارد.

آقای نلسون عکس ها را در دنیای اینترنت پخش کرد و بسیار مایل بود تا اطلاعات بیشتری درباره شان به دست بیاورد. او اطلاعاتی درباره مکان بعضی از عکس ها پیدا کرد اما موفق نشد هویت عکاس این عکس های جالب را پیدا کند. در نتیجه نه تنها خود این تصاویر دارای فضایی اسرارآمیز هستند، بلکه نام عکاس آن ها هم به شکل یک راز در آمده است. تنها چیزی که می دانیم این است که این تصاویر در جریان یک تور دور اروپا ثبت شده اند. 

با کارناوال همراه شوید تا با تماشای این مجموعه ارزشمندِ پر از معما، سفری به تاریخ داشته باشیم و اروپا را در زمان پیش از فرا رسیدن عصر دیجیتال و تکنولوژی ببینیم!

1- یک درشکه بزرگ که توسط اسب ها کشیده می شود، از کنار مسافرخانه بلو بال (Blue Ball Inn) در انگلیس عبور می کند. این مسافرخانه در منطقه مسکونی کَونتسبری (Countisbury) شهرستان دوون (Devon) واقع است و هنوز فعالیت دارد.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

2- پیش از آنکه ماشین آلات در سطح وسیع مورد استفاده قرار بگیرند، کشاورزان، گاوها را به ابزارهایی وصل می کردند تا علف ها و گیاهان خشک را درو کنند. عکس از یک مزرعه دار و حیواناتش در آلمان گرفته شده است.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

3- دهکده جالب و قدیمی کاکینگتون فورج (Cockington Forge) با خانه های روستایی کوچک و سقف های کاهگلی در شهرستان دوون انگلیس.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

4- دو خانم جوان در روستای مارکن (Marken) در هلند شمالی، لباس های سنتی خود را پوشیده و برای عکاسی ژست گرفته اند.

آقای نلسون می گوید:

عکس ها به خوبی گرفته شده، به طرز درست نمایش داده شده اند و به آنچه ما از یک توریست معمولی توقع داریم نیز شبیه نیستند.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

5- کشاورزان در اتریش خرمن های بزرگ را بالای یک گاری گذاشته اند که توسط گاوها کشیده می شود.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

6- پلیس ها در لباس فرم خود شیک به نظر می رسند! آن ها در یکی از خیابان های لندن مشغول مراقبت حین یک حرکت دسته جمعی عمومی هستند.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

7- مردی روی گاری خود نشسته است و دو سگ گاری او را می کشند. عکس در کشور هلند ثبت شده است.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

8- زنان روی سنگ ها زانو زده اند و مشغول شستن لباس ها هستند، ساحل کُمون اترتا (Étretat)، منطقه نورماندی (Normandie)، شمال غرب فرانسه.

کمون (Commune) از تقسیم بندی های کشوری در فرانسه است.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

9- چند زن و مرد بسیار شیک پوش در اطراف ساختمان های قدیمی آکسفورد پرسه می زنند.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

10- یک گردشگر خوش لباس، مجذوب کتابش شده است. این خانم جزو جمعیتی ست که کنار کلیسای فراونکیرکه (Frauenkirche) در شهر نورمبرگ (Nuremberg) آلمان گرد هم آمده اند.

11- تصویری دلفریب از قایق های ماهی گیری کوچک در اسکله ساحل منطقه مسکونی کلوولی (Clovelly)، دوون، انگلیس

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

12- دو خانم کنار قفس یک طوطی برای عکاسی ژست گرفته اند. آقای نلسون موفق شده نام این خانم ها را کشف کند؛ خانم دیکسون (Dixon) و آلیس (Alice) در لندن.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

13- چند اتوبوس که توسط اسب کشیده می شوند راه خود را در خیابان های لندن باز می کنند.

14- مردی برای اجرای یک تئاتر توسط اتل باریمور (Ethel Barrymore)، بازیگر آمریکایی، در سالن تئاتر ویندهام (Wyndham's Theatre) لندن تبلیغ می کند. 

این سالن در سال 1899 تاسیس شد و هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد. تئاتر اتل باریمور از اواسط می تا ابتدای ژوئن 1904 (اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد 1283 خورشیدی) در ویندهام نمایش داده شد.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

15- عابران از روی پل تاریخی معروف چارلز (Charles Bridge) در شهر پراگ، پایتخت چک، عبور می کنند. ساخت این پل بر روی رودخانه ولتاوا (Vltava River) از 1357 میلادی (736 خورشیدی) آغاز شد و اوایل قرن 15 میلادی به پایان رسید. در اوایل دهه 1900، این پل دچار ترافیک گاری هایی شد که توسط اسب ها حمل می شدند.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

16- مردی با دقت تمام روی تعمیر یک تور ماهی گیری تمرکز کرده است، کمون اترتا، منطقه نورماندی، فرانسه.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

17- سیستم دسته بندی و فهرست بندی که مجموعه فوق العاده نگاتیوها در آن قرار داشتند.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

18- میدان زوینگر (Zwinger Palace) در درسدنِ (Dresden) آلمان

حمله به درسدن در جنگ جهانی دوم، این شهر را به طور کامل ویران کرد و صدها هزار کشته غیر نظامی بر جا گذاشت.

اروپا پیش از جنگ جهانی اول

سخن آخر

تعدادی از عکس هایی که آقای نلسون با خوش شانسی پیدا کرده و از نابود شدن نجات شان داده است را دیدیم.

درباره تفاوت این عکس ها با تصویر کنونی اروپا و تغییرات به وجود آمده در این قاره چه فکر می کنید؟

شما هم به چنین مجموعه ارزشمند قدیمی دسترسی دارید؟

نمونه ای از مجموعه های شخصی که اهمیت تاریخی داشته باشند را دیده اید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام جالب بود. فاصله بین سادگی و مدرنیته. دو دنیای قابل تامل از هم در طول تاریخ. مرسی

انتشار:08 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.