karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 کشورمان ایران سرشار از زیبایی ها و جاذبه های تماشایی است که چشمان بسیاری را از سراسر دنیا به خود خیره می کند. به هر گوشه ی این سرزمین که بنگریم، تصویری تازه به چشممان می خورد که دنیایی تازه را به ما نشان می دهد.

تاریخ، معماری، فرهنگ، طبیعت و فضای متفاوت ایران باعث شده تا گردشگران بسیاری از کشورهای دیگر به سوی آن بیایند تا از لذت دیدن جاذبه های رنگارنگ این کشور بی نصیب نمانند. رسانه ها و قدرت ها در دنیا تمام تلاش خود را می کنند تا تصویری بسیار متفاوت با واقعیت ایران به مردم ارائه دهند و ذهنیت تاریک، خشن و مبهمی را به وجود آورند. ساکنان غرب تا اسم ایران را می شنوند به یاد انرژی هسته ای و جنگ و تروریست می افتند و هیچوقت بر روی آن به عنوان یک مقصد گردشگری حساب نمی کنند.

در این میان بسیاری هستند که به این حرف ها توجهی ندارند. آنها کوله بار خود را می بندند و راهی ایران می شوند تا خودشان از نزدیک واقعیت وجودی این کشور و فرهنگ مردمانش را لمس کنند. همه ی آنها به محض ورود به ایران همه چیز را متفاوت با گفته های رسانه ها می بینند و در بازگشت از سفر از شیرینی لحظه لحظه ی سفرشان برای نزدیکان خود می گویند.

تصاویر منتشر شده از سرزمینمان توسط گردشگران و روایات و قصه های آنان از سفر به این کشور تمام معادلات قبلی رسانه ها را بر هم زده و موجب شده تا نام ایران در صدر فهرست مقاصد بسیاری از گردشگران قرار گیرد. هر یک از این گردشگران با ذهنیتی خاص وارد این کشور می شوند و تجربیات سفرشان بسیار جالب و در خور توجه است. پیش از این با هم تعدادی از تجربیات گردشگران خارجی از سفر به ایران را مرور کردیم:

خاطرات زوج گردشگر اروپایی از سفر به ایران

خاطرات زوج گردشگر کانادایی از سفر به ایران

تعطیلات در ایران | نظرات گردشگران خارجی در مجله گاردین

نکاتی برای سفر به ایران از نگاه یک گردشگر زن آمریکایی

این بار با نگاهی متفاوت نظرات گردشگران خارجی درباره ایران را بررسی می کنیم. در این مطلب از نگاه های گردشگران متفاوت به کشورمان می نگریم و در تجربه ی آنها شریک می شویم.

با کارناوال همراه باشید...

سفر خارجی ها به ایران

1- ایرانی ها | مردمانی مهمان نواز

یکی از ویژگی هایی که بیشتر گردشگران به آن اشاره می کنند مهمان نوازی ایرانیان است. در ادامه برخی نظرات آنها را در این رابطه می خوانیم:

* نیکول بیتی (Nicole Beattie) | نوامبر 2016

بر عکس آنچه که در روزنامه ها درباره ی ایران و ایرانی ها خوانده و یا در رسانه ها شنیده بودیم، مردم این کشور بسیار دوستانه برخورد می کنند. آنها بسیار مهمان نواز و اهل گشت و گذار هستند. بسیاری اوقات جوان ترها به سراغ ما می آمدند و از ما می پرسیدند: " شما از کجا می آیید؟ " و از ما می خواستند نظر خودمان را درباره ایران بگوییم. در نهایت از ما درباره ی وضعیت کشور خودمان یعنی آمریکا برای آنها سخن بگوییم. مردمان این کشور تمام تلاش خودشان را می کنند تا احساس غریبگی به شما دست ندهد و بهترین لحظات را داشته باشید. زنان جوان تر به ما راهکارهایی برای پوشیدن روسری ارائه می دادند تا راحت تر از آن استفاده کنیم.

* کریس نیلسن (Chris Nielsen) | اکتبر 2016

من و همسرم با یک تور به ایران سفر کردیم. در این سفر صرف شام بر عهده خودِ مسافران بود بنابراین ما بهترین فرصت را در شب ها برای خروج از هتل، گشت و گذار و برقراری ارتباط با مردم محلی داشتیم. در ایران همه ی مردم تلاش می کنند که به نحوی با شما صحبت کنند. آنها به نزدیک ما می آمدند و رفتار بسیار دوستانه و گرم همراه با کنجکاوی از خود نشان می دادند. در نگاه اول ما را آلمانی و یا فرانسوی تصور می کردند چرا که گردشگران این دو کشور در ایران بسیار دیده می شوند.

مردم به محض اینکه متوجه می شدند ما آمریکایی هستیم به سرعت از ما می پرسیدند: " نظرتان درباره ایران چیست؟" برای آنها مهم است که چه تصویری از کشورشان در ذهن دیگران شکل بگیرد. به هنگام قدم زدن در خیابان بسیاری با گفتن " ممنون از اینکه به ایران سفر کردید" حس خوبی به ما می دادند. حتی آنهایی که انگلیسی بلد نبودند با زبان بدن و مثلا با گذاشتن دست خود بر روی قلبشان به ما به عنوان یک بیگانه خوش آمد می گفتند.

یک بار به هنگام نماز وارد یک مسجد شدیم. فکر می کردیم مردم ما را از آنها بیرون می کنند اما با وجود اینکه باید در مساجد، مردان از زنان جدا باشند؛ به ما اجازه دادند تا در گوشه در کنار هم بنشینیم و آنها را تماشا کنیم. این تجربه نشان از مهمان نوازی آنها داشت و برای ما شگفت انگیز بود.

* سینتیا دی کی (Cynthia DeKay) | می 2012 و جولای 2016

رسانه ها در غرب تلاش می کنند ایران را کشوری عقب مانده با مردمانی خشن جلوه دهند در حالی که آنچه که در ایران انتظار شما را می کشد کاملا متفاوت است. مردم ایران به ویژه در اصفهان و تهران به خوبی زبان انگلیسی را می دانند و می توانید به راحتی با آنان ارتباط برقرار کنید. ایرانیان مردمانی تحصیلکرده، مهربان، دوستانه، مهمان نواز و باهوش هستند و از تکنولوژی های خوبی بر خوردارند.

یک بار که در پمپ بنزین ایستاده بودم به یک راننده کامیون هم صحبت شدم و با فارسی دست و پا شکسته از او سوالاتی پرسیدم. در ابتدا منظور من را به خوبی متوجه نشد اما کمی بعد توانست با من ارتباط برقرار کند. تعداد زیادی هندوانه در کامیون بود، راننده یکی از آنها را برداشت و به نشانه ی احترام و خوش آمد گویی به من داد و من بدون معطلی آن میوه ی خوش رنگ و لعاب را از او گرفتم.

سفر خارجی ها به ایران
سفر خارجی ها به ایران

2- ایرانی ها مردم آمریکا را از دولت این کشور جدا می دانند.

* استر هوی (Esther Hui) | آوریل 2016

خصومت تاریخی ایران و آمریکا زبانزد خاص عام است و به همین دلیل من تصور می کردم که ایرانی ها، آمریکایی ها را دوست ندارند اما خلاف این تصور به من ثابت شد. آنها بسیار دوستانه با من برخورد کردند و درباره ی آمریکا و مردمش بسیار کنجکاو بودند. حتی برخی از آنها دوست داشتن به آمریکا سفر کنند و کشور من را از نزدیک ببینند.

آنها مردمانی هستند که در عین خصومت با دولت آمریکا، مردم این کشور را از سیاست آن جدا می دانند و بسیار مهربان رفتار می کنند.

حتی با وجود آنکه به مدت هشت سال با عراق در جنگ بودند و بیش از یک میلیون از جوانان ایرانی در آن کشته شدند، باز هم نسبت به عراقی ها برخورد خصمانه ای ندارند و با آنها به خوبی رفتار می کنند.

ایجاد ممنوعیت سفر به ایران از سوی دولت آمریکا من را بسیار نگران کرده است چرا که ممکن است تصورات ایرانی ها را نسبت به آمریکایی ها خراب کند و تصور کنند که این ممنوعیت سفر، خواسته ی خود آمریکایی ها نیز هست.

* سینتیا دی کی (Cynthia DeKay) | می 2012 و جولای 2016

از احساس امنیت فوق العاده ای که در ایران به شما دست می دهد، شگفت زده خواهید شد. تعداد جرایم خیابانی در این کشور بسیار کمتر از کشورهای دیگری است که در سراسر دنیا و حتی در اروپا دیده ام. مردم این کشور هیچ خصومتی با آمریکایی ها ندارند و عاشق برقراری ارتباط با گردشگران خارجی هستند. ایرانی ها همواره با رفتار و گفته هایشان تاکید می کنند که مشکلات سیاسی بین دولت هاست نه مردم.

* کریس نیلسن (Chris Nielsen) | اکتبر 2016

وقتی در یک میدان در اصفهان ایستاده بودیم، یکی از بنر های ضد آمریکایی را دیدیم. مردم تا ما را دیدند که از این بنر عکس می گیریم، به سوی ما آمدند و شروع به صحبت کردند. آنها گفتند که مردم ایران، آمریکا و ساکنان آن را دوست دارند اما سیاست این کشور را درک نمی کنند و سعی کردند به ما بفهمانند که منظور این بنر به مردم آمریکا نیست و مردم هر کشوری از سیاست های آن جدا هستند.

سفر خارجی ها به ایران

3- غذاهای خانگی بهتر از غذاهای رستوران ها

* استر هوی (Esther Hui) | آوریل 2016

حتما در ایران با یک خانواده ی ایرانی هم سفره شوید چرا که بهترین غذاها در خانه ها نصیبتان می شود نه رستوران ها. ما غذاهای خوشمزه ای را در خانه های ایرانی خوردیم اما یکی از خاطره انگیز ترین وعده ها غذاییمان، خورش آلو مرغ با برنج ایرانی بود که مادر یک خانواده ی بومی در ایران آن را طبخ کرده بود. در کنار این غذای خوشمزه بوی نان خانگی هوش از سرتان می برد. نانی که در ظرف چُدنی و بر روی آتش پخته می شود. مسن تر ها کمتر از زبان انگلیسی سر در می آورند اما جوانان خانواده به راحتی با شما ارتباط برقرار می کنند و این فرصت را به شما می دهند تا از کشور آنها و فرهنگشان بیشتر بدانید.

* کریس نیلسن (Chris Nielsen) | اکتبر 2016

همسر من عاشق غذاهای خیابانی و خانگی و چشیدن طعم های تازه در سفر است. در ایران خیلی نا امید شدیم وقتی فهمیدیم که بیشتر برنامه ریزی تور ما برای صرف غذا، رفتن به رستوران است. کمی توی ذوقمان خورد چرا که تقریبا همه ی آنها منوی واحدی داشتند و غذاهایی شبیه به هم را ارائه می دادند. اما با کمی تلاش موفق شدیم طعم غذای خانگی را بچشیم و یک خاطره فراموش نشدنی برای خودمان رقم بزنیم. نمی دانم چه قدر طول می کشد تا دوباره بتوانیم کباب ایرانی بخوریم و لذت ببریم...

سفر خارجی ها به ایران

3- کاروانسراهایی که فراموششان نمی کنید

 * استر هوی (Esther Hui) | آوریل 2016

یکی از بهترین خاطره های من از ایران اقامت در کاروانسرایی وسط بیابان بود که به یک هتل تبدیل شده بود. اقامت در این محل شما را به قرون وسطی می برد و زمانی را برای شما تداعی می کند که کاروان ها و تجار در این مکان اقامت می کردند، غذا می خوردند و  به داد و ستد می پرداختند و مسیرشان را در جاده ابریشم ادامه می دادند. من برای ساعاتی بر روی پشت بام این کاروانسرا نشستم و از خواندن کتاب مورد علاقه ام لذت بردم.

سفر خارجی ها به ایران

5- جاذبه های برجسته و پر زرق و برق

* سینتیا دی کی (Cynthia DeKay) | می 2012 و جولای 2016

کاخ عالی قاپو و کلیسای وانک در اصفهان، گوردخمه یزد، کاروانسرای زین الدین، تماشای غروب آفتاب از پشت بام های یزد و پل طبیعت تهران، همه و همه از جمله جاذبه هایی هستند که هیچگاه از خاطرتان پاک نمی شوند. در میان تجربیات خوشمزه ایرانی می توان از فالوده شیرازی نام برد که خوشمزه ترین راه مقابله با گرما است و نباید چشیدن آن را در بازدید از شیراز از دست بدهید. خوردن فسنجان که از مرغ و رب انار تهیه می شود و نوشیدن چای ایرانی نیز می توانند خاطره ای به یادماندنی را برای شما خلق کنند.

* نیکول بیتی (Nicole Beattie) | نوامبر 2016

از آینه کاری های کاخ گلستان تهران تا زمین های کویری و بی آب و علف، همه و همه جاذبه ی خاص خود را دارند و خیره کننده هستند. بازدید از موزه فرش تهران با کلکسیونی از فرش های سده های سوم تا پنجم بعد از میلاد یکی از بهترین تجربیات من در این سفر بود. موزه رضا عباسی با مجموعه ای از آثار هنری ایران مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد یکی دیگر از جاذبه های منحصر به فرد این کشور است.

در این میان هر چقدر هم که نسبت به تاریخ و معماری بی علاقه باشید نمی توانید تخت جمشید، پایتخت آیینی هخامنشیان را نادیده بگرید و از دیدن ستوهای بلند و سرستون های زیبای آن شگفت زده نشوید.

موزه جواهرات نیز یکی از جاذبه هایی است که نباید فراموشتان شود. مجموعه ای از تاج های پادشاهی و جواهرات سلطنتی ایران را می توانید در این موزه ببینید. از شاخص ترین این جواهرات کره ی زمینی است که اقیانوس های آن با زمرد مشخص شده اند و یا الماس صورتی دریای نور به وزن 182 قیراط که یکی از نادرترین انواع الماس به شمار می رود.

سفر خارجی ها به ایران
سفر خارجی ها به ایران

6- اصفهان را نباید از دست داد

 * استر هوی (Esther Hui) | آوریل 2016

یکی از برجسته ترین شهرهای دیدنی ایران، اصفهان نام دارد. این شهر از معدود شهرهای تاریخی ایران می باشد که از جنگ، زلزله و بلایای طبیعی و حملات مغول در قرن 13 جان سالم به در برده و در طول یکی از دوره های شاخص معماری در ایران، دوره صفویان، پایتخت این کشور بوده است. در این شهر هتل ها و خانه های زیبایی وجود دارند و یکی از زیباترین صحنه ها را می توانید در شب ها و در پل های این شهر ببینید که با عملیات نورپردازی بسیار زیباتر به نظر می رسند.

* کریس نیلسن (Chris Nielsen) | اکتبر 2016

اصفهان شهر مورد علاقه ی من در سفر به ایران بود. هنر در جای جای این شهر به چشم می خورد. رنگ های سرد غالبا در مساجد به کار رفته اند و در هر جایی کاشی های آبی رنگ را بر دیوار و سقف بناها مشاهده خواهید کرد.

سفر خارجی ها به ایران
اصفهان

7- زعفران | طلای سرخ ایران

* استر هوی (Esther Hui) | آوریل 2016

من عاشق زعفران هستم اما به دلیل گران بودن آن در آمریکا در طول زندگی مقدار بسیار کمی از آن را مصرف کرده ام. در سفر به ایران متوجه شدم که 95 درصد زعفران جهان در این کشور تولید می شود اما به دلیل تحریم، زعفرانی که وارد ایالات متحده آمریکا می شود از 5 درصد تولید سایر کشورها تامین می گردد.

در ایران زعفران یکی از مواد اولیه در تهیه بسیاری از غذاها است اما چیزی که ما را شگفت زده کرد این بود که به هنگام ورود و در همان لحظات اولیه با یک بستنی زعفرانی از ما پذیرایی کردند که طعم بسیار جدیدی برای من داشت. بعد از آن فهمید که در بستنی فروشی ها می توانید این بستنی را به صورت اسکوپی و یا ساندویچی تهیه کرد.

من مقداری زعفران را با قیمتی پایین و حتی کمتر از یک دهم قیمت آن در آمریکا خریداری کردم. دلم می خواست مقدار بیشتری بخرم اما امکان مصادره ی آن در گمرک ایران وجود داشت، پس ریسک نکردم. یکی از دوستانم که در این سفر همراه من بود در بازگشت توانست بستنی زعفرانی درست کند و خاطره ی خوش ایران را به یادمان بیاورد.

سفر خارجی ها به ایران

8-  همیشه جاذبه تازه ای برای دیدن وجود دارد

* استر هوی (Esther Hui) | آوریل 2016

این بار که به ایران بروم دلم می خواهد موزه جواهرات ملی را ببینم. شنیده ام که تاج ها و گردنبندهای چشم نوازی در آنجا نگهداری می شود اما متاسفانه به دلیل محدودیت زمانی موفق به دیدن آنها نشدم.

* سینتیا دی کی (Cynthia DeKay) | می 2012 و جولای 2016

خیلی چیزها در ایران وجود دارد که موفق به دیدنشان نشدم. این بار اگر مجبور به انتخاب شوم، دوست دارم به سواحل دریای خزر برویم و از مناظر جنگلی و کوهستانی این کشور لذت ببرم.

* کریس نیلسن (Chris Nielsen) | اکتبر 2016

دوست دارم سرسبزی ها و جنگل های ایران را ببینم. یکی دیگر از تجربیاتی که هنوز جای خالی اش را در خاطرات سفرم به ایران حس می کنم زندگی در کنار یک خانواده ایرانی است تا بتوانم بیشتر با آنها و فرهنگشان آشنا شوم.

سفر خارجی ها به ایران

سخن آخر

تا به حال با یک گردشگر خارجی برخورد داشته اید؟

به نظر شما آنها چه دیدگاهی نسبت به ایران و مردمانش دارند؟

نقش تبلیغات منفی رسانه ها در این میان چیست؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با دوستان کارناوالی خود به اشتراک بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

لایک ب ایران همیش سربلند

انتشار:18 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

افتخار میکنم ک ایرانیم انشالاا مث همیش پرچم کشورمون بالا باشه یاعلی ..

انتشار:17 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اکثرا مردم جهان ایران را یک کشور دیکتاتور می دانند و می گویند ایران فقط به دنبال تنش و ساخت موشک است مقصر خودمون هستیم که خودمون رو توی جهان ثابت نمی کنیم

یعنی دیکتاتور نیست؟ مردم ما اصیلن،ولی اشتباه نکن، دولت ایران فرهنگ عرب دارن. هنوز تو دوران خون را با خون شستن هستن.

18 بهمن 1401

اها

18 بهمن 1401

👍

06 دی 1401

انتشار:30 فروردین 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.