karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها شاهد برگزاری مسابقات و جشنواره های مربوط به عکاسی در اقصا نقاط جهان هستیم که توجه عکاسان بسیاری را به خود جلب کرده و علاقه مندان را به سوی خود کشانده اند.

یکی از مسابقاتی که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد، رقابتی است که توسط انجمن سلطنتی بریتانیا (Royal Society) برگزار می شود. این انجمن از سال 1660 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز در زمینه ترویج علم و نشان دادن اهمیت آن به همه مردم فعالیت هایی را انجام داده است. برگزاری مسابقه عکاسی توسط این انجمن این فرصت را به عکاسان می دهد که آخرین شاهکارهای خود را در زمینه رفتار حیوانات، زمین شناسی، ستاره شناسی و اکولوژی و علوم زیست محیطی به نمایش بگذارند و همه مردم جهان از دیدن آن ها لذت ببرند. در نهایت هر یک از این گروه بندی ها، یک برنده خواهند داشت و یک نفر نیز موفق به دریافت عنوان برنده سراسری مسابقه می شود؛ همچنین برخی تصاویر علی رغم عدم دریافت عنوان برنده، مورد توجه ویژه داوران قرار می گیرند و در وبسایت این انجمن منتشر می شوند.

طبق آمار منتشر شده، مسابقه عکاسی انجمن سلطنتی سال 2017، محبوبیتی فراتر از دوره های پیشین این رقابت کسب کرده و حدود 1100 اثر از عکاسان حرفه ای به دست داوران رسیده است. با پایان یافتن این دوره مسابقات و مشخص شدن برندگان هر شاخه و برنده اصلی مسابقه، بر آن شدیم به سراغ آرشیو عکس های این وبسایت برویم و در کنار شما دوستان کارناوال، به تماشای تصاویر برتر و منتخب هیات داوران مشغول شویم. برای دیدن این عکس های بی نظیر، با ما همراه شوید...

انجمن سلطنتی

1- خرس قطبی | برنده بخش رفتار حیوانات

گویی خرس قطبی با یافتن قطعه یخ بر سطح آب خانه ای تازه پیدا کرده و تصمیم گرفته بر روی آن به استراحت بپردازد. این تصویر هنگام عبور از تنگه فرام (Fram Strait) در ساحل شرقی گرینلند (Greenland) ثبت شده است.

خرس قطبی

Antonia Doncila

2- حبه قندهای یخی | برنده سراسری مسابقه

این تصویر هوایی از جنوب شبه جزیره جنوبگانی (Antractic Peninsula) معروف به ساحل انگلیسی، عظمت یک کوه یخ را نشان می دهد. می توان میزان بزرگی این قطعه یخ وسیع را نسبت به هواپیمای تویین اُتری (Twin  Otter) که بر فراز آن به پرواز مشغول است، تخمین زد.

حبه های قند یخی

Peter Convey

3-  تعلیم و تربیت | جایگاه دوم بخش رفتار حیوانات

دو پرستوی دریایی شمالگان را می بینید که در مجمع الجزایر سوالبارد (Svalbard)، شمالی‌ترین منطقه تحت کنترل کشور نروژ در قاب تصویر ثبت شده اند. بد نیست بدانید این مجمع الجزایر در منطقه شمالگان واقع در اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد و معنای نامش "کرانه سرما" است.

پرستوهای دریایی شمالگان

David Costantini

4- پرتاب عقرب | مورد توجه ویژه داوران در بخش رفتار حیوانات

این تصویر در کشور هند و طی یک گشت سافاری در پناهگاه حیات وحش تادوبا آنداری تایگر (Tadoba Andhari Tiger Reserve) به ثبت رسیده است. 

پرتاب عقرب

Susmita Datta

5- تعظیم کنید | جایگاه دوم بخش علم زمین و اقلیم شناسی

کشتی تحقیقاتی کشور روسیه، تریوشنیکاو (Tryoshnikov)، به کوه یخ مِرتز (Mertz Glacier) در جنوبگان خاوری (East Antractica) تکیه داده است. این منطقه قطب جنوب بزرگ نیز نامیده می‌شود و سردترین، متروک ترین و منزوی ترین جای زمین به شمار می رود.

دقایقی بعد از ثبت این عکس، یک وسیله تحقیقاتی زیر آبی به نام روپوس (Ropos) اقدام به بررسی علت ذوب این کوه یخ کرد که از سال 2010 از کوه یخ اصلی جدا شده و 100 کیلومتر را در اقیانوس منجمد جنوبی پیموده است.

کشتی تحقیقاتی کشور روسیه

Giuseppe Suaria

6- گدازه های آتشین | مورد توجه ویژه داوران در بخش علم زمین و اقلیم شناسی

این عکس فوران یک مخروط آتشفشانی به نام "Puʻu ʻŌʻō" را نشان می دهد که به آتشفشان کیلاویا (Kīlauea) تعلق دارد و در پارک ملی آتشفشان های هاوایی (Hawaiʻi Volcanoes National Park) واقع شده است.

آتشفشان کیلاویا

Sabrina Koehler

7- نورافکن مهتابی | برنده بخش ستاره شناسی

ستون نور تشکیل شده در بالا و پایین قرص ماه و درخشش یخ های قطب جنوب، حالتی رویایی به این عکس بخشیده اند.

نورافکنی از ماه

Daniel Michalik

8- حلقه الماس در میان ابرها | جایگاه دوم بخش ستاره شناسی

لحظه ای از ماه گرفتگی آمریکا در سال 2017 را می بینید که در مسیری به سوی شمال ایالت جورجیا (Georgia) به تصویر کشیده شده است. گویی یک حلقه انگشتر در میان ابرهای نازک آسمان خودنمایی می کند.

ماه گرفتگی آمریکا در سال 2017

Wei-Feng Xue

9- در دسترس | مورد توجه ویژه داوران در بخش ستاره شناسی

چشم انداز زیبای آسمان و سنگ و صخره هایی شبیه به دیگر سیاره ها دست در دست هم داده و منظره ای بی نظیر ساخته اند. نمای خیره کننده قسمتی از آسمان بر فراز رصدخانه پارانال (Paranal Observatory) در کشور شیلی، با ترکیب رنگ های سبز و زرد و آبی، به مانند روغن بر سطح آب به نظر می رسد.

آسمان خیره کننده

Petr Horalek

10- در انتظار | برنده بخش اکولوژی و محیط زیست

ساحل جزیره ماریون (Marion Island) میزبان چند پنگوئن پادشاه (King Penguin) است که با ورود نهنگ های قاتل غافلگیر شده اند. این جزیره در اقیانوس هند قرار دارد و بخشی از منطقه زیرجنوبگان به حساب می آید. زیرجنوبگان، ناحیه ای در شمال جنوبگان است و جزایر بسیاری در نواحی جنوبی اقیانوس هند، اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را شامل می شود.

پنگوئن های پادشاه

Nico de Bruyn

11- مورچه های شکست ناپذیر | جایگاه دوم بخش اکولوژی و محیط زیست

این گیاه یکی از گونه های گیاه کوزه ای (Pitcher plants) به نام نپنتیس بایکلکراتا (Nepenthes bicalcarata) است. این گونه سطحی لیز و لغزنده دارد و با طعمه کردن شهد شیرین خود، حشرات را به دام می اندازد؛ اما تمام حشرات مغلوب این گیاه نمی شوند. تعدادی مورچه را در تصویر می بینیم که بدون هیچ مشکلی مشغول جمع آوری شهد از سطح این گیاه هستند. آن ها به خوبی می دانند که از چه نقاطی رفت و آمد کنند تا دچار دردسر نشوند.

گیاه کوزه ای

Thomas Endlein

12- خانواده قطره های روغن زیتون | برنده بخش تصویر برداری میکرو

قطره های روغن زیتون

Herve Elettro

13- خرس آبی | جایگاه دوم بخش تصویربرداری میکرو

این خرس آبی (Water bear) حدود 50 ساعت از عمرش می گذرد و نزدیک به یک پانزدهم میلی متر طول دارد. عکس زیر توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی (Scanning electron microscope) به ثبت رسیده و سپس 1800 برابر بزرگنمایی شده است.

خرس آبی

Vladimir Gross

14- کنه‌سانی در دام تار عنکبوت | مورد توجه ویژه داوران در بخش تصویربرداری میکرو

کنه‌سانان (Acari) زیررده ای از عنکبوت های بندپا هستند.

Bernardo Segura

سخن آخر

عکس های برتر و برگزیده یکی از مسابقات عکاسی را کنار هم، مشاهده کردیم. حال می خواهیم نظر شما عزیزان را در مورد این تصاویر بدانیم.

کدام عکس از نظر شما شایسته جایزه برترین تصویر بود؟

چه شاخه ای از مسابقه را جذاب تر یافتید؟ 

نظرات خود را در رابطه با این تصاویر به اطلاع ما برسانید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پرنیا

سلام                                                                                                                                                                                                                  تصویر شماره 10 بسیار دیدنیست
اگر می شود رومان هایی زیبا معرفی کنید
باتشکر از از خانم پرستو...

انتشار:10 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.