karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شب را شاید به ظلمات، تاریکی و خوف بشناسیم، شاید هم به استراحت و آرامش و سکوت؛ اما در هر گوشه ی جهان، این تاریکی اسرارآمیز به شیوه ای متفاوت خودنمایی می کند. در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، نورپردازی های شهری، چراغ مغازه ها و خانه ها و همچنین نور اتومبیل ها، جلوه ای سرزنده و شاداب به نمای شهر در شب می بخشند. طبیعت نیز در این میان بیکار ننشسته و با عوامل گوناگونش همچون ماه و ستاره ها به هرچه زیباتر شدن ساعات خاموشی خورشید کمک می کند.

انجمن نشنال جئوگرافیک (National Geographic) که سازمانی غیر دولتی در کشور آمریکا و متشکل از عکاسان، جهانگردان، دانشمندان و خبرنگارانِ دوستدار محیط زیست است، در سال 2017 یک مسابقه ی عکاسی با موضوع سفر راه اندازی کرد. هرچند که اکنون زمان این مسابقه به پایان رسیده و برنده های آن مشخص گردیده اند؛ اما تماشای بخشی از این تصاویر هنوز هم می تواند چشم نواز و تاثیر گذار باشد.

عکس هایی که در مطلب پیش رو مشاهده خواهید کرد، تصاویری هستند که عکاسان مختلف سراسر جهان، در راستای به نمایش گذاشتن زیبایی های شب به ثبت رسانیده اند. در بعضی از این تصاویر ترکیب زیبای نور چراغ های پراکنده در سطح شهر با سازه های مدرن را شاهد هستید و در برخی دیگر هنرنمایی محض طبیعت را. گاه می بینید که رعد و برق یا مه بهاری، چگونه شب را در عین هولناکی، رویایی و دوست داشتنی ساخته اند؛ و یا چطور عواملی چون ترافیک و آسمان خراش های سر به فلک کشیده، در قاب دوربین جلوه گری می کنند.

اگر حتی ذره ای علاقه به هنر عکاسی و یا دیدن تصاویر چشم نواز هنرمندانه دارید، در کنار کارناوال به تماشای این تصاویر بنشینید و این بار شب را از دیدگاهی نو بنگرید. ما را همراهی کنید...

رعد و برقی در شب شنژن چین

WEIWEI SHAO

1- هنگ کنگ | چین

این عکس فوق العاده با تکنیک عکاسی نوردهی طولانی مدت (Long-Exposure) و در مقابل یک چراغ راهنمایی و رانندگی ثبت شده است و نمایی از شب شهر هنگ کنگ را نمایش می دهد.

ورود به صفحه اختصاصی اصول اولیه عکاسی با نوردهی طولانی

هنگ کنگ در شب

KA LOK YIM

2- کچیکان | آلاسکا

شهر کچیکان (Ketchikan) که به علت بارش های فراوان نزد محلی ها با نام شهر باران شناخته می شود، سوژه ی یکی از زیباترین عکس های این مجموعه است. ترکیب آسمانی صاف و جزر و مد و گرگ و میش اوایل تابستان، چشم اندازی شگفت انگیز برای بومیان و گردشگران خلق نموده و بهانه ای شده تا این تصویر در آخرین هفته ی ماه می به ثبت برسد.

شب کچیکان

FELIX WONG

3- نیویورک | آمریکا

رعد و برقی برفراز محله ی منهتن، جلوه ای دیدنی به شبِ شهر نیویورک بخشیده است.

رعد و برق در نیویورک

CHRISTOPHER MARKISZ

4- هنگ کنگ | چین

زمانی که شهر هنگ کنگ شاهد برخورد اولین روزهای بهاری با نفس های پایانی فصل زمستان است، عکاسان جذاب ترین جلوه های بصری ممکن را ثبت می کنند. پایانه ی کوآی چانگ (Kwai Chung) در بندر این شهر در مهی غلیظ فرو رفته و جرثقیل های کشتی های کانتینری و بخشی از پل اِستونکاترز (Stonecutters Bridge) سر از مه برون آورده اند، تا منظره ای دیدنی بسازند.

مه در شب هنگ کنگ

EDWARD TIN

5- بانکوک | تایلند

هنگامی که شب سایه اش را بر بانکوک می افکند، گویی غرفه های کوچک بازار این شهر رنگ و روحی تازه می گیرند و با جادوی نور جلوه ای رنگارنگ و تماشایی پدید می آورند.

بازار بانکوک در شب

KAJAN MADRASMAIL

6- لندن | انگلستان

عکسی از شب لندن که اتوبوس معروف و قرمز رنگ این شهر و قسمتی از پل تاور بریج (Tower Brigde) را به تصویر می کشد.

شب لندن

JULIA WIMMERLIN

7- کیوتو | ژاپن

در یکی از شب های ژانویه که سفیدی برف زمستانی شهر کیوتو را پوشانده بود، این عکس سیاه و سفید به ثبت رسید. در گوشه ی تصویر معبد توجی (Toji Temple) که یکی از میراث جهانی ژاپن است، در خلال نور و شب خودنمایی می کند.

شب برفی در کیوتو

TAKUYA HIGUCHI

8- توکیو | ژاپن

مسافری تنها در میان روشنایی چراغ های فصل زمستان به ایستگاه راه آهن شینجوکو (Shinjuku) شهر توکیو وارد می شود.

شب چراغانی توکیو

TONY BURNS

9- هنگ کنگ | چین

هنگ کنگ یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است و به همین جهت ساختمان ها و آسمان خراش های بسیاری در سطح آن دیده می شوند. اگر در تاریکی شب به بالای یکی از کوه های اطراف شهر  بروید تصویری مشابه با این عکس مشاهده خواهید کرد. عکاس این چشم انداز را به مادربورد کامپیوتر تشبیه می کند و ساختمان ها را به سان قطعات کامپیوتری می بیند. در میان این قطعات، راه ها چون کابل های ارتباطی و مردم اطلاعات درون بورد هستند!

نمایی از شب هنگ کنگ

HO LAM CHENG

10- کوالالامپور | مالزی

عکسی سیاه و سفید از ترافیک شدید در شهر کوالالامپور (Kuala Lumpur).

ترافیک کوالالامپور در شب

FIRDAUS LATIF

11- نیویورک | آمریکا

تصویری ثبت شده از اولین برف زمستانی شهر نیویورک.

شب برفی نیویورک

MICHELE PALAZZO

12- کراکوف | لهستان

آسمان سرد و بی رنگ کراکوف (Krakow)، دقایقی پیش از غروب آفتاب در یکی از روزهای زمستانی، دست به معجزه می زند و شاهکاری از ابر و رنگ های گرم خورشید را برای مردم به نمایش می گذارد. عکاس این تصویر نیز با دیدن این رنگ های اعجاب انگیز بر فراز کلیسای سنت مری (St. Mary)، فرصت را غنیمت شمرده و این لحظه را ثبت نموده است.

غروب آفتاب در کراکوف

GRZEGORZ ZIEMIAŃSKI

13- هنگ کنگ | چین

عکاسان بسیاری مه بهاری هنگ کنگ را با هنر خویش و البته توانایی دوربین هایشان در هم می آمیزند و تصاویری به یاد ماندنی بر جای می گذارند. در شب هایی که مه به اوج غلظت خود می رسد، از فراز قله های شهر می توان ساختمان آی سی سی مال (ICC Mall) را دید که به تنهایی از میان این غبار، رو به آسمان سرک کشیده است.

شب مه آلود هنگ کنگ

CP LAU

14- توکیو | ژاپن

به عقیده ی عکاس این تصویر، گویی این روزها ماسک هایی که پیش از این صرفا هنگام سرما خوردگی یا جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های مسری استفاده می شد، به عاملی برای پنهان شدن و فرار از جمعیت، توسط مردم توکیو بدل گشته اند. زنی در متروی خط یامانوته (Yamanote) با لنز دوربین ارتباط چشمی مستقیم برقرار کرده است؛ ارتباطی که به ندرت در ژاپن دیده می شود. 

شب و متروی توکیو

MITJA KOBAL

15- نیویورک | آمریکا

نمایی از تاکسی زرد رنگ آمریکایی و شب نورانی نیویورک.

شب چراغانی نیویورک

PHILIP PECOULAS

سخن آخر

در دل تاریکی شب، از میان لنز دوربین عکاسان به تماشای شهرهای مختلف جهان نشستیم و شاهد بازی نور چراغ بر چهره ی این شهرها بودیم.

آیا شما تا کنون به شهرهای مذکور سفری داشته، یا از آن ها عکاسی کرده اید؟

جلوه ی شب کدام شهر در نظر شما زیباتر می نمود؟

منتظر نظرات شما عزیزان در مورد عکس های فوق، هستیم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی

سلام
متشکرم که نام عکاسان رو هم ذکر کردید.
عکس تاکویا هیگوچی از شهر کیوتو و عکس کاجان مادراسمیل از بانگوک رو بیشتر پسندیدم.

انتشار:02 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.