karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

10 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

می توان گفت که طی 100 سال گذشته هیچ یک از شهرهای اروپایی به اندازه برلین، پایتخت آلمان، دچار تغییرات نشده است. تاریخ پرفراز و نشیب و تغییراتی که در این شهر به وجود آمده به خوبی در مجموعه عکس های پیش‌ رو دیده می شوند. این تصاویر، مهم ترین مکان های برلین را در گذشته و حال نشان می دهند. عکس هایی که متلعق به زمان حال هستند توسط دیوید کوستر (David Koster) ثبت شده اند. دیوید عکس های خود را با دقت بسیار با عکس های قدیمی تطبیق داده تا مطمئن شود که محل و زاویه عکس ها دقیقا یکی است. او این پروژه را برای جشن سالگرد اتحاد برلین و به سفارش یک شرکت تولیدی لنزهای طبی به نام لنز استور (Lenstore) انجام داد.

جشن اتحاد برلین هر ساله در 3 اکتبر، برابر با سالروز فروریختن دیوار برلین، برگزار می شود. دیوار برلین به طول 155 کیلومتر و ارتفاع 2 متر، پس از پایان جنگ جهانی دوم بنا شد و برلین را به دو بخش برلین شرقی و برلین غربی تقسیم کرد. قسمت شرقی در دست نیروهای شوروی ماند و قسمت غربی تحت کنترل مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه درآمد. سرانجام پس از مبارزات مردمی و کشتار بسیار، این دیوار در 3 اکتبر ۱۹۹۰ تخریب شد و برلین اتحاد خود را بازیافت.

با کارناوال همراه شوید تا تغییرات برلین زیبا را در طول زمان ببینیم.

1- دیوار برلین 

این عکس در سال 1989، کمی پیش از تخریب دیوار برلین گرفته شده است و دیواری را نشان می دهد توسط آن آلمان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شد.

ورود به صفحه اختصاصی تصاویر دیوار برلین

دیوار برلین

این عکس در 2018 گرفته شده است و محلی را نشان می دهد که دیوار در آن بنا شده بود. 

دیوار برلین

David Koster

2- دروازه براندنبورگ ( به انگلیسی: Brandenburg Gate، به آلمانی: Brandenburg Tor)

این بنا در قسمت غربی شهر برلین قرار دارد و تاریخ ساخت آن به دهه 1700 میلادی، کمی پس از جنگ سی ساله، باز می گردد. براندنبورگ تنها دروازه باقی مانده از دوران قدیم برلین است و امروزه یکی از معروفترین نمادهای اروپا به شمار می رود. این دروازه 12 ستون دارد و مجسمه بالای آن نمادی از ویکتوریا، الهه پیروزی رومیان باستان، است که 4 اسب ارابه او را می کشند. تصویری که می بینید در سال 1926 ثبت شده است.

جنگ سی‌ ساله به نبردی اشاره دارد که بین سال های 1618 تا 1648 در اروپای مرکزی و بیشتر در خاک امپراتوری روم رخ داد. درگیری بین دو مذهب اصلی مسیحیت، یعنی پروتستان و کاتولیک بود. همچنین ابرقدرت های اروپایی برای گسترش قلمرو خود و تغییر مرزبندی ها می جنگیدند. این جنگ با عهدنامه صلح وستفالی (Peace of Westphalia) در ۱۶۴۸ به پایان رسید و یکی از آثار آن، استقلال ممالک تحت حاکمیت امپراتوری روم و تبدیل شدن آن ها به کشورهای مستقل بود.

 

دروازه براندنبورگ

بنای دروازه براندنبورگ به شکل سابق خود پابرجاست و گردشگران بسیاری را به سوی خود می خواند. اینجا محل برگزاری جشن های سال نو در برلین است.

دروازه براندنبورگ

David Koster

3- رایشس‌تاگ (به انگلیسی: Reichstag و به آلمانی: Reichstagsgebäude)

رایشس‌تاگ از 1894 تا 1933 ساختمان پارلمان آلمان بود. این تصویر در 1929 و پیش از آتش سوزی بزرگ 1933 گرفته شده است. آتش سوزی را یک جوان هلندی کمونیست به راه انداخت و به این بنا آسیب های زیادی وارد کرد. بازسازی ساختمان در 1999 پایان یافت و پارلمان مرکزی آلمان فدرال به این محل بازگشت.

رایشس‌تاگ

تصویر رایشس‌تاگ بعد از طراحی دوباره، بازسازی و استفاده مجدد به عنوان ساختمان پارلمان

رایشس‌تاگ

David Koster

4- کلیسای جامع برلین (به انگلیسی: Berlin Cathedral، به آلمانی: Berliner Dom)

این کلیسا که بزرگ ترین کلیسای شهر است، در سال 1465 بنا شد و بازسازی و تکمیل آن در سال های مختلف صورت گرفت. طبقات مختلف به تدریج ایجاد شدند و در هر بار بازسازی سبک معماری جدیدی استفاده شد. این عکس متعلق به 1929 است. از آنجا که بنا برای آخرین بار در 1905 تکمیل شد، این تصویر با وضعیت فعلی بنا تفاوت چندانی ندارد.

کلیسای جامع برلین

تفاوت کلیسای امروز با آنچه در 1905 بود بسیار جزیی به نظر می رسد و فقط بازسازی هایی در پی صدمات وارده از جنگ جهانی دوم انجام شده است.

کلیسای جامع برلین

David Koster

5- هتل آلدون (Hotel Adlon)

هتل آلدون در منطقه مرکزی میت برلین (Berlin's central Mitte district) که از مهم ترین مراکز این شهر است، قرار دارد. اینجا زمانی یکی از معروف ترین هتل های اروپا بود. تصویری که می بینید در 1926 گرفته شده است؛ زمانی که هنوز این بنا در پایان جنگ جهانی دوم تخریب نشده بود.

هتل آلدون

هتل که در 1945 تخریب شده بود، در میانه دهه 1990 با همان سبک سابق خود بازسازی شد و در 1997 به طور رسمی فعالیت خود را از سر گرفت. گردشگران به این هتل علاقه زیادی دارند و یکی از دلایل آن نزدیک بودنش به دروازه براندنبورگ است.

هتل آلدون

David Koster

6- میدان پوتسدامر (به انگلیسی: Potsdam Square، به آلمانی: Potsdamer Platz)

این تصویر میدان پوتسدامر، از مهم ترین میدان های شهر برلین، را در 1945 نشان می دهد. مانند بسیاری از نقاط شهر، اینجا هم در جنگ جهانی دوم تخریب و دوباره بازسازی شد. در دوران پس از جنگ به این میدان توجه زیادی کردند و ساختمان های زیادی در اینجا ساختند. جشنواره بین المللی سالانه فیلم برلین نیز از سال 2000 در ساختمان تئاترِ این میدان برگزار می شود.

میدان پوتسدامر

اکنون این میدان به عنوان یکی از شلوغ ترین منطقه های شهر برلین شناخته می شود. مراکز تجاری زیادی از جمله هتل پنج ستاره معروف ریتز کارلتون (Ritz-Carlton) در این میدان قرار دارند.

میدان پوتسدامر

David Koster

7- میدان گندارمن مارکت (Gendarmenmarkt)

تصویری که مشاهده می کنید در سال 1903 از سالن کنسرت برلین (به انگلیسی: Berlin Concert Hal به آلمانی: Konzerthaus Berlin) ثبت شده است. این سالن بین سال های 1818 تا 1821 در میدان گندارمن مارکت بنا شد. از این میدان که قدمت آن به 1773 باز می گردد، به عنوان زیباترین میدان شهر یاد می شود. وجود بناهای تاریخی مثل کلیساهای فرانسوی و آلمانی بر اهمیت این مکان افزوده است.

میدان گندارمن مارکت

 گندارمن مارکت هنوز هم بین ساکنان برلین و گردشگران محبوبیت زیادی دارد. اینجا محل برگزاری بازار کریسمس برلین است.

میدان گندارمن مارکت

David Koster

8- اولین خط متروی برلین (به آلمانی: Dennewitzstraße)

این تصویر در 1902 ثبت شده و تونل اولین خط متروی برلین را نشان می دهد که از میان چند ساختمان عبور کرده است.

Dennewitzstraße

امروز این محل کاملا متفاوت به نظر می رسد، در حالی که پل در همان نقطه قبلی قرار دارد.

Dennewitzstraße

David Koster

9- ستون پیروزی (به انگلیسی: The Victory Column، به آلمانی: Berliner Siegessäule) 

ستون پیروزی را می بینید که در معروف ترین پارک شهر برلین، به نام تیرگاردن (به انگلیسی: Tiergarten ParkT، به آلمانی: Großer Tiergarten) قرار دارد. این سازه 8.3 متر طول و 35 تن وزن دارد و برای یادبود جنگ دانمارک و پادشاهی پروس در 1873 ساخته شده است. تصویر به سال 1929 تعلق دارد.

پادشاهی پروس شامل مناطقی می شد که امروز چند کشور اروپایی آلمان، لهستان، روسیه، لیتوانی، دانمارک، بلژیک، جمهوری چک و سوئیس در آن قرار دارند. در پی جنگی که در 1864 رخ داد، پادشاهی پروس و امپراتوری اتریش به جنگ با دانمارک برخاستند زیرا پروس به مناطق تحت اختیار دانمارک اعتراض داشت. جنگ در ۱۸۶۴ با انعقاد پیمان وین و توافق بر سر مرزبندی ها پایان یافت.

ستون پیروزی برلین

امروزه گردشگران می توانند از 270 پله مارپیچی بالا بروند و در عرشه دیدبانی این سازه به تماشای اطراف بپردازند.

ستون پیروزی برلین

David Koster

10- برج برلین (به انگلیسی: Berlin Television Tower، به آلمانی: Berliner Fernsehturm)

این برج یک دکل مخابراتی در مرکز برلین است که در اواخر 1960 ساخته و به عنوان نماد قدرت کمونیسم شناخته شد. برج برلین 368 متر طول دارد و علاوه بر کاربری مخابراتی از آن به عنوان رستوران هم استفاده می شود. عکس در 1970 ثبت شده است.

برج برلین

در حال حاضر اینجا یک جاذبه توریستی مهم و محلی برای رستوران های گردان است.

برج برلین

David Koster

11- کافه کرانزلر (Café Kranzler)

کافه کرانزلر در 1834 در منطقه میت ساخته شد و به عنوان یکی از نمادهای آلمان شرقی شهرت یافت. این کافه با همه شهرت و محبوبیتش، قربانی توسعه های گسترده پس از فروپاشی دیوار برلین در 1989 شد. تصویر متعلق به 1955 است.

کافه کرانزلر

فعالیت کافه را در سال 2000 متوقف کردند و کمی بعد در ساختمانی دیگر برپا شد. ساختمانی که روزی جای این کافه بود، امروز تبدیل به یک فروشگاه لباس شده است.

کافه کرانزلر

David Koster

سخن آخر

تصاویر تغییرات به وجود آمده در برلین، یکی از مهم ترین شهرهای اروپا، را دیدیم.

نظر شما درباره حفظ ظاهر و هویت معماری هر منطقه چیست؟ فکر می کنید بهتر است که معماری شهرها همراه با زمان پیش برود، یا خوب است که سبک خاص هر شهر حفظ شود؟

شما در ایران شهرهایی را می شناسید که معماری خود را به خوبی حفظ کرده باشند؟

اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

شفیق

بسیارعالی بودممنون میشه بیشترپوست کنین همچون جاهای تاریخی رو..؟

انتشار:14 بهمن 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محمد

با گذشت این همه سال هنوز معماری را نگه داشتند . حفظ تاریخ - هنر و انگیزه گردشگر . با سپاس از مطلب آموزنده و جالبتان

انتشار:15 مهر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آرتین روشن

خیلی خیلی خیلی جالب بود، ممنون

شیرین کیاسروش

خوشحالیم که این پست براتون جالب و مفید بوده. 
ممنون از همراهی شما.

11 مهر 1397

انتشار:11 مهر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.