karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از دیرباز، آسمان و حرکت اجرام آسمانی توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است و بسیاری برای یافتن پاسخ سوال های خلقت، نگاه شان را به فراتر از زمین دوخته اند. از طرفی، درخشش ستاره ها، حرکت ابرها و اگر چشم مان را به تلسکوپ ها مسلح کنیم، شمایل اعجاب انگیز سحابی ها به تنهایی و فارغ از کنجکاوی ها، زیبا و خیره کننده هستند. همین مساله، باعث شده تا توجه بسیاری از مردم، به عکاسی نجومی جلب و مسابقاتی در این زمینه برگزار شود. امروز می خواهیم تصاویر یکی از این رقابت های تماشایی و جذاب را با یکدیگر مرور کنیم.

به تازگی تصاویر برتر مسابقه اینسایت استرانومی فوتوگرافر (Insight Astronomy Photographer) منتشر شده که در واژه به معنای «بینش عکاس نجوم» است. باید توضیح دهیم که سال 2009 به بهانه بزرگداشت و رواج ستاره شناسی، به عنوان «سال جهانی نجوم» نامگذاری شد و رقابت عکاسی اینسایت استرانومی فوتوگرافر اولین بار در همین سال به اجرا در آمد. از 2009 تا کنون، این مسابقه با جایزه ای 13 هزار دلاری، به عنوان یکی از هیجان انگیزترین رقابت های عکاسی نجومی در دنیا شناخته می شود.

هر سال تصاویر بسیاری را به این رقابت جهانی عکاسی می فرستند تا در میان شان، برترین ها برگزیده شوند. تصاویر فرستاده شده، در هشت دسته همچون منظره کسوف و خسوف، سحابی ها، کهکشان ها، سپیده دم و... تقسیم می شوند. یکی دیگر از دسته بندی ها که طرفداران بی شماری دارد و توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده، عکاسی از کهکشان راه شیری و اجرام آسمانی از روی زمین است؛ یعنی ترکیبی از آرایه های زمین و آسمان. از مهم ترین نکات حضور در این رقابت آن است که تصاویر فرستاده شده نباید پیش از این به خبرگزاری ها فروخته یا در رسانه ها منتشر شده باشند. این را نیز باید در نظر داشت که تصاویر با اطلاعات تحقیقاتی درباره فضا نیز صلاحیت حضور در این مسابقه را ندارند.

همان طور که گفتیم تصاویر منتخب مسابقه بینش عکاس نجومِ امسال، به تازگی اعلام شده اند که تعدادشان به 26 عدد می رسد. امروز می خواهیم به تماشای این عکس های برگزیده بنشینیم و گشتی در آسمان ها بزنیم. بد نیست بدانید که برنده این رقابت عکاسی در ماه اکتبر اعلام می شود و کارناوال، نتیجه آن را نیز با شما در میان خواهد گذاشت. حال سرمان را رو به آسمان می گیریم تا بهترین جلوه های نجومی امسال را تماشا کنیم. حرکت ایستگاه فضایی میان لکه های خورشیدی، جلوه شفق قطبی و کهکشان راه شیری، کسوف، سحابی ها، ماه و خورشید با جزییات و ...، همگی از سوژه های عکاسان برتر نجوم در سال 2018 بوده اند.

با کارناوال در این گشت فضایی همراه شوید تا تمام این عکس های برتر را به تماشا بنشینیم. 

کهکشان

Tom O’Donoghue, Olly Penrice

 1- جلوه ای از کهکشان راه شیری

تصویری پانوراما از کهکشان راه شیری را بر فراز خلیج کیبل (Cable Bay) می بینید. عکس پیش رو، از کنار هم گذاشتن 42 تصویر حاصل شده است. بد نیست بدانید این خلیج در منطقه مسکونی نلسون (Nelson) در کشور نیوزیلند قرار دارد.

کهکشان راه شیری خلیج کیبل نیوزیلند

Mark Gee

2- شکار لحظه ها

تصویر پیش رو، بی شک یکی از بهترین عکس های مسابقه به شمار می رود و توسط عکاسی اسپانیایی تبار به نام دنی کسته (Dani Caxete) ثبت شده است. دنی به کمک تقویم فضایی (CalSky)، متوجه زمانی شده بود که ایستگاه فضایی بین المللی از جلوی خورشید عبور می کند. او کمتر از یک ثانیه برای گرفتن این عکس فرصت داشت و در نهایت به هدفش رسید و تصویر ایستگاه فضایی را میان دو لکه بزرگ خورشیدی شکار کرد.

ایستگاه فضایی میان لکه های خورشیدی

3- جلوه رنگین شفق قطبی

شفق قطبی را در کنار یکی از خلیج های جنوبی شهر کرایست‌چرچ (Christchurch) در نیوزیلند می بینید. شفق قطبی یا نورهای شمالی در رنگ های متفاوتی از جمله سبز، قرمز، زرد و ... ظاهر می شوند و عکاس خوش شانس، ترکیب زیبایی از دو رنگ زرد و صورتی روشن را در قاب دوربینش جای داده است. 

شفق قطبی شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند

Paul Wilson

4- کاج باستانی 

تصویر مقابل در جنگل ملی اینیو (Inyo National Forest) عکاسی شده است؛ اینیو در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. در این جنگل ملی چندین درخت کاجِ زبرمیوه باستانی، منظره ای حیرت انگیز پدید آورده اند و گردشگران بسیاری را به سوی اینجا می کشانند. کاج های زبر میوه می توانند در ارتفاع بیش از 3 هزار متری رشد کنند و تا چهار هزار سال عمر داشته باشند.

کاج زبر میوه جنگل ملی اینیو کالیفرنیا آمریکا

Jez Hughes

5- کهکشان آندرومدا

کهکشان آندرومدا (Andromeda) همیشه از نظر عکاس سوژه جذابی برای عکسبرداری بوده است. خطوط گرد و غبار، خوشه های ستاره ای روشن در بازوها و شمای کلی کهکشان از مواردی هستند که توجه پیتر فلتوتی (Péter Feltóti) را نسبت به این سامانه آسمانی جلب کرده اند. خوبست بدانید که آندرومدا در فاصله حدود ۲.۵ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری جای گرفته است. 

کهکشان آندرومدا

Péter Feltóti

5- مجادله با آلودگی نوری

برندون یوشیزاوا (Brandon Yoshizawa) باید بر آلودگی نوری محیط غلبه می کرد تا بتواند عکس پیش رو را در ملیبو (Malibu) عکسبرداری کند. این تصویر زیبا، منظره یک غار دریایی در فاصله حدود 40 کیلومتری از کالیفرنیا را نشان می دهد. بد نیست توضیح دهیم که برندون برای به تصویر کشیدن منظره مقابل، دو بار از تکنیک نوردهی طولانی مدت بهره برده است؛ یکی برای فضای درونی غار و دیگری برای کهکشان راه شیری. 

غار دریایی ملیبو کالیفرنیا آمریکا

Brandon Yoshizawa

6- تماشای خورشید از زاویه نزدیکتر

در سال 2017، لکه خورشیدی AR2665 یکی از فعالترین نواحی خورشید بود؛ در سمت چپ می توانید تصویر آن را ببینید. در گوشه راست نیز، مقداری گاز سوزان و درخشنده را می بینید که از سطح خورشید خارج می شوند. تصویر ترکیبی از دو عکس است؛ یکی سطح خورشیدی و دیگری، گاز سوزانی که از خورشید جدا می شود.

خورشید

Łukasz Sujka

7- درخشش راه شیری بر فراز دولومیت

در پیش روی تان می توانید کهکشان راه شیری را ببینید که بر فراز کوه های صخره ای دولومیت در شمال شرقی ایتالیا می درخشد. همچنین، آن خانه در سمت راست نیز از اِلمان های زیبای این تصویر شمرده می شود. این عکس پانورامای زیبا، از ترکیب هشت تصویر پدید آمده است.

کهکشان راه شیری دولومیت شمال شرقی ایتالیا

Carlos F. Turienzo

8- ترکیبی از دو پدیده آسمانی

کهکشان راه شیری بر فراز توفان و رعد و برق در آسمان فلوریدا، جلوه ای حیرت انگیز است که در این تصویر، می توانید آن را به تماشا بنشینید.

کهکشان راه شیری و آسمان توفانی فلوریدا

Tianyuan Xiao

9- ماه کامل 

عکاس فرانسوی موفق شده است نمایی با جزییات را از ماه کامل عکسبرداری کند. گویا این منظره از ماه، عکاس را به یاد تزیینات درخت کریسمس می اندازد. 

ماه کامل

Nicolas Lefaudeu

10- روشنایی شب 

باز هم کهکشان راه شیری که می تواند سوژه تصاویر بسیاری از عکاسان در مسابقات عکاسی باشد. در این عکس، راه شیری بر فراز یک فانوس دریایی در ایالت تاسمانی (Tasmania) استرالیا می درخشد. اگر کمی دقت کنید، شخصی را داخل فانوس دریایی می بینید؛ او عکاس این تصویر، جیمز استون (James Stone) است. جیمز، دوربین را به نحوی تنظیم کرده که بتواند خود را به بالای برج برساند و در این قاب قرار گیرد. 

کهکشان راه شیری تاسمانی استرالیا

James Stone

11- سحابی شکارچی

سحابی شکارچی یا جبار، در فاصله 24 سال نوری از کره زمین قرار دارد و تقریبا 2000 برابر خورشید است. در آسمان صاف شب و بدون آلودگی نوری می توان این سحابی را با چشم غیر مسلح تماشا کرد. البته در زبان انگلیسی از این سحابی با نام اریون (Orion Nebula) یاد می کنند.

سحابی شکارچی یا اریون

Miguel Angel García Borrella. Lluis Romero Ventura

12- عجیب و منحصر به فرد

یکی از جذابترین تصاویر رقابت، متعلق به عکاسی به نام جیک موشر (Jake Mosher) است. او رد ستارگان را در نواحی شمالی کوه های راکی در ایالت مونتانا (Montana) عکاسی کرده؛ حضور یک درخت از نکات بسیار جالب این تصویر است. جیک درباره آن چنین می گوید:

من چند سال پیش متوجه این درخت شدم و به خودم گفتم که باید برای گرفتن چنین عکسی برگردم. سرانجام به هدفم رسیدم!

رد ستارگان مونتانا

Jake Mosher

13- تاج خورشیدی به هنگام کسوف

پدیده کسوف باعث شده است که تاج خورشیدی نمایان شود. تاج خورشیدی بیرونی ترین لایه از خورشید است و در گذشته، تنها به هنگام خورشیدگرفتگی نمایان بود؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی به سادگی می توان آن را در رصدخانه ها تماشا کرد. البته تاج خورشیدی تنها نکته جذاب در این تصویر نیست؛ شما می توانید طرحی از سطح ماه را نیز مشاهده کنید که ناشی از بازتاب نور خورشید از سطح زمین به کره ماه است.

خورشیدگرفتگی

Peter Ward

14- تولد یک ستاره میان سحابی عقاب

تصویر مقابل در رصدخانه برنشتاین (Baerenstein Observatory) در کشور آلمان عکاسی شده است و نمایی از سحابی عقاب را نشان می دهد. این سحابی، یک خوشه ستاره ای باز است در صورت فلکی مار. این سحابی در فاصله 7000 سال نوری از کره زمین قرار دارد و از اطراف، با گاز داغ هیدروژن احاطه شده است. رنگ های زنده قرمز و آبی، جلوه ای حیرت انگیز به سحابی عقاب بخشیده اند. شاید برای تان جالب باشد که در وسط تصویر، یک ستاره در حال متولد شدن است. 

سحابی عقاب

Marcel Drechsler

15- ثمره تلاش دسته جمعی

صورت فلکی کورونا استرالیس (Corona Australis) را در پیش روی تان مشاهده می کنید. رنگ های آبی که در این عکس به چشم می بینید متعلق به ستارگان داغی میان صورت فلکی هستند. بد نیست توضیح دهیم که تصویر مقابل، نتیجه تلاش چند نفر از اهالی آمریکاست که در رصدخانه ای به نام Star Shadows Remote Observatory در کشور شیلی ثبت شده است. 

صورت فلکی کورونا استرالیس

16- تماشای ماه در روز

هلن اسکوفیلد (Helen Schofield)، بانویی بریتانیایی ست که در حین سفر تفریحی همراه با کودکانش در شهر مالاگای اسپانیا (Malaga) این تصویر زیبا را به ثبت رسانده است. همه ما تاکنون کره ماه را در حین روز دیده ایم، اما شاید هیچ گاه آن را با چنین جزییاتی ندیده باشیم.

17- ثبت چشم اندازهای سفر

عکس مقابل نیز در یک سفر خانوادگی در یکی از شهرستان های انگلستان به نام کورنوال (Cornwall) ثبت شده است. پس از بازدید از خلیج کوچک کینانس (Kynance Cove)، در شبه جزیره لیزارد (Lizard Peninsula)، این چشم انداز زیبا مکان ایده آلی برای عکاسی به نظر می رسید. همین سبب شد تا اینزلی بنت (Ainsley Bennett) دوربینش را بردارد و با دو نوردهی بلند مدت، منظره پیش رو را برای همیشه ثبت کند.

سخن آخر

به تماشای برترین تصاویر رقابت عکاسی «بینش عکاس نجوم» در سال 2018 نشستیم و گشتی دیدنی در آسمان داشتیم. نتیجه این رقابت عکاسی در ماه اکتبر اعلام خواهد شد که کارناوال آن را نیز با شما در میان خواهد گذاشت.

از تصاویری که دیدیم لذت بردید؟

آیا پیش از این با این رقابت عکاسی نجومی آشنایی داشتید؟

به نظرتان کدام تصویر از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار است؟

منتظر دیدگاه شما عزیزان هستیم.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.