karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

18 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کرواسی (Croatia)، با نام رسمی جمهوری کرواسی، کشوری تازه استقلال یافته با قدمتی کهن است. کرواسی در سال 1991 با جدا شدن از یوگسلاوی، به عنوان کشوری مستقل شناخته شد اما سابقه سکونت انسان ها در این سرزمین به قبل از تاریخ برمی گردد. امروزه جمعیتی بیش از 4 میلیون نفر کرواسی را وطن خود می خوانند و در سکونتگاه های روستایی، مناطق گردشگری ساحلی و شهرهای مدرنِ این کشور زندگی می کنند. در کرواسی، خرابه های به جا مانده از امپراتوری روم، استحکامات دفاعی قرون وسطی و معماری مدرن قرن 21 به زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند.

از نظر جغرافیایی، کرواسی در مرکز و جنوب شرق اروپا جا دارد و وسعت آن به 56,594 کیلومتر مربع می رسد. دریایی که کرواسی در پهلوی آن آرمیده، دریای آدریاتیک (Adriatic Sea) واقع در شمال مدیترانه است. بیشتر مناطق این سرزمین اقلیم مطبوع مدیترانه ای و قاره ای دارند. بیش از هزار جزیره در سواحل دریای آدریاتیک متعلق به کرواسی ست که جلوه های چشمنوازی دارند و از بین آن ها 48 جزیره، سکونتگاه های دایمی هستند. کوهستان های کرواسی نیز با غارهای شگفت انگیز و ساختار کارستی (Karst) ویژه خود در آب های این دریا قرار دارند. این ساختار کارستی، پدیده ای ست که طی سالیان در پوسته زمین به وجود آمده و خوردگی و حل شدن توده سنگ های آن به تدریج سیستم آب زیرزمینی را شکل داده است.

تصاویری که در اینجا با هم می بینیم، زیباییِ منظره های چشم نواز، شهرها، پارک ها و سواحل این کشور را پیش روی مان قرار می دهند. با کارناوال همراه باشید تا با هم به کشوری سر بزنیم که وسعت و جمعیت کم اما زیبایی بی پایان دارد.

1- این عکس هوایی، شهر تاریخی دوبروونیک (Dubrovnik) را نشان می دهد. دوبروونیک در سال 1979 در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و از مهم ترین جاذبه های توریستی دریای آدریاتیک به شمار می رود. دور تا دور بخش قدیمی این شهر را دیوارهای دفاعی فرا گرفته اند که تاریخ ساخت بیشتر آن ها به قرن 14 و 15 میلادی برمی گردد. جالب است بدانید که بسیاری از صحنه های کینگز لندینگ (King's Landing) در سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) در این مکان فیلم برداری شده است.

شهر دوبروونیک کرواسی

Shutterstock | Biggunsband

2- سرچشمه رودی به نام ستینا (Cetina River) در دامنه کوه دینارا (Dinara Mountains) را می بینید که در مرز میان کرواسی و هرزگوین قرار دارد. آب صاف و شفاف این چشمه که چشمِ آبی (Modro oko) نام دارد، از حفره زیرزمینی به عمق 100 متر می جوشد و به دریای آدریاتیک می ریزد.

چشمه چشمِ آبی کرواسی

Stepo_1107 | Shutterstock

3- چشم انداز هوایی شهر اُمیش (Omiš) و ژرف دره رود ستینا (Cetina River Gorge) در یک عصر دل انگیز را می بینید. ژرف دره به دره‌ای کشیده و عمیق و باریک گفته می شود که دیواره های پرشیب دارد و معمولا رودی در کف آن در جریان است.

شهر اُمیش و رود ستینا کرواسی

Ansharphoto | Shutterstock

4- خرابه های به جا مانده از دژ گلاواش دیناریچ (Glavaš-Dinarić) در منطقه دالماسی (Dalmacija)، ساحل شرقی دریای آدریاتیک

این بنا در قرن 15 ساخته شد تا مکانی باشد برای زیر نظر داشتن عبور مهاجمان از کوه؛ زیرا این منطقه در معرض خطر حمله ترکان قرار داشت.

دژ گلاواش دی انریچ کرواسی

Stepo_1107 | Shutterstock

5- تصویر هوایی از جزیره ای قلب مانند به نام گالشنیاک (Galesnjak Island) در دریای آدریاتیک را می بینید که به جزیره عشق شهرت دارد.

جزیره گالسنیاک کرواسی

Biggunsband | Shutterstock

6- قایقی شناور بر روی رود ماکارسکا (Makarska Riviera)، در خلیج کوچکی نزدیک به منطقه برلا (Brela)، منطقه ساحلی دالماسی

رود ماکارسکا کرواسی

Kite_rin | Shutterstock

7- کلیسای جامع شهر زاگرب (Zagreb)، پایتخت و بزرگ ترین شهر کرواسی

کلیسای جامع زاگرب کرواسی

Tarik Kaan Muslu | Shutterstock

8- آبشارهای پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک (Plitvice National Park) در فصل پاییز

این جاذبه گردشگری قدیمی کرواسی، 16 دریاچه دارد که بین 3 کوهستان بزرگ محصورند. این دریاچه ها در فصل های مختلف رنگ های متفاوت آبی، سبز و خاکستری به خود می گیرند.

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک کرواسی

Tonnaja | Getty

9- تابش نور خورشید در هنگام طلوع بر تماشاخانه رومی در شهر پولا (Pulska Arena)

این بنا، تنها تماشاخانه رومی است که برج های هر چهار گوشه و ساختار معماری رومی آن کاملا محافظت شده است و نیز یکی از 6 تماشاخانه بزرگ باقی مانده در دنیا به شمار می رود.

تماشاخانه رومی در شهر پولا کرواسی

Istvan Csak | Shutterstock

10- منظره قلعه دوبُوَک (Dubovac Castle) با پس زمینه شهر کارلُواتس (Karlovac) که در مه غرق است.

قلعه دوبُوَک کرواسی

NikolaR | Shutterstock

11- یک کوچه و ساختمان هایش در شهر رووینی (Rovinj)

شهر رووینی کرواسی

Zlatkozalec | Shutterstock

12- خط ساحلی جزیره خوار (Hvar)

جزیره خوار کرواسی

Chandler Borries | Getty

13- ساختارهای نوک تیز کارستی در پارک ملی ولبیت شمالی (Northern Velebit National Park) در کوه های ولبیت، بزرگ ترین رشته کوه کرواسی

کوه های ساحلی ولبیت کرواسی

Stepo_1107 | Shutterstock

14- شهر موتُوون (Motovun) را می بینید که در منطقه ایستریا (Istria) بر روی تپه بنا شده است.

شهر موتُوون کرواسی

Xbrchx | Shutterstock

15- در یک روز آفتابی در شهر رووینی، گربه ای با آرامش روی تاقچه سنگی یک پنجره نشسته است.

شهر رووینی کرواسی

Volker Lang | Shutterstock

سخن آخر

تصاویری که دیدیم، زیبایی های کشوری مدیترانه ای و کوچک به نام کرواسی را به ما نشان دادند. در کنار تصاویری از بخشندگی طبیعت در این سرزمین، بناهای ساخت انسان ها را هم دیدیم که در اوج زیبایی و هماهنگی با طبیعت ساخته شده اند.

شما چقدر با کشور کرواسی آشنایی دارید؟

آیا پیش از این راجع به طبیعت این کشور اطلاعاتی داشتید؟

اطلاعات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فرهو

امو جینگتو

انتشار:19 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.