karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 بهمن 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

معدن ها، این منابع پنهان در دامان کوه، در خود فلز، سنگ و مواد معدنی خام گوناگونی جای داده اند و انسان نیز از دیرباز با به کار گرفتن نیروهای انسانی، با دشواری فراوان، این مواد خام را از دل آنها بیرون کشیده است. البته ساکنان حوالی معدن ها، تنها به استخراج از معدن بسنده نمی کنند؛ بلکه برخی از آن ها درون رودهای اطراف به دنبال تکه های کوچک سنگ های ارزشمند نیز می گردند.

سنگ قیمتی و سبز رنگ زمرد، یکی از سنگ های ارزشمندی است که عده بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. شهر موزو (Muzo) در بخش بویاکا (Boyaca) کشور کلمبیا، با داشتن چندین معدن مملو از با کیفیت ترین زمرد، عنوان پایتخت زمرد دنیا را یدک می کشد. این سنگ های سبز و درخشان علی رغم ثروتی که نصیب صاحبان خود می کنند، در دهه 1980 میلادی یکی از شدیدترین درگیری های داخلی کلمبیا را، با نام جنگ سبز (Green War)، رقم زدند. در خلال درگیری معدن داران، اشخاصی تحت عنوان بارکروها (Barequeros)، برای پایان دادن به فقر خود و خانواده‌شان، گشتن به دنبال تکه های زمرد در مسیل ها و رودهای اطراف معدن را به عنوان حرفه خود برگزیدند.

در حال حاضر سال های بسیاری از جنگ سبز معدن داران کلمبیا، بر سر زمرد می گذرد؛ اما هنوز هم گاهی این سنگ سبز و خیره کننده سبب قتل و درگیری می شود. برای به دست آوردن تصاویری از معدن های زمرد کلمبیا و کارگران آن ها به سراغ وبسایت الجزیره (Aljazeera) رفتیم و دقایقی چند محو تماشای عکس های هنرمندی به نام خاویر کورسو (Javier Corso) شدیم. اگر شما نیز برای دیدن رنگ و درخشش چشم نواز زمرد مشتاق هستید، با کارناوال راه معادن دره موزو را پیش بگیرید...

کارگران معدن زمرد در کلمبیا

1- سنگ زمرد در دستانی زحمتکش

یکی از کارگران معدن لا پیتا (La Pita) در شهر ماریپی (Maripi)، قطعه ای زمرد را میان دستان پینه بسته خویش نگاه داشته است. ارزش تجاری این سنگ به دلیل کوچک بودن اندازه آن پس از حکاکی و تراشکاری، پایین است.

سنگ زمرد کلمبیایی

2- چشمانی به رنگ زمرد

این مرد، خورخه گوتیره (Jorge Gutierrez) نام دارد و در معدن لا پیتا کار می کند. رنگ خاص چشمان او خبر از خاستگاه وی، شهرک سانتاندر (Santander) می دهند. البته تعداد کمی از اهالی موزو چنین چشمانی دارند.

چشمانی به رنگ زمرد

3- پسماندهای معدنی

مواد مازاد حفاری ها، در محیط اطراف معدن انباشته یا در رودخانه رها می شوند. البته این شیوه ها با قوانین نو پای محیط زیست کلمبیا، در تضاد هستند.

پسماندهای معدنی

4- کار در رودخانه

بارکرویی به نام خوزه الیاس، از سال ها پیش در حوالی معدن زمرد این منطقه کار می کند. وی که محل زندگی‌اش شهرک متادکافه (Matadecafe) در شهر موزو است، در آب های جاری نزدیک به معادن پی سنگ و اشیا قیمتی می گردد.

به دنبال زمرد در رودخانه

5- جستجو در رودخانه ها

چند بارکرو را می بینیم که مسن ترین آن ها به نام کارلوس سالامانکا (Carlos Salamanca)، پیشینه ای طولانی در این حرفه دارد.

چند بارکرو

6- به دنبال تکه های زمرد

یافتن خرده زمرد در میان خاک و سنگ های اطراف معدن، توان و دقتی بالا نیازمند است؛ زیرا پیدا کردن این ذره های کوچک و سبز در میان انبوه سنگ ریزه های تیره کار آسانی نیست.

یافتن خرده زمرد

7- سبز و درخشان اما کم ارزش

این قطعه های کوچک زمرد، ارزش زیادی ندارند. هر بارکرو پس از یافتن تکه های زمرد در مسیل، با پنهان کردن آن ها در دهان از بروز خشم و کینه همکاران خود جلوگیری می کند.

قطعه های کوچک زمرد

8- استراحت در حین کار

بانوی بارکرویی پس از پیمودن مسافت طولانی و گشتن به دنبال زمرد، کمی خستگی در می کند.

بانوی بارکرو

9- شغل زنان در بویاکا

تعداد زنان بارکرو اندک است؛ بیشتر آن ها در کافه ها و رستوران های بین راهی مشغول می شوند یا با شستن لباس کارمندان معدن، کسب درآمد می کنند.

شغل زنان در بویاکا

10- صیقل دادن زمرد

فردی مانتیا (Fredy Mantilla)، سنگ تراشی است که در خانه خود کارگاه کوچکی دست و پا کرده است. کارگران معدن و بارکروها، پس از پیدا کردن زمرد و حفظ آن از گزند دیگران، باید سنگ ها را به طور مستقیم به سنگ تراش ها بفروشند. برخی از آن ها نیز پس از رساندن سنگ ها به سنگ تراش مورد اعتمادشان و پرداخت مبلغی مشخص، زمردهایی تراش خورده و با ارزش تحویل می گیرند.

سنگ تراش کلمبیایی

11- خرید و فروش زمرد

هر روز در بازار موزو، سنگ زمرد میان تاجران، بارکروها، گردشگران و کارگران معدن خرید و فروش می شود. خیابان خیمنز (Jimenez) در شهر بوگوتا (Bogota) نیز پر از مغازه هایی است که در آن ها زمرد با کیفیت و با ارزش، تراش می خورد و به فروش می رسد.

خرید و فروش زمرد در کلمبیا

12- اسقف کلمبیا

موسینیور هکتور گوتیره (Monsignor Hector Gutierrez)، یکی از اسقف های کلمبیا، به عنوان واسطه صلح، میان معدن داران زمرد شناخته می شود. یکی از فروشندگان مشهور زمرد به نام ویکتور کارانزا (Víctor Carranza) که از دوستان نزدیک اسقف نیز هست، انگشتری از طلا و مزین به 6 قطعه زمرد به وی هدیه کرد.

اسقف کلمبیا

سخن آخر

با هم دیدیم سنگی که ما تنها رنگ سبز و درخشان آن را مشاهده می کنیم، با چه شرایط دشواری تبدیل به یک جواهر ارزشمند می شود.

شما در مورد شرایط و چگونگی کار در معدن چه اطلاعاتی دارید؟

آیا تا به حال از معدن های ایران دیدن کرده اید؟

در نزدیکی شهر محل سکونت‌تان، معدنی وجود دارد؟

دیدگاه های خود در مورد عکس های این مطلب را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.