karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

19 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

موسسه معتبر آب و مدیریت زیست محیطی (Chartered Institution of Water and Environmental Management) که به صورت مخفف CIWEM نامیده می شود، تنها موسسه ای ست که به حمایت از آب ها و بخش محیط زیست اختصاص دارد. این موسسه در سراسر دنیا هزاران حامی دارد که برای مدیریت بهتر منابع آب و مسایل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با این موضوع تلاش می کنند.

موسسه CIWEM هر ساله یک مسابقه عکاسی با موضوع تهدید محیط زیست برگزار می کند. این مسابقه هیچ گونه محدودیت سنی، ملیتی یا حرفه ای ندارد و هدف از برگزاری آن ایجاد آگاهی و انگیزه در جهانیان برای مراقبت بیشتر از محیط زیست است. در مسابقه سال 2018 یک عکاس ایرانی به نام سعید محمدزاده توانست با به تصویر کشیدن خشک شدن دریاچه ارومیه، مقام نخست را از آن خود کند. در میان برندگان مقام های بعدی هم نام یک عکاس ایرانی دیگر به نام یونس خانی صومعه سفلایی به چشم می خورد که صحنه ای از زندگی مردم سر پل ذهاب بعد از زلزله را در قاب تصویر جای داده است.

با کارناوال همراه باشید تا عکس های این مجموعه را به تماشا بنشینیم.

1- "پایان شناور بودن" اثر سعید محمدزاده از ایران، برنده جایزه عکاس محیط زیست 2018

این عکس فوق العاده قایقی را نشان می دهد که در دریاچه خشک شده ارومیه در خاک نشسته است. تغییرات آب و هوایی خشکسالی را تشدید می کند و این باعث بالا رفتن سرعت تبخیر در کشور می شود. این دریاچه به دلیل حفر چاه های غیر قانونی در نزدیکی آن، ساخت سدهای زیاد و برنامه های آبیاری صدمه دیده و شروع به خشک شدن و کوچک شدن کرده است. طوفان های گرد و غباری که نمک دریا به آن ها پیوسته است، چشم ها، پوست و ریه های ساکنان مناطق اطراف را می سوزانند و به آن ها آسیب وارد می کنند. خشک شدن دریاچه، به زیستگاه گیاهی و جانوری منطقه نیز صدمه وارد می کند. با شوری بیش از حد یعنی 340 گرم در هر لیتر، این دریاچه 8 برابر شورتر از آب های اقیانوسی است.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی دریاچه ارومیه

خشکسالی در ایران دریاچه ارومیه

Saeed Mohammadzadeh

2- "خشک شدن" اثر چین مون بیش واس (Chinmon Biswas) از هند، برنده جایزه عکاسی تغییرات اقلیمی 

یک کودک را می بینید که در زمینی که از خشکسالی آسیب دیده نشسته است. این زمین ترک خورده به  فلس ماهی شباهت دارد. طلسم خشکسالی طولانی مدت باعث باز ماندن فضای زیر زمین می شود، حتا بعد از اینکه سطح زمین را بپوشانیم و یکدست کنیم.

خشکسالی در هند

Chinmoy Biswas

3- "و زندگی بر می خیزد" اثر یونس خانی صومعه سفلایی از ایران، برنده جایزه محیط زیست انسان‌ساخت 

یک زن و دختر کوچکش در کنار وسایل آسیب دیده شان ایستاده اند؛ وسایلی که آن ها را از میان خرابه های خانه خود در سرپل ذهاب پیدا کرده اند. خانه های مسکن مهر بعد از زلزله ای ویرانگر فروریختند. این زلزله در 2017 رخ داد و جان بیش از 600 نفر را گرفت.

سر پل ذهاب

Younes Khani Someeh Soflaei

4- "لوئی ها" اثر اومو کاندیلجیوگلو (Ümmü Kandilcioğlu) از ترکیه، برنده جایزه بخش پایداری در عمل و عادت

این تصویر، مردی را نشان می دهد که با استفاده از نی، دسته های حصیری می سازد.

لوئی سرده‌ای شامل حدود ۳۰ گونه از گیاهان است که در زیستگاه های مرطوب جهان و به ویژه در اطراف تالاب ها می رویند.

دسته های حصیری نی ترکیه

Ümmü Kandilcioğlu

5- "شادی در یک روز بارانی" اثر فردین اویان (Fardin Oyan) از بنگلادش، برنده عکاس محیط زیست سال در بخش جوانان

بسیاری از کودکان بنگلادشی دوست دارند که در باران خیس شوند و بازی کنند. این کشور مسطح است و بخشی از آن در  جلگه دلتایی براهماپوترا_گنگ قرار دارد که منجر به وقوع سیل هایی به خصوص در فصل مانسون (Monsoon season) می شود.

 دلتای براهماپوترا_گنگ، بزرگترین دلتای جهان است و قسمت هایی از بنگلادش، بنگال غربی و هند را در بر می گیرد. این جلگه بسیار حاصلخیز است و به همین علت به جلگه سبز شهرت دارد.

 فصل مانسون یا بادهای موسمی، به فصلی می گویند که در آن، بادها در جهت های مخالفی می وزند. بادهای موسمی در زمستان سرد هستند و از خشکی به سمت دریا می روند و بالعکس در فصل تابستان، مرطوب هستند و از دریا به سمت خشکی می وزند.

باران در بنگلادش

Fardin Oyan

6- "زندگی شناور در رودخانه ای زیر آلودگی ها" اثر تاپان کارمکر (Tapan Karmaker)، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

مرد هندوانه فروش در قایقش استراحت می کند. قایق او روی آبِ بسیار آلوده رودخانه بوریگونگا (Burigongga) در داکا (Dhaka)، پایتخت بنگلادش، شناور است.

رودخانه بوریگونگا در داکا پایتخت بنگلادش

Tapan Karmaker

7- "بولمینگو (Boulmigou): بهشت قلب های فراموش شده" اثر آنتونیو آراگُن رنانسیو (Antonio Aragón Renuncio)، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

بچه ها با تایرهای کهنه ای که به زودی سوزانده خواهند شد بازی می کنند. سوزاندن تایرها در معدن بولمینگو در واگادوگو (Ouagadougou)، پایتخت بورکینافاسو، سنگ های زیر آن ها را گرم و شکننده تر می کند. نتایج این کار وحشتناک هستند: آتش سوزی ها، بیماری های تنفسی، آلودگی آب های زیرزمینی و حتا مرگ.

واگادوگو پایتخت بورکینافاسو

Antonio Aragon Renuncio

8-  "در جنگل من نه!" اثر کلوین کی (Calvin Ke)، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

یک میمون ماکاک دم‌خوکی جنوبی (Southern pig-tailed macaqu) بطری پلاستیکی را در چنگش گرفته است. زیستگاه زندگی او در مالزی، اگر آلوده نشود طبیعی و دست‌نخورده است.

ماکاک دم‌خوکی جنوبی در مالزی

Calvin Ke

9- "زندگی شهری در سنگاپور" اثر تای وانا "Thigh Wanna"، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

80 درصد جمعیت سنگاپور در ساختمان های چند طبقه زندگی می کنند. اینجا آلودگی هوا به عنوان یک مشکل مهم مطرح است و بسیاری قسمت های این منطقه کمبود مراکز درمانی دارند.

زندگی شهری در سنگاپور

Thigh Wanna

10- "لاکپشت را نجات بده" اثر جینگ لی (Jing Li)،  عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

یک مرد تلاش می کند لاکپشتی را که در زباله گیر کرده است نجات بدهد.

آلودگی آب دریاها

Jing Li

سخن آخر

مجموعه ای از برترین عکس های محیط زیست سال 2018 را تماشا کردیم و تعدادی از مواردی را که برای طبیعت مخاطره آمیز هستند دیدیم.

به ما بگویید که شما برای حفاظت از محیط زیست چه ایده هایی دارید و چه کارهایی انجام می دهید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.