karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

طبیعت گردی یکی از محبوب ترین تفریحات در سراسر دنیاست. کمتر کسی پیدا می شود که از قدم زدن در میان جنگل و باغ گل لذت نبرد یا با تماشای امواج دریا که به ساحل می کوبند غرق هیجان نشود. ما همیشه سعی کرده ایم تا زیبایی های این کره خاکی را بیشتر برای شما عزیزان معرفی کنیم. این بار هم به سوی اتیوپی خواهیم رفت، کشوری در شاخ آفریقا که کمتر کسی با طبیعت فوق العاده اش آشنایی دارد.

یکی از منحصر به فردترین مکان های قاره آفریقا برای طبیعت گردی بیابان داناکیل (Danakil) است که در شمال شرقی اتیوپی و در منطقه عفر (Afar Region) قرار دارد. این بیابان حدود 120 متر پایین تر از سطح دریاست و به شکل یک فرورفتگی در سطح زمین به نظر می رسد. این بیابان یکی از گرمترین مناطق زمین به شمار می آید و به عنوان زمین های هیدروترمال اتیوپی نیز از آن یاد می کنند. دمای هوای اینجا به طور معمول 34.5 درجه سانتی‌گراد است اما آن را تا 50 درجه سانتی‌گراد نیز اندازه گیری کرده اند! اگرچه، این مقدار گرما چندان هم برای یک بیابان غریب به نظر نمی آید و نکته ای که داناکیل را از دیگر همنوعانش متمایز می کند مواردی همچون چشمه های گوگرد متعدد، آتشفشان ها، آب‌فشان ها، دریاچه های اسیدی، نمک‌زارهای پهناور و ... است. همه این ها باعث شده تا بیابان داناکیل به یک جهنم واقعی اما تماشایی بدل شود.

شاید برای تان عجیب باشد که با وجود تمام این موارد و گرمای طاقت فرسای این نقطه از کره خاکی، باز هم افراد بسیاری داناکیل را به عنوان مقصدی برای گشت و گذار بر می گزینند. قطعا کنجکاوی یکی از مهمترین دلایل سفر به داناکیل به شمار می رود. اما دلیل دیگری نیز برای مسافرت به این منطقه وجود دارد؛ آن هم منظره چشم نواز و حیرت انگیزی ست که پدیده های طبیعی در اینجا به وجود آورده اند، داناکیل دنیایی از رنگ های دلفریب است که در ادامه، با تماشای تصاویر، این رنگ ها و مناظر حیرت انگیز را از نظر می گذرانیم.

با کمی خوش شانسی در طی سفرمان، با مردم بومی اتیوپی نیز برخورد می کنیم که در نمک‌زارهای داناکیل مشغول استخراج نمک هستند. در واقع شغل اصلی اغلب مردان محلی این ناحیه کندن نمک و حمل آن ها با شتر و در نهایت فروش نمک هاست. فروش نمک داناکیل قرن هاست که شغل اصلی بومیان این دیار محسوب می شود. البته در چند سال اخیر به دلیل افزایش شمار گردشگرانی که به سوی داناکیل می روند، برخی از بومی ها به عنوان راهنما نیز فعالیت می کنند. حال که بیشتر با این خطه آشنا شدیم به کمک تصاویری که در وبسایت آتلانتیک منتشر شده اند به سوی بیابان داناکیل راهی می شویم.

کارناوال را در این سفر همراهی کنید.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی دشت ها و بیابان های ایران و جهان

بیابان داناکیل

1- داغِ رنگارنگ

یکی از ویژگی های اصلی بیابان دناکیل، داشتن چشمه های آب گرم و گوگردی است. این تصویر زیبا را در 26 فوریه سال 2016 گرفته اند تا شما تماشاگر جذابیت این چشمه ها باشید.

بیابان داناکیل اتیوپی

Eric Lafforgue

2- کاروان شتر

کاروان شتری را می بینید که بارشان نمک است و از روی نمک زاری در حوالی شهر دالول (Dallol) گذر می کنند. این نمک ها همه به صورت دستی استخراج می شوند.

نمکزاری حوالی شهر دال‌لول اتیوپی

Carl Court

3- فعالترین آتشفشان اتیوپی

تصویر پیش رو به کمک نوردهی بلندمدت ثبت شده و نمایشگر دهانه آتشفشانی ارتا آله (Erta Ale) در منطقه عفر است. خوبست بدانید که از ارتا آله، به عنوان فعالترین آتشفشان اتیوپی یاد می کنند.

آتفشان ارتا آله بیابان داناکیل اتیوپی

Mike Korostelev

4- چشمه آب گرم 

همان طور که پیش تر گفتیم، در بیابان داناکیل چشمه های آب گرم بسیاری به چشم می خورد و عکاس خوش ذوق یکی از این چشمه های رنگارنگ و زیبا را در قاب تصویرش جای داده است.

چشمه آب گرم بیابان داناکیل اتیوپی

Wuthrich Didier

5- سخت کوشی

یک معدنچی را می بینید که زیر تابش گرم نور خورشید به صورت دستی نمک استخراج می کند.

بیابان داناکیل اتیوپی

Carl Court

6- کوه های نمک آتشفشان دالول

کوه های نمک بیابان دناکیل اتیوپی

Fredy Thuerig

7- دریاچه نمک و رنگ منحصر به فردش

این تصویر تماشایی از دریاچه نمک کروم (Karum) گرفته شده است. مناطق کم عمق این دریاچه، از آب سیل پر شده اند؛ سیلی که خود ناشی از توفان در مناطق مرتفع تر است. همان طور که حتما می دانید دریاچه های نمک، تفاوت رنگی جالبی با دیگر دریاچه ها دارند و به دلیل فعل و انفعالاتی که در آن ها رخ می دهد، به رنگ های خاصی همچون سرخ و صورتی مزین می شوند.

دریاچه نمک کروم بیابان دناکیل اتیوپی

Rweisswald

8- چشم اندازی زیبا

این تصویر زیبا، چشم انداز یکی از چشمه های آب گرم داناکیل را به نمایش می گذرد.

بیابان دناکیل اتیوپی

Eric Lafforgue

9- رسوب های آب‌فشان 

املاح و مواد معدنی، در اطراف یک آب‌فشان (1) کوچک رسوب کرده اند و این کوه مخروطی شکل را پدید آورده اند.

پاورقی


1- آب‌فشان (Geyser)، چشمه آب گرمی ست که در زمانی مشخص، آب داغ را با سرعت زیادی به بیرون پرتاب می‌کند.

رسوب آبفشان بیابان دناکیل اتیوپی

Tanguy de Saint-Cyr

10- کوچک است اما همچنان می جوشد

در این نمای نزدیک، قطرات آب به چشم می خورند که از دهانه آب‌فشان کوچکی در یکی از چشمه های آب گرم بیابان داناکیل به بیرون پرتاب می شوند.

دهانه آب‌فشان بیابان دناکیل اتیوپی

Tanguy de Saint-Cyr

11- چشمه های گوگرد

مناطق اطراف آتشفشان دالول و چشمه های گوگردی این ناحیه را در تصویر مشاهده می کنید.

چشمه های گوگرد بیابان دناکیل اتیوپی

Einat Klein

12- بی‌رحم‌ترین نقطه زمین

در تصویر دریاچه گوگردی را مشاهده می کنید که مانند دیگر نقاط بیابان داناکیل بسیار گرم و غيرقابل سكونت است. به این قسمت صفت بی رحم‌ترین نقطه کره زمین را داده اند. 

بیابان داناکیل اتیوپی

Carl Court

13- آتشفشان ارتا آله

آرتا آله، یک آتشفشان سپری (1) همیشه فعال در منطقه عفر و در شمال شرقی اتیوپی است.

پاورقی


1- از روی هم انباشته شدن مواد مذاب آتشفشانی، یه کوه کم ارتفاع با سَری به شکل سپر شکل می گیرد که به آن آتشفشان سپری می گویند؛ قطر این سپر ممکن است ده ها کیلومتر باشد.

آتشفشان ارتا اله منطقه عفر اتیوپی

Harri Jarvelainen

14- دریاچه سوزان

گردشگری را می بینید که در کنار دریاچه ای از مواد مذاب جوشان، در دهانه آتشفشان ارتا آله ایستاده است.

مواد مذاب آتشفشانی بیابان داناکیل اتیوپی

Anastasia Koro

15- آتش زیر خاکستر

توده ای از گدازه های طنابی شکل، در نزدیکی دهانه آتشفشان ارتا آله به چشم می خورد.

بیابان داناکیل اتیوپی

CC BY-SA Ji-Elle

سخن آخر

باهم به تماشای تصاویری حیرت انگیز از بیابان داناکیل نشستیم، گوشه ای از کشور اتیوپی که با پدیده هایی همچون چشمه های آب گرم، آتشفشان، آب‌فشان ها، نمک زارهای بی شمار و ... شناخته می شود و همه این ها، جلوه ای متفاوت به این خطه از کره خاکی بخشیده اند.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

آیا شما هم دوست دارید داناکیل را از نزدیک ببینید؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار عالی

انتشار:10 خرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.