karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بشر از آغاز خلقتش، رویا و آرزوهای فراوانی در سر داشته است؛ اما شاید بتوان پرواز کردن و اوج گرفتن مانند پرندگان، در آسمان آبی و بی کران را یکی از مهمترین آن ها دانست. بسیاری معتقدند این رویا نخستین بار با دستان پر تلاش برادران رایت به حقیقت پیوست؛ عده ای دیگر نیز تاریخچه این ماشین پرنده را به سال هایی بسیار دور نسبت می دهند. هر کدام از این دو فرضیه که صحیح باشد، فرقی نمی کند؛ به هر حال ما سال هاست با استفاده از هواپیماهای بزرگ و کوچک، که هر یک کاربردی مجزا دارند، می توانیم به راحتی طعم پرواز را بچشیم.

یکی از اولین هواپیماهای جهان با کاربرد مسافربری، بوئینگ های 314 کلیپر (Boeing 314 Clipper) بودند. کلیپرها با یک ساختار ترکیبی از قایق و هواپیما، لقب قایق پرنده به خود گرفتند. اولین کشوری که به طور رسمی اقدام به استفاده از کلیپر کرد، خطوط هوایی سراسری کشور آمریکا بود و نام یانکی را بر یکی از هواپیماهای کلیپر خود گذاشت. این قایق های پرنده بر فراز اقیانوس ها و دریاها حرکت می کردند و سپس در ساحل فرود می آمدند. بر خلاف هواپیماهای امروزی که به طور معمول تنها یک صندلی به هر مسافر اختصاص داده می شوند، این محصولات بوئینگ و هواپیماهای مشابه‌شان سالن هایی مجزا برای نشستن، میل کردن غذا و خواب داشتند. خدمه این وسایل در ظروف عالی چینی از مسافران پذیرایی می کردند و در برخی از آن ها فرش های گران قیمت ایرانی به چشم می خوردند.

آیا کنجکاوی شما نیز مانند تیم کارناوال برانگیخته شد و خواستار دیدن تصاویری از این قایق های پرنده هستید؟ پس با ما همراه شوید تا کنار هم سری بزنیم به تصاویری از درون و بیرون این هواپیماها. می خواهیم کنار هم سفری داشته باشیم به روزهای دور؛ زمانی که هواپیماها چیزی بیش از یک صندلی برای ارایه کردن به مسافران خود داشتند...

بوئینگ 314 کلیپر یا کلیپر یانکی

Corbis

1- خوشامدگویی به کلیپر هاوایی | اکتبر 1936

ماموران نیروی دریایی فیلیپین، به استقبال یک دستگاه بوئینگ 314 کلیپر، یا همان کلیپر هاوایی (Hawaii Clipper) که از سان فرانسیسکو رسیده است.

بوئینگ 314 کلیپر

Gamma Keystone

2- مسافران درون بوئینگ 314 کلیپر

با دیدن این عکس، به تفاوتی بسیار، میان هواپیماهای امروزی و اولین هواپیماهای لوکس تاریخ پی می بریم.

داخل بوئینگ 314 کلیپر

3- سرو غذا در هواپیما!

مسافران پولدار می توانستند هنگام سرو غذا، داخل رستوران بنشینند و وعده‌شان را درون ظروف چینی با کیفیت نوش جان کنند.

سرو غذا در هواپیما

Corbis

4- هواپیما یا کافه؟

تصویر درون کلیپر یانکی (Clipper Yankee) را می بینید که یک بوئینگ 314 کلیپرِ متعلق به نیروی دریایی آمریکا بود. فضای این کلیپر به کافه های قدیمی بی شباهت نیست. با استناد به شنیده ها وینستون چرچیل (Winston Churchill) نخست وزیر پیشین بریتانیا و فرانکلین دلانو روزولت (Franklin D. Roosevelt) رییس جمهور سابق آمریکا، از این هواپیما استفاده کرده بودند.

درون کلیپر یانکی

5- بازی در هواپیما

دختر و پسری در سالن یک فروند هواپیمای مارتین ام-130 (Martin M-130) مشغول بازی هستند. این هواپیما ساخته شرکت گلن ال.مارتین (Glenn L. Martin) بود و برای نخستین بار توسط خط هوایی سراسری آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

هواپیمای مارتین ام-130

6- صبحانه در قایق پرنده

یکی از کارکنان هواپیما، به مسافری در تخت سرویس صبحانه ارایه می کند.

صبحانه در قایق پرنده

7- تخت های دو طبقه در هواپیماهای قایقی

تخت های دو طبقه هواپیماهای قایقی

8- مسافران شطرنج باز | اکتبر 1936

دو مسافر داخل یک بوئینگ کلیپر، متعلق به خطوط هوایی سراسری آمریکا به بازی شطرنج مشغولند. این هواپیماها بین سان فرانسیسکو، هنگ کنگ، هاوایی و مانیل (Manila) برفراز اقیانوس آرام پرواز می کردند. مانیل، پایتخت کشور فیلیپین است.

شطرنج در هواپیما

9- مسافران در سالن اصلی بوئینگ کلیپر خطوط هوایی آمریکا

در آن روزها بلیت یک طرفه سان فرانسیسکو به هنگ کنگ حدود 760 دلار قیمت داشت؛ چیزی نزدیک به 13000 دلار (54 میلیون تومان) کنونی.

10- مهماندار جوان در حال آماده کردن غذا

تصویر متعلق به آشپزخانه یکی از بوئینگ های یانکی خطوط هوایی آمریکاست. با وقوع جنگ جهانی دوم، تولید این قایق های پرنده کاهش یافت.

مهماندار خطوط هوایی آمریکا

11- قوی ترین قایق پرنده در سال 1929

دورنیر دو ایکس (Dornier Do X) بزرگترین و قوی ترین هواپیمای قایقی زمان خود بود. این تصویر در خلال یک پرواز آزمایشی، در نزدیکی برلین ثبت شده است.

هواپیما دورنیر دو ایکس

12- جلوه فرش ایرانی

کابین دورنیر دو ایکس (Dornier Do X) به معنای واقعی کلمه لوکس و شیک بود. سالن های بزرگ غذاخوری این هواپیما با فرش های ارزنده ایرانی آراسته شده بودند.

فرش ایرانی در هواپیما آلمانی

سخن آخر

عکس هایی متفاوت از نخستین هواپیماهای مسافربری جهان را کنار هم تماشا کردیم.

شما چه نظری در مورد این قایق های پرنده داشتید؟

امکانات مفصل آن روزها را بیشتر پسندیدید یا هواپیماهای مسافربری کنونی را؟

اگر اطلاعاتی در مورد این هواپیماهای قدیمی و لوکس دارید، ما را نیز از دانسته های خود با خبر کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.