karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

25 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در 28 آگوست 2018 برابر با 3 شهریور 1397، مرکز ملی توفند آمریکا (National Hurricane Center) شروع به بررسی حرکت یک موج گرمسیری کرد که از آفریقای جنوبی به راه افتاده بود و به سمت سواحل جنوبی ایالت کارولینای شمالی در آمریکا جلو می رفت. این سامانه که تدریج احساس خطر بیشتری ایجاد می کرد، توفند فلورانس (Hurricane Florence) نامیده شد.

توفند یا تندباد دریایی سامانه ای از ناملایمات جوی و آب و هوایی ست که بادهای سهمگین، باران های سیل آسا و سیلاب ها را به همراه دارد. نام دیگر این پدیده گردباد گرمسیری ست. واژه "گردباد" اشاره به چرخش دایره مانند باد در ساختار توفند دارد؛ دایره ای که می تواند بین 100 تا 2000 کیلومتر شعاع داشته باشد. لغت "گرمسیری" به منطقه جغرافیایی این سامانه های جوی اشاره می کند چرا که بیشترِ آن ها از دریاهای مناطق گرمسیری می آیند. عوامل زیادی در به وجود آمدن توفندها دخالت دارند اما در سال های اخیر با گرمایش زمین و گرم شدن آب دریاها، این پدیده ها هم قدرت بیشتری پیدا کرده اند چرا که آب بیشتری را در خود ذخیره می کنند.

با توجه به الگوی توفند فلورانس پیش بینی می شود که این توفند در طول ساحل توفانی جانانه برپا کند، چند روز در این منطقه بچرخد و در بعضی قسمت ها میزان بارندگی را به 1 متر برساند. در نتیجه، فرمانداران ایالت های کارولینای شمالی (North Carolina)، کارولینای جنوبی (South Carolina)، مریلند (Maryland) و ویرجینیا (Virginia) در جنوب شرق آمریکا شرایط را اضطراری اعلام کرده و به بیشتر از 1 میلیون و 700 هزار نفر از ساکنان مناطق ساحلی دستور ترک محل زندگی شان را داده اند. مردم مشغول مقاوم کردن خانه ها و جمع کردن وسایل مورد نیاز و با ارزش خود و همچنین به دنبال پیدا کردن راهی برای خارج شدن از شهر و نجات جان شان هستند. چند مسیر شمالی اصلی یک طرفه شده است تا مردم با سرعت بیشتری مناطق شرق و جنوب شرقی را ترک کنند.

کارشناسان می گویند که توفند فلورانس قدرت بسیار بالایی دارد و می تواند رکورد دارِ تخریب در سال های اخیر باشد. تا روز 15 سپتامبر (24 شهریور) تعداد کشته شدگان این بلای طبیعی به 7 نفر رسیده، برق بسیاری از مناطق قطع شده است و بعضی از پمپ بنزین ها با مشکل کمبود سوخت مواجه شده اند. اگرچه سرعت این سامانه کاهش پیدا کرده است، اما همچنان بسیار خطرناک خوانده می شود، چرا که حرکت آرام آن سیلاب های مخرب تری را به وجود می آورد.

همراه با کارناوال تصاویری از آماده شدن مردم برای گریز از این توفند را خواهید دید.

1- تصویر چشمِ توفند فلورانس (eye of Hurricane Florence) از ایستگاه بین المللی فضایی، 12 سپتامبر 2018

چشمِ توفند (Eye of Hurricane) به ناحیه ای دایره شکل و به نسبت آرام در مرکز توفند گفته می شود که می تواند از 30 تا 65 کیلومتر قطر داشته باشد. چشم توفند توسط چشم‌دیواره (Eyewall) احاطه می شود؛ حلقه ای از تندر که شدیدترین شرایط آب و هوایی و تندترین وزش های باد را دارد.

توفند فلورانس

Alexander Gerst | ESA | NASA

2- زنی که مدیر بخش حمل و نقل یک انجمن حمایت از حیوانات به نام هیومِین رسکیو اِلاینس (Humane Rescue Alliance) است، یک سگ را در آغوش دارد. این سگ به همراه 26 سگ و گربه دیگر از مراکز مراقبت و کنترل حیوانات در شهر نورفکِ (Norfolk) ایالت ویرجینیا به انجمن هیومِین رسکیو اِلاینس در واشنگتن فرستاده شده است، 11 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Carolyn Kaster | AP

3- ساکنان شهر والاس (Wallace) در کارولینای شمالی (North Carolina)، مناطق ساحلی را ترک می کنند، 11 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Andrew Caballero-Reynolds | AFP | Getty

4- قفسه های نان یک فروشگاه در شهر مرتل بیچ (Myrtle Beach)، در کارولینای جنوبی، خالی شده است. پیش از رسیدن توفند فلورانس، مردم محصولات غذایی را می خرند و ذخیره می کنند، سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Joe Raedle | Getty

5- بلوار اوشِن (Ocean Boulevard) در مرتل بیچ، پس از اعلام تخلیه اجباری مناطق ساحلی، خالی از توریست شده است، سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Randall Hill | Reuters

6- یک ملوان در شهر نورفک پیش از رسیدن توفند عملیات پهلوگیری در شرایط آب و هوایی سخت را انجام می دهد، 11 سپتامبر 2018.

بعضی از کشتی ها حرکت داده نمی شوند و از آن جا که باید مراقب آن ها بود، اقدامات احتیاطی بیشتری به عمل می آید تا از خسارت های احتمالی جلوگیری شود.

توفند فلورانس

Mass Communication Specialist 2nd Class Justin Wolpert | U.S. Navy | Getty

7- یک جت جنگنده متعلق به نیروی دریایی آمریکا، از ایستگاه هوایی نیروی دریایی اوشِنا (Naval Air Station Oceana) در شهر ساحلی ویرجینیا بیچ (Virginia Beach) برای حرکت پیش از توفند فلورانس از زمین برخاسته است، 11 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Mass Communication Specialist 2nd Class Kiana A. Raines | U.S. Navy | Reuters

8- در محل تاسیسات نظامی در شهرک پاریس آیلندِ (Parris Island) کارولینای جنوبی (South Carolina) سربازان نیروی دریایی آماده می شوند تا به دستور فرمانده کل، این محل را ترک کنند. همه این سربازان که تازه خدمت خود را شروع کرده اند به پایگاهی در گرجستان برده می شوند.

توفند فلورانس

Sgt. Dana Beesley | U.S. Marine Corps via AP

9- مردی برای محافظت از یک خانه قدیمی در اسوانسبورو (Swansboro) در کارولینای شمالی، روی در و پنجره های آن تخته های چوب نصب می کند، 12 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Logan Cyrus | AFP | Getty

10- کارگران در شهر وانچسِ (Wanchese) ایالت کارولینای شمالی قایق ها را از آب بیرون می آورند زیرا توفند فلورانس به ساحل های ایالت کالیفرنیای شمالی و جنوبی نزدیک می شود، 12 سپتامبر 2018. 

توفند فلورانس

Gerry Broome | AP

11- موانع و جعبه هایی که ورودی فروشگاه زنجیره ای وال‌مارت (Walmart) را در شهر کیل دویل هیلِ (Kill Devil Hills) ایلات کارولینای شمالی بسته اند، 11 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Alex Edelman | AFP | Getty

12- خبرنگاران پیش از سر رسیدن توفانی که در انتظار آن هستند، در شهر وریگتسویل بیچِ (Wrightsville Beach) ایالت کارولینای شمالی گزارش تهیه می کنند، 12 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Mark Wilson | Getty

13- توفند فلورانس در حالی که روی اقیانوس آتلانتیک به سمت غرب می رود،  قدرت بیشتری پیدا می کند. تصویر از ایستگاه بین المللی فضایی ثبت شده است، 10 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

NASA via Getty

14- یک پرچم با هشدار "شنا ممنوع" در ساحل نگ هدِ (Nags Head) کارولینای شمالی با باد تکان می خورد. کلبه چوبی که با موج های ناشی از جزر و مد احاطه شده، به دلیل فرسایش طولانی مدت ساحل رها شده است، 12 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Gerry Broome | AP

15- در شهر مورهاد سیتیِ (Morehead City) ایالت کارولینای شمالی، خانمی 65 ساله پیش از آن که پدر 90 ساله اش از یک مرکز اقامتی بهداشتی و درمانی بیرون برده شود، با او خداحافظی می کند، 12 سپتامبر 2018.

این مرد کهنه سربازی نجات یافته از جنگ جهانی دوم است. او که از یک سانحه هوایی و یک آتش سوزی در آزمایشگاه محل کارش جان سالم به در برده، دوست دارد اینجا بماند و ببیند که چه اتفاقی خواهد افتاد.

توفند فلورانس

David Goldman | AP

16- ملوانان طناب هایی که باعث پهلو گرفتن کشتی بیمارستانی متعلق به فرماندهی نیروی دریایی نظامی است را باز می کنند و کشتی در حال ترک ایستگاه نیروی دریایی نورفولک است، 11 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Jennifer Hunt | U.S. Navy via AP

17- گربه کوچکی از درون یک محفظه متعلق به انجمن هیومین رسکیو ایلینس به بیرون نگاه می کند. این گربه یکی از 26 سگ و گربه ای ست که پیش از توفند فلورانس از موسسه حمایت از حیوانات نورفک به واشنگتن آورده شده اند، 11 سپتامبر 2018.

توفند فلورانس

Carolyn Kaster | AP

18- یکی از آن 26 سگ و گربه خوش شانس این سگ کوچک 6 ماهه است که از داخل جعبه ای سوار بر یک ون مشغول واق واق کردن است، 11 سپتامبر 20148.

توفند فلورانس

Carolyn Kaster / AP

سخن آخر

تصاویری که دیدیم مربوط به اقدامات اضطراری برای کاهش صدمات ناشی از یک توفند سهمگین بود.

از نظر شما بهترین واکنش در چنین مواقعی چیست؟

فکر می کنید در چنین شرایطی شما چه خواهید کرد و از میان داشته های خود کدام ها را نجات خواهید داد؟!

به این سوال ها فکر کنید و نظر خود را به ما بگویید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.