karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اواخر ماه جولای 1914 بود که بنای آتش جنگ جهانی اول نهاده شد. جنگی همه گیر که در یک طرف آن دو متحد قدرتمند یعنی آلمان و امپراتوری اتریش- مجارستان بود و طرف دیگر کشور هایی مثل روسیه، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. جرقه این جنگ با ترور ولیعهد امپراتوری اتریش- مجارستان یعنی آرشیدوک فرانتس فردیناند (Archduke Franz Ferdinand) توسط یک جوان ملی گرای صرب به نام گاوریلو پرنسیپ در شهر سارایوو بوسنی زده شد که به موجب آن در سال های بعد حمام خون در اروپا به راه افتاد.

پیرو این اقدام تروریستی امپراتوری اتریش به صربستان هشدار جنگ داد و از طرف دیگر روسیه کبیر با شنیدن این خبر سربازان خود را به نفع صربستان که به نحوی متحدش بود آماده جنگ کرد. از سوی دیگر متحدان اتریش مثل آلمان نگران شدند و برای پیشگیری از این اقدام به خاک فرانسه حمله کردند. این حمله از طریق خاک بلژیک به فرانسه صورت گرفت که بیشتر موجب تسریع عملیات حمله آلمان به فرانسه بود. از طرف دیگر بریتانیای کبیر که متحد بلژیک بود به آلمان اعلان جنگ کرد.

تمامی این لشگر کشی ها و اُلتیماتوم ها سنگ بنای جنگ جهانی اول را گذارد و از بین رفتن نظام های حکومتی مثل عثمانی، روسیه تزاری و اتریش- مجارستان را به دنبال داشت. بعد از تمام این کشمکش ها صلحی موقت بین کشور های درگیر برقرار شد؛ اما دیری نگذشت که حمله های آلمان نازی به لهستان آتش زیر خاکستر را دوباره افروخت و بنای جنگ جهانی دوم را مستحکم کرد. جنگ جهانی اول هنوز هم در حال انتقام گرفتن است. انتقام از انسان هایی که حتا آن روزها در این دنیا نبوده و زندگی نکرده اند. برای مثال چندین سال پیش دو کارگر بلژیکی خنثی کننده مین بر اثر انفجار کشته شدند البته کشورهایی مثل فرانسه و بلژیک هر ساله عملیات های برنامه ریزی شده خنثی کردن بمب و مین را اجرا می کنند تا تلفات را به حداقل برسانند. اگر چه تمامی رخداد های جنگ جهانی اول در حال پاک شدن از حافظه کشور های درگیر است اما هنوز هم یادمان های جنگ مثل مزار ها و حتا آثار پیدا شده از جنگ که در موزه ها نگه داری می شود. همگی این آثار، داستان غم انگیز جنگ را به نسل بعد انتقال می دهد تا به آن ها یاد آوری کند که چه بر سر مردمانی آمد که در آن دوران زندگی می کردند و تمامی آن تلفات و کشمکش ها چه تاثیری بر دنیای امروز ما گذاشته است.

در ادامه با کارناوال همراه شوید تا نگاهی به یادمان های جنگ جهانی اول، بیندازیم.

1- مجسمه ای محصور با درختان خشک از یک سرباز کانادایی، 7 مارس 2014

 این مجسمه در روستای سنت ژولین (St. Julien) کشور بلژیک قرار دارد و به عنوان یادبودی برای سربازان کانادایی که در آن دوران توسط حملات شیمیایی در سال 1915 جان باختند، ساخته شده است. این مجسمه «سرباز غم زده» نام دارد.

مجسمه سرباز کانادایی

Geert Vanden Wijngaert | theatlantic

2- خطر مرگ گوسفندان در مناطق بمب گذاری شده در زمان جنگ جهانی اول، در حوالی بنای یادبود ملی کانادایی ویمی (Canadian National Vimy Memorial) در کشور فرانسه، 23 مارس 2014

این بنای یادبود به یاد سربازان کانادایی اعزام شده در جنگ جهانی اول ساخته شده است.

گوسفندان در منطقه مین گذاری شده

Peter Macdiarmid |Getty Images

3صلیب های منطقه وِردن (Verdun) فرانسه، یادبودی از سربازان کشته شده در این منطقه در جنگ جهانی اول هستند، 4 مارس 2014.

صلیب های یادمان سربازان

Vincent Kessler | Reuters

4- میدان جنگی در وِردن (Verdun) فرانسه که هنوز هم زخمی آثار انفجار بمب است، سال 2005

زمین جنگ باقی مانده از آن دوران

5-یک کارشناس خنثی کننده بمب، نارنجک های بریتانیایی منفجر نشده را نشان می دهد که بیرون از میدان جنگ منطقه کورسلت (Courcelette) فرانسه دفن شده بودند، 12 مارس 2014.

اینجا میدان نبرد سم (Somme) است که از خونبارترین برخوردهای تاریخ بشر به شمار می رود. بیش از یک و نیم میلیون نفر در این نبرد کشته شدند و جنگ شان بر سر زمین هایی بود که کمتر از 100 متر مربع وسعت داشتند.

هر ساله کشاورزان در این مناطق تعداد زیادی نارنجک و صلاح های انفجاری باقی مانده آن دوران را از زیر زمین بیرون می کشند که به آن ها سلاح های مرگ گفته می شود.

نارنجک های دوران جنگ

Pascal Rossignol | Reuters

6- مجسمه «والدین سوگوار» در گورستان آلمانی ها در منطقه والادازلو (Vladslo)، نزدیک مرز بلژیک، 8 می 2014

این مجسمه یکی از کارهای هنرمند آلمانی، کیت کلویتز (Kathe Kollwitz) به شمار می رود و قبر پسرش دقیقا در مقابل مجسمه ها قرار دارد. وی در همان دوران وقتی که تنها 18 سال داشت کشته شد.

مجسمه والدین سوگوار

Virginia Mayo | AP

7- اعضای آلمانی اتحادیه تاریخی جنگ جهانی اول (German World War One historical association) در روستای بیسنووا (Bezonvaux) بر روی یکی از توپ های جنگی فرانسوی که 155 میلی متری است نشسته اند، 29 مارس 2014.

این منطقه در بخش شرقی فرانسه قرار دارد و در منطقه وِردن است. اعضای آلمانی و فرانسوی این اتحادیه هر ساله برای بازدید از روستاهای بخش وِردن فرانسه دور یکدیگر جمع می شوند. منطقه ای خونین که جنگ در آن حدود 10 ماه به طول انجامید، جان هزاران نفر را گرفت و هزاران روستا در طی درگیری تخریب شد.

سربازان اتحادیه تاریخی جنگ

Charles Platiau| Reuters

8- در این تصویر لوید براون 104 ساله را می بینید که یک جانباز جنگ جهانی اول بود. او در کارگاه نیروی دریایی فیلادلفیا و در یک کشتی کار می کرد که جنگ به پایان رسید. وی روز صلح بین کشورها را در سال 1918 را این گونه توصیف کرده است:

من در آن زمان یک ملوان نوجوان بودم. ما خیلی خوشحال بودیم و همه یکدیگر را در آغوش می گرفتند و می بوسیدند. اکنون خیلی از دوستان و همراهانم کنار ما نیستند.

وی در آوریل2007 در سن 105 سالگی از دنیا رفت.

مرد بازمانده از جنگ جهانی او

Chris Gardner| AP

9- کشتی اچ ام اس کارولین (HMS Caroline) در آب های بلفاست در منطقه الکساندرا داک (Alexandra Dock) ایرلند شمالی، آرام گرفته است، 29 ژانویه 2013.

این کشتی اکنون حکم یک میراث را برای مردم آن منطقه دارد که در آن سال ها، در قالب یک کمک مالی، برای حفاظت از منطقه کارولین فرستاده شد. کشتی اچ ام اس کارولین چهارمین کشتی بخش سیستم دریاداری سلطنتی بریتانیای کبیر بود و تنها بازمانده از آن دوران نیز هست. در سال 2011 این کشتی کارایی خود را کاملا از دست داد و در سال های بعد به عنوان انبار و بخش آموزشی نیروی دریایی سلطنتی در منطقه مورد بهره برداری قرار گرفت.

کشتی باز مانده از جنگ

Peter Macdiarmid | Getty Images

10- یک غواص از بخش عملیات خنثی سازی، بمبی از دوران جنگ را در رودخانه منطقه کَپی (Cappy) در فرانسه یافته است، 19مارس 2014.

اسلحه پیدا شده از دوران جنگ

| Pascal Rossignol Reuters

11- نشان یکی از سرباز های ارتش را می بینید که توسط یک باستان شناس در 9 ژوئن 2008 یافت شده است. 

اینجا منطقه سنکورت (Sancourt) است که در نزدیکی شهر کمبره (Cambrai) فرانسه قرار دارد. نشان پیدا شده متعلق به یک سرباز است که از سپتامبر تا اکتبر 1918 جنگید.

باستان شناس در حال در آوردن نشان سرباز

Pascal Rossignol| Reuters

12- درختان جایی قد علم کرده اند که روزی روستای فلوری (Fleury) در نزدیکی وِردن فرانسه بود، 5 مارس 2014.

اینجا مکانی است که 9 روستا در آن به تدریج و بعد از کشتار های فراوان از بین رفتند و این منطقه را به قبرستانی روح زده تبدیل کردند. هنوز هم نام این مکان ها بر روی نقشه های دولتی به چشم می خورد اما بیشتر مغازه ها، خانه ها، خیابان ها و مردم برای همیشه از اینجا محو شده اند. 

محل روستاهای ویران شده در دوران جنگ

Vincent Kessler| Reuters

13- بقایای ساعت های پیدا شده از سربازان جنگ جهانی اول در وِردن فرانسه، 3 ژوئن 2013

حدود 26 جسد از سربازان فرانسوی در انبار غله یکی از روستاهای اطراف منطقه پیدا شده که 7 نفرشان شناسنامه نظامی داشتند.

ساعت سربازان جنگ

Jean-Christophe Verhaegen / AFP | Getty Images

14- مردی که به لیست اسامی افراد مفقود الاثر در یادبود تیپوال (Thiepval Memorial) نگاه می کند، 4 نوامبر 2008.

یادبود جنگ تیپوال، یادمانی برای جنگجویان انگلیسی و آفریقای جنوبی است که در نبرد سم جنگ جهانی اول بین سال های 1915 و 1918 جان خود را از دست دادند و مقبره ای ندارند.

لیست مفقودین جنگ

Matt Cardy | Getty Images

15- باستان شناسان در حال در آوردن یک تانک مربوط به جنگ جهانی در حوالی کمبره فرانسه هستند، 19 نوامبر 1998.

تانک جنگ جهانی اول

Michel Spingler| AP

سخن آخر

یادگاری های به جامانده از جنگ جهانی اول را دیدیم؛ روزگاری که غوغای جنگ و خون ریزی گوش فلک را کر کرده و انسانیت به دست فراموشی سپرده شده بود، هزاران سرباز قربانی شدند.

شما در مورد جنگ و اثرات پس از آن بر زندگی مردم آینده و نسل های بعد از آن چه فکر می کنید؟ 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

کاش میشد به این مناطق سفر کرد

انتشار:06 بهمن 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.