karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در میان ادیان گوناگون جهان، اسلام با حدود 1.5 میلیارد نفر جمعیت بعد از مسیحیت بیشتر تعداد پیروان را دارد. بر همین اساس آثاری از هنر، فرهنگ و مذهب مسلمانان در گوشه گوشه جهان، حتی کشورهایی که اکثریت مسیحی دارند دیده می شود. یکی از مهم ترین این آثار مساجد هستند که در طول تاریخ نقشی مهم در مذهب، تاریخ و سیاست کشورها مختلف ایفا کرده و هنر معماری را به اوج خود رسانیده اند؛ تا جایی که زیباترین آثار معماری اسلامی را در این اماکن مذهبی می یابیم.

این اماکن با ظرافتی مثال زدنی ساخته شده اند تا بهترین مکان برای عبادت و راز و نیاز با خدا باشند. نمای این بناها با انواع هنرها از جمله کاشیکاری و مقرنس کاری آراسته شده و معمولا گنبد و گلدسته بر فراز آنها دیده می شود. این سازه های مذهبی از دیرباز تنها محلی برای عبادت نبوده اند بلکه مکانی برای برگزاری کلاس های درس یا رفع ابهامات دینی و صحبت و نزدیکی مسلمانان نیز به شمار می آمدند. رویدادهای اسلامی مانند ایام رمضان و اعیاد دینی به شکلی ویژه و خاص در مساجد برگزار می شوند و مراسم سوگواری نیز در آنها چهره ای خاص به خود می گیرد. 

مسجد قبا به عنوان نخستین مسجد دنیای اسلام در مدینه ساخته شد و پس از آن با گسترش اسلام مساجد بیشتری در گوشه و کنار دنیا و به ویژه خاورمیانه ساخته شدند. سازندگان این بنای مذهبی شیوه های اسلامی را با هنرهای بومی درآمیختند و توانستند مساجدی مناسب با فرهنگ دیار خویش بسازند؛ از همین روی است که این سازه مذهبی چهره های متفاوتی در کشورهای مختلف دارد. زیبایی مساجد در سراسر دنیا باعث شده تا بسیاری از گردشگران نیز به این سازه علاقه نشان دهند و قدم به درون آنها بگذارند. این بازدید فرصتی برای آنهاست تا با گوشه ای از فرهنگ اسلامی آشنا شوند و تلفیق زیبای آن را با هنر بومی نظاره کنند. 

نویسندگان وبسایت مشهور نشنال جئوگرافیک (National Geographic) که در زمینه های متفاوتی از معماری و گردشگری گرفته تا حیات وحش و طبیعت فعالیت می کنند، دست به کار جالبی زدند و در سال 2017 لیست 15 مورد از نفیس ترین مساجد جهان را در قالب عکس هایی دیدنی منتشر کردند. حضور دو مسجد زیبای کشورمان در این فهرست، ذوق و علاقه تیم کارناوال را برانگیخت و تشویقمان کرد تا تصاویر این مساجد منحصر به فرد را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. کنار ما بمانید تا به اتفاق، ارزشمندترین مسجدهای دنیا را از نظر بگذرانیم و ببینیم کدام مساجد کشورمان موفق به راهیابی به این فهرست شده اند...

مسجد شاه اصفهان

Youness Eaidgah

1- مسجد سلطان احمد | ترکیه

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque) یکی از زیباترین ساختمان های استانبول به شمار می رود که به سبب کاشی های آبی رنگ به مسجد آبی مشهور شده است. این مسجد در اوایل قرن 17 میلادی ساخته شده و امروزه یکی از دیدنی های شاخص شهر محسوب می شود.

مسجد سلطان احمد استانبول

Keith Arnold

2- مسجد نصیرالملک | ایران

در مسجد نصیرالملک شهر شیراز، اشعه های خورشید از میان پنجره های رنگارنگ می گذرند و نقوشی از نور و رنگ بر فرش ها و ستون های شبستان مسجد می افکنند. این رقص نور و رنگ در هیچ مسجد دیگری دیده نمی شود و همین مساله عامل تمایز مسجد نصیرالملک شده است.

مسجد نصیرالملک شهر شیراز

Richard I'anson

3- مسجد استقلال | اندونزی

سبک جدید این مسجد و ساخت آن با سقفی سه لایه، سر و صدای زیادی به هنگام ساخت آن در اواخر قرن بیستم به پا کرد. مسجد استقلال (Istiqlal Mosque) در شهر جاکارتا (Jakarta) کشور اندونزی قرار دارد و مناره ها و گنبدش از نظر بازدیدکنندگان، بیش از حد سبک "عربی" دارد.

مسجد استقلال اندونزی

DASRIL ROSZANDI

4- مسجد جامع دهلی | هند

مسجد جامع دهلی (Jama Majid) از شاهکارهای به جای مانده از سلسله گورکانیان است. این مسجد با ماسه‌سنگ قرمز و مرمر سیاه ساخته و تزیین شده است و تاثیر زیادی از معماری ایرانی در آن دیده می شود.

مسجد جامع دهلی

Zheng Huansong

5- مسجد شیخ زاید | امارات متحده عربی

مسجدشیخ زاید (Sheikh Zayed Mosque) در ابوظبی، بسیار بزرگ و حیرت انگیز است و بیش از 40 هزار عبادت کننده را در حیاط و شبستان خود جای می دهد. بزرگ ترین فرش ایرانی جهان و لوسترهای با شکوه آلمانی مزین به کریستال سواروفسکی (Swarovski)، زیبایی را برای این مسجد به ارمغان آورده اند. سواروفسکی یک برند مشهور اتریشی در زمینه جواهر، شیشه و کریستال است.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

Lutz Jaekel

6- مسجد سلطان حسن | مصر

مسجد سلطان حسن (Mosqu-Madrassa of Sultan Hassan) در واقع یک مسجد- مدرسه محسوب می شود که در شهر قاهره قرار دارد. این محل برای 300 سال مکانی برای حضور کارشناسان مذهبی و برگزاری محافل توضیح فلسفه اسلامی بوده است. این مسجد کلاس هایی را برای هر چهار مکتب مذهب سنی در خود دارد.

مسجد سلطان حسن قاهره

7- مسجد امام | اصفهان

مهم ترین مسجد تاریخی شهر اصفهان و یکی از ابنیه با ارزش میدان نقش جهان، مسجد امام است که در طول 10 سده گسترش و توسعه داشته و گنجینه ای هزار ساله از هنر و معماری اسلامی به شمار می رود.

مسجد شاه اصفهان

8- مسجد نگارا | مالزی

یکی از علت های شهرت مسجد نگارا یا مسجد ملی مالزی (National Mosque of Malaysia) در شهر کوالالامپور سقف آن است که به سان چتری محافظ، بر فراز عبادت کنندگان قرار می گیرد. تاریخ ساخت مسجد نگارا به اواخر قرن بیست میلادی باز می گردد.

مسجد ملی مالزی

Manan Vatsyayana

9- مسجد شهر دانش | قطر

ارکان اسلام سنی شامل 5 مورد شهادتین (اقرار به یگانگی خدا و نبوت حضرت محمد)، نماز، روزه، حج و زکات می شود. مسجد شهر دانش (Education City Mosque) در شهر دوحه برای هر یک از این ارکان بخشی مجزا دارد و هر بخش با خطوط زیبای قرآنی تزیین شده است .

مسجد شهر دانش دوحه

BONNIE JO MOUNT

10- مسجد حسن دوم | مراکش

مسجد حسن دوم یک مسجد بسیار زیباست که مناره 210 متری آن عنوان بلندترین مناره دنیا را به خود اختصاص داده است. مسجد حسن دوم (Hassan || Mosque) برای شهر کازابلانکا (Casablanca) به اندازه ساختمان امپایر استیت (Empire State Building) برای شهر نیویورک اهمیت دارد و از آن با عنوان نماد این شهر یاد می شود.

مسجد حسن دوم کازابلانکا

Wolfgang Kaehler

11- مسجد ابن طولون | مصر

فرماندار ترکِ کشورهای مصر و سوریه در سال 879 با ساختن مسجد ابن طولون (Mosque of Ibn Tulun) یکی از مهم ترین ابنیه قاهره را پدید آورد. این مسجد یک بنا منحصر به فرد آجری به شمار می رود.

مسجد ابن طولون قاهره

Michel Setboun

12- مسجد سلیمانیه | ترکیه

بسیاری از مساجد مهم شهر استانبول از جمله مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque) از دوران سلطنت عثمانی به یادگار مانده اند و به کلیسای معروف ایا صوفیه (Hagia Sophia) شباهت دارند. این کلیسا از دیگر بناهای مهم شهر است.

مسجد سلیمانیه استانبول

Nimon _T

13- مرکز اسلامی واشینگتن دی.سی. | آمریکا

مرکز اسلامی واشینگتن دی.سی. (Islamic Center of Washington D.C) با گردآوری فرهنگ و هنر کشورهای ایران، مصر و ترکیه یکی از مهم ترین مساجد آمریکا به شمار می رود.

مرکز اسلامی واشینگتن

14- مسجد شاه فیصل | پاکستان

در اداخر دهه 1970، مسجد شاه فیصل (Shah Faisal Mosque) با رویکرد سنی در شهر اسلام آباد بنا شد. این مسجد جذاب تمامی مراسم و آیین های اسلامی را میزبانی می کند.

مسجد شاه فیصل پاکستان

Shahid Khan

15- مسجد جامع قیروان | تونس

قیروان شهری تاریخی در کشور تونس و میزبان یکی از زیباترین مساجد جهان به نام مسجد جامع قیروان (Great Mosque of Kairouan) است که سبک معماری آن، مسجد النبی را در ذهن تداعی می کند. این شهر نخستین شهر اسلامی آفریقاست و نامش در میان 4 شهر مهم جهان اسلام قرار دارد. قیروان بخشی از این شهرت و اهمیت را مدیون مسجد جامع شهر است.

مسجد جامع قیروان

Ron Watts

سخن آخر

مساجدی که دیدیم از زیباترین ابنیه جهان اسلام بودند که هر یک در گوشه ای از جهان جا خوش کرده اند.

در مورد دو مسجد زیبای کشورمان که در این لیست قرار داشتند چه نظری دارید؟

کدام یک از این مساجد در نظرتان زیباتر جلوه کردند؟

چه نظری در مورد معماری مساجد داخل و خارج از کشور دارید؟

منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پنج تا از این مساجد رو دیدم شاهکار هستند کار شما هم زیباست

انتشار:05 آبان 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

بسیار جالب وقابل تقدیر است اما جای مسجد تاریخی وشاهکار هنر یغنی گوهرشاد

در مشهد


مقدس مخصوصا ایوان مقصوره خالیست

انتشار:16 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.