karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

«زمین، گوی برفی» یکی از فرضیه های جالبی ست که توجه بعضی از دانشمندان را در چند سال اخیر به خود جلب کرده است. اولین بار این نظریه توسط داگلاس ماوسون (Douglas Mawson)، زمین شناس استرالیایی و محقق قطب جنوب مطرح شد و به مرور زمان طرفداران خود را به دست آورد.

بر اساس این فرضیه، حدود 717 میلیون سال پیش، در زمین یخ بندانی اتفاق افتاد که تقریبا سراسر این کره خاکی را در یخ و سرما فرو برد. از این واقعه با عنوان «عصر یخبندان» یاد می کنند. در این دوره یخبندان، زمین به طور کلی منجمد شده بود که آن را «گلوله برفی» یا «گوی برفی» می‌ خوانند. بد نیست بدانید روزبه‌روز شواهد بیشتری برای این فرضیه پیدا می شود. اگرچه، ما نمی خواهیم به این مساله و درستی و نادرستی آن بپردازیم. فرضیه «زمین، گوی برفی» تنها ما را به فکر فرو می برد. با توجه به این ایده، روزگاری تمام کره زمین مانند قطب ها و حتا سردتر و منجمدتر از آن ها بوده است. اما حالا چه؟! بحران گرم شدن کره زمین مساله ای قابل تامل به شمار می رود و زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. افزایش بیابان ها و البته سطح آب های آزاد، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

همین موضوع باعث شده تا ناسا گروهی از پژوهشگران را بر آن دارد تا به بررسی لایه های یخ در مناطق شمالی قاره آمریکا بپردازند. این پژوهشگران به کشور کانادا، سرزمین خودگردان گرینلند و اقیانوس منجمد شمالی سفر کرده اند تا جدی تر بحران گرم شدن کره زمین را بررسی کنند. آن ها در چند دوره طی بهار 2017 با هواپیما بر فراز این سرزمین ها به پرواز درآمدند. در این پروازها، پژوهشگران مقدار یخ آب شده و تغییرات قطبی را به زیر ذره بین آورده اند و سرعت این تحولات را بررسی می کنند.

برای پروازهای پژوهشگران ناسا، از هواپیمای لاکهید پی-۳ اوریون (Lockheed P-3 Orion) استفاده کرده اند که هواپیمای گشتی دریایی ساخت شرکت لاکهید آمریکا است و توسط نیروی دریایی بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود. عکاسی به نام ماریو تاما (Mario Tama) نیز این گروه تحقیقاتی را همراهی کرده و خاطرات سفرشان را به ثبت رسانده است. به گفته این عکاس، در بررسی های انجام شده، در ماه می سال 2017، میزان یخ های زمستانی در این مناطق به کمترین حد خود تا کنون رسیده اند که فاجعه ای بزرگ برای زیستگاه مان به شمار می رود. با تمام این تلخی ها، هنوز شگفتی های بسیاری در این گوشه از زمین جلوه گری می کنند و برف و بوران، سرزمین های کانادا و گرینلند را به منطقه ای خاص و پر از شگفتی بدل کرد است. در ادامه، به همراه ماریو و تیم تحقیقاتی ناسا، راهی نواحی قطب شمال می شویم و لحظاتی سرد و دل انگیز را در این جا تجربه می کنیم.

کارناوال را در سفر به این سرزمین های یخ زده همراهی کنید.

کانادا و گرینلند

1- جزیره الزمیر

ماریو تاما، این تصویر را زمانی به ثبت رسانده است که با گروه تحقیقاتی ناسا بر فراز جزیره الزمیر پرواز می کرده اند. جزیره الزمیر (Ellesmere Island) بزرگترین جزیره از جزایر ملکه الیزابت کاناداست و در شمال غرب گرینلند قرار دارد. به دلیل گرم شدن کره زمین، توده های عظیم یخ این منطقه روزبه‌روز کاهش می یابند و به زودی رنگ خاکستری کوه ها به وضوح قابل مشاهده است.

جزیره الزمیر کانادا

2- شانسی که یک بار در خانه را می زند!

این تصویر در نزدیکی پایگاه هوایی توله (Thule Air Base) در شمال غرب جزیره گرینلند به ثبت رسیده است. به پژوهشگران ناسا فرصتی نادر داده شده تا یخ های حوالی پایگاه را از نزدیک بررسی کنند. در تصویر یکی از همین پژوهشگران به نام نیتن کرتز (Nathan Kurtz) را می بینید که توجهش به یک کوه یخ در میان دریای یخ زده جلب شده است.

دریای یخ زده نزدیک پایگاه هوایی توله شمال غرب جزیره گرینلند

3- خرگوش پاشنه برفی

خرگوش پاشنه برفی (Snowshoe hare) از سرده خرگوش های صحرایی به شمار می رود. تصویر این موجود دوست داشتنی را در نزدیکی پایگاه هوایی توله در گرینلند به ثبت رسانده اند. 

خرگوش پاشنه برفی جزیره گرینلند

4- باد برفی، گرینلند را در خود فرو برده است

در سرمای شدید گرینلند، بورانِ باد و برف اتفاق عجیبی به حساب نمی آیند. معمولا، قدرت باد به حدی ست که دانه های ریز برف را با خود همراه می کند و حالتی مه آلود به فضا می بخشد.

نزدیک پایگاه هوایی توله در گرینلند

5- خانه ها در نزدیکی پایگاه هوایی توله

البته بعید به نظر می رسد که این خانه ها متعلق به مردم عادی جزیره گرینلند باشند زیرا پیش تر گفتیم حتا پژوهشگران ناسا در اتفاقی نادر امکان بازرسی طبیعت یخ زده این منطقه را کسب کرده اند.

نزدیک پایگاه هوایی توله گرینلند

6- در پایگاه توله چه خبر است؟!

لحظه فرود هواپیمای پژوهشگران ناسا در پایگاه هوایی توله. از سال ۱۹۶۲ تا کنون از این هواپیما به عنوان گشت دریایی، هواپیمای اکتشافی، هواپیمای جنگی ضد کشتی و هواپیمای جنگی ضد زیردریایی بهره می برند.

پایگاه هوایی توله گرینلند

7- دریای منجمد در ساحل شمالی گرینلند

دریای منجد در ساحل شمالی گرینلند

8- متخصص فنی اویونیک

آیا تا به حال واژه اویونیک (Avionics) به گوش تان خورده است؟! اویونیک، ترکیبی از دو واژه «هوانوردی» و «برق» است و به تجهیزات الکترونیکی هواپیماها، ماهواره ها و فضاپیماها اشاره می کند؛ به عنوان مثال نمایشگر، کامپیوتر، حسگر، عملگر و فرستنده-گیرنده‌ها.

در تصویر پیش رو یک متخصص فنی اویونیک به نام لارن پرینسکی (Lauren Prinski) را می بینید که از پنجره به بیرون خیره شده است.

لارن پرینسکی پژوهشگر ناسا

9- چند قدم مانده به نابودی

 کوه یخی را می بینید که در میان دریای یخ زده محصور شده است. متاسفانه به زودی تمام کوه های یخی به حرکت در می آیند چرا که بالا رفتن دمای کره زمین سطح آب های آزاد را افزایش می دهد و مدتی پس از آن دیگر هیچ کوه یخی باقی نمی ماند. بد نیست ذکر کنیم که تصویر پیش رو در خلیج بافین بالایی (Upper Baffin Bay)، در سواحل غربی گرینلند عکاسی شده است.

خلیج بافین بالایی در سواحل غربی گرینلند

10- کوه های یخی، زندانی دریای یخ زده

خلیج بافین شمالی گرینلند

11- یخچال طبیعی، بر فراز جزیره الزمیر

جزیره الزمیر کانادا

12- صحرای برف و یخ

خلیج بافین بالایی گرینلند

13- آسمان و زمین به رنگ هم درآمده اند

جزیره الزمیر کانادا

14- گرد و غباری از جنس برف

در تصویر می بینید که برف از روی کوهِ یخِ حبس شده در دریای منجمد، به پایین می ریزد و گردی از جنس برف به هوا بر می خیزد.

جزیره الزمیر کانادا

15- باید راه حلی باشد...

جان سانتگ (John Sonntag) دانشمندی ست که به گروه تحقیقاتی ناسا در گرینلند و کانادا پیوسته و به دنبال چاره ای برای مشکل گرمای کره زمین است.

جان سانتگ دانشمند گروه تحقیقاتی ناسا

16- منظره ای باشکوه از شکاف های یخ

خلیج بافین بالایی گرینلند

17- چگونه این منظره حیرت انگیز پدید می آید؟

حتما می دانید که اگر مشتی برف را در دست فشار دهید، در اثر نیروی وارده، به یخ تبدیل می شود. این همان اتفاقی ست که یخچال های یخ را به ویژه در نزدیکی قطب ها و مناطق کوهستانی به وجود می آورد. در این مناطق که بارش برف زیاد است و به عبارتی برف روی برف می نشیند؛ فشار زیادی به لایه های زیرین آمده و توده های عظیمی از جنس یخ پدید می آیند.

یخچال طبیعی یخ خلیج بافین بالایی گرینلند

18- یخسار

بخشی از یک یخسار را در پیش رو مشاهده می کنید. مجموعه گسترده ای از یخچال های طبیعی را یخسار می گویند. شاید برای تان جالب باشد که این یخسارها تنها در جنوبگان و گرینلند به چشم می خورند؛ البته در سال های بسیار دور بالای قاره آمریکا نیز پوشیده از یخسار بود.

یخسار خلیج بافین بالایی گرینلند

19- این کار بدون آن ها میسر نبود

گروه خلبانان در کاکپیت یا اتاق خلبانی، بالای خلیج بافین.

کاکپیت گروه تحقیقاتی ناسا

20- و در آخر، نگاهی به جزیره الزمیر از داخل هواپیما

جزیره الزمیر کانادا

سخن آخر

همراه تیم تحقیقاتی ناسا، به مناطق شمالی قاره آمریکا سفر کردیم و کشور کانادا، سرزمین خودگردان گرینلند و اقیانوس منجمد شمالی را از نظر گذراندیم. چشم اندازهای بسیار زیبایی را دیدیم که متاسفانه، با توجه به شرایط اقلیمی زمین، روز به روز به سوی نابودی کشیده می شوند.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

با توجه به این گزارش تصویری، مساله گرم شدن زمین را چگونه می بینید؟

پیش از این با سرزمین گرینلند آشنایی داشتید؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

mm2

زمین داره گرم میشه تغییرات اقلیمی داره نسل بشر را تهدید می کند. ما در جنوب (اهواز) این را با گوشت و پوست لمس می کنیم.. باید برای تردد وسایط نقلیه با سوخت فسیلی تعرفه تصویب شود. استفاده از اتوموبیلهای برقی توسعه پیدا کرده و اشکالات آن رفع شود. از سوختن مشعلهای نفتی در مناطق نفتی جلوگیری شود. از مصرف بی رویه کولرهای گازی در نقاط ایران که نیازی به استفاده آن نیست مثل نقاط سردسیر جلوگیری شود.

از تولید دی اکسید کربن بیشتر با هر علتی جلوگیری شود.

محسن

سلام
چرا ما ؟؟ چرا ما باید اینکار را انجام دهیم ؟
چرا کشوری مثل چین ؟ چرا کشورهای صنعتی نه ؟
خوشی و زندگی مال اون هاست بعد سختی هاش رو هم ما باید بکشیم ؟

احمد نواصر

دوست عزیز لطفاً از این طرز فکر دست بردارید. چرا ما؟ چون ما هم جزئی از این زمین هستیم. این مشکل مربوط به کلیه انسانهای کره زمینه. ما هم در کشور صنعتی داریم. در ضمن متن و گزارش فوق یه پیام همگانی برای کلیه انسانهاست.

30 تیر 1397

25 تیر 1397

انتشار:17 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.