karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

با گذر زمان و پیشرفت بشر در زمینه های مختلف، حالا دیگر رشته های دانشگاهی به پزشکی و مهندسی ختم نمی شوند؛ بلکه هر هنر و فعالیتی که انسان ها بدان علاقه دارند، این روزها می تواند به عنوان رشته تحصیلی یا حرفه فرد تلقی شود. عکاسی نیز از آن دست هنرهایی است که نه تنها در میان کارشناسان این رشته، بلکه در بین تمامی اقشار جامعه محبوب است. گرفتن دوربین در دست، انجام تنظیماتی گاه دشوار و گشتن به دنبال سوژه ای بی همتا، در دنیای ما به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار محسوب می شود.

بسیاری از عکاسان حرفه ای، برای تمرکز و کیفیت بیشتر کارشان، یکی از شاخه های این هنر دوست داشتنی را بر می گزینند. عده ای به سراغ دنیای پر رمز و راز شگفت انگیز حیوانات می روند تا پرده از اسرار مختلف زندگی این موجودات بردارند. آن ها گاهی در این مسیر به دردسر می افتند و به ناچار با شرایطی بس خطرناک و تهدید آمیز دست و پنجه نرم می کنند. عده ای نیز خود را غرق زیبایی های طبیعت می سازند و چشم انداز هایی ثبت می کنند که شاید ما هرگز در طول زندگی خود موفق به دیدارشان نشویم. گروهی نیز بر فراز آسمان ها سعی می کنند دیدی وسیع از جهان پیرامون خود به دست آورند.

انجمن نشنال جئوگرافیک (National Geographic) در زمینه های گوناگونی از جمله گردشگری و عکاسی فعالیت دارد. مسوولان و داوران این سازمان هر سال چندین مسابقه عکاسی جهانی برگزار می کنند و در آن به عکاسان زمینه های مختلف، فرصت خودنمایی می دهند. یکی از این مسابقه ها «مسابقه عکاس طبیعت سال نشنال جئوگرافیک» (National Geographic Nature Photographer of the Year Contest) نام دارد. در پایان این مسابقه هیات داوران از میان هزاران و حتی میلیون ها عکس دریافتی، به یکی از تصاویر جایزه ای بزرگ به مبلغ 7500 دلار اهدا می کنند. سپس در تمامی زمینه های عکاسی حیات وحش، چشم انداز، هوایی و... به انتخاب نفرات اول تا سوم مشغول می شوند. در این میان، عکس هایی هم هستند که موفق به دریافت جایزه نمی شوند، اما توجه شایانی از سوی داوران دریافت می کنند. علاقه مندان به عکاسی و کاربران وبسایت نشنال جئوگرافیک نیز می توانند به عکس های مورد پسند خود رای دهند تا در تعیین تصویر منتخب مردمی، سهیم باشند.

حال که در آخرین روزهای سال 2017 میلادی به سر می بریم، این وبسایت مجموعه ای از تصاویر منتخب داوران و مردم را با کاربران خود به اشتراک گذاشته و توجه عده بسیاری، از جمله تیم کارناوال را به خود جلب کرده است. می خواهیم از شما دعوت کنیم تا با ما، به تماشای چند مورد از بهترین عکس های سال 2017 بنشنید. کنار ما بمانید...

نشنال جئوگرافیک

1- ژرف دره پر پیچ و خم

عکس منتخب مردمی، بخش عکاسی هوایی

گیاهان سبز کناره رود، در پیچ و خم این ژرف دره (Canyon) شگفت انگیز، صحنه ای دیدنی در طبیعت آمریکا آفریده اند. ژرف دره ها، دره هایی کشیده، عمیق و باریک با دیواره هایی پر شیب هستند و اغلب در میان آنها رودی جریان دارد. دره ای که در تصویر می بینید در ایالت یوتا (Utah) قرار گرفته است.

کنیون ایالت یوتا

David Swindler

2- عشق مادری

رتبه دوم عکاسی حیات وحش

فلامینگوی صورتی کارائیبی، در ایالت یوکاتان (Yucatan) کشور مکزیک به فرزندش غذا می دهد. هم پدر و هم مادر فلامینگوهای کوچک، به صورت نوبتی فرزندشان را در ابتدا با شیر خود و سپس غذای نشخوار شده سیر می کنند.

شیر فلامینگو از نوع شیر چینه‌دان (Crop milk) است که از ترشحات حاصل از لایه پوشش داخلی چینه‌دان ایجاد و به منظور تغذیه به کام جوجه‌های جوان بالا آورده می‌شود. در فلامینگوها ترشح این شیر از مِری صورت می گیرد.

فلامینگوهای یوکاتان

Alejandro Prieto

3- روشنایی

رتبه سوم عکاسی منظره

رعد و برق تابستانی، لبه جنوبی گرند کنیون (Grand Canyon) را روشن می کند. گرند کنیون ژرف‌دره ایست تماشایی که در ایالت آریزونای (Arizona) آمریکا قرار دارد.

گرند کنیون

Mike Olbinski

4- چشم در چشم

رتبه نخست و برنده جایزه بزرگ عکاسی حیات وحش

اورانگوتان نر، در حال عبور از عرض رودخانه ای در جزیره بورنئو (Borneo) است و از پشت یک درخت به عکاس می نگرد. این جزیره در کشور اندونزی واقع شده است.

تصویر برند جایزه بزرگ نشنال جئوگرافیک

Jayaprakash Joghee Bojan

5- جزیره کلسی

عکس منتخب مردمی، بخش منظره

ترکیب تابش خورشید، فانوس دریایی و یک رنگین کمان رویایی، منظره ای وصف ناپذیر در کَلسِی (Kalsoy) پدید آورده است. این مکان در جزایر فارو (Faroe Islands) قرار دارد که منطقه ای خودمختار در دانمارک محسوب می شود.

جزیره کَلسِی

Wojciech Kruczynski

6- جغد خاکسترپوش

 عکس منتخب مردمی، بخش حیات وحش

جغد خاکسترپوش، به سرعت در زمینی واقع در نیوهمپشایر (New Hampshire) فرود می آید تا شکار مورد نظرش را به دست آورد. نیوهمپشایر از ایالات آمریکاست.

جغد خاکسترپوش

Harry Collins

7- استخر سنگی

رتبه نخست عکاسی هوایی

در دهه 1930، در سیدنی استرالیا، این استخر سنگی در کناره اقیانوس آرام گسترش داده شد تا به دور از هیاهوی شهر محلی برای شنای بومیان باشد. در این تصویر گویی امواج خروشان اقیانوس، آرامش استخر را در هم می شکنند.

اقیانوس آرام

Todd Kennedy

8- در مقابل تو

رتبه دوم عکاسی زیر آب

کوسه های آب‌سنگ کارائیبی به طور معمول گونه ای خجالتی به حساب می آیند؛ اما این یکی با دقت در حال بررسی یکی از دوربین های موجود در بخشی از منطقه دریایی حفاظت شده کویین (Queen marine-protected area)، در کشور کوباست.

کوسه های آب‌سنگ کارائیبی

Shane Gross

9- از بالا

رتبه دوم عکاسی هوایی

درختان مَتِسیکویا (Metasequoia) یا درختان قرمز سپیده دم (Dawn Redwood)، بر فراز جاده ای در شهر تاکاشیمای (Takashima) ژاپن، در هم تنیده اند.

جاده ای در شهر تاکاشیما

Takahiro Bessho

10- شناور

عکس منتخب مردمی، بخش عکاسی زیر آب

این موجود دریایی عجیب و غریب که به عروس دریایی بی شباهت نیست، ناوچه پرتغالی (Portuguese man of war) نام دارد و در یک صبح تابستانی، به سوی ساحل می رود. هر سال امواج اقیانوس تعداد زیادی از این جانداران را به سوی سواحل شرقی استرالیا هدایت می کنند.

ناوچه پرتغالی

Matthew Smith

11- موجود دریایی شبرنگ

رتبه نخست عکاسی زیر آب

این موجود دریایی با نام خانه‌شکوفه‌سانان (Tube-dwelling anemone) شناخته می شود و در اعماق آبراهه هود (Hood Canal) ایالت واشینگتن زندگی می کند. نور عبور کننده از فیلتر های آبی رنگ مخصوص عکاسی زیر آب، ذرات فلورسنت (شبرنگ) بدن این جاندار را تحریک می کنند.

خانه‌شکوفه‌سانان

Jim Obester

12- آبشار آتشین

رتبه نخست عکاسی منظره

ترکیدن قسمتی از دالان گدازه در شهر کالاپانا (Kalapana) هاوایی، برای مدت کمتر از نیم ساعت این منظره خیره کننده را پدید آورد. دالان های گدازه همچون لوله هایی عظیم الجثه و طبیعی، جریان مواد مذاب را کنترل و در خود جا به جا می کنند.

دالان گدازه در شهر کالاپانا

Karim Iliya

13- جنگجویان سفید

رتبه سوم عکاسی حیات وحش

عقاب دریایی دم‌سفید، نظاره گر جنگ دو حواصیل خاکستری در مجارستان است.

جنگ دو حواصیل خاکستری

Bence Mate

14- سرد و مه آلود

عکس مورد توجه ویژه داوران در بخش منظره

مه صبحگاهی در میان درختان مرده دریاچه کوئِجدل (Lake Cuejdel) کشور رومانی، پرسه می زند. رانش زمین سبب شکل گیری این مخزن آب طبیعی شده است.

دریاچه کوئِجدل

Gheorghe Popa

15- حرکت پرنده‌ماهی

رتبه سوم عکاسی حیات وحش

این پرنده‌ماهی (Flying Fish) در جریان اقیانوسی گلف استریم (Gulf Stream) شناور شده و در 8 کیلومتری ساحل پالم بیچ (Palm Beach) فلوریدا خود را به جریان آب سپرده است. گلف استریم به یک جریان اقیانوسی گرم و قوی گفته می شود که در اقیانوس اطلس جریان دارد.

پرنده‌ماهی

Michael O'Neill

16- چکیدن

رتبه سوم عکاسی هوایی

در نزدیکی کوه اتشفشانی کیلاویا (Kilauea) واقع در جزایر هاوایی آمریکا، یک جریان گدازه ای به چشم می خورد. این جریان، تنها ورودی آتشفشانی در دنیاست که مواد مذاب آن به اقیانوس می ریزد. این گدازه ها مسیری را می پیمایند و در نهایت وارد اقیانوس آرام می شوند. در آخرین فوران کیلاویا در سال 2016، عبور گدازه ها از مسیر 9.6 کیلومتری و رسیدن به اقیانوس حدود 2 ماه زمان برد.

کوه اتشفشانی کیلاویا

Greg C.

17- شکارچیان در میان طعمه ها

عکس مورد توجه ویژه داروان در بخش عکاسی زیر آب

بزرگ ماهی ها (Tarpon) برای مراقبت از خود در برابر شکارچیان، به شکل یک روبان در آمده و تشکیل یک دیواره دفاعی داده اند. این تصویر در جزیره بونیر (Bonaire) دریای کارائیب به ثبت رسیده است. 

توپ دفاعی ماهی ها

Jennifer O'Neil

18- زندگی در پس زندگی

عکس مورد توجه ویژه داوران در بخش عکاسی هوایی

جریان رودخانه یخی درخت سدر را به این مکان آورده است و مرغان دریایی مهاجر، از روی آن برخاسته و پرواز می کنند. این تصویر در بریتیش کلمبیا (British Columbia)، غربی ترین استان کشور کانادا به ثبت رسیده است.

مرغان دریایی در بریتانیا

Agathe Bernard

19- نوازش ماکاکی

عکس مورد توجه ویژه داوران در بخش حیات وحش

یک ماکاک (Macaque) ژاپنی، در سواحل چشمه های آب گرم معروف کشور، اوقاتش را به استراحت می گذراند.

میمون ماکاک

Lance McMillan

20- گرند کنیون دوشانزی

رتبه دوم عکاسی منظره

ژرف‌دره ای در منطقه دوشانزی (Dushanzi) کشور چین را می بینید. نور خورشید لایه هایی که از مواد معدنی تشکیل شده اند را روشن می کند و رنگ های بی نظیرشان را به نمایش می گذارد.

ژرف‌دره ای در منطقه دوشانزی

Yuhan Liao

سخن آخر

نمونه هایی از بهترین عکس های مسابقات عکاسی سال 2017 نشنال جئوگرافیک را با هم مرور کردیم.

آیا شما تا به حال به صورت حرفه ای عکاسی کرده اید؟

کدام سبک و زمینه عکاسی را بیشتر می پسندید؟

در میان عکس های این مطلب، کدام یک را جالب تر یافتید؟

تجربیات‌تان در زمینه عکاسی را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

رامین

مرسی عزیزم قشنگ بود

انتشار:25 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.