karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

با سرد و گرم شدن هوا و تغییرات فصلی، تنها طبیعت نیست که چهره اش را تغییر می دهد و به رنگی تازه در می آید، بلکه ساکنان زمین نیز به تکاپو می افتند و تغییراتی را در زندگی خود ایجاد می کنند. ما با رسیدن فصل سرما به سراغ لباس های گرممان می رویم، سیستم های گرمایشی را آماده می کنیم و حتی به مقاصد جدیدی برای سفر می اندیشیم. این تغییرات انسان را برای رویارویی با سرما آماده می کنند و به او این امکان را می دهند تا به زندگی ادامه دهد.

کوچ نیز یکی از تغییراتی است که با عوض شدن فصل رخ می دهد و در طی آن انسان ها یا حیوانات محل زندگیشان را تغییر می دهند تا به منابع جدیدی برای حیات دسترسی پیدا کنند و زیستگاهی با شرایط مطلوب تر بیابند. آن ها قدم در راه می گذارند و راه های طولانی را می پیمایند تا به خانه ی زمستانی خود برسند. با وجود همه ی چالش ها و دردسرها، کوچ زیبایی های خاص خودش را نیز دارد و جلوه ای خاص را ایجاد می کند.

امروز می خواهیم شما را به ناحیه توشتی (Tusheti) در کشور گرجستان ببریم و مراسم کوچ گوسفندان را از لنز دوربین آموس چپل (Amos Chapple) به تماشا بنشینیم. وی برای دیدن این مراسم با گروهی از چوپانان و سگ هایشان همراه شده است تا بتواند لحظه لحظه ی این اتفاق را لمس کند. آن ها به هنگام شروع فصل سرما، کوهستان را ترک می کنند و راهی دشت ها می شوند تا به علفزارهای زمستانی در مرز آذربایجان برسند.

حالا آلبوم تصاویر این عکاس خوش ذوق، پیش روی ماست تا چیزی را که وی " سفر پر سر و صدا و مرگبار " نامیده، ببینیم و لذت ببریم. با کارناوال همراه باشید...

کوچ گوسفندان

1- تن پوش پاییزی طبیعت

منطقه توشتی در تابستان ها بسیار خوش آب و هواست و در سرسبزترین حالت ممکن قرار دارد اما پاییز خیلی زود خودش را در این ناحیه کوهستانی می نمایاند و چوپان ها را مجبور به کوچ می کند.

توشتی گرجستان

2- آغاز راه...

چوپانان حدود 1200 گوسفند را راهی کرده اند تا کوهستان را ترک کنند و به علفزارهای زمستانی بروند.

کوچ گوسفندان

3- نگهبان کوچک

آموس چپل درباره این عکس می گوید:

این سفر، فرصت آشنایی با این کوچولوی سه ماهه را به من داد که از مادر طرد شده و حالا پیش چوپانان زندگی می کند.

سگ گله

4- گذر از زیبایی های طبیعت

کوچ گوسفندان در طبیعت گرجستان

5- رهبر چوپانان

در تصویر رهبر یا بزرگ چوپانان را می بینید که سلکهان گیگویدزه (Sulkhan Gigoidze) نام دارد. وی که 29 ساله است در مورد شیوه ی زندگی اش می گوید:

من نمی خواستم در اطراف مردم باشم.

چوپان گله

6- خطرناک ترین قسمت مسیر

در مسیر این کوچ، گردنه ای به نام آبانو (Abano Pass) قرار دارد که به عنوان پرخطرترین قسمت راه شناخته می شود.

گردنه آبانو

7- استراحت در میان راه

چوپانان برای رفع خستگی لحظاتی را توقف می نمایند و از غذایشان که پنیر شور، نان و تکه ای ماهی است، نوش جان می کنند.

چوپانان گله

8- زمان حرکت است 

توله سگ های کوچک، آن قدر توان ندارند که این مسیر را بپیمایند، پس چوپان آن ها را در کوله ی خود حمل می کند.

سگ گله

9- راهی برای گرم ماندن...

توله سگ های گله

10- کمی آن طرف تر از گله

چوپان اسب خود را هدایت می کند تا به سلامت از گردنه آبانو بگذرد.

گردنه آبانو گرجستان

11- گذرگاه باریک

برای هدایت گله گوسفندان از سگ ها استفاده می شود؛ به این صورت که هر سگ مسئولیت بخشی از گله را بر عهده می گیرد و گوسفندانی را که به وی سپرده شده است را هدایت می کند. اگر از دور به گله نگاه کنید، به سختی می توانید سگ و گوسفند را از یکدیگر تمایز دهید؛ چرا که چوپانان سگ هایی را به کار می گیرند که با گوسفندان شباهت ظاهری دارند و اینگونه به راحتی می توانند به عنوان عضوی از گله پذیرفته شوند.

کوچ گوسفندان

12- ترافیک سنگین در جاده!

کوچ گوسفندان

13- به دنبال دوستان...

بیش از 80 درصد گله را گوسفندان ماده تشکیل می دهند. به طور کلی این گوسفندان به خاطر گوشت لذیذشان از شهرت بسیاری برخوردارند و هر یک از آن ها حدود 60 دلار قیمت دارد.

گرجستان

14- به دور از گله

گله بی وقفه به پیش می رود و چوپان هوس کرده، سیگاری دود کند.

15- توقف جایز نیست

گله باید هرچه سریع تر از این برف و بوران دور شود تا آسیب نبیند.

گله گوسفند

16- تلاش برای هدایت صحیح

چوپانان مسیر گله را بررسی می کنند تا مشکلی پیش نیاید.

کوچ گوسفندان

17- همیشه تلفاتی هم وجود دارد

گرجستان

18- شب از راه می رسد...

با فرا رسیدن شب گوسفندان و چوپانان از حرکت باز می ایستند تا استراحت کنند و صبح روز بعد راهشان را ادامه دهند.

کوچ گوسفندان

کوچ گوسفندان

19- بالاخره سفر پایان می یابد...

کوچ

سخن آخر

کوچ حیوانات یکی از زیبایی هایی است که هر کسی شانس دیدنش را ندارد. در سفر تصویری امروز گوشه ای از زیبایی ها و تلخی های این اتفاق را به شما نشان دادیم.

آیا از تماشای این تصاویر لذت بردید؟

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منتظر شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حسین خیاطی خراسان رضوی

بسیار عالی بود متشکر

انتشار:01 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.