karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

عکاس نیویورکی فردریک لاگرانژ (Frederic Lagrange) عکس هایی از مغولستان را در کتابش با نام کاوش هفده ساله در مغولستان منتشر کرد. عکس‌های او شیوه‌های متنوع زندگی در مغولستان را معرفی می‌کند. فردریک 13 بار به این کشور سفر کرده و در تمام فصول با مردم مغولستان زندگی کرده است. او در کودکی از زبان پدربزرگش که در جنگ جهانی اول اسیر بود، درباره دیدنی های مغولستان شنید و مجذوب این کشور شد. در این سفرها لاگرانژ آب و هوایی دشوار را تجربه کرد چندبار زندگی‌اش به خطر افتاد، ارتش مغولستان او را نجات داد و در این مدت شاهد روند رشد و پیشرفت مغولستان بود. لاگرانژ می‌گوید زیبایی های مغولستان فریبنده و آرامش بخش است و سکوت عمیقی که بر این پهنه لم یزرع سایه انداخته در کمتر جایی از جهان همانند دارد. او در سفرش مرگ‌ها و زندگی‌های بسیاری را به چشم دید و حالتی شبیه به مراقبه را تجربه کرد که او را واداشت نزدیک به دو دهه در این کشور عکاسی کند و آن را در کتابی با چاپ محدود به انتشار برساند.

1- مغولستان کمی کوچک‌تر از ایران است با این تفاوت که ایران 81 میلیون جمعیت دارد و مغولستان 2.76 میلیون نفر که سی درصد آنان عشایر کوچ‌نشین یا نیمه کوچ‌نشین هستند. 

استپ های خالی از زندگی مغولستان

Frederic Lagrange

2- فردریک نخستین بار در تابستان 2001 مغولستان را دید. او می‌گوید:

اولین چیزی که مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد سکوت مرگبار، رنج آور و باورنکردنی اینجا بود.

استپ های مغولستان

Frederic Lagrange

3- فردریک می‌گوید:

تفاوتی نمی‌کند کجا باشید؛ در هرحال عظمت اطراف شما را فرا گرفته است. اطراف‌تان همواره سه لایه با بافت و رنگی متفاوت می‌بینید؛ عرصه‌های پهناور، کوه‌های دور افتاده و آسمان.

بهار در مغولستان

Frederic Lagrange

4- در زمستان 2004 وقتی لاگرانژ و تیمش به مغولستان سفر کردند در یک ناحیه دور افتاده در برف گیر افتادند. آنها در این فصل گاهی به افرادی در وضعیت بد برمی‌خوردند که درحال تخلیه منطقه بودند؛ مانند این خانواده.

فرار خانواده ای در مغولستان از سرمای زمستان

Frederic Lagrange

5- هنگامی که جیپ لاگرانژ در برف گیر کرد یک ارتشی خودرو را بیرون کشید و آنها را به مقر خود در نزدیکی مرز چین برد. این فرصتی شد تا او در این تصویر چهره یک سرباز نظامی را ثبت کند.

یک سرباز مغول

Frederic Lagrange

6- فردریک در همه فصل‌ها از مغولستان بازدید و عکاسی کرد. زیبایی بهار نفس‌گیر بود. تابستان سرشار از زندگی بود. رنگ‌ها مخصوصا در پاییز خیره‌کننده می‌شد. اما زمستان سخت بی‌رحم بود.

عشایر در مغولستان

Frederic Lagrange

7- با وجود جمعیت بسیار کم و شرایط وحشتناک زندگی، مهمان‌نوازی بخشی از فرهنگ مغولی است.

مهمان نوازی در مغولستان

Frederic Lagrange

8- هرجا که فردریک و تیمش در خانه‌ای توقف می‌کردند سفره غذا برای خوشامدگویی گسترده می‌شد. او می‌گوید همیشه یک رختخواب اضافه و مقداری غذا برای مسافران در خانه های مغولستان بود. مسافرانی که یک شب می‌ماندند دوستی‌ها و روابطی تازه می‌ساختند و این گونه شبکه ارتباطات میان آدم‌ها در این سرزمین وسیع شکل می‌گرفت. گاهی سفر تنها راه مطلع شدن از اخبار جدید بود.

مهمان نوازی خانواده در مغولستان

Frederic Lagrange

9- لاگرانژ در پایان دومین سفرش به این نتیجه رسید که باید کتابی درباره مغولستان بنویسید تا چشم اندازها، تاریخ و فرهنگ این سرزمین را به نمایش بگذارد. او آن زمان هرگز گمان نمی‌کرد ثبت تنوع فرهنگی این سرزمین 17 سال به درازا بکشد.

کوچ نشینان مغول

Frederic Lagrange

10- در سال 2006 او تماشاچی تمرینات کشتی‌گیران در باشگاه ورزشی هورشولول در شهر اولان‌باتور برای شرکت در جام نادام بود. مغول‌ها در مسابقات سالانه نادام در رشته‌های اسب‌سواری، تیراندازی و کشتی (بوخ) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

کشتی در مغولستان

Frederic Lagrange

11- در همین زمان بود که فردریک سری هم به سالن تمرینات آکروباتیک برای سیرک ملی شهر اولان‌باتور زد. اولان‌باتور پایتخت کشور مغولستان است.

سیرک ملی مغولستان

Frederic Lagrange

12- لاگرانژ تصویر شکارچی کوانتان اولوغبان را در سال 2015 ثبت کرد. قزاق ها، که بسیاری از آنها در مغولستان زندگی می کنند، معمولا از عقاب ها برای شکار استفاده کنند. در یک سال خوب، هر عقاب می‌تواند تا 30 حیوان را شکار کند.

شکار با عقاب در مغولستان

Frederic Lagrange

چی با عقاب در مغولستان

Frederic Lagrange

13- فردریک ارتباطی تنگاتنگ با مردم و چشم‌اندازهایی که بارها به آن بازمی‌گشت برقرار کرده بود؛ ارتباطی که گاهی دردناک بود. چند سال پس از ثبت این پرتره لاگرانژ به عادت همیشگی اش با نسخه چاپ شده این تصویر نزد زن بازگشت تا پرتره‌اش را به او بدهد. او درباره این لحظه می گوید:

زن لحظاتی به عکس خیره شد، سپس بی آنکه کلمه ای به زبان بیاورد یا پشت سرش را نگاه کند مرا ترک کرد.

همسرش گفت که کودک چند هفته پس از گرفتن عکس مرده است و این تنها عکسی است که از او دیده‌اند.

زن مغول به همراه کودک

Frederic Lagrange

14- در سال 2006 لاگرانژ و تیمش بر روی دریاچه خاوسگل (Khovsgol Lake) می‌راندند. دریاچه ای که در فصل یخبندان یک میانبر متداول برای پیمودن مسیر است. یک صبح آنها در مسیر به این دو مرد برخوردند که پس از خوردن یک نوشیدنی ارزان در حالتی غیرعادی بودند.

مردان بر سطح دریاچه یخ زده

Frederic Lagrange

15- گاهی شرایط بحرانی می‌شد طوری که لاگرانژ برای پیمودن سطح دریاچه به دنبال یک کامیون به راه افتاد اما ناگهان پیش چشم او یخ دریاچه ترک خورد و کامیون در شکاف فرو رفت. سه سرنشین کامیون بیرون پریدند. شب هنگام بار دیگر سرما افزایش یافت و یک دو جین مرد توانستند کامیون را با کابل بیرون بکشند. او می‌گوید این عملیات نجات یک نمونه از عزم راسخ و انعطاف‌پذیری تحسین‌برانگیز مغول‌ها در شرایط دشوار زندگی است.

فرو رفتن کامیون در دریاچه

Frederic Lagrange

دریاچه یخزده خاوسگل

Frederic Lagrange

16- مفهوم زمین در اینجا نسبت به غرب بسیار متفاوت است. زیرا زمین‌ها بسیار گسترده‌اند اما مردم بیرون از پایتخت واقعا کم شمارند. بنابراین چندان نگران آن نخواهید بود که مبادا به دارایی کسی تجاوز کرده باشید. شما در این سرزمین هرگز در مسیر خود با هیچ فنس یا حصاری متوقف نمی‌شوید. اصلا چنین چیزهایی برای محصور کردن زمین‌ها وجود ندارد و مجبور نیستید صدها اسب خود را تنها در یک تکه زمین بچرانید.

دامداری در مغولستان

Frederic Lagrange

17- ابعاد واقعی پروژه لاگرانژ را اینجا با مقایسه این دو عکس می‌توان دریافت. حدود هفده سال اختلاف این دو تصویر است. این پرتره یک کوچ‌روی مغول به نام آلتایی را نشان می دهد. پرتره آلتایی که در سمت چپ می‌بینید از نخستین تصاویری بود که فردریک برای پروژه اش ثبت کرد. در تصویر سمت راست که در آوریل سالی که گذشت گرفته شد، آلتایی بسیار سالخورده شده است. فردریک می‌گوید این اثر زیان‌بارِ آب و هوای کشنده مغولستان و مصرف نوشیدنی الکلی است.

پرتره مرد مغول

Frederic Lagrange

18- پروژه لاگرانژ یک سند شگفت انگیز از زندگی مردم است.

مردم مغولستان

Frederic Lagrange

19- برگ به برگ این کتاب، سندی از زندگی متنوع مردم در مغولستان است.

زندگی در مغولستان

Frederic Lagrange

20- یادآوری‌اش هم شگفت‌انگیز است که چه طور فردریک لاگرانژ نیویورکی، هفده سال از عمر خود را صرف به تصویر کشیدن گوشه گوشه سرزمین مغولستان، چشم اندازها و مردمانش کرد.

زیبایی های مغولستان

Frederic Lagrange

سخن آخر

فردریک لاگرانژ ما را به سفری شگفت‌انگیز در دل صحراهای سوزان، سرمای گزنده، بهار خیره کننده و زندگی دشوار مردم در سرزمین مغولستان برد. او تصاویر حیرت‌انگیز خود را در 17 سال سفر به این کشور تهیه کرده است. در این سال‌ها او بارها و بارها نزد آدم‌هایی که با آنها آشنا شده بود باز می‌گردد تا با هدیه دادن عکس‌هایش رابطه‌ها را زنده کند. ارتباط تنگاتنگی که میان او و این سرزمین شکل گرفت 13 نوبت او را تا صحرای مغولستان کشاند و حتی تا نزدیکی مرگ پیش برد. دستاورد این زیستن در میان مغول‌ها کتابی‌ست که به زودی در تعداد محدود منتشر خواهد شد.
از این تصاویر و داستان‌هایش کدام یک برای شما تاثیرگذارتر بود؟

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.