karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از دیرباز تاکنون، بشر رویاهای بسیاری را در ذهن پروانیده و به بسیاری از آن ها جامه عمل پوشانیده است. در میان رویاهای تحقق یافته می توان به پرواز اشاره کرد. این رویا، از همان لحظه ای پدید آمد که نگاه انسان ها به پرندگان افتاد. شاید امروزه عجیب به نظر آید، اما افراد خردمند بسیاری، به تقلید از پرندگان و با بال هایی از جنس پر و موم از بلندی ها پریده و جان خود را از دست داده اند. آن ها هیچ گاه، نتوانستند شکوه پرواز را حس کنند. اما با گذشت زمان و آزمایش های بسیار توسط افراد مختلف در طول قرن ها، پرواز دیگر تنها یک خیال خام به حساب نمی آمد بلکه کاملا دست یافتنی به نظر می رسید.

بین قرن های نهم و یازدهم، پروازهایی با پاراگلایدر ثبت شده است. این افراد، هیچ گاه یک پرواز کامل و بدون نقص را تجربه نکردند و در نهایت به شدت صدمه دیدند. چند قرن بعد، لئوناردو داوینچی به فکر تجزیه و تحلیل بال پرندگان افتاد. او را اولین کسی می دانند که مهندسی بال پرندگان را کشف کرد و موفق شد طرح هایی از ماشین پرنده را به روی کاغذ بیاورد. تمام این نقش ها در کتاب قوانین پرواز پرندگان وی دیده می شود. داوینچی با پافشاری بر خواسته اش، توانست دستگاهی کوچک بسازد که از دو بال، یک بدنه و یک سکان تشکیل شده بود. با اینکه هیچ انسانی با اختراعات داوینچی به پرواز در نیامد، اما او را یکی از پیشگامان علم پرواز می دانند.

این ها تنها بخش کوچکی از تلاش چندین ساله انسان ها برای پرواز کردن هستند. افرادی که یک به یک، دانش خود را به نسل های بعدی منتقل کردند تا در نهایت، در آغاز قرن بیستم، برادران رایت بتوانند سوار بر ماشینی پرنده شده و در آسمان به پرواز در آیند؛ اگرچه هنوز هم بحث و گمان هایی بر سر این وجود دارد که آیا آن ها، اولین بار ماشین ها پرنده به شکل امروزی اش را به دنیا معرفی کردند یا نه. در هر صورت، بیشتر مردم جهان برادران رایت را اولین کسانی می دانند که توانستند یک هواپیما را تحت کنترل خود به پرواز درآورند. بد نیست بدانید اولین آزمایش موفقیت آمیز این دو برادر در تاریخ  ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ و در ایالت کارولینای شمالیِ آمریکا صورت گرفت. 

 پرواز رایت ها در آسمان سرآغازی بود بر شکوفایی صنعت پرواز در قرن بیستم. هواپیماها یکی پس از دیگری در آسمان به پرواز آمدند و این گونه، سفرهای هوایی به یکی از مهمترین روش های حمل و نقل بدل شد. به تازگی کتابی منتشر شده است تحت عنوان پنجاه هواپیمایی که از سال 1914 تاکنون در دنیای حمل و نقل هوایی انقلاب کرده اند. در ادامه، می خواهیم تصاویر 12 مورد از این هواپیماها را از نظر بگذرانیم و بیشتر با آن ها آشنا شویم.

در این سفر تاریخی با کارناوال همراه شوید.

تاریخ هواپیماها

1- آغاز سفرهای هوایی برنامه ریزی شده

در تصویر نوعی قایق پرنده را می بینید که در سال 1913 در ایالات متحده آمریکا ساخته شد. این هواپیما، بنُوست 14 (Benoist XIV) برای اولین بار مسافران را با برنامه ریزی قبلی حمل کرد. بد نیست توضیح دهیم که قایق های پرنده، نوعی هواگرد آب نشین هستند و توانایی فرود بر روی زمین را ندارند.

هواپیما بنُوست 14 امریکا

2- ورود سرویس بهداشتی به صنعت پرواز

در تصویر مسافران را مشاهده می کنید که در حال سوار شدن به هواپیما در شهر کرویدون (Croydon) انگلیس هستند؛ مرحله ای از حمل و نقل هوایی که با عبارت بوردینگ شناخته می شود. بد نیست بدانید هواپیمای پیش رو دبلیو نام دارد و متعلق به خط پرواز ایمپریال (Imperial Airways) است. سرویس بهداشتی اولین بار در این هواگرد تعبیه شد. 

شهر کرویدون انگلستان هواپیمای ذبلیو

3- آغاز پروازهای فرا اقیانوسی

در تصویر هواپیمای فوکر اف 7 (Fokker F VII) سه موتوره را می بینید که با عنوان صلیب جنوبی نیز از آن یاد می کنند. فوکر اف، اولین هواگردی ست که از روی اقیانوس آرام پرواز کرد.

هواپیمای فوکر اف 7 پرواز از روی اقیانوس آرام

4- از هواپیماهای پرکاربرد قرن بیست

هواپیمای یونکرس یو ۵۲ (Junkers Ju 52) بین سال های 1932 و 1945 ساخته می شد. شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا (Lufthansa) به صورت گسترده میان دهه 30 تا 80 میلادی از این هواگرد بهره می برد. سوئیس نیز از این هواپیما برای حمل نقل مسافران استفاده می کرد و نازی ها، نوع نظامی یونکرس را به عنوان بمب افکن به کار می گرفتند.

هواپیمای یونکرس یو ۵۲ آلمانی

5- تجربه یک سفر لوکس

یک نوع از هواپیماهای شورت امپایر (Short Empire) را می بینید که با عنوان Short S.23s شناخته می شود. این هواپیما با امکاناتی همچون سالن، کابین، توالت و آشپزخانه و فضایی برای نگه داری پست و بارها و حضور خدمه در زمان خود بسیار لوکس به حساب می آمد. بد نیست بدانید قایق پرنده پیش رو متعلق به خطوط هوایی ایمپریال بود؛ ایمپریال بعدها ادغام شد و شرکت بریتیش ایرویز (British Airways) به وجود آمد.

6- نمای داخلی کابین های قدیمی تر

فضای داخلی یکی از کابین های تجملاتی هواپیمایی ایمپریال را مشاهده می کنید. همان طور که می بینید تنها دو ردیف صندلی در دو طرف کابین قرار دارند.

داخل کابینه هواپیمایی ایمپریال

7- کاربری تغییر یافته

 بریتیش میدلند (British Midland)، قبل از آن که به خطوط هوایی جت بپیوندند، پروازهایش را با هواپیمای دوموتوره داگلاس دی‌سی-۳ (Douglas DC-3) انجام می داد. بد نیست توضیح دهیم که این هواپیماهای دو موتوره، پیش از این، به عنوان هواگرد نظامی مورد بهره برداری قرار می گرفتند.

هواپیمای دوموتوره داگلاس دی‌سی-۳

8- فرود در فرودگاه هیترو لندن

هواپیمای بی‌اُ‌اِی‌سی کانستلیشن بالمارول (BOAC Constellation Balmoral) در حال فرود در فرودگاه هیترو لندن است. این تصویر را در اواخر دهه 1940 عکاسی کرده اند. این هواپیما از انوع هواگردهای خطوط هوایی بریتانیا شمرده می شد.

هواپیمای کانستلیشن بالمارول فرودگاه هیترو لندن

9- اولین جت با قیمت مناسب

در تصویر، نمونه اولیه هواگرد دِ هویلند کومت 1 (De Havilland Comet 1) را می بینید که یک هواپیمای جت بود. این جت، در سال 1952 مورد بهره برداری قرار گرفت و اولین جت با قیمت مقرون به صرفه برای استفاده عوام به حساب می آید.

هواگرد دِ هویلند کومت1

10- یادگار روزهای درخشان بریتانیا

هواپیمای نوع بی‌ای‌اِی ویسکونت 800 (BEA Viscount 800) را در حال بوردینگ مشاهده می کنید. ویسکونت را می توان موفق ترین هواپیماهای بریتانیایی دانست که تاکنون ساخته شده است. این هواگرد بین سال های 1948 تا 1964 مورد استفاده قرار می گرفت.

هواپیمای بی‌ای‌اِی ویسکونت 800

11- بوئینگ ۷۰۷

نمایی از هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ را در فرودگاه گلاسگو پرستویک (Glasgow Prestwick Airport) می بینید. بوئینگ 707، چهار موتور جت دارد و توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ ساخته شده است. ۷۰۷ اولین هواپیمای مسافربری جت طراحی شده نیست اما اولین نمونه ای بود که به موفقیت تجاری دست یافت. بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹، هزار و ده فروند از این هواپیما ساخته و تحویل داده شد.

بوئینگ ۷۰۷

12- پرواز در سرعتی فراتر از صوت 

هواپیمای مافوق صوت کنکورد (Concorde) را در تصویر مشاهده می کنید. این هواپیما توسط خطوط هواپیمایی بریتانیا و فرانسه استفاده می شد و قادر بود با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت پرواز کند. البته، هزینه سفر با این هواپیما بسیار بالا بود و هر کسی نمی توانست این هزینه را پرداخت کند. در سال 2000 یک از این نوع هواپیما در پاریس سقوط کرد. پس از آن متوجه نقصی فنی در هواپیما شدند، ایرادی که به سادگی قابل رفع و رجوع نبود؛ پس این هواپیما را از خط تولید کنار گذاشتند. 

هواپیمای مافوق صوت کنکورد

سخن آخر

به تماشای تصاویر دوازده هواپیما نشستیم که در صنعت پرواز انقلابی برپا کرده اند و با تاریخچه شان بیشتر آشنا شدیم. تعداد بیشتری از این تصاویر در کتاب "پنجاه هواپیمایی که در صنعت پرواز انقلاب کرده اند"  به چاپ رسیده و استقبال خوبی از آن شده است.

به نظرتان کدام یک از هواپیماهای بالا بیشتر در صنعت پرواز تاثیر داشته است؟

پیش از این با کدام هواگردی که دیدیم آشنایی داشتید؟

دیدگاه خود را درباره تصاویر بالا با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.