karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروزه، ساخت و سازها نقش پررنگی در زندگی ما و دیگر موجودات کره زمین ایفا می کنند. متاسفانه با وجود آن که این سازه ها، به انسان ها خدمت رسانی می کنند در بیشتر مواقع، موجب صدمه به گونه های گیاهی و جانوری می شوند. همه ما خبرهای ناراحت کننده بسیاری از این دست سازه ها شنیده ایم؛ که چگونه زیستگاه جانداران را نابود کرده اند و موجب خشکی دریاچه ها و رودها شده اند. با همه این خبرهای تلخ، به ذهن کمتر کسی می رسد که سازه های دست بشر، با مهندسی مناسب، می توانند به دیگر موجودات کره زمین نیز خدمت کنند. امروز، به یکی از این نمونه های نادر سری می زنیم و می بینیم که چطور، انسان ها با ساخت یک موج شکن و شبه جزیره، زیستگاهی مطلوب برای پرندگان دریایی و جانداران دیگر ساخته و روحی تازه در شهر دمیده اند.

در نیمه قرن گذشته بود که مسوولان شهر تورنتو، اقدام به ساخت شبه جزیره ای در سواحل شمالی دریاچه اونتاریو (Lake Ontario) کردند و این سازه را لزلی استریت اسپیت (Leslie Street Spit) نامیدند. لزلی استریت اسپیت از شرق تورنتو به سمت جنوب غربی کشیده شده است و 5 کیلومتر طول دارد. بد نیست بدانید اسپیت (Spit) به معنای زبانه ساحلی ست و اگرچه این سازه یک زبانه ساحلی نیست اما در میان عامه، با این نام شناخته می شود. نکته دیگر آن که، این شبه جزیره ادامه جنوبی خیابان لزلی (Leslie Street) است و به همین دلیل، به آن «لزلی استریت اسپیت» می گویند. 

جالب آن که این شبه جزیره بدون هیچ برنامه ریزی خاصی و در نظر گرفتن مسایل محیط زیستی ساخته شد و هیچ کس تصور نمی کرد که تا این حد، مورد توجه جانداران قرار گیرد. اما حالا، با مهاجرت پرندگان بی شمار به سوی این ناحیه، یکی از زیستگاه های محافظت شده پرندگان است و توسط اداره محافظت منطقه تورنتو مدیریت می شود. بخش بزرگی از آن را به عنوان یک منطقه حساس محیط زیست (ESA) طبقه بندی کرده اند. در حال حاضر در ناحیه شمالی اسپیت، پارک تامی تامپسون (Tommy Thompson Park) قرار دارد و از بخش جنوبی برای تخلیه بار استفاده می کنند. بنابر گفته ها، در آینده تمامی منطقه به پارک تبدیل می شود. این شاید از معدود زمان هایی ست که جانوران بر انسان ها چیره شده و با حضورشان در یک منطقه، آن را تحت مالکیت خود درآورده اند!

در ادامه یک مجموعه تصویری از این منطقه را تماشا می کنیم و با تنوع زیست محیطی آن بیشتر آشنا می شویم. انواع پرندگان را می بینیم که آزادانه در آسمان به پرواز در آمده اند و از هوای دلپذیر لزلی استریت اسپیت لذت می برند. همچنین افرادی را می بینیم که برای تماشای شگفتی های طبیعت به این ناحیه آمده اند و اوقات خوشی را سپری می کنند.

با کارناوال همراه شوید.

لزلی استریت اسپیت تورنتو

1- دنیای رویاگون باکلان ها

غروب آفتاب منظره چشم نوازی در پارک تامی تامپسون (Tommy Thompson Park) پدید آورده و پرواز باکلان های دوسینه در آسمان، این تصویر را بیش از پیش سحر انگیز کرده است. اگر کمی دقت کنید، لانه های پرندگان بر روی درختان و پرواز یک هواپیما نیز از آرایه های جالب این عکس هستند. 

پارک تامی تامپسون تورنتو کانادا

Mark Blinch

2- بهشتی برای خرگوش ها 

«خرگوش دم پنبه ای شرقی»، نام جالب این موجود دوست داشتنی ست که در میان سبزه های پارک تامی تامپسون پنهان شده است.

خرگوش دم پنبه ای شرقی پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

3- پرواز غازها

غازها پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

4- ماهی ها در امان نیستند!

علاوه بر تماشای طبیعت، ماهیگیری یکی از تفریحات محبوب در پارک تامی تامپسون است.

پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

5- سکونتگاهی امن

لانه باکلان های دوسینه در لزلی استریت اسپیت

باکلان دوسینه لزلی استریت اسپیت

6- پرنده نگری

شاید برای تان عجیب باشد اما پرنده‌نگری (Birdwatching)، از سرگرمی های محبوب میان مردم دنیاست. پرنده‌نگرها، از تماشای حرکات جالب و سرگرم کننده پرندگان لذت می برند و همین طور، به مشاهده و بررسی این موجودات در طبیعت می پردازند.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی فعالیت پرنده نگری

پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

7- لاک‌پشت نقش‌دار

 لاک‌پشت نقش‌دار (Painted turtle) نام این گونه جانوری ست که در تصویر می بینید. بد نیست بدانید که این نوع لاک‌پشت، بومی شمال آمریکا به شمار می رود. 

لزلی استریت اسپیت

Mark Blinch

8- آرامش مرغ های دریایی

پرندگان از آرامشی که بر خط ساحلی پارک تامی تامپسون حاکم است لذت می برند. در اینجا، تنها موجودات پر سر و صدا، خود این مرغان دریایی هستند.

مرغات دریایی پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

9- منظره دل انگیز غروب

Mark Blinch

10- جلوه رنگارنگ طبیعت

پرنده ای بر روی گل های خار (Thistle) در طبیعت لزلی استریت اسپیت نشسته است.

گل خار لزلی اسپریت اسپیت

Mark Blinch

11- سومین برج بلند جهان

نمایی از برج سی اِن (CN Tower) را در میان بوته های پارک تامی تامپسون می بینید. برج سی ان، سومین برج بلند جهان است که در سال 1976 در شهر تورنتو افتتاح شد. بد نیست بدانید که این سازه را برج ملی کانادا نیز می خوانند.

برج سی ان کانادا

Mark Blinch

12- محدوده نه چندان جالبی در پارک

مخروبه ای می بینید که منظره زیبای پارک تامی تامپسون را خراب کرده است.

پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

13- منظره ای تماشایی از گردهمایی پرندگان

پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

14- کاکایی نوک‌حلقه‌ای

کاکایی نوک‌حلقه‌ای نیز از گونه های متنوع جانوری در پارک تامی تامپسون است.

کاکایی نوک‌حلقه‌ای پارک تامی تامپسون تورنتو

Mark Blinch

15- و خورشید باز هم بر این شگفتی ها طلوع می کند

طلوع آفتاب تورنتو

Mark Blinch

سخن آخر

به شبه جزیره مصنوعی لزلی استریت اسپیت در گوشه ای از شرق تورنتو سفر کردیم و با ساکنان این ناحیه آشنا شدیم. از تماشای مرغان دریایی در آسمان صاف این ناحیه لذت بردیم و سرگرمی های رایج در منطقه را مرور کردیم. دیدیم که علاقه جانوران به اینجا، سبب شد تا بخشی از آن را به پارک تبدیل کنند و خبر خوب آن که در آینده، تمام این منطقه فضای سبز می شود.

از تماشای این تصاویر لذت بردید؟

نظرتان درباره ساخت و سازها و تاثیرشان بر محیط زیست چیست؟

کدامیک از این عکس ها را بیشتر دوست داشتید؟

دیدگاه خود را به ما بگویید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.